הרשה לי להכניס לדיון את האלמנט
שלדעתי הוא הקריטי בו. היינו: ניווט שוק המוסיקה בידי החברות הגדולות, ביחד עם ערוצי הרדיו והטלוויזיה - בעיקר בארה"ב, ומשם לכל שאר העולם. בעוד ה"הגדרות" של מוסיקה בעבר באו מלמטה - מהמאזינים, האוהדים, מבקרי המוסיקה ובמיוחד המוסיקאים עצמם - היום זה כבר לא כך. השוק נשלט ע"י תעשיית המוסיקה, והיא זו שממציאה הגדרות, ז'אנרים וקטגוריות, לפי צרכיה. האינטרס של התעשייה הוא למדר, לקטלג ולפלג לכמה שיותר קטגוריות ותתי-קטגוריות, ע"מ לזהות בדיוק את האוכלוסיות שיקנו "ז'אנרים", סוגים של מוסיקה, וע"י כך למקסם את הרווחים שלה. "רוק קלאסי", למשל, הוא מונח שהומצא ע"י תעשיית המוסיקה בארה"ב - הוא אינו מונח "טבעי". המידור קיים, כיום, בכל ערוץ בו נצרכת מוסיקה: החל מחנויות תקליטים, בהם יש אזורים שונים ל"ז'אנרים" שונים; תחנות רדיו, המתמחות כל אחת ב"סגנון" אחר; ערוצי טלוויזיה - מספר ערוצי המוסיקה הולך וגדל, כאשר כל אחד מהם פונה, במכוון, לקהל אחר; עיתוני מוסיקה - אין כיום עוד עיתוני מוסיקה ומגזינים אקלקטיים, כפי שהיה בשנות השבעים. יש עיתונים למטאל, ועיתונים להיפ הופ, ולדאנס, או פופ-ילדים וכו'. חשוב לדעת כי בעבר זה לא היה כך. זוהי אינה התפתחות "טבעית", אמנותית. "רוק" היה שם קוד לתרבות מסויימת, תרבות מודרנית, שהקיפה מוסיקה מז'אנרים שונים - מבלוז וסול ועד מטאל, מפולק רך ועד אמביינט, מרוקבילי עד פרוג, מפסיכדליה עד פופ-מצעדים. אוהדי מוסיקה נחשפו, באופן פחות או יותר שווה, לכל הז'אנרים האלו, כאשר קנו עיתוני מוסיקה, האזינו לרדיו, או שוטטו בחנויות תקליטים. אני מחשיבה עצמי כברת-מזל, על כך שזכיתי לגדול בדור ההוא. גבולות הז'אנרים לא היו קשיחים, אלא נזילים, והם השתנו בהתאם לאופנות, לתרבות-מקומית במרכזים שונים (לונדון, ניו יורק, ליברפול...), והם נוצרו, השתנו, התפתחו או נעלמו, בהתאם לדעת הקהל. הפלורליזם איפשר, כמובן, קיומן של פתיחות, הפריה הדדית, וחדשנות מוסיקלית. לעומת זאת, המידור והקיטלוג הגוברים כיום מביאים לנטיה הפוכה: בדלנות, שמרנות וגם, לגישתי, לסטגנציה - עמידה במקום והתנוונות. התהליך הוא כזה: ככל שאנשים יוצרים חשופים ליותר מקורות, לגיוון גדול יותר, כך היצירה שלהם תהיה מעניינת, עמוקה, אינטליגנטית וחדשנית יותר, וההפך. כיום המגוון המוצע בפני צעירים שאוהבים מוסיקה הוא מצומצם וממודר - אין נגישות קלה לסוגים שונים של מוסיקה, ולידע על מוסיקה - וכתוצאה מכך גם המוסיקה שהם יוצרים היא מוגבלת באופיה, ממחזרת רעיונות קודמים ונעדרת חדשנות רעיונית ומוסיקלית. באופן אירוני, ככל שמתרבים הערוצים בהם נצרכת מוסיקה - שלא לדבר על פריצת האינטרנט! - כך נהיית הנגישות למקורות מגוונים, קשה יותר. לצערנו, ה"צרכנים", ובמיוחד הצעירים שבהם, "קונים" - ממניעים מובנים שלא אכנס אליהם - את ההגדרות שתעשיית המוסיקה מוכרת להם. דהיינו, אם אומרים להם - ב-MTV, בעיתונים, בחנויות הדיסקים - ש"רוק" זה גאנז אנד רוזס, אבל לא פינק פלויד, או ניק דרייק, או הביטלס, או ביונסה, או ג'יימס בראון, או בריטני ספירס - הם יאמינו לזה. וכאשר הם עצמם יבואו לעשות מוסיקה, הם יתייחסו אך ורק לקטגוריה עמה הם מזדהים, ויתעלמו מה"אחרות". והתוצאה: התדרדרות ברמה הכללית של המוסיקה המוצעת בפנינו, אוהבי המוסיקה. זה רק על קצה המזלג. אפשר עוד לומר הרבה מאוד בנושא הזה (וגם נאמר בפועל, וגם ייאמר). ועוד לא התייחסתי לתופעה החמורה ביותר לטעמי, שגם היא תולדה של שליטת חברות המוסיקה: העלמותם של כותבי-השירים. אולי בהמשך.