לגבי מחלוקתנו העקרונית על השפה.
אתה כותב: "עצם היות ליבוביץ מרשה לעצמו לדבר אליהם בשפתו ולא בשפתם היא הטעיה ועוות מלכתחילה...שפת 'היהדות' הפרטית שלו אינה אלא...מצד תוכנה אחיזת עיניים שקרית".
שום אימוץ של שפה אינו יכול להיות כרוך בהטעיה או בעיוות או באחיזת עיניים, משום ששפה היא משהו שרירותי-הסכמי-פנימי. למשל, אם ליבוביץ יצהיר מראש "כשאני אומר דת אני מתכוון לתרנגולת", ולאור זאת הוא יקבע "הדת מטילה ביצים", אז לא תהיה שום הטעיה ושום עיוות ושום אחיזת עיניים בקביעה האחרונה, שכן היה גילוי נאות בהצהרה הראשונה. ובנמשל: ליבוביץ הבהיר מיליון פעם שכשהוא אומר דת הוא מתכוון לשמירת מצוות, ולכן - אם לאור זאת - הוא למשל יקבע שהדת אינו כפופה לנרטיב היסטורי, אז לא תהיה בכך אף הטעיה ואף עיוות ואף אחיזת עיניים, שכן היה גילוי נאות בהצהרה הראשונה.
אתה כותב: "איך אפשר...לדבר אל אדם בשפה שאין הוא מבין?"
היית צודק, אילולי נתן ליבוביץ גילוי נאות מלכתחילה. אבל הרי ליבוביץ כן נתן גילוי נאות כזה, ולא פעם אחת, אלא מיליון פעם - בהתחלה ובסוף ולאורך כל הדרך.
אתה כותב: "איך אפשר...לדבר אל אדם בשפה ש...הוא...לא רוצה להבין, ועוד לצפות לקבלת הדברים?"
אף אחד לא מצפה ממך לקבל דברים המנוסחים בשפה שאותה אינך רוצה להבין. קבלת דבריו של ליבוביץ, מותנית בכך שאתה רוצה להבין את שפתו. אך אם אינך רוצה זאת, אז אתה מסתכן בכך שכל ביקורת שתמתח על דבריו - תהיה חסרת תוקף - בבחינת "הפסד טכני של המבקר", שכן תוקפה של כל ביקורת הנמתחת על דברי אחרים - מותנה בכך שהמבקר מבין את השפה שבה נאמרו הדברים המבוקרים.
אתה שואל: "מדוע חובה על אדם להתמזג עם דעותיו של בן-שיחו ולבחון אותן 'מהבפנים של בן השיח' אם לדעתו של אותו אדם, עצם קיומו של 'בפנים' כזה הוא שקר מגמתי?"
לכל אדם ישנו ה"בפנים" של אותו אדם. לכן, להגיד כי - עצם קיומו של ה'בפנים' של ליבוביץ - הוא שקר מגמתי, זה בערך כמו להגיד כי - עצם קיומה של תודעה פנימית אצל ליבוביץ - הוא שקר מגמתי...
אתה כותב: "הוא רוצה למתוח ביקורת מחוץ לאובייקט המבוקר כשם שמבקר המדינה מבקר את הצבא מחוץ לצבא".
הבה נניח שהצבא נותן מלכתחילה גילוי נאות: "לפי המילון הפנימי שלנו, כשבצבא אומרים במכשיר-הקשר 'רות' - מתכוונים להגיד: קיבלתי את דבריך עד כה"; ולאור זאת, יודיע איזה חייל במכשיר הקשר לחייל אחר: "רות עבור", ואז יבוא מבקר הלשון של האקדמיה ללשון העברית, וירצה (כלשונך) "למתוח ביקורת מחוץ לאובייקט המבוקר", ויטען כי - לאור זאת שרות היא דמות (מקראית) של אשה ולא של איש - יש ללמד את החיילים להגיד במכשירי הקשר - "רות עיברי" - ולא "רות עבור". אז הייתי אומר לאותו מבקר חיצוני של האקדמיה, שכשהצבא מציג גילוי נאות על המובן של המילים הצבאיות, כולל של המילה "רות", אז כבר אין תוקף לביקורת חיצונית הנמתחת על חייל שאומר במכשיר הקשר לחייל אחר - "רות עבור" - במקום "רות עיברי".
אתה כותב: "יתכן שמבחינת שפתו ועולמו התיאטראליים דבריו תקינים".
ראשית, הם לא תיאטרליים: ליבוביץ לגמרי מתכוון אל מה שאמר, כמו שאתה לגמרי מתכוון אל מה שאמרת. שנית, זה לא רק "יתכן" (כלשונך), אלא זה ממש עולה באופן *הכרחי מתוך שפתו*. זה מה שנקרא: "הכרח מותנה-שפה". ממש כמו, שמתוך השפה הפנימית של הצבא (שעליה ניתן גילוי נאות מלכתחילה) - עולה באופן *הכרחי* - שלא יעלה על הדעת להגיד בשפה זו במכשיר הקשר "רות לא שמעתי".
אתה כותב: "עצם היותו בעל עולם תיאטראלי כזה ושפה לולינית מתפתלת כזו לעתים, לא תקין בעיניהם".
זכותם לחשוב שלליבוביץ יש עולם תיאטרלי ושפה לוליינית מתפתלת, אך אין לזה כל קשר לנושא השירשור, שכזכור עוסק בטענתם שהוא "מערבב דת עם פילוסופיה".
אתה כותב: "אם אתה מתעקש לכתוב שאינך יודע מי הם ה'אנו' שלי ואינך יודע מי הם 'אבותינו' - כל מה שמומלץ לך...הוא: או לשאול אותי, או להכניס עצמך לתוך שפתי ועולמי כשם שאתה נוהג משום מה (להבדיל) עם ליבוביץ".
נקודת המוצא של השירשור הזה, היא הביקורת שנמתחה על ליבוביץ - לא הביקורת שנמתחה עליך. יתר כל כן, בהודעתי הראשונה שבה ציינתי שישנם אחרים המאשימים את ליבוביץ בערבוב דת עם פילוסופיה, נמנעתי בכוונה מלהזכיר את שמות אותם אחרים אלא הזכרתי רק את שמו של ליבוביץ - בדיוק כדי שהיה ברור שנושא השירשור הוא הביקורת שנמתחה על ליבוביץ - ורק זו שנמתחה עליו. לכן, כל מה שאני כותב בשירשור זה, נכתב כשברקע משמשת לי שפת-ליבוביץ כנקודת מוצא - פשוט כי רק הוא המבוקר שעליו נושא השירשור. יתכן שבבוא היום אפתח שירשור מיוחד שיעסוק בביקורת הנמתחת עליך, או-אז - שפתך שלך תשמש לי כנקודת מוצא.
אתה כותב: "מבחינת שפתי ועולמי לא רק שטענותי לגיטימיות אלא שהן צודקות ומבטאות את האמת המוחלטת שאין בילתה, ממש כשם שאני חושב כך".
אין לי ספק שאתה חושב כך, אך הנקודה שהטעמתי פעמים רבות בשירשור הזה היא, שכשאתה מותח ביקורת - לגיטימית ככל שתהיה - כנגד מישהו, עליך לוודא שאתה מאמץ את שפתו. אחרת, נגיע למצב אבסורדי של מתיחת ביקורת על החייל האומר לחברו במכשיר הקשר: "רות עבור" במקום "רות עיברי"...
אתה שואל: "מדוע מותר לליבוביץ לומר 'אנו' בשורה הרביעית כאן...? שיפסיק הוא הנכבד לכלול אותי ב'אנו' שלו! או מדוע מותר לליבוביץ לומר 'לאבותינו'...?"
למה שלא אתיר לליבוביץ להגיד "אנו/אבותינו"? האם אי פעם לא היתרתי לך להגיד "אנו/לאבותינו"? בסך הכל ציינתי חיסרון שישנו בי (לא בך), והוא: ש*אני* איני יודע אל מה התכוונת כשכתבת "אנו/אבותינו" (בעוד שאני אגב כן יודע אל מה מתכוון ליבוביץ במילותיו), ואחר כך גם ניסיתי לשער שליבוביץ היה מבקש ממך לא לכלול אותו ב"אנו" הזה. כמובן, גם לך שמורה הזכות לדרוש מליבוביץ לא לכלול אותך ב"אנו" שלו.
אתה שואל: "מדוע מותר לליבוביץ לומר...מבלי שתציק לו?...למה אתה נוהג בי כך...?"
זה שאמרתי שאני לא יודע אל מה התכוונת ב"אנו", היה מיועד - לא להציק - אלא לציין חיסרון שישנו בי (לא בך), לפרטים, ראה בפיסקה הקודמת.
אתה כותב: "אם תסכים שאין זה תקין שבשיח בין אנשים ישוחח הדובר האחד בשפתו הפרטית וידרוש מהזולת הדובר שפה אחרת להסכים בכל מחיר לעצם השימוש בטכניקה הרטורית של דיבור אל הזולת בשפה זרה שאין הזולת מזדהה איתה ואין הוא סובל אותה ואינו רוצה בה".
אני מסכים שזה לא תקין לדרוש זאת מהזולת.
אתה כותב: "ייקל עליך להבין את אותם המבקרים את ליבוביץ שאינם מוכנים לקבל על עצמם את עול מלכות שפתו ועולמו".
אבל ליבוביץ לא דרש ממך להסכים לכך ש"דת" זה שמירת מצוות. הוא רק כאילו אמר: "במילון הפנימי שלי - 'דת' זה שמירת מצוות, ולאור זאת אני קובע כך וכך". זה בערך כמו שהוא (נניח) היה אומר: "אני נותן מלכתחילה גילוי נאות, שבשפתי *שלי*, כשאני אומר yahadut אני מתכוון אל
, ולאור זאת אני קובע שהיהדות מטילה ביצים". אין בזה אף בעיה, כי הוא לא כפה את שפתו על אף אחד.
אתה כותב: "ייקל עליך להבין את אותם המבקרים את ליבוביץ ש...כן מאמינים בכל נפשם ומאודם ששפתם שלהם...אמת".
יש לי בעיה להבין את מי שחושב שיש קשר בין "שפה" ל"אמת". שפה היא רק כלי, לא מהות. האם לדעתך, מילון שיפרש את המילה (המומצאת): "yahadut" במובן של
, הוא מילון שקרי? לא אמיתי ולא שקרי, כי זו סוגיה שרירותית-הסכמית-פנימית של אותו מילון, אשר עליה לא חלה הקטגוריה של אמת ושקר. היה אפשר לטעון שהמילון משקר, רק אילו הוא היה טוען שהפירוש של המילה *העברית* "יהדות" הוא
, אך הרי לא זה מה שטוען אותו מילון. בעצם, מה שליבוביץ אומר זה כך: "הריני מגלה את דעתי, שכשאני אומר 'יהדות' אני מתכוון לשמירת מצוות. כעת, *בכפוף* למילון הזה, אני - ליבוביץ - קובע שהיהדות אינה דורשת לאמץ את הנרטיב המקראי". ליבוביץ טוען שאתה כפוי לקבל את הסיפא ("היהדות אינה דורשת..."), ובלבד שאתה מדבר בשפה המוצגת ברישא. אך אם אינך מדבר בשפה המוצגת ברישא, אז גם ליבוביץ יסכים שאינך כפוי לקבל את הסיפא.
אתה כותב: "ליבוביץ לא מזדהה עם שפתם שלהם ולא סובל אותה ואינו רוצה בה ואינו מוכן לקבל על עצמו את עול מלכות שפתם...כי הוא מאמין בכל נפשו ומאודו שהשפה שלו...אמת"
לא יתכן שכך חושב ליבוביץ, כי ליבוביץ יודע את מה שכתבתי מקודם, שאין קשר בין שפה לבין אמת. כל שפה היא שרירותית-הסכמית-פנימית, ועליה לא חלה הקטגוריה של אמת ושקר.