חכמה בגויים תאמין.

גוססי2

New member
נכון, התורה אינה ספר הלכות

היא קרובה יותר לחוקה, מעין מדריך עקרוני הקובע את רוח החקיקה המעשית, וזאת מתוך הנחה שבכל דור ודור ימצאו חכמים שיתאימו את החוק למציאות המשתנה. חז"ל עשו זאת, והדורות שאחריהם החליטו להקפיא את רוב הפסיקה של חז"ל ובכך התחמקו מהתפקיד שכותב התורה הטיל עליהם.
 
עיון בתורה מעלה מסקנה שונה.

הכל מודים שהתורה אינה ספר הלכה למעשה. למרות זאת הלכות המשכן,טומאה וטהרה ושמיטה הם מפורטים יחסית, ומצביעים על תפיסת עולם הלכתית-פרטנית מחמירה. בני אהרן מתו משום שלא שמרו בדייקנות את דיני המקדש. נמצאנו למדים שרוח הפסיקה השוררת כיום דומה מאד למה שעולה מהתורה שבכתב. כמו כן משה היה 40 יממות על הר סיני, והוא בעצמו מודיע שלמד את עם ישראל חוקים ומשפטים כאשר צווה ה'. האם כוונתו רק לתורה שבכתב שכאמור אינה ספר הלכות?! היכן הותר לנו לסטות מפרשנותו של משה? שמירת השבת העולה מהתנ"ך היא אכן שבת של מנוחה, אך גם שביתה מגבילה: 1-פרשת בשלח: אסור הכנת מאכלים בשבת, ולכן מצווים להכין כבר ביום ששי. 2-פרשת ויקהל:אסור הדלקת אש, דבר שאינו טרחה בעקר כאשר יש כבר אש דולקת בבית. 3-ביום טוב אסורה "מלאכת עבודה", לעומת שבת שבה כל מלאכה אסורה. מובן שלא רק מלאכות מכבידות אסורות. 4-ירמיהו: אוסר הוצאה מרשות לרשות. יש ללמוד היטב את הקטע שם הוא מתפרש היטב על פי התורה שבעל פה. כל טוב
 

גוססי2

New member
לא בהכרח

"הלכות המשכן,טומאה וטהרה ושמיטה הם מפורטים יחסית, ומצביעים על תפיסת עולם הלכתית-פרטנית מחמירה" נכון, אולם בעיקר בתחום הספציפי של פרטי הפולחן. שוב, הסיבה לכך היא שיש קשר קלוש ביותר בין הפולחן הסמלי לבין צרכי החברה, בעוד מצוות בעלות משמעות מוסרית וחברתית דורשות עיון ועדכון מתמידים ולכן אין מקום לקבעם במסמרות. "כמו כן משה היה 40 יממות על הר סיני, והוא בעצמו מודיע שלמד את עם ישראל חוקים ומשפטים כאשר צווה ה'" אולי הוא שינן בע"פ את הטקסט של התורה שבכתב? איננו יודעים מה קרה שם. הגירסה המסורתית נשענת על רגלי תרנגולת, ויהיה זה מפוקפק מאד לתלות בה מערכת תחיקתית שלמה שאמורה להיות "אמת נצחית". "היכן הותר לנו לסטות מפרשנותו של משה?" פרשנותו של משה היא לכל היותר התורה שבכתב, וראה לעיל.
 

uuuaaa

New member
נכון

העניין חשוב מאוד, אך לא נכתב, אלא נמסר בעל-פה למשה וממנו לחכמי ישראל. התורה שבכתב היא, להבדיל אינסוף הבדלות, כמו כותרת ראשית של עיתון. היא מספרת לנו ש-יש מצוות שבת, וכל העושה בה מלאכה עונשו מוות. אם התורה שבכתב היתה מתחילה לפרט ולהסביר על כל מצווה ומצווה, על מהותה ועל כל פרטיה ואופניה, היא היתה מתארכת מאוד מאוד. אלא, התורה שבכתב רושמת לנו את ההוראות הכלליות. והתורה שבע"פ מפרטת את פרטי כל מצווה ומצווה, למשל: כיצד היא נעשית, באיזה זמנים, מי חייב בה, מי לא, מה עונשו של העובר עליה, כיצד מענישים אותו, מתי מענישים אותו וכיוצא בזה, את כל הפרטים הקשורים.
 

vizini

New member
דבריך מתארים מצב, ואינם הסבר.

ההסבר היחידי בדבריך הוא שכתיבת הדברים היתה מתארכת. זה נראה לך הסבר סביר כשמדובר בדבר כל כך חשוב, ובפרט כשמדובר בכוח עליון שמאומה לא יבצר ממנו?
 

uuuaaa

New member
תשובה

נכון, מדובר בדבר חשוב, לכן ה' הסביר למשה בע"פ מה שצריך. נכון, לה' אין בעיה לכתוב דברים ארוכים, אבל, "שכחת" למי הוא נותן את התורה. לא למלאכים, אלא לבני-אדם מוגבלים.
 

vizini

New member
אולי אתה שכחת, אבל לקרוא יותר קל

מלזכור (בעצם, אם זה כל כך ארוך, אז בלתי אפשרי לזכור).
 
אנחנו לא כתבנו את התורה.

אם אני הייתי כותב את התורה הכל היה שונה. בינתיים אנחנו כפופים לתורה ולא מתפקידנו להציע רעיונות לנותן התורה, הוא יודע היטב גם בלעדי מה עושה. צריך לקבל את הדברים כפשוטם: משה היה על הר סיני וקבל תורה שבע"פ. עלינו לקיים את מצוותיה. לא נתבקשנו להגיש רעיונות לשיפור או השגות, וטוב שכך. אם אתה מקבל את התורה מוטב, ואם לא אז גם אין משמעות להשגות.
 

vizini

New member
בהחלט יש.

מכיוון שהתגלות אלוהית היא נדירה, צריך לברר האם התורה שבע"פ אכן מבטאת את רצון האל. יכול אדם לקבל את התורה ולא לקבל את התורה שבע"פ. כך עושים הקראים, והדיון שלמעלה מראה כי יש הגיון בגישתם, שאפילו אתה ואואה לא סתרתם.
 
עוד לא קבלנו תשובה ברורה לשאלות:

1-מה משה עשה 40 יממות על הר סיני ? 2-איפה כתוב בתורה שיש סמכות למישהו לפתח פרשנות מחודשת? 3-איפה נכתבו אותם הגדרות פשוטות על מצוות תפילין,מזוזה,שחיטה וכו' יש להעיר שהקראים בעצמם מפולגים ומאד לא אחידים בפרשנות התורה. מעניין מדוע הדת הקראית התנוונה במשך השנים כמו כל הכתות שסטו מהתורה שבע"פ. בנצרות יש קתולים,פרוטסטניטים,יוונים,רומנים,פרובוסלבים,לותרנים, מורמונים. באיסלם יש שיעים וסונים. ביהדות יש רק פרשנות אחת איתנה. כל השאר מנוונים.
 

Igra Rama

New member
Where does it say

in the bible not to cook food on shabat ? Where does it say not to light a fire on shabat ? Who gave hazal the the authority to develop their own interpretation of the bible ? Answer these questions please.
 

vizini

New member
בנסיונך להסיט את הנושא, פגעת בעוד

נקודה חשובה - משה בילה על הר סיני לא 40 יממות, אלא 80! 40 בפעם הראשונה, ועוד 40 בפעם השניה. אם למד את כל התורה שבע"פ ב-40 הימים הראשונים, לשם מה היה צורך בעוד 40 יום?
 

גוססי2

New member
הנה כמה תשובות

"מה משה עשה 40 יממות על הר סיני ?" יש בערך אינסוף אפשרויות, וכל אחת מהן טובה וסבירה לפחות כאגדה המוצגת על ידיך כמציאות עובדתית. "איפה כתוב בתורה שיש סמכות למישהו לפתח פרשנות מחודשת?" לא כתוב. עמישראל הצטווה לא לסור מהמצוות "ימין ושמאל", וכן "לא תספו על הדבר אשר אנכי מצוה אתכם ולא תגרעו ממנו לשמר את מצות יהוה אלהיכם אשר אנכי מצוה אתכם". כל זאת הופך את פרשנות חז"ל לבלתי-לגיטימית בעליל, והדבר היחיד העומד לזכותה הוא האגדה אודות התושב"ע שכביכול ניתנה למשה ושאין לה כל זכר, שריד או פליט בטקסט המקראי. "איפה נכתבו אותם הגדרות פשוטות על מצוות תפילין,מזוזה,שחיטה וכו'" כל ההגדרות לדברים אלה הומצאו ע"י חז"ל, ושוב אנו נאלצים להסתמך על אגדת התושב"ע שאין לה כל סימוכין. "ביהדות יש רק פרשנות אחת איתנה" איתנה? אולי בעיניך. היהדות הרבנית נאלצה מאז ומתמיד לנקוט באמצעי דיכוי מחמירים ביותר כלפי כל מי שחלק על הפרשנות שלה, והדבר מעיד על כך שזו לא כל כך איתנה כפי שאתה מציגה. אדרבא, ברגע בו הנסיבות ההיטוריות גרמו להחלשות הממסד הדתי מיד הופיעו זרמים גדולים ורבי עצמה שעבורם הפרשנות האורתודוכסית לא היתה מובנת מאליה (או שאף דחו אותה לחלוטין).
 
הדיון עבר לדף מס' 2, אז אענה רק

על הסיפא של דבריך. כפירה מוחלטת ורפורמה הם לא זרם בדת ישראל. הם אינם מקיימים את התורה שבכתב. כל מי שפרש מדרך התורה שבע"פ התנוון או הפך לכופר גמור. גם הרפורמה של היום זו לא דת,כי כל אחד עושה שם מה שהוא רוצה. זו פשוט דרך לשמר את הזהות היהודית מבלי להיות מחוייב לתורה.
 
למעלה