העירבוב שבין הדת לבין הפילוסופיה של הדת.
1. סתם "פילוסופיה", אין דבר כזה. יש רק "פילוסופיה של" תחום פלוני. למשל יש פילוסופיה של האמנות, פילוסופיה של המדע, פילוסופיה של המוסר, פילוסופיה של המתמטיקה, פילוסופיה של החינוך, פילוסופיה של האלגוריתמיקה, פילוסופיה של הסיפרות, וישנה אפילו הפילוסופיה של הפילוסופיות (זו אגב הפילוסופיה שבה נהוג לדון בתוך הערך "פילוסופיה" באנציקלופדיות השונות), וכו' וכו'. וכמובן, ישנה גם הפילוסופיה של הדת.
1.1. זה שישנה הפילוסופיה של הדת, זאת עובדה, שאמורה להיות מוסכמת גם על אלו המסתייגים מהכנסת חשיבה פילוסופית לתוך העולם הדתי.
1.2. זה שהפילוסופיה של הדת מצויה מחוץ לעולם הדתי, זאת עובדה, שאמורה להיות מוסכמת גם על אלו העוסקים בפילוסופיה של הדת.
2. מה בין התחום עצמו, לבין הפילוסופיה של התחום הזה? הווי-אומר: שהפילוסופיה של התחום מטפלת, לא בתכנים שבהם מטפל התחום - אלא בתחום עצמו, המשמש לה אפוא - הוא עצמו - כתוכן לטיפול.
2.1. למשל: מה בין המדע, לבין הפילוסופיה של המדע? הווי-אומר: שהמדע מוגשם (למשל), בטיפול (אמפירי-ראציונאלי) בשאלות כגון: "למה האבן הזו נפלה ארצה", "איך פועל גופו של יצור חי זה", וכדומה; בעוד שהפילוסופיה של המדע מוגשמת (למשל) בטיפול בשאלות כגון: "מהו המדע", "במה מוגשם המדע", "איך משיג המדע את מטרתו", וכדומה.
2.2. דוגמה שניה: מה בין האומנות, לבין הפילוסופיה של האומנות? הווי-אומר: שהאומנות מוגשמת (למשל), בהעברת מכחול זה על הפלקט ההוא, או בכתיבת קומפוזיציה מוסיקלית זו עבור כלי-פריטה זה, וכדומה; בעוד שהפילוסופיה של האומנות מוגשמת (למשל), בטיפול בשאלות כגון: "מהי האומנות", "במה מוגשמת האומנות", "איך משיגה האומנות את מטרתה", וכדומה.
3. מה בין הדת, לבין הפילוסופיה של הדת? הווי-אומר: שהדת מוגשמת (למשל), בהנחת תפילין, בקיום מצות תפילה בציבור, וכדומה; בעוד שהפילוסופיה של הדת מוגשמת (למשל), בטיפול בשאלות כגון: "מהי הדת", "במה מוגשמת הדת", "איך משיגה הדת את מטרתה", וכדומה.
4. הצד השווה שבין: ליבוביץ, הרב קוק, הרמב"ם, האר"י, וכדומה, הוא שכולם היו אנשים שעסקו - הן בדת - והן בפילוסופיה של הדת. כשעסקו בדת, אז עסקו בדת - לא בפילוסופיה של הדת. וכשעסקו בפילוסופיה של הדת, עסקו בפילוסופיה של הדת - לא בדת.
4.1. למשל: כאשר ליבוביץ הניח תפילין, אז עסק בדת. וכשהרב קוק התפלל תפילת שחרית, אז עסק בדת. אף אחד משני העיסוקים הנ"ל איננו עיסוק בפילוסופיה של הדת. אבל כשליבוביץ הרהר בשאלה "האם המצוות הן כלי המשרת את בני האדם" - וענה עליה ב"לאו" - הרי שהוא עסק אז בפילוסופיה של הדת. בעוד כשהרב קוק הרהר בשאלה הנ"ל - וענה עליה ב"כן" - הרי שגם הוא עסק אז בפילוסופיה של הדת. אף אחד משניהם לא עסק אז בדת.
4.2. ליבוביץ היה מודע לכל זה, ומעולם לא חשב שכאשר הוא עוסק בלהבהיר לכולם שעבודת השם היא מטרה לעצמה, אז הוא עוסק בדת. זה היה ברור לו אז לגמרי, שהוא עוסק אז - אך ורק - בפילוסופיה של הדת.
5. במשנתו של ליבוביץ היו כל מיני פואנטות, חלקן עובדתיות וחלקן פילוסופיות. הפואנטה העובדתית - לא הפילוסופית - שעליה עמד ליבוביץ, היא, שלמרות ההבדלים הפילוסופיים העצומים ששררו - לאורך כל הדורות - בין כל אותם יהודים אורתודוקסים (כגון: הרמב"ם האר"י ליבוביץ והרב קוק) שעסקו הן בדת והן בפילוסופיה של הדת, עדין היה ביניהם משותף אחד ברור: שמירת אותן המצוות עצמן (כמובן בהנחה שמתעלמים מניואנסי-זוטא, ומתחשבים רק ב-613 העיקרים הגדולים). למעשה, זו עובדה היסטורית סוציולוגית בלתי ניתנת לעירעור, אשר (אגב) מבעדה (כעובדת-רקע) הגיח ליבוביץ עם כמה מתובנותיו הפילוסופיות - בדבר טיבה ועיקרה של הדת בכלל.
עד היום לא הצלחתי להבין את אותם חברי-פורום, המערבבים - בין הדת - לבין הפילוסופיה של הדת; ולא סתם מערבבים, אלא שכשהם עושה זאת, הם מייחסים את העירבוב הזה - לא לעצמם - אלא לליבוביץ; וכשהם מייחסים זאת לליבוביץ, הם עושים זאת - לא כציון של עובדה סתמית גרידא - אלא כביקורת עזה על ליבוביץ אשר כביכול מעז לערבב מין בשאינו מינו. בכל פעם שהם מותחים את ביקורתם הנ"ל על ליבוביץ, אני נזכר מייד בביקורת שמתח ההוא מהגשש - על סניף הבנק שלו: "הפקדתי שם אלפיים, החזירו לי חמשת אלפים, איפה נעלמו שלושת אלפים"?
כבר שנים שהם עושים זאת, בעודני מבליג, אלא שהפעם יצאתי מגדרי. אגב בכוונה אני לא מזכיר שמות. מי שחושב שהודעה זו מתייחסת אליו, האחריות כולה עליו...
סתאאם.