ישראל מול גרמניה בקורונה

Zadig

Well-known member
אני עומד מאחורי טענתי ואנסה להסביר בדרך אחרת.
לצורך הדיון אקבל את הטענות לפיהן החרדים לא עובדים, לא שותפים תורמים למדינה וכו' (למען הסר ספק, אני חולק על טענות אלו מכל וכל. הקבלה היא רק לצורך הדיון).

אממה, באנשים תאבי חיים עסקינן. טול כעת קהילה חרדית אי-שם בפולין של המאה ה18. תניח שעיירה שלמה כל כולה יהודים חרדים. האם יש לך ספק שהיו שם חרדים שעמדו למשמר נגד פריצות ומעשי אלימות (אם מתוך העיירה ואם מחוצה לה)? האם יש לך ספק שהאנשים שם עבדו, כל בית אב ובית אב, לפרנסתם? ברור שכך המצב שהרי אם אחד מהדברים האלו לא היה מתקיים, לא הייתה עיירה יותר.

כעת כך את כל הקהילה הזאת והעבר אותה לעיר הגדולה בשנת 2020 במדינת ישראל. פתאום אין צורך מיוחד לשרת בכוחות הבטחון שכן בפשטות פשוט אין בכך צורך (גם אם יש על הנייר, הוא לא מורגש בפועל). זאת מעבר להתנגדות בגלל שהצבא לא מתאים מסיבות של אפיון מגזרי וכדו'. פתאום גם מי שיושב ולומד תורה ולא עובד, מקבל קצבה בגובה שכר מינימום וחצי (אחזור ואסייג, זה חרטא כמובן, אבל לצורך הדיון) כך שהחרדי שכל חייו העדיף ללמוד תורה ועבד לפרנסתו רק עקב הצורך לעשות זאת, פתאום יכול להתפנות למה שהוא אוהב מבלי שהוא נפגע בפרנסתו.

במצב הזה אתה בא אומר, תסתכל על התל"ג, תסתכל על הצורך בשירות צבאי, וברור מכל הנ"ל שהחרדים לא יוכלו להתקיים ללא החילונים.

אולם כאן אומר לך, כעת הבה נחזיר את הגלגל לאחור. שוב נקים את הקהילה הזאת ממקומה ונטיל אותה לאיזו מדינה שכוחת אל בא יש איומים רבים עליה ולא ניתן לקיים קהילה ללא 'שירות צבאי'. שוב האנשים יחזרו למצב בו עליהם לבחור בין לעבוד לפרנסתם לבין לקמול ולמות.

האם לא ברור לך שבמצב הזה הגלגל יחזור לאחור במלואו? כלומר כל תושבי העיירה (פלוס מינוס) ישרתו באותו צבא מגן (שגם יתאים לאופי המגזרי-חרדי כמובן כך שאין סיבה אקטיבית שלא להתגייס), כולם יחזרו לעבוד לפרנסתם, וכו'.
זה הרי ברור לחלוטין שזה בדיוק מה שיקרה. תשאל מהיכן אני יודע זולת הערכה מושכלת? אענה לך שזה בדיוק מה שקורה גם היום :). רק שמי שלא מכיר מקרוב אולי לא שם לב לכך. כך למשל כמות החרדים שיצאו לעבוד לאחר שבשנת 2003 (אם זכרוני אינו מטעני) היקף קצבאות הילדים צומצם משמעותית, הייתה באחוזים מטורפים. פשוט כי נוצר הצורך. כמות החרדים ש'משרתים' (מבלי שזה מוגדר כך רשמית) בארגון תורם (למדינה) כלשהו גדולה פי כמה וכמה מאשר במגזר החילוני (בשיעור יחסי כמובן). לא ניתן להשוואה בכלל. זה נובע גם ממצוות צדקה אך גם מצרכים שונים ולא נרחיב כאן (זה פשוט כבר מספיק ארוך). וכך אוכל לתת לך עוד דוגמאות למכביר.

אגב אין לי מושג מה מופיע בלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, אך הלכה למעשה יהיה לך קשה מאוד למצוא ולו בית אב אחד בציבור החרדי בו לא עובדים לפרנסתם. אמנם לעתים זה יהיה רק האב או רק האם ולא כפי שמקובל בימינו במגזר החילוני שני בני הזוג, אבל בכל זאת.
אבל זה כאמירת אגב שכן כאמור, לצורך הדיון הזה קיבלתי את כל הדעות הקדומות, הנחות היסוד, והטיעונים השליליים בעניינים אלו על המגזר.
חיי החרדים פה זה לא סיפורי בשביס זינגר...פה הם חיים לפי המוטו "וחי אחיך עימך" כלומר יש על מי לסמוך, אז סומכים ומתנוונים...
 
נערך לאחרונה ב:

Harrington

Well-known member
מנהל
חיי החרדים פה זה לא סיפורי בשביס זינגר...פה הם חיים לפי המוטו "וחי אחיך עימך" כלומר יש על מי לסמוך, אז סומכים ומתנוונים...
כשעובדות אמת יעניינו אותך, עדכנני.
 
למעלה