ALCHARZOR, אני השתתפתי ומשתתף
בפורומים ברוסית, למרות ששפת האם שלי עברית. אני יודע גם רוסית בגלל נסיבות מסויימות. כנראה אני עושה שגיאות ברוסית קצת פחות מאשר אתה בעברית, פשוט כי בזמני לא היו WORDים, וגם מדובר במשך זמן יותר מהגיל שלך. אבל שגיאות לא חסרות. ובכן, יריבַי באותם פורומים ניסו לרדת על השגיאות שלי, ואני אמרתי להם מייד שיש לי "הצדקה" כי זו לא שפת האם שלי, ושאשמח לקבל הערות, אם כי אינני מבטיח שאזכור את כולן. בזה הסיפור נגמר. אמנם היו כמה חוליגנים, שמטרתם היתה, פשוטו כמשמעו, להלהיט את האווירה ולהרוס את הפורום. אז הם המשיכו זמן-מה להיטפל בכוונה גם לשגיאות, אבל בסוף סתם עברו לקללות. אם היית שם לב, הייתָ רואה שכל משתתפי הפורום הוותיקים ללא יוצא מן הכלל התייחסו אליך בצורה נורמלית ו-100% אינטליגנטית, גם אם התנגדו בחריפות לדבריך, בצדק(?) או שלא בצדק(?), והתעלמו לחלוטין משגיאות הכתיב שלך, וודאי גם הבינו מניין הן נובעות. ומי שטעה התנצל. אח"כ באו כמה חוליגנים. הם לא תקפו אותך אישית, ואפילו לא את הדברים שאמרתָ "נגד ספר הספרים". הם תקפו את הפורום המאפשר לומר דברים כאלה! מטרתם היא בדיוק להלהיט את האווירה, עד שהפורום יתמסמס כמו רבים לפניו. ואתה בדיוק משחק לידיהם. התעלֵם מהם! החוליגנים לא אמרו שום דבר שכדאי להתייחס אליו, ואתה צודק ב-100% שאינך רוצה להתייחס אליהם. רק שים לב מי החוליגנים, ומי לא! על תעליב סתם את השאר. קצת צניעות, צעִירִי! עכשיו בקשר לנושא אם התנ"ך מעניין או לא. אתה יודע מה? אתה צודק! מה זה בכלל "מעניין" או "משעמם"? זה הרי אינדיווידואלי לגמרי! מה שמעניין מישהו אחד, יכול לשעמם עד מוות מישהו אחר, ולהיפך! סטטיסטית (אם כי, כמובן, זו "סטטיסטיקה" LOL) אתה רואה שכל האתיאיסטים והדאיסטים ושאר האינטליגנטים בפורום, כולל עבדך הנאמן (אולי לא אינטליגנט, אבל אתיאיסט), חושבים את התנ"ך לספר מעניין מאוד. לנו הוא מעניין מאוד! זהו. אני מבין, שזה בכלל לא מוכיח שהוא חייב להיות מעניין גם בשבילך. יש, למשל, הרבה דברים המעניינים את רוב האנשים, אך אותי משעממים עד מוות. בגלל שאותי, אתיאיסט מושבע, התנ"ך מאוד מעניין (אגב, מה דעתך על סיפור העיר הגדולה נינווה, בירת אשור, מעוז האלילוּת, אשר יונה נשלח במפתיע להטיף לה מוסר?), עשיתי, בלי קשר לשאלתך המקורית, נסיונות, אולי אוויליים, לעניין גם אותך. חוץ מזה, קראתי קטעים מהתנ"ך ברוסית, וראיתי שזה באמת יוצא משעמם מאוד! בגלל התרגום הגרוע. קראתי בזמנו קטעים נהדרים בתרגום לגמרי לא רע (באחד מ-200 הכרכים של קובץ הספרות העולמית שיצא בזמנו בברה"מ). גם ברור, שאם אתה סתם ככה מתחיל לקרוא הכל וברצף, אז יהיו "המון" קטעים משעממים. אני שוב ממליץ על פירוש גורדון (13 כרכים). קְרא בעיקר את ההקדמות: הרקע העובדתי והלא עובדתי, ניתוח היסטורי וספרותי השוואתי, וכו´. היה פעם הפירוש המועדף בבתי הספר, עד ש"קסוטו" היָבֵש דחק את רגליו בגלל הנחייה של מישהו... קראתי מזמן-מזמן את הברית החדשה והיא נראתה לי הרבה יותר משעממת. אולי כי הייתי צעיר מידי, לא יכולתי להגיע מהר אל התכל´ס, אל הרעיונות היפים והסיפורים המעניינים, כמו בגרסאות המיוחדות לילדים, והלכתי לאיבוד במכתבים הארוכים לעמים השונים. לא קרא לך משהו דומה עם התנ"ך? עכשיו הערה קטנה בקשר ל-3. אתה הסברתָ מדוע, איך זה קרה, שהתנ"ך נפוץ כל כך בעולם ה"מונותיאיסטי", בתרבות ובתודעה. ברור שאתה צודק! בדיוק מהסיבה שאמרתָ! יכול בהחלט להיות, שלשבט נידח כלשהו ישנם סיפורים עוד יותר מעניינים מסיפורי התנ"ך והאיליאדה והאודיסאה, שהאירופאי הממוצע לא שמע עליהם בכלל! אז מה? אני חושב שאדם אינטליגנטי, יהודי או יפני, אירופאי או הודי, מכיר בוודאי גם את יצירות שיקספיר והומרוס, גם את התנ"ך וגם את התרבות ההודית, לפחות חלקית. בוודאי יותר - את החלק שלימדה אותו הסביבה שלו. ולסיום שנֵי LOLים. 1. כשהייתי ילד קטן קראתי בספר בראשית את רשימת הדורות מאדם עד נוח ונדהמתי משנות חייהם הארוכות. אז שמתי-לב במיוחד, וראיתי שהאלוף היה מתושלח - 969 שנה! סגן האלוף, אם אינני טועה, הגיע ל-962. 2. בילדותי מצאתי דברים שעניינו אותי דווקא בספר תהילים, שעבורי אישית הוא הספר הכי משעמם בתנ"ך: תהילים הוא אלוף התנ"ך במספר הפרקים - 150 (שמעתי שבתרגום ה-70 היו 151, ובמערות ים-המלח היו עוד כמה). פרק קי"ט הוא אלוף התנ"ך כולו במספר הפסוקים - 176. עכשיו: 176 זה 22 כפול 8, וכל זה מקרי! שמונת הפסוקים הראשונים בפרק הזה מתחילים באות א´, שמונת הבאים - באות ב´, וכן הלאה עד ת´! ישנם פרקים אחרים באותו פרינציפ, אבל פחות מ-8 פסוקים באותה אות: 1 או 2, אינני זוכר בדיוק. הפרק הקצר ביותר בתהילים נמצא לא רחוק: קי"ז - 2 פסוקים בלבד. ועוד "סטטיסטיקות" מסוג זה. לילה טוב לכלם!