כמה דברים לגבי הקורס מדריכים

יש לכם א. הדרכה בתחנה

שלח לי את השם שאתה מכיר, אני אגיד לך אם זה אכן הוא. לא אמרתי שאני רוצה שתעלה לועדת משמעת, אמרתי לך שמה שאתה מתכנן לעשות הוא פסול לא פחות מהתיאורים שלך כאן, הסיבה שבגללה אתה מעוניין לעשות זאת אינה מצדיקה את המעשה.
 

עמיחי נ

New member
שלחתי ../images/Emo13.gif

תראי,אם אני יראה שהשנה המדריכים יחליטו ממש להתעלל בחניכים שלהם ויתייחסו אליהם כאילו שהם הפקודים שלהם בצבא(שמירת דיסטנס כזאת או אחרת) אז כן..אני יספר לחניכים שלהם בדיוק מה הגיל של המדריכים שלהם ושהם יתמודדו עם זה. ואם ימצאו לנכון להעלות אותי לוועדת משמעת(אני בספק אם זה יקרה..לא נראה לי שמישהו עלה לוועדה כבר קרוב לכמה שנים) אני ידע איך להגן על עצמי,ואני מאמין שאני ידאג שמהר מאוד שכל מדריך שעשה את המעשים שאני חושב שהם פסולים, יעמוד לצידי בוועדה.כאשר אני מניח שאני פשוט יורחק עד סוף הקורס מכיתות הלימוד(למרות שהתבקשתי להיות שם כאשר הקורס יתחיל),ופעילות ההדרכה של אותו המדריך תיהיה על תנאי למשך מחזור זה והבאים אחריו. *אההההה...המקלדת האלחוטית השתגעה.
 

piglet101

New member
עמיחי...

בס"ד ידוע במי מדובר וזו לא פעם ראשונה... גם אנחנו סבלנו מהעלבות מאותו מדריך בקורס שלנו כבר ביום הראשון, עוד לפני התחלת השיעורים... סתם יש לו חשבון לא סגור עם אזור דן
 

afiksambol

New member
כמה מילים בנושא,

כיוון שהדיון הזה כבר די מיצה את עצמו ודעותיהם החוזרות של כל משתתפיו הובהרו לכל הגולשים בפורום. הדיסטנס בקורס המדריכים הוא שריד לימים בהם הקורס היה מועבר בבה"ד 10, במסגרת גדנ"ע מד"א חר"פ. באותה תקופה (זוהרת
) של קורסי הקייץ, היו מדריכים את הקורס (כמו גם את קורס התער"ן) מדריכים מקצועיים מטעם מד"א בשיתוף "מדריכים חברתיים" / מפקדים מטעם הצבא והוא היה נערך בתנאי קורס צבאי (כולנו לבשנו מדים והרגשנו כמו חיילים למשך שבועיים...). מכאן ועד שמירת דיסטנס בעת הדרכת קורס עזרה ראשונה (החל בנאמני החייאה ועד לקורס פראמדיק) המרחק גדול לאין שיעור. יתרה על כך, גם בצה"ל (לפחות בחלק מן היחידות והקורסים היותר איכותיים) השכילו להבין כי הדרך למצויינות איננה בדיסטנס ובשבירת ה"אגו" וה"אינדיבידואל" אלא בגישה האישית לחניך/לחייל וביצירת קשר בגובה העיניים, ולא ניכנס כאן למונחי פסיכולוגיה/סוציאולוגיה או למאמריו של ארווין גופמן . מניסיוני הדל בהדרכה ובהוראה, הן בתפקידים פיקודיים בצבא והן לפרנסתי לאחר השחרור, במגוון תחומים ונושאים (כולל גם הדרכת קורסי ע"ר לציבור, מתלמידי בתי ספר, דרך סטודנטים, אנשי קבע בצה"ל, מורים וגננות ועד לפנסיונרים...) מעולם לא נדרשתי לשמור על ריחוק (דיסטנס) מן החניכים כדי להביא אותם להישגים. להיפך, כמה שהתקרבתי אליהם יותר, הם הרגישו יותר בנוח לבוא, לשאול, להתעניין מעבר לחומר הנדרש מהם ולדעת. וכן, גם אני הרגשתי הרבה יותר טוב עם עצמי בסוף היום... למדריכים החדשים, דעו כיצד להעביר לחניכים שלכם שאתם בני אדם בדיוק כמוהם. תראו להם שאתם הייתם בדיוק במקום בו נמצאים כרגע (וזה לא היה כל כך מזמן). למעשה, תזכירו לעצמכם את העובדה ההיא, שגם אתם הייתם חניכי קורס לפני לא הרבה זמן, גם לכם היו שאלות מטומטמות וגם לכם החומר נראה כמו שילוב של סינית מדוברת עם תורת הקוואנטים. חניך שירגיש חופשי לבוא אליכם בסיום השיעור ולהגיד שהוא לא הבין (בלי לפחד שתענישו אותו על זה) הוא חניך שיידע הרבה יותר בשיעור הבא, שלא לדבר על זה שהוא יהיה מתנדב שיידע הרבה יותר בעוד שבוע-חודש-שנה.... ולמדריכים הותיקים יותר, קחו לעצמכם רגע של מחשבה, אולי השיטה זקוקה לשינוי ? אם לא תעזו לנסות לא תדעו לעולם... לדרך הישנה תמיד תוכלו לחזור. כך או אחרת, שיהיה לכולכם הרבה בהצלחה ותשתדלו להוציא לנו מתנדבים ראויים.. אפיק. (חובש/נהג אמבולנס, מתנדב בוגר הדוקטרינה הישנה, שחושב שאפשר גם אחרת....)
 
אפיק

שיטת בהד 10 הישנה רחוקה שנות אור מטכניקות המסירה הנלמדות היום בקורס המדריכים. מדא כבר מזמן אימץ את 4 גישות החינוך ותיאוריות מפי סקינר, אברהם מסלואווי ועוד ועוד אשר מרכיבות את הזרם המרכזי בהדרכה וחינוך היום שכמובן מתייחסות לנושא של יחס אישי בין מדריכים לחניכים. עם זאת עדיין חשוב לזכור שכן יש מקום לריחוק מסויים בין מדריכים לחניכים, הם אינם חברים בתקופת הקורס, המדריך מיועד לשם העברת החומר וגירוי לתהליך הלמידה האישי אותו חניך צריך לעבור. כל מדריך הוא אדם בפני עצמו וההדרכה מושפעת מהאישיות שלו - בעוד מדריך אחד יוכל להעביר את החומר בצורה הומוריסטית יבוא מדריך אחר ויוכל להדריך בשיטות שונות לחלוטין כאשר בעיניו אותו ריחוק מסויים הוא הכרחי לשם שמירה על הכיתה ועל רמה מקצועית נאותה. קורס המדריכים במדא עובר שינויים שהם תלויי מחקרים בעיקר בכל הנוגע לארבע גישות החינוך ומשנה לשנה משתכללות הגישות והמדריך האופטימלי משתפר. בריחוק אין בהכרח מדובר על שבירת האגו או האינדיבידואל כמו שהגדרת זאת, יש לדעת מתי לשים את הגבול.
 

afiksambol

New member
הם אינם חברים בתקופת הקורס ../images/Emo35.gif

כפי שכבר כתבתי, זהו ויכוח צפרדעי, מאחר והמשתתפים בו מתבצרים בדעותיהם ואינם מוכנים להקשיב (או במקרה הזה לקרוא) מהם דברי הצד השני. מאחר והיה לי ברור שתמשיכי לגונן על מפ"ה לא ציפיתי לתשובה רעיונית שונה, אולם מכאן ועד הקיצוניות בה את (או המחלקה) נוקטת קיימות "שנות אור" כמעט כמו בין שיטת בהד 10 הישנה לבין טכניקות המסירה הנלמדות היום בקורס המדריכים. אולי מנקודת מבט בוגרת יותר, בעוד כמה שנים, המדריכים עליהם עמיחי כותב בהודעה המקורית יבינו כמה מיותרת שמירת הסודיות הזו. הסיפורים האלו מחזירים אותי לטירונות שלי, איפה שמ"כ (שעבר יחד איתי גיבוש ליחידה מובחרת, מספר חודשים לפני כן ומסיבותינו השונות לא הצטרפנו אליה בסופו של דבר) ניסה להשליט משמעת באמצעות הסתרת "צעירותו". גם שם אסור היה לנו לדעת מה שמם של המפקדים או בני כמה הם. לומר לך שזה עזר ? צר לי, אבל לא. מדריך טוב יכול להיות החבר הכי טוב של החניכים שלו ועדיין להוציא אותם "תותחים". את (אתם) שוכחת (שוכחים) שאנחנו מתעסקים כאן עם בני נוער, שבסופו של דבר מגיעים מתוך בחירה. הם באים לקורס כי הם רוצים לעבור אותו. המדריך לא צריך ליצור את הגירוי. אם לא היה גירוי החניך לא היה מגיע לקורס. המדריך צריך לעמוד ליד החניך ולא מעליו, לדעת לקחת את הרצון הבסיסי הזה וליצור ממנו מתנדב מעולה. מדריך שמתחבא מאחורי אותו "ריחוק", לעולם לא יוכל להגיע לחניך ולהוציא ממנו את המיטב. ממקומי, אני יכול לומר לך שראיתי לא מעט קורסים וקורסיסטים במד"א, את חלקם גם יצא לי לחנוך ולעצב (או להסביר להם מה המרחק בין מה שלמדו בקורס לבין המציאות באמבולנס). ראיתי גם לא מעט מדריכים והדרכות. בהפחדה או ריחוק לא משיגים הרבה. אולי גדולי מפ"ה וחשוביה לא יסכימו עם התיאוריה המוזרה הזו, אבל מבחן המציאות מוכיח - מדריכים, שהיו חברים של החניכים, הוציאו מתנדבים טובים יותר מאלו שהתנשאו מעלה מעלה והרגישו שכסא המדריך מורם מעם.
 
אתה מקצין וחבל

אם תשים לב לא גוננתי על המדריכים שהוא תיאר ואך גיניתי אותם. גם לי יצא לראות לא מעט קורסים במדא, כמו גם להדריך אותם וגם מחוץ למערכת מדא וצברתי נסיון רב בכל הקשור להדרכה וחינוך גם בתחום העזרה הראשונה וגם הרבה מחוצה לו. התנשאות אינה ריחוק וריחוק אינו התנשאות, מדריך שהוא חבר הכי טוב של החניכים לא בהכרח יעביר לחניכים את החומר כראוי באותה מידה שמדריך השומר על ריחוק מסויים לא בהכרח יעביר את החומר כראוי. אתה טוען שאני מתבצרת בעמדותי בעוד אתה מתבצר בשלך. אני מאמינה שכל מדריך צריך ליישם את הכלים בשיטה שמובילה להכי הרבה תוצאות הדרכתיות, בחלק מהמקרים בצורה בדחנית וחברתית ובמקרים אחרים חייב להשמר אותו ריחוק, הכל בהתאם לאישיות המדריך, לפסול שיטה כזו או כזו היא היא הפסולה. חניך שמגיע לקורס מגיע בעקבות גירוי ראשוני, התפקיד של המדריך לאורך כל הקורס הוא לגרום לגירויים נוספים שיגרמו לו להמשיך ולרצות ולהשאר בקורס ולהתקדם אחר כך הלאה המדריך חייב ליצור גירויים על מנת לגרום לחניך להתעניין עוד ועוד בעוד מדריך אחד יעשה זו בגישה החברתית מדריך אחר יעשה זאת בגישה אחרת (וקיימות היום ארבע גישות עיקריות בחינוך וארבעתן כאחת הוכיחו את עצמן שוב ושוב במרוצת השנים במספיק מסגרות) שכן לעיתים דורשת ממנו לשמור על ריחוק מסויים. תהליך הלמידה הוא תהליך המתרחש אצל החניך בלבד, מדריך אינו יכול ללמד כי אם לגרות לתהליך הלמידה, הגירויים חשובים לאורך כל הקורס ולא כל מדריך מסוגל ליישמם בשיטה החברתית - גם אין זו הדרישה. מדריך טוב לא נמדד בכמה הוא חבר טוב של החניכים אלא בכמה הוא מצליח להוציא אותם יעילים ובעלי ידע ומוטיבציה - את כל הנל ניתן ליצור גם כאשר לא מדובר במדריך חברתי.
 

בכירה

New member
אבלין, שמבלין

אולי דיי כבר עם השטויות האלה ??? הדרכה , שמדרכה
הבנו חן, שאת מדריכה דגולה - שגידלת דור שלם של מדריכים - לתפארת מדינת ישראל (ומד"א) ועל כך קבלי
הבנו עמיחי, שאתה שנון, מבריק, חכם (אולי תביא לי קצת מהשכל שלך ??? לא השארת לי כלום) עכשיו מספיק
בואי נחזור לימים הטובים של הפורום (שאף אחד לא כותב
) תעשו חיים מגייברים !!!! ובואו לתרום דם - מנת דם מצילה חיים (אי אפשר לסיים בלי פרסומת, נכון אפיק??? ומה עם הקרטיב ב1.5 ש"ח )
 
../images/Emo24.gif

תני לנו להנות, גם ככה אנחנו יוצאים לשבועיים ללילות ללא שינה ורדיפה אחרי חניכים סוררים.
 

עמיחי נ

New member
מכל מריבה יוצא משהו

בסוף נגיע למשהו ואולי זה ישפר את ההדרכה.. *ואני אוהב שקוראים לי שנון
 

עמיחי נ

New member
ועוד דבר..תרמתי דם לפני שבועיים כבר

למה אף אחד לא אמר שהמחט כ"כ גדולה! הייתי בטוח שזה כמו של וונפלון..הייתי מתמודד...אבל היא גדולה פי 10 מזה!
 
עמיחי

בתור אחד שתורם דם, אתה לא צריך להבהל מהגודל. מי שלוקח ממך דם צריך לדעת להחדיר, כי היו לי כמה פעמים שישר שהחדירו לי אז כאב לי יום שלם. אבל היו לי פעמים שלא הרגשתי את זה, אז אתה לא צריך להבהל מהמחט. אלה ממי שמחדיר את המחט. חחח
 
למעלה