כל מה שרצית לדעת על:

ההפרדה חד-סיטרית: לא כל אמן חיב להיות פילוסוף

אבל אני מסכים איתך - שההפך כן נכון, כלומר לפילוסוף של תחום פלוני - מומלץ להיות בעל ניסיון בתחום עצמו.
 
לגבי דברי הרב שרלו

יב. "כתב הרב שרלו...היהדות מגוונת מאוד ויש בה קשת נרחבה של דעות".
השפה שבה משתמש הרב שרלו שונה מזו של ליבוביץ, שהרי כאשר ליבוביץ מדבר על יהדות הוא מדבר על שמירת המצוות, וא"כ היא אינה יכולה להתקשר לשום "דיעות". לכן, אין בביקורתו של הרב שרלו כדי לפגום כהוא זה בליבוביץ. זה הכלל: לפני שמותחים ביקורת על מישהו, יש לוודא שלא משתמשים בשפה שונה משלו. אחרת, תיגרם בוקה ומבולקה שתהפוך את הביקורת לתעתוע.

יג. "יפה אמר : '... יש בה אבני יסוד עליהם לא חלק איש, מלבדו".
אכן לליבוביץ היו עמדות חריגות. אבל אף אחת מהן לא התיימרה להיות ביקורת שבמסגרת *הדת* (לפרטים, ראה את הפתיח להודעתי הקודמת) - אלא התימרה להיות ביקורת שבמסגרת *הפילוסופיה של הדת* (או במסגרת הפוליטיקה, כגון כשהביע את ביקורתו החריגה על "המנטאליות היודונאצית", וכדומה).
 
אין "פילוסופיה של" בכלל

יש רק פילוסופיה.
כמובן שהפילוסופיה יכולה לעסוק בכל נושא שהוא- אך אין היא "שלו" אלא אם כבר "הוא שלה" כאשר היא עוסקת בו. אם היא עוסקת בתחום מדע כלשהו אז היא בוחנת את כל יסודותיו ואף מעצבת אותם מחדש במידת הצורך. לפיכך היא היסוד הפעיל, והנושא הוא הסביל.
יתר על כן- השאלות הפילוסופיות משרטטות, עם העיסוק התדיר בהן, משהו שאפשר לכנות אותו "צמתים פרספקטיביים" או "אפשרויות תודעה" (אין לי מושג שגור לתאר את העניין) והכוונה היא שבסופו של דבר נשארות בעיות פילוסופיות בלתי פתירות שהן הן לב העניין! הבעיות הפילוסופיות חוזרות על עצמן בכל נושא שהוא ואם אתה מכיר את הבעיות הפילוסופיות היסודיות אתה יודע לזהות אותן כאשר הן מופיעות בתחום המדע\אמנות\דת וכ"ו
לדוגמא- בעיית הדטרמיניזם מול הרצון החופשי, בווריאציה אחרת- בעיית גוף ונפש. בעיה יסודית בפילוסופיה. אולי בלתי פתירה. הניסיונות לפתור אותה הולידו גישות שונות, "איזמים" שונים (שלא אמנה אותם פה). ידיעת האיזמים הללו- הגישות השונות לפיתרונה (או אי פיתרונה) מראות למתעניין במדע כלשהו היכן הוא נמצא על ה"מפה הפילוסופית" ברעיונותיו ביחס לאותו מדע. היא מאפשרת חקירה רב צדדית שתכסה קוי חקירה שונים, או לחילופין- חקירה ממוקדת, מונחית גישה פילוסופית מוגדרת.
ניקח את נושא הדת ונחיל עליו את האמור לעיל:
ראשית כל- יש כל מיני זרמים בדת, אי אפשר להכחיש שנדמה שיש חפיפה עם זרמים פילוסופיים שונים.
אלא מה- הדת אינה חשיבה טהורה ולכן אי אפשר להשתמש בה כדי לאפיין, לקטלג את סוגי זרמי המחשבה. נעשו ניסיונות להשתמש בשפה דתית לשימושים פילוסופיים, הם נכשלו וסופם בעילגות ודוגמטיות. אני פגשתי לא מעט אנשים שניסו לבצע את המהלך הזה של חשיבה פילוסופית באמצעות השפה הדתית ונחלו השחתה של תבונתם היקרה.
בגדול- פילוסופיה היא הניסיון למצוא את הכללי ביותר. עצם שיוכה לתחום מסויים חוטא למהותה. ההצהרה הזו שלך שאין פילוסופיה אלא פילוסופיה "של" היא מסוכנת ונמהרת. אין בלתי הפילוסופיה, ויש לטהרה ולשוב ולטהרה מכל שפה שאינה שלה.
 
יש.

אתה כותב: "אך אין היא 'שלו' אלא אם כבר 'הוא שלה' כאשר היא עוסקת בו".
נקטתי בניסוח "פילוסופיה של", רק כי זה הניסוח המקובל יותר. גם מכאן ואילך אמשיך לנקוט בניסוח המקובל, אם כי אתה כמובן מורשה בזאת לתרגם את המשך דבריי באופן שיחליף את הכיוון של היחס "של".

אתה כותב: "היא היסוד הפעיל, והנושא הוא הסביל".
אם כך, אז אתה פשוט אומר במילים אחרות את מה שאני בעצמי כתבתי בהודעתי הראשונה, "שהפילוסופיה של התחום מטפלת, לא בתכנים שבהם מטפל התחום - אלא בתחום עצמו, המשמש לה אפוא - הוא עצמו - כתוכן לטיפול".

אתה כותב: "הבעיות הפילוסופיות חוזרות על עצמן בכל נושא שהוא".
אכן, אבל זה רק ככל שישנו קשר-על - בין מושאי-הטיפול המטופלים ע"י אותן "פילוסופיות של". לדוגמה, יש קשר-על - בין חינוך - לבין לשון (כדי להיווכח בכך מספיק לחשוב על השאלה למה ילדים קטנים קולטים שפות זרות מהר יותר ממבוגרים), ולכן באופן טבעי מאד יתגלה גם קשר (פילוסופי) - בין הפילוסופיה של החינוך - לבין הפילוסופיה של הלשון. דוגמה שניה: יש קשר-על - בין ההכרה - לבין המדע (כדי להיווכח בכך מספיק לחשוב על המדע כמייצג את "רשות הרבים של ההכרה", כמבואר בספרו של ליבוביץ "גוף ונפש"), ולכן באופן טבעי יתגלה גם קשר (פילוסופי) - בין הפילוסופיה של ההכרה - לבין הפילוסופיה של המדע. וכל כיוצא בכך.

אתה כותב: "בסופו של דבר נשארות בעיות פילוסופיות בלתי פתירות שהן הן לב העניין!"
אין לערבב - בין שאלות פילוסופיות - לבין שאלות בלתי פתירות. לא כל שאלה בלתי פתירה היא פילוסופית, ולא כל שאלה פילוסופית היא בלתי פתירה. הנה דוגמה לשאלה פילוסופית פתירה: "מהו המדע" (זו שאלה פילוסופית-פופריאנית פתירה קלאסית, שאגב שוכנת תחת חסות הפילוסופיה של המדע). והנה דוגמה לשאלה, שבאופן עקרוני היא - בלתי פתירה - למרות שאינה פילוסופית: "מה גרם למחלתו הראשונה של העכבר הראשון שהספיק להיוולד בשנת 2046 לפני הספירה על גדות נהר התמזה" (אתה בטח תשאל: למה זה בלתי פתיר באופן עקרוני? ובכן, זה בגלל שהשאלות ההיסטוריות הפתירות, הן רק שאלות על אוביקטים שהותירו עקבות, אבל אם לא התירו - אז לפי עיקרון האנתרופיה לא ניתן להחזיר את הגלגל אחורנית על מנת להתחקות אחרי אותן עקבות. כמובן אפשר לטעון שאולי העכבר הספציפי הזה כן הותיר עקבות - עד כדי יכולתנו לזהות שאכן מדובר בעכבר הראשון שהספיק להיוולד בשנת 2046 לפני הספירה על גדות נהר התמזה, אבל הבה נצא מנקודת הנחה שלא, וגם אם כן, אז ברור שבקלות אפשר למצוא דוגמאות של אירועים שלא הותירו עקבות, כגון אירועים שרישומיהן הספיקו להיבלע בתוך חור שחור, וכל כיוצא בכך).

אתה כותב: "לדוגמא - בעיית הדטרמיניזם מול הרצון החופשי, בווריאציה אחרת - בעיית גוף ונפש. בעיה יסודית בפילוסופיה. אולי בלתי פתירה".
מה שמאפיין את שאלת הדטרמיניזם - כמו גם את בעיית הגוף והנפש, זה לא שהן פילוסופיות, אלא שהן בלתי פתירות בכלים מדעיים. על כל פנים, אפשר לומר ששתי השאלות הללו קשורות קשר הדוק - הן לפילוסופיה של ההכרה - והן לפילוסופיה של המדע.

אתה כותב: "הדת אינה חשיבה טהורה".
הדת אינה חשיבה בכלל. לפחות על פי ליבוביץ, "דת" זה למשל להניח תפילין, זה להדליק נרות בליל שבת, וכדומה.

אתה כותב: "הדת...אי אפשר להשתמש בה כדי לאפיין, לקטלג את סוגי זרמי המחשבה. נעשו ניסיונות להשתמש בשפה דתית לשימושים פילוסופיים, הם נכשלו וסופם בעילגות ודוגמטיות. אני פגשתי לא מעט אנשים שניסו לבצע את המהלך הזה של חשיבה פילוסופית באמצעות השפה הדתית ונחלו השחתה של תבונתם היקרה".
דומה שבדבריך הנ"ל התפרצת לדלת פתוחה. מעולם לא טענתי שניתן לבצע חשיבה פילוסופית ע"י השפה הדתית. אני מכיר בפילוסופיה של הדת, אבל גם אני מסכים שאת הפילוסופיה של הדת יש לנהל בשפה פילוסופית, לא בשפה דתית.

אתה טוען: "ההצהרה הזו שלך שאין פילוסופיה אלא פילוסופיה 'של' היא מסוכנת ונמהרת. אין בלתי הפילוסופיה, ויש לטהרה ולשוב ולטהרה מכל שפה שאינה שלה".
ראשית, גם ההצהרה "אין בלתי הפילוסופיה" היא נמהרת ומסוכנת. שנית, גם כשכתבתי שאין דבר כזה "פילוסופיה" סתם, סייגתי והוספתי שיש דבר כזה "הפילוסופיה של הפילוסופיות".
 
למעלה