אלי כ ה ן
New member
בתוך תוכו ליבוביץ לא האמין בגן עדן וגהנום אבל
ליבוביץ עצמו לא הוכיח שזה לא קיים; הוא רק טען, שלמשל אין מובן ברור למושג של העולם הבא, בין השאר גם בגלל מגוון הדיעות השונות בקרב חכמי ישראל בסוגיה. לפרטים נוספים, ראה "רציתי לשאול אותך", עמ' 274.
איך שלא יהיה, הטענה אודות היעדרם של גן עדן וגהנום, אינה חלק ממשנתו הרשמית, וזאת משתי סיבות:
א. משום שאין שום אפשרות טכנית להוכיח שאין (או שיש) גן עדן וגהנום, ממש כמו שאין שום אפשרות טכנית להוכיח שאין (או שיש) הישארות הנפש (פעם שאלו את ליבוביץ מה קורה לי אחרי שאני מת. הוא לא ענה שאין הישארות הנפש, אלא רק אמר, שאחרי מותי לא קיים יותר "אני" במובן שאנחנו מכירים, דהיינו כישות פסיכופיסית, ולכן לא שייך לשאול מה קורה אחרי שאמות).
ב. משום ששאלת קיומו של גן עדן וגהנום אינה רלוונטית כלל לכל סוגיית הלשמה. מה שחשוב לליבוביץ, זה האם אני מקיים מצוות לשמה או בשביל להשיג שכר ולהימנע מעונש. אז מה כבר משנה אם יש או אין שכר ועונש? כי הבה נניח למשל שאני בטוח שיש בעולם הבא שכר על המצוות ןעונש על העברות, ממש כמו שאני בטוח שיש מדינת אוגנדה ומדינה אנגולה, אבל למרות שאני בטוח בכל אלו, זה מעניין אותי כקליפת השום: אני מקיים מצוות - לא בגלל שכר ועונש - ואפילו לא בגלל אוגנדה ואנגולה, אלא רק בגלל שאני רוצה לעבוד את השם כערך עליון, אז האם זה יפריע כהוא זה לליבוביץ שאני גם חושב שיש שכר ועונש? מה איכפת לליבוביץ מכל השטויות שבהם מאמינים בני אדם? האם מפריע לו שאני מאמין שיש חייזרים, כל עוד שזה לא משפיע על אמונת הלשמה שלי? בקיצור, כל סוגיית קיומו של גן עדן וגהנום היא ממש שולית בהגותו של ליבוביץ (למרות שכאמור בתוך תוכו ליבוביץ לא האמין בזה) . לא שם נמצא את הדברים החשובים מבחינת ליבוביץ.
אבל דבר אחד בטוח: לא ניתן לשלול את עצם קיומה של אפשרות לקבל שכר על מצוות ולקבל עונש על עבירות, וכבר הבאתי לך את הדוגמה מהאימא שלי שנותנת לי עשר שקל בכל פעם שאני מתפלל במנין, וגם מעמידה אותי בפינה בכל פעם שאני שוכח יעלה ויבוא בברכת המזון. אם זה לא שכר עונש על מצוות ועבירות, אז כבר אינני יודע מהו שכר ועונש על מצוות ועבירות.
ליבוביץ עצמו לא הוכיח שזה לא קיים; הוא רק טען, שלמשל אין מובן ברור למושג של העולם הבא, בין השאר גם בגלל מגוון הדיעות השונות בקרב חכמי ישראל בסוגיה. לפרטים נוספים, ראה "רציתי לשאול אותך", עמ' 274.
איך שלא יהיה, הטענה אודות היעדרם של גן עדן וגהנום, אינה חלק ממשנתו הרשמית, וזאת משתי סיבות:
א. משום שאין שום אפשרות טכנית להוכיח שאין (או שיש) גן עדן וגהנום, ממש כמו שאין שום אפשרות טכנית להוכיח שאין (או שיש) הישארות הנפש (פעם שאלו את ליבוביץ מה קורה לי אחרי שאני מת. הוא לא ענה שאין הישארות הנפש, אלא רק אמר, שאחרי מותי לא קיים יותר "אני" במובן שאנחנו מכירים, דהיינו כישות פסיכופיסית, ולכן לא שייך לשאול מה קורה אחרי שאמות).
ב. משום ששאלת קיומו של גן עדן וגהנום אינה רלוונטית כלל לכל סוגיית הלשמה. מה שחשוב לליבוביץ, זה האם אני מקיים מצוות לשמה או בשביל להשיג שכר ולהימנע מעונש. אז מה כבר משנה אם יש או אין שכר ועונש? כי הבה נניח למשל שאני בטוח שיש בעולם הבא שכר על המצוות ןעונש על העברות, ממש כמו שאני בטוח שיש מדינת אוגנדה ומדינה אנגולה, אבל למרות שאני בטוח בכל אלו, זה מעניין אותי כקליפת השום: אני מקיים מצוות - לא בגלל שכר ועונש - ואפילו לא בגלל אוגנדה ואנגולה, אלא רק בגלל שאני רוצה לעבוד את השם כערך עליון, אז האם זה יפריע כהוא זה לליבוביץ שאני גם חושב שיש שכר ועונש? מה איכפת לליבוביץ מכל השטויות שבהם מאמינים בני אדם? האם מפריע לו שאני מאמין שיש חייזרים, כל עוד שזה לא משפיע על אמונת הלשמה שלי? בקיצור, כל סוגיית קיומו של גן עדן וגהנום היא ממש שולית בהגותו של ליבוביץ (למרות שכאמור בתוך תוכו ליבוביץ לא האמין בזה) . לא שם נמצא את הדברים החשובים מבחינת ליבוביץ.
אבל דבר אחד בטוח: לא ניתן לשלול את עצם קיומה של אפשרות לקבל שכר על מצוות ולקבל עונש על עבירות, וכבר הבאתי לך את הדוגמה מהאימא שלי שנותנת לי עשר שקל בכל פעם שאני מתפלל במנין, וגם מעמידה אותי בפינה בכל פעם שאני שוכח יעלה ויבוא בברכת המזון. אם זה לא שכר עונש על מצוות ועבירות, אז כבר אינני יודע מהו שכר ועונש על מצוות ועבירות.