חידה רטורית

מכיוון שזה שרירותי לחלוטין... רצונו של אדם ארביטררי הוא

הוא לא יכול לתת הנמקה למה או יותר נכון מה הסיבה או הגורם המביא אותו לרצות כך ולא לרצות אחרת. הוא אונמם ינמק זאת בכל מיני דברים מסויימים שהוא יחשוב שהם הם הסיבה, אבל למעשה הוא כלל לא חשב לעומק על הדבר הזה. הנה, בחירות עתה. קח איש ימין ואיש שמאל. זה מעוניין במה שקרוי ארץ ישראל השלמה לללא שום ויתור על גרגר משטחיה, וזה מעוניין בהיפרדות מהפלסטינים והקמת שתי מדינות על חלק משטחי ארץ ישראל. מהו הגורם להיותו של זה דוגל בדעה זו או זולתה? למעשה, רק רצונם בדבר זה ולא בשני. הנמקות? ודאי שיתנו, כמעט חמישים שנים כל אחד נותן הנמקות לדעה זו או אחרת. זה אומר ניתן את השטחים יהרגונו, זה אומר לא ניתן את השטחים יהרגונו. זה אומר אסור לכבוש, זה אומר תל אביב גם כבושה נשיב גם אותה? וכו' וכו' וכ'ו. נו, יש איזה גורם באקזיסטנציה האנושית שיכול לקבוע איזו דעה מכרחת את האדם בעניין זה? ודאי שלא!

גם באמונה, היינו הך. הנמקות יש למכביר, אך למעשה אין שום סיבה מדוע אתה מאמין וזולתך לא. לא תוכל לתת לזו שום סיבה שמכרחת את האדם להאמין או לא להאמין. ודאי, כי יש פקטורים בעולמו הפרטי של האדם אשר ישפיעו על מידת נטייתו לכאן ולכאן. בהחלט סביר מאוד להניח שבשל עברך המשפחתי או החינוך שקיבלת תאמין או תכפור. יחד עם זאת הדבר אינו מוכרח - אפילו תאומים, בנים למשפחות יראי ה' וחושבי שמו, שקיבלו חינוך זהה יכולים להפרד לשני דרכים. זה יש לו כל (יעקב) וזה יש לו רב (עשיו) זה יודע ציד איש שדה וזה איש תם יושב אוהלים. זה זרעו עמלק וזה זרעו שבטיה י-ה. הסטרקטורה הנפשית של האדם, שללא ספק שגם סביבתו הטבעית של האדם היא פקטור בסטרקטורה הזו, היא זו המכרעת בעניין זה. ורצונו של האדם תלוי רבות בסטרקטורה הנפשית שלו (וייתכן שזו טאוטולוגיה) ולצונוש לאדם אין שום סיבה או גורם המכריח אותו לדבר מה מסויים.
 
לא שאלתי על ה"הוא"

ולא שאלתי "מה הסיבה או הגורם המביא אותו לרצות כך"
שאלתי אך ורק עליך "מהו התהליך שעברת עד שהגעת לרמת ודאות וכן לגבי הרצון שלך" (אל חשש אני מודע לכך שמישהו אחר יכול לעבור את אותו תהליך בדיוק, וזה יביא אותו לודאות אחרת ולרצון אחר לגמרי)
 
מדוע כל כך קשה לך לענות

הרי מדובר בך, לא במישהו אחר.
די אם תתבונן בעצמך כדי לספק תשובה. למשל מתי שוכנעת ברמת ודאות גבוהה בדבר מסוים? מתי פעם בלבך הרצון לרצות דבר מסוים?
הרי חוויות כאלה מטלטלות, שלא שוכחים לעולם.
 

sagie13

New member
ומה עם זה?

"ולפיכך נשים ועבדים חייבין בתפלה לפי שהיא מצות עשה שלא הזמן גרמא אלא חיוב מצוה זו כך הוא שיהא אדם מתחנן ומתפלל בכל יום ומגיד שבחו של הקדוש ברוך הוא ואחר כך שואל צרכיו שהוא צריך להם בבקשה ובתחנה ואחר כך נותן שבח והודיה לה' על הטובה שהשפיע לו כל אחד לפי כחו:" (הלכות תפילה, פרק א' הלכה ב')
והסיבה שתיקנו תפילת קבע לדעת הרמב"ם:
"כיון שגלו ישראל בימי נבוכדנצר הרשע נתערבו בפרס ויון ושאר האומות ונולדו להם בנים בארצות הגוים ואותן הבנים נתבלבלו שפתם והיתה שפת כל אחד ואחד מעורבת מלשונות הרבה וכיון שהיה מדבר אינו יכול לדבר כל צורכו בלשון אחת אלא בשיבוש שנאמר ובניהם חצי מדבר אשדודית וגו' ואינם מכירים לדבר יהודית וכלשון עם ועם ומפני זה כשהיה אחד מהן מתפלל תקצר לשונו לשאול חפציו או להגיד שבח הקדוש ברוך הוא בלשון הקדש עד שיערבו עמה לשונות אחרות. וכיון שראה עזרא ובית דינו כך עמדו ותקנו להם שמנה עשרה ברכות על הסדר. שלש ראשונות שבח לה' ושלש אחרונות הודיה. ואמצעיות יש בהן שאלת כל הדברים שהן כמו אבות לכל חפצי איש ואיש ולצרכי הציבור כולן. כדי שיהיו ערוכות בפי הכל וילמדו אותן ותהיה תפלת אלו העלגים תפלה שלימה כתפלת בעלי הלשון הצחה. ומפני ענין זה תקנו כל הברכות והתפלות מסודרות בפי כל ישראל כדי שיהא ענין כל ברכה ערוך בפי העלג:"
 
למעלה