כופין אותו עד שיאמר רוצה אני

כופין אותו עד שיאמר רוצה אני

בשיחב בין ליבוביץ לרביצקי אמר רביצקי את הדברים הבאים:

"אני רוצה לשאול אותך, ישעיהו ליבוביץ. לעיתים כאשר קוראים את דבריך, ישנה תחושה כאילו אתה עושה רדוקציה, הורדה, הגבלה של כל האישיות בכלל ושל האישיות הדתית בפרט, של כל העמידה של האדם לפני אלוהיו - אל הרצון האנושי. כלומר לא שכל כמו הרמב"ם, לא חוויה וזיכרון היסטורי כמו רבי יהודה הלוי, לא ההכרה הסמלנית - של הסמל - כמו אצל המיסטיקאים, לא מושג הדבקות כפי שפיתח אותו קרשקש, אלא ההכרעה הרצונית של האדם להכניע את רצונו. כלומר, אפשר לטעון שיש כאן הורדה ורדוקציה של כל האישיות ושל האישיות הדתית לרצון [...] בהגות הנוצרית דונס סקוטוס בימי־הביניים הוא זה שדיבר הרבה על בכורתו של הרצון. הוא אמר שהשכל הוא פוטנציה נטורליס, כלומר הוא כוח טבעי ומה שאני יודע ואפילו מה שאני מאמין הוא כפוי על הכרתי, לכן הוא בעצם לא נתן לו משמעות דתית. משמעות דתית הוא נתן דווקא להכרעה הרצונית של האדם אשר מכוונת אותו, אפילו מכוונת את החיפוש השכלי, מה לחקור, היכן לבקש והיכן לחפש. זו דוגמא אחת. דוגמא שניה, היא הדוגמא של שופנהאואר. שופנהאואר אומר שהרצון האנושי הוא האישיות, האופי האנושי הוא פרי רצייה מטאפיסית חופשית. הוא משתמש בהבחנה של קאנט בין הדבר כשלעצמו, לבין עולם התופעות, והוא אומר, מהו הדבר כשלעצמו, הדבר שלא נקבע על־ידי שום סיבה, שהוא חופשי, אפילו כל יכול? זה הרצון האנושי. לכן האני הפנימי באמת הוא הרצון האנושי. אני הייתי מקטלג את התפיסה שלך בתוך העולם הזה"

בשאלתו רביצקי מנה כמה מההוגים שעשו רדוקציה של הפרסונה לרצון, והוא נעצר אצל שופנהאואר. אך ניתן ואף צריך לציין שמטאפיסיקה זו של הרצון רחבה הרבה יותר, והיא אף עומדת ביסודן של שיטות פילוסופיות מודרניסטיות ופוסט מודרניסטיות במאה ה-20. חשוב לזכור שכבר במאפיינים הקרטזיאניים של הסובייקט קיים יסוד רצוני, אם כי זוהי מטאפיסיקה סטטית של הסובייקט. היה זה לייבניץ שהעניק לאותו וולונט [arbiter] סובייקטיביסטי את הדינמיות הפריפטטית. מכיוון שלמונדה אין חלונות, ומהותה מתוחמת בעצמה, הרי שכל תנועתה מוגדרת בשאיפתה [apetitio, conatos]. הקונאטוס של לייבניץ שונה מזה של שפינוזה, מכיוון שאצל שפינוזה זהו אך אופן-קיום, ואילו אצל לייבניץ זהו דבר מהותי. קאנט פיתח את הרעיון הזה, אך אצלו הסובייקט הטראנסצנדנטלי הנו סופי, חרף הפרצפציה והאפרצפציה, ועל כן הוא אינו מהווה "יסוד של עצמו". מכאן קצרה הדרך אל היגל, אשר ראה את הסובייקט כגילום הרצון של ה-Geist שמכיר את עצמו [שזה בערך שפינוזה + קאנט, עם הגדשה יתירה של ההאחדה של התבונה עם הרצון]. שופנהאואר, מתנגדו של היגל, זיהה את הרצון עם הנואמנון. התפיסה של הישות כרצון עברה דרך שופנהאואר אל ניטשה, שבמשנתו הישות הפכה לערך, בעקבות "השכחה המוחלטת של אופיו הטרנסצנדנטי של האדם ותלותו בישות".

בדומה לכך, אם כי באופן הקרוב יותר לשופנהאואר מאשר לניטשה, אצל ויטגנשטיין בטראקטטוס הסובייקט איננו "חלק מהעולם". הסובייקט הוא גבולו של העולם. קביעות העולם נעשית ביחס לתנאי היסוד של לשון, ולפיכך אין העולם אלא עולמי שלי. הסובייקט מהווה תכונה פורמלית של העולם [כלומר סובייקט טרסצנדנטלי, לא מטאפיסי], וויטגנשטיין מזהה בין הסובייקט הטרנסצנדנטלי עם הסובייקט האתי. לכן: הסוליפסיזם בעיקרו נכון, אולם לא ניתן לומר אותו.

דברים ברוח דומה מצויים בתשובתו של ליבוביץ אל רביצקי:

"אני מעמיד את האישיות בכלל על הרצון. במה האדם הוא אישיות ובעל־חיים איננו אישיות? מדוע מושג האישיות קשור באדם? תחושה יש גם לבעל־חיים, רצון לכאורה גם יש להם: אין כל ספק שהכלב הזה רוצה בנתח הבשר הזה. אבל כשאני מדבר על רצון אני מתכוון לרצון המודע לאדם, או אולי נהפוך את הניסוח הזה: שהאדם מודע לכך שהוא רוצה משהו. ודומני שזוהי המהות המיוחדת שיש לאדם. שהוא לא רק רוצה - היינו בהנחה שגם בעל־חיים רוצה, ואתה יודע שדקארט, והוא איננו מ"קטלי קניא", לא קיבל את זה בכלל שיש לבעל־חיים תודעה, אבל זה איננו מתקבל על דעתנו כיום - אכן אפילו נאמר שיש רצון, אבל המודעות לרצון או רצון המודע לאדם, זהו מה שעושה אותו כבר לאישיות, אשר כלפיה יש לנו יחס ערכי, לא רק יחס של ידע, שאני מכיר ויודע אותו, אלא יש לי יחס של משמעות וערך כלפי היצור הזה"

דבריו של ליבוביץ על אודות הרצון בעלי מובן. אנו מבינים את כוונתו, וברגיל הם תואמים את אופן הדיבור היום יומי שלנו. אולם, עם זאת, ה"רצון" אינו אלא שם עצם ריק, אין זה ביטוי פנומנולוגי אלא ביטוי פרגמטי על אופן ההתנהלות שלנו בעולם. מתוך מבעים כגון "אתה רוצה לשתות?", "אני רוצה לקנות את הספר הזה" וכד', נוצר שם העצם "רצון" [ועקב כך אף נולדו רעיונות ספק סימבוליים ספק מיתולוגיים כרעווא דרעווין, או שהכתר מסמל את הרצון], אך אין בכך כדי ללמד שישנו רצון כסובסטנס. התפיסה ההוליסטית שמקובלת בחקר המוח, - ובמיוחד לאור מדע הרשתות המתפתח, - יודעת להסביר לנו כיצד דברים שאנו רגילים לכנות 'החלטה', 'בחירה' או 'הכרעה' אינם פעולות מבודדות אלא שיתוף פעולה מורכב בין מוקדים שונים, וש'לרצות דבר מה' כרוך בתפיסה המרחבית של כל אדם, בדימויו של הגוף בחלל, במחשבה, ברגשות, באסוציאציות, בראייה, במישוש ואפילו באיך שישנו בלילה. למעשה, שאלת חופש הבחירה ניתנת לסילוק על ידי הגדרה מחודשת של כמה עניינים יסודיים. בניסוח פרדוקסלי וחכם, חז"ל ביטאו כיצד דברים חיצוניים הכפויים על האדם יכולים להיתפס כרצונו של האדם ככלות הכל, כופין אותו עד שיאמר רוצה אני

תפיסת הרצון של ליבוביץ היא סיכום יפה של המסורת המטאפיסית במערב. משמעות הדבר היא שעלינו לנצור אותה, ולהתבונן בה כשם שאנו מתבוננים בתמונות ילדותנו. אך בפועל, עלינו לחיות את ההווה.

הערה: כשלעצמי, אינני שותף למרד במטאפיסיקה שמאפיין כמה מהוגי הדעות הבוגדניים של העת האחרונה. אני רואה במטאפיסיקה את עיקר ותכלית הידיעה, ולמעשה מכיר בך שאלמלי הכאלם והסכולסטיקה ותובנותיה לא היו בידינו היום לא תורת הקבוצות ולא לוגיקה, לא כל שכן שלא היו בידינו מדעים. עם זאת, אני מודע להתקדמות [האיטית, המפרכת והבלתי מספקת] של הבנות מסוימות על אודות העולם ועל הסתכלותנו. לכן אני תומך בעמדה שקוראת לשנות כמה מהנחותינו המטאפיסיות, אך לא לנטוש את המטאפיסיקה גופה. כפי שאני מבין, זוהי הבנה מפוקחת, היא מכירה בבעיותיה של המטאפיסיקה אך בה בעת מבינה שבלעדיה אין בידינו דבר. מטאפיסיקה מהווה את עצמנו. אותו פיקחון נוסח יפה על ידי היידגר שר"י:

כל עוד האדם הוא בעל חיים רציונלי הוא גם בעל חיים מטפיסי. כל עוד האדם רואה את עצמו כבעל חיים רציונלי, המטפיסיקה שייכת, כדברי קאנט, למהות האדם. אך אם חשיבתו תצליח לחדור לשורש המטאפיסיקה, כי אז זו עשויה לגרום לשינוי במהות האדם, שיהא מלווה בשינוי במטפיסיקה
 
מכורח סקירה נאה זו

אני מתקשה להסיק האם אתה רואה בהתפתחות המחקר של היום (אני מתכוון היום במונחים של הדורות האחרונים, כן) השפעה, הכרעה או מסקנה שעלולה או אפילו ישנה על החשיבה הפילוסופית המטאפיסית בנוגע לשאלות הגדולות של החיים, כגון משמעות האדם בחייו, רצונו, תלות הפסיכו בפיזיו וכו' וכו'?

ברר לי את הנקודה הזו בדעתך, ונמשיך הלאה..:)
 
שאלות מטאפיסיות

בעיות מטאפיסיות אינן ניתנות לפתרון בכלים מדעיים. שום מחקר אמפירי לא יוכל לספק מענה לבעיה מטאפיסית. אולם המדעים כופים עלינו, בתהליך ארוך וממושך, תמורות פרדיגמטיות. לאחר תמורות שכאלו, אנו מנסחים מחדש דברים ישנים. לדוגמה, שאלות אונטולוגיות ניתנות לניסוח מחודש לאורן של גאומטריות שאינן אוקלידיות.
 
שפיר קאמרת..

שזה בניסוח אחר, ונוקב יותר: אותן תמורות מחדדות את השאלות המטאפיזיות באופן כזה שיבינו אותן יותר לאור המחקר העדכני, אך הן בעינן עומדות.

בוא ניקח את הרצון לדוגמה. הוא איננו דומה לשום דבר טבעי ולא יכול להיות מובן לנו כלל וכלל, וככל הנראה אינו יכול להיות מובן לעולם. כלומר, אני יכול להבין בעוד איקס שנים מהו המנגנון הניורוני האחראי עליו אפילו באופן ישיר ולדבר עליו במונחים אחרים, אך לעולם לא אוכל לדעת מהו.
 
זהו בלבול מושגי

לא תוכל "לדעת מהו" מכיוון שאין אסנציה כזו [מהו = מהות]. "רצון" זו הפשטה, צורת דיבור. אתה למעשה מחפש את החור שבבייגלה.
 
אתה הבנת בדיוק למה התכוונתי

ואם אתה רוצה שאחזור על דבריך שלך, בבקשתך אליי, אז אחזור: אני מתכוון לשפת הדיבור של מהו הרצון..בבחינת מהו רצונך? הרצון שלך.. אני מקווה שההבדל הסמנטי הזה יספק אותך..

ואם תרצה במונחים לשוניים יותר "מובנים": למה יש לך רצון, למה אתה רוצה? וכו'
העובדה שיש לך רצון היא עובדה (או לצורך סמנטי שאתה חרד לו עתה: היא עובדה שאני מכיר בה).
 
אתה עדיין

שרוי בסבך המושגי. אני מבין היטב שאלה שנשאלת בסיטואציה מסוימת, כמו למשל בחנות נעליים כשאני נשאל "איזו נעל תרצה?" לעומת זאת, יש בעיה בניסוח כגון "מהו רצונך? הרצון שלך..." למרות שהוא מבע תקין מבחינה פרגמטית. מה נשאל כאן? האם זו שאלה על אודות חלופות, או שאלה על אודות מהות? במילים אחרות, האם השאלה "מהו הרצון שלך" מובנת כשאלה הדומה ל"מהו האוטו שלך?"

לומר שאני רוצה דבר מה זה אופן הדיבור שלנו על התנהלות מסוימת. אין משמעות הפסוק "אני רוצה גלידה" זהה ל"יש דבר כזה שנקרא רצון, וכרגע הוא מכוון לגלידה". זה שימוש מוטעה בשפה. ברצון איננו סובסטנס, הוא תקין כשמשתמשים בו כשם הפועל [הוא רוצה על משקל הוא הולך], אך לא כששואלים "מהו רצון". זה כאילו תשאל, מה היא ההליכה עצמה? כשכוונתך לא מהי הליכה בהקשר של פלוני ההולך לפנייך, אלא מהי ההליכה עצמה. אין דבר כזה ההליכה עצמה.
 
ואתה עדיין ממשיך

אני ייודע שהרצון איננו מושא..והבהרתי לך את זה שזה שגרת נוסח, עתה משהוברר לך עניין זה.. (או שמא טרם) נחזור לעניינו (עם תיקוני "המסורה"):

שזה בניסוח אחר, ונוקב יותר: אותן תמורות מחדדות את השאלות המטאפיזיות באופן כזה שיבינו אותן יותר לאור המחקר העדכני, אך הן בעינן עומדות.

בוא ניקח את רצונך לדוגמה. הוא איננו דומה לשום דבר טבעי ולא יכול להיות מובן כלל וכלל, וככל הנראה אינו יכול להיות מובן לעולם. כלומר, אני יכול להבין בעוד איקס שנים מהו המנגנון הניורוני האחראי על רצונך אפילו באופן ישיר ולדבר עליו במונחים אחרים, אך לעולם לא אוכל לדעת מדוע אתה רוצה או האם יש נימוק "טבעי" לכך.
 
<<>>

השאלה מדוע אני רוצה דבר מה אינה אותה שאלה של מה אני רוצה. לא רק שאלו שאלות שונות מצד תוכנן, אלא גם התשובות שמצופות מהן שונות. אלו לא אותן קטגוריות. השאלה הראשונה מבקשת תשובה של סיבה, והשאלה השנייה מצפה לתשובה של בחירה. כאן נכנסת פילוסופיה. עליך להשתמש נכון בשפה.

הרצון שלי בדבר מה איננו אמור להיות "דומה לדבר מה טבעי" כשם שהוא אינו בוק טוק שוג של קום טופ סו. זאת מכיוון שגם קום טופ סו אינו בדיוק ריש רש דוש. במילים אחרות, מובנות יותר: מה להשוואה ולרצונות?
 
יפה מאוד מאוד..

סוף סוף הצלחת להבין מה המהרי"ל כיוון כל הזמן.. שאלת מדוע אני רוצה משהו אינה תלוית קוגניקצייה..
ואילו מה אני רוצה היא שאלה שלגביה יש בחירה.. ושתיהן תוצרי אפיסטמיה.. הוא שאמרתי לך שלא נראה לי שאתה מבדיל בין קוגניקצייה לאפיסטמייה..וזהו הישג דק.. וכנראה, שכן הבנת את הדברים, ואני לא הבנתי בדבריך..

עתה, כאשר בידוע לי שהינך מבדיל בין שני אלו, כיצד ייחסת ללייבוביץ' אתת הבל הזה (ההדגשות אינן במקור): "היום כל בר בי רב יודע שמכלול הדברים שנקראים בפינו "רצון" הם קוגנטיביים לחלוטין, והם אף קשורים לאזורי שפה כ'אזור ברודמן 22 ["ורוניקה"]. הן בספריו ומאמריו על הבעיה הפסיכופיסית והן בשיחותיו, כגון בדיון הארוך על הרצון בדיאלוגים עם טוני לביא, ליבוביץ דן על הרצון כסובסטנס, במונחים מודרניסטיים לחלוטין. הוא כלל לא ערך הבחנה בין הכרעות "רצוניות" המערבות רק פעילות באזור DLPFC לבין כאלו המתבצעות באזור DMPFC, לא כל שכן שהוא לא דיבר על היחסים הקונו-קוגנטיביים המתקיימים באזור ACC/MSA. מה שהיה ידוע על המח בימיו הוא כאין וכאפס לעומת מה שידוע בימינו.
 
שוב ושוב

אתה מערבב בין קטגוריות. אסביר מחדש: שאלת מדוע אינה שאלת מה, אך בזה לא אמרתי ששאלת מדוע אינה תלויית קוגניציה. ליבוביץ התייחס לרצון כדבר מה שקיים, ולא רק שהוא קיים, אלא הוא אף מגדיר את האדם. הווי אומר, אצל ליבוביץ ישנה רדוקציה של האישיות לרצון. זה קשקוש, מכיוון שהיום כל בר בי רב יודע שמכלול הדברים שנקראים בפינו "רצון" הם קוגנטיביים לחלוטין! אין רצון במנותק מקוגניציה [כלומר ידע, תפיסה, ראייה, קשב, הסקת מסקנות וכו'], כשם שאין פיפי במנותק ממערכת העיכול. הרצון אינו מצע שעליו נשענת האישיות. אין גורם אסנציאלי שקרוי "רצון", יש רק מכלול של פעילויות פסיכולוגיות, שבדיבור שלנו אנו מבודדים אותן לחשיבה, רצון וכו'.
 
ועל זה ענה לייבוביץ יפה מאוד במה שאתה השמטת בתושבתו לרביצקי

"אולי אתה מתכוון למה שאני פתחתי בו, האבחנה בין רצון שהאדם מודע לו לבין רצון שהאדם איננו מודע לו. אבל אני אמרתי, רצון שאדם איננו מודע לו, זה בכלל איננו תופעה אנושית ספציפית, זה אולי קיים בכל בעל־חיים. אנחנו מדברים על הרצון המודע של האדם, והוא יכול להחליט לבטל את רצונו. במקרה זה רצון מבטל באמת, מה שנקרא בטעות "אינסטינקטים" או "יצרים" או "דחפים פיסיולוגים" מפני רצונו. ז.א., הוא מחליט מרצונו לבטל אותו".

או שמא אתה מאותם אלו שחושבים שקיים רק רצון מודע - שזה הבל מוחלט, ופשוט לא נכון. או שגם הרצון הלא מודע הוא תלוי הבנת המה.. שזה הבל בדיוק כמו הראשון..

הרצון נקבע במקרים רבים 300 מילישניות (מחקרו משנות השמונים של ליבוט ובימינו גבריאל קריימן, אך זה ממש לא לעניינו כרגע) לפני שהאדם מודע לו - לדבר זה קוראים רצון לא מודע, והוא אינו תלוי קוגניציה. מה שכן תלוי קוגניצייה יכול להיות רק באדם, ועל כן הוא זה שמגדיר את מובדלותו מעולם החי, שאחרי שהוא יודע מה רצונו, ולא מדוע הוא רוצה, כמו שאתה בעצמך אמרת, כאן מותר האדם מן הבהמה - וזהו ש"אתה הבדלת אנוש מראש.. "..
 
אני לא מצליח להבין

איך אחרי כמה תגובות שלי אתה עדיין שואל "שמא אתה מאותם אלו שחושבים שקיים רק רצון מודע ... הרצון הלא מודע הוא תלוי הבנת המה". הרי הסברתי שוב ושוב שאין דבר כזה "רצון", לא מודע ולא בלתי מודע. אלו מונחים פרגמטיים בלבד, לכן לא ניתן להשתמש בהם כשמות עצם ולהניח ששמות העצם מרפררים לאובייקט מסוים.
 
.....

אין "רצון לא לחוות כאב". זה לא קיים. יש התנהלות של האורגניזם בסיטואציות שעלולות לגרום כאב, או, לחלופין, עמדה של אדם כשהוא נשאל "האם אתה רוצה לחוות כאב". מכאן אין לערוך הפשטה שבסופה נביט על "רצון לא לחוות כאב" כעל אובייקט. עוד לא נפל האסימון?
 
לא!

וכדי לפשט בעלי אסימונים, אתאר לך בקצרה את מחקרו של ליבוט, אולי יעזור לך לכייר אסימון משלך..


(מתורגם מתוך מאמרו של דייוויד טאלבוט, MIT Technology Review יולי 2014)

"בתחילת שנות ה-80 הגיע בנג'מין ליבט, חוקר ממחלקת הפיזיולוגיה של אוניברסיטת קליפורניה, סן פרנסיסקו, לנקודת ציון מחקרית חשובה. הוא ערך מחקר יוצא דופן שבחן את רעיון הרצון החופשי והמודע בעזרת נתונים אמיתיים. ליבט הלביש נבדקים באא"ג – מכשיר לרישום פעילות חשמלית במוח דרך הגולגולת – וביקש מהם להביט במחוג שעון שנע מדי 2.8 שניות, בערך. הנבדקים התבקשו ללחוץ על כפתור מתי שהם רוצים – אך נאמר להם שעליהם גם לציין את מיקום המחוג כשהם חשו לראשונה את "הרצון או הדחף" לעשות זאת. מסתבר שפעילות המוח המעורבת בפעולה התחילה בממוצע 300 מילישניות לפני שהנבדק היה מודע לרצונו ללחוץ על הכפתור.מאז השתמשו חוקרים ב-fMRI כדי למפות את פעילות המוח על-ידי מדידת זרימת הדם, ומחקרים אחרים מדדו גם הם את תהליכי הפעילות המתרחשים במוח לפני שהחלטות מתקבלות. והגיעו לאותן מסקנות.. )

מה אומרים המחקרים הללו? מה שהמהר"יל קבע בשנות החמישים שבני אדם הם כמו חיות, וההבדל בינם לבין אחרים הם רצונם המודע.. קפיש?
 
<<<<

אני מכיר את המחקרים האלו היטב. דברי נכתבו על אף המחקרים האלו. אני דן כאן על בעיה מושגית, בעיה של שימוש לא נכון במונחים. ליבוביץ דן על "רצון" במונחים מודרניסטיים בתר קאנטיאניים, וזה שימוש קלוקל בשפה. דווקא מחקרים על המח מראים שאין כלל "רצון" - ישנה רשת מסובכת של מוקדים מקושרים. ה"רצון" נמצא בשפה, לא באותה רשת.
 
86 מיליארד תאים יש במוח וקווורדיליון סינפסות

ואין סוף, ליטרלי, אין סוף, הקשרים אפשריים ביניהם - לעולם אדם לא יוכל להגיע להבנת תפקודי המוח לאשורם, לעולם. הכול מושגי. לא חידשת דבר בזה, ומי כמוני כאידיאליסט אפיסטמי מוחלט שחותם על כך בתי ידיי. אך כפי שאמרת לא פעם, כלשון בני אדם אנו דוברים.. ואם כל השגותיך, כאידאליסט מושגי על המהרי"ל, הן על השימוש הסובסטנציאלי בלשונו, זאת למרות שאתה יודע שהוא חשב מושגית, אז אינך אלא מגיה לשוני. יש לי שתיים כאלו בעבודתי, הן דקדקניות לא פחות ממך. חשוב שיהיה בעולמנו גם מאלו.
 
ועתה, יסלח לי מו"ר שכן אני רוצה לישון

או שמא צריך? ואפשר שזו החלטה קונו קוגנטיבית..
 
למעלה