ימי הביניים

לחיים פרידמן ואוריאל

מכיוון ששניכם תמהתם על דבריי, וצד שווה יש בתמיהתכם - להלן תגובתי המשותפת.


בטרם ניגע במדע הניורוכימי פיזיקלי בחקר המוח - על אותם תהליכים המקדימים לפעולות רצוניות באורגניזם אנושי, מודע ושלא, כפי שנחשפנו אליו בשלושים שנה האחרונות, נעסוק בלוגיקה. ולא לחינם, שכן הלוגיקה היא תשתית הבנתנו את המדע (ולא כפי שהוא לעצמו ודוק)

הדברים הם פשוטים , למרות שלא נראים כך:

לכאורה, תגובה אנושית לסיטואציות במציאות היא זהה. בכולן היא היסק למה שחווינו בחושינו. במובן רדוד זה היא סקונדריות - ולא פרימאריות.

אך עיון של דקה מביא להבנה אחרת:

כשאני "רואה" אבן על ידי שימוש בחוש הראייה, ומתרגם אותה בהתאם ליכולתי הקוגנטיבית (ולא חשוב כרגע כיצד יכולת זו קיימת, ומהן מאפייניה אצל כל אינדיבידואל) זוהי היסק שמופק ממה "שאני רואה" - על הכרתי או הבנתי. ובלשון וולגרית זהו תהליך רטרואקטיבי (ואין זה משנה אם ההיסק הזה הוא אינדוקטיבי או דדוקטיבי. קרי- מן הפרט אל הכלל ולהיפך). אני רואה תופעה, אני מייחס לה או רואה בה נתון מסויים במציאות כפי הבנתי, ואני מתרגם את התופעה הזו למעשה (וזהו מעשה, אין ספק, שיש לו חלק משמעותי במסגרת התפקודים הניהוליים והקוגנטיביים של חיי, זה ודאי).

אך בניגוד לכך, רצון הוא קטיגוריה נפרדת לחלוטין. כשאני רוצה לזרוק את האבן שאותה "ראיתי". זוהי סיטואציה אנושית שלא מופקת ממה שאני הכרתי אותה כנתון "חיצוני" מהמציאות, אלא משהו שבא "ממני" אל המציאות. במובן זה, ורק במובן זה, האבן היא נתון אקסטרני (זאת למרות שאני הוא זה שהבחנתי בו ואבחנתי אותו כ"חיצוני" לי) ואילו הרצון הוא אינטרני ("פנימי").

אלו שני תהליכים הקיימים ב-א-ד-ם! והם דו סיטריים. האחד מן העולם אליי (ידיעה), והשני ממני אל העולם (רצון).
זוהי הלוגיקה.

ועתה אל המחקר המדעי.
בתחילת שנות ה-80 עת התחיל המחקר לבחון את התהליכים הכימיים והפיזיקליים באמצעים מדידים (זרימת דם תוך גולגלתית, דימות מגנטית וכו') בעיקר עם תחילת מחקרו של חוקר הפיזיולוגיה, בנג'מין ליבט וביתר שאת עם מחקרו של זוכה פרס נובל פרנסיס קריק, הסתבר שתהליכים,"רצוניים" המעורבים בפעולה, כגון הזזת אצבע (במקרה המחקר של ליבט - הצבעה על מחוג שניות בשעון) החלו "קודם" למודעתו של האדם. כלומר, הסתבר שפעילות המוח המעורבת בפעולה התחילה בממוצע 300 מילישניות לפני שהנבדק היה מודע לרצונו. לפני כחמש שנים "חשף" גבריאל קריימן, מדען מוח מבית הספר לרפואה של הרווארד קבוצת נוירונים זעירה מאוד - עד כדי נוירונים בודדים (באדם יש מאות מיליארדים כאלו) האחראית לפעולה זו. המדען הזה אמנם מייחס למחקרו הרבה מעבר ממה שצריך לייחס לו. אך העיקרון ברור - רצון הוא פרימארי אפילו למודעתו של האדם.
באשר למה שהאדם הפיק מהעולם אל מוחו - מסתבר שקיים תהליך הפוך - "ידיעתו" על התופעה באמצעות חושיו היא זו שהפעילה את מוחו לפעולה בעשרות 'מילישניות' "לאחר" שהמוח אבחן ועיבד את הנתונים שסופקו לו מן החוץ.

מה זה אומר לגבי "רצון חופשי" - או במונחים תיאולוגיים - "בחירה חופשית"? זה לא אומר כלום!
שכן בין אם לרצונו של האדם קיים מקור מסויים, יהא זה אלוהי, ביולוגי או אחר, הרי שאנחנו יודעים שהוא יכול לשלוט עליו. ובמונחים דתיים, "להתגבר על יצרו".

הפילוסופים, בין האתיאסיטים ובין המאמינים הגדולים ביותר, נחלקו בעניין הרצון החופשי כבר לפני מאות שנים. שפינוזה ור' חסדאי קרשקש - דגלו בחשיבה הדטרמניסטית (זו העולה מן המחקר), ושניהם טענו שיש עדיין בחירה חופשית במשמעות האחריות שיש על האדם על מעשיו. הרמב"ם וקאנט דגלו בחשיבה הפטליסטית (ואין צורך לומר שמבחינתם הייתה קיימת "בחירה חופשית", על כל מובניה).
ואגב, סתם שתדעו, לא אלו ולא אלו הכירו את מחקריהם של ליבט, קריק וקריימן.
 

u r i el

New member
ידוע.

על קיומם של מחקרים כאלה אני יודע, ואולם אין הם משיבים על הטענה שיש לרצון הנמקה אלא על הקביעה שקודם שהאדם מודע לרצונו אכן מתרחשת בו פעילות מוחית כזו או אחרת. אבל מדוע מתרחשת פעילות זו ? והתשובה הלוגית הפשוטה היא - הפעילות הזו מתרחת משום משהו שהפעיל אותה, וזו סיבתו של אותו רצון. זו גם הדגמה למה שכתבתי בהודעות קודמות, שיתכנו מקרים שאאין האדם עצמו יכול להצביע על סיבה לרצונו, אולם עדיין אין בכך משום הוכחה שלרצון לכשעצמו אין סיבה או הנמקה. בנוסף, בכל מה שתיארת לעיל אין כל התייחסות למה שכתבת בהודעה אחרת, שעה שהבחנת בין הנמקות רציונאליות לכאלה שאינן ראציונאליות - ועדיין אינך מרצה את סקרנותי במציאת פשר לאבחנה כזו, בין מבחינת הגדרת ״רציו״ בענייננו, ובין מבחינת הביו פיסיולוגיה המתרחשת במוחו.
למה״ד - למחקרים ה״מדעיים״ על תחילתו של היקום. אפ׳ נקבל את תיאורית המפץ הגדול כאמת מוכחת, עדיין לא קם האיש שנתן הסבר מדוע מפץ זה התרחש, אבל כל בר דעת אינו יכול שלא לקבל את העובדה שמשהו גרם לאותו מפץ להתרחש - גם אם איננוו יודעים מה הוא אותו משהו.

כשברטה ליבוביץ הביטה בשעון ביום ששי בין הערבים כדי לראות האומנם הגיעה כבר העת להדליק את נרות שבת ולהפסיק לעשן לקראת יצירת קשר עם אלהים - ברור לי כשמש שלרצון זה שלה יש הנמקה ניצחת גם אם היא נכתבה על לוח תודעתה 300 מילישניות בטרם הפנתה את מבטה לעבר השעון.
 
כל הודעתי הייתה להסביר

את הועבדה כי הרצון הוא פרימארי..

לגבי גרטה - נו.. ההנמקה שלה לגבי הדלקת נרות שבת, זהה לחלוטין להנמקה שלה אודות קוביית השוקולד שהיא העדיפה לבלוס 2 דקות קודם לכן על פני מטעמי הגפילטע שהיא בישלה.. (טוב, לזה יכול להיות שיש הנמקה רציונאלית:)
 

u r i el

New member
אתה הרי מבין

שמשום בחינה לא אוכל לקבל את הסברך.

גרטה רצתה להדליק נרות בזמן.
למה היא רצתה בכך ?
משום שהיא רוצה לנהל את חייה ע"פ המסורת.
למה היא רצתה לנהל חיים ע"פ מסורת ?
כי היא גדלה על החינוך הזה ומבין כל האופציות האחרות - זו היא האופציה שהעדיפה.
למה העדיפה דווקא אופציה זו ?
כי כל האחרות אינן נראות לה.
מתי שהוא הרדוקציה הזו לאחור חייבת להעצר כי אי אפשר למשוך זאת מעבר לשעת לידתה. אם תרצה להתחכם תוכל לומר שסיבת כל מעשי האדם היא עצם היותו. אבל מי שאינו פילוסוף להכעיס לא ירד לחייו של אדם רק כדי להוכיח לו שהוא פועל באופן רנדומאלי כמו הכדורים של הלוטו.

מה הבעייה בהסבר כזה ומדוע אין הוא מנמק מדוע הביטה ברטה בשעונה בשעת בין-הערביים ביום ששי ? הרי בני אדם אינם כדורי לוטו ?
 
רק הרצון הוא ארביטררי

בעולם שהוא מטבעו קונטיגנטי..

קשה מאוד לאדם להגיע לענווה האינטלקטואלית הזו.. שבה הוא יודע שכל מה שהוא יודע, מוטל בספק ובהכרעתו אשר אין לה שום נימוק בעל תוקף רציונלי. ומעבר לכך, שכל החלטותיו, בהן החלטות הרות גורל, עד כדי מוות ממש, תלוי ברצונו שהוא ארביטררי, ללא שום הנמקה רציונלית.

יחד עם זאת, על אף שנראה כאילו חסרון יש כאן, הרי שהדבר הוא בדיוק להפך - יתרון יש כאן. שכן אדם אשר הכריע בעד פורגרמת חיים מסוימת, התלויה ברצונו, ואשר הוא נותן לה תוקף מסיבותיו שלו - והכרעה זו אינה ניתנת להנמקה, אבער מכל מקום הוא כאורגניזם אנושי נבדל מכל המציאות בכך שהוא יכול לעשות זאת, ואף לכוף את צרכיו הביולוגיים לשם כך - זוהי חירות מזוקקת ביותר. מזוקקת ביותר.
 

u r i el

New member
אז לפני שאמשיך לדון בעניין,

תגדיר לי בבקשה מה היא הנמקה רציונלית ומהי הנמקה שאיננה רציונלית ולמי זה בכלל אכפת לענייננו שיש אבחנה כזו, ולמה.
 
הנמקה רציונלית

היא הנמקה שיש לי יכולת אמפירית לבדוק אותה.. והיא מבוססת על הגיונות מסויימים (שלא משנה כרגע מאיין הם נובעים בשביל זה מומלץ לקרוא את "ביקורת התבונה הטהורה")

כלומר: אני יכול לשכנע אדם שהמרחק בין כדוה"א לבין השמש הוא 149 ק"מ - ואם הוא יטען לאחר שנימקתי לו זאת - כי מדובר במרחק של 148 ק"מ אז הוא לא רציונלי - כלומר לא שפוי.

יחד עם זאת אני לא יכול לשכנע אף אדם למה אני אוהב גלידה, ושום הנמקה שאתן, לא תעזור.
 

u r i el

New member
וכי

מי קבע שאהבתי לגלידה איננה הנמקה ? אהבה ל ... היא איננה עובדה סתמית, פורחת באוויר שאיננה קשורה לכלום, היא כרוכה לעצם הווייתי שלי, לא שלך ולא של שום אדם זולתי.

ועוד. איננו מדברים כלל על שיכנוע אדם אחר.
אני הרי יכול לשכנע את זולתי באין ספור אמצעים - נושא זה אינו שייך כלל לשאלה האם רצון הוא פרימאלי או לא. ראשוניותו של הרצון היא לכאורה עובדה כלל אנושית, קוסמית, ביולוגית, פסיכית או איך שתקרא לה. ליבוביץ, למשל, הצליח לשכנע הרבה תמימים הודות לרטוריקה שלו. SO ? מה זה קשור לטענה שהרצון פרימאלי ונטול הנמקה ?

אני לכשעצמי קובע בענווה אינטלקטואלית, שאהבתי לגלידה היא ההנמקה ואין בילתה ורק אהבתי זו היא היא ההנמקה לכך שהעדפתי גלידה על שמן דגים.
 
יותר מזה

לא רק שהיא איננה נתון סתמי, אלא ברוב המקרים על רצונך אתה תלחם יתר על כל ידיעותיך.. מבחינה זו הרצון יתר הוא על הידיעה..

נושא השכנוע ודאי שאינו קשור בפרימאריות, וכתבתי בהודעות הקודמות על כך, אינני זוכר אם אליך או לר' חיים.. עי"ש.. :)
 
כל זה נכון לגבי הרצון שלי

אך לא לגבי הרצון של חברי שהוא בשבילי תופעה וחלה עליו קטגוריית הסיבתיות. זה מבחינה פילוסופית. מבחינה מדעית הרי שכל מה שהם גילו זה תופעות פיזיקליות הקודמות לכך שהאדם "מחליט". וכי רצון הוא דבר מיסטי? הרצון הוא הוא המודעות ולכן המחקרים מוכיחים דווקא את ההיפך.
 
הרי לא ייתכן לזהות בין כל תופעה פסיכית שהיא

לבין כל תופעה פיזיקלית שהיא. אא"כ תטען שגם הרצון הוא תופעה פיזיקלית
 
איך הגעת לזה.. ?

רצון הוא פרימארי, לוגית, וככל הנראה ביולוגית..

גם אדם הוא יצור ביולוגי - שיש לו אלמנטים פסיכיים..

מה הקשר, לא הבנתי.. לכך שהרצון הוא פרימארי - זה כל מה שהסברתי לאוריאל..
 
והרצון הוא מאותם אלמנטים פסיכיים

ולכן לא ניתן להוכיח לגביו שום דבר מתופעות ביולוגיות.
בקשר לעניין הלוגי הרי שזה נלמד מהחוויה שלך את הרצון שלך אך לא בנוגע לאנשים אחרים שאינך יכול לדעת דבר על נפשם.
 
וכיוון שהרצון הוא תופעה פסיכית

אינו אלא מודעותו של האדם לרצונו שכפי שהוכח בא בעקבות תופעות ביולוגיות...
 

u r i el

New member
וגם

רציתי להודיע לך שאני הולך לישון. כסבור הייתי שאני עייף, ולכן רוצה לישון - אבל אתה הרי לא תבין על מה אני שח.
אז סתם כך באמצע היממה - לילה טוב לך.
 

u r i el

New member
שכחתי ...

כלומר ל׳ אינו מסתפק בלומר : אני רוצה לקרוא להם יודונאצים .... כי כך אני רוצה.
 
הקטע הזה שהבאת

הוא הקטע המכונן והרווח מאוד באקדמיה (נכון לשעה:21:10) שבו לדעת הנפסדת המציא שפן את התורה - לאמור הוא כתב אותו. הם מסתמכים רבות על הפילולוגיה של בר אוריין, ועל הכתבים המשווים מאשור.

נו.. אז על איזה יהדות מקראית פרימארית הסתמכה היהדות המקראית של "ימי הביניים" - זו ש"קדמה" להם, או זו שהמציאו אותה ברגע זה...

ואלו ואלו דברי בדותות חיים..

שכן, אין היהדות אלא וגו'..
 
אתה בודאי מבין שאיני מופתע

אפילו שהמקרא כנה עד זוב דם ולא הסתיר אפילו את זה. בשורה התחתונה והשאלה מופנית גם לך וגם לכל העוסקים בדבר - האם יש הוכחה חזקה לצד כזה או אחר ? והדגש היא כזו שתוציא מהדעת לחלוטין את העמדה השניה ? כי אם התשובה שלילית (והתשובה שלילית - סמוך עלי), אז מה הטעם בכל הדברים הללו מלבד לשעשע את הצופים מהצד, מבחוץ ליהדות ? אם הדעת סובלת זאת - הרי שהיהודי נדרש לפרש את התורה ואת ההיסטוריה וכל דבר בעולמו, כך שישרת את מטרותיו. זה הכל.
 
למעלה