אז היבהרתי
שהכוונה היא אל "חיצוני לעבודת השם" (לא חיצוני למציאות הקונטיגנטית וכו'), וגם הדגמתי זאת, הן ע"י שיקולים שנחשבים חיצוניים לעבודת השם, והן ע"י שיקולים שנחשבים פנימיים בתוך עבודת השם.
לגבי סוגיית "מפקחין את הגל": אדרבא, משם ראייה: הרי השיקול של "חלל עליו שבת אחת כדי שיקיים שבתות הרבה", הוא שיקול פנימי בתוך עבודת השם (אקווה שתסכים אתי לפחות על כך), והנה מתברר שהפוסקים השתמשו בשיקול הפנימי הזה כדי "לשנות" - לשיטתו של ליבוביץ - את ההלכה של "עד חוטמו".
אגב, אני בכוונה ציינתי מקודם את הביטוי "לשיטתו של ליבוביץ", שכן כמובן הפוסקים השוללים שינוי בהלכה (ובכללם הרב סולוביציק) יבהירו, ששום דבר בהלכה לא השתנה, משום שלשיטתם - מעולם לא הייתה קיים הדין של "עד חוטמו". לשיטתם, כל המושג של "עד חוטמו" - לא שיקף דין - אלא שיקף מציאות של ידע רפואי מיושן: בתקופת חז"ל, המציאות הרפואית הייתה, שהרופאים דאז ידעו (או חשבו שידעו) שלא ניתן להציל את חייו של האדם אחרי שהתברר שהוא אינו נושם דרך חוטמו. מאז ועד ימינו, המציאות הרפואית הזו השתנתה, אבל ההלכה עצמה לא השתנתה - אלא נותרה כבראשונה: "חלל עליו שבת אחת כדי שיקיים שבתות הרבה".