למה החרדים מפריעים לחילונים?

tamarhp

New member
אוקיי

1. הם סובלים משום שהם יודעים שהם עוברים על הלכה. מצד שני, יש כאן הנאה. אני אספר לך מניסיון אישי - יש לי מועדון מאחורי הבית, כל פעם הוא משהו אחר - פעם הוא מועדון לרוסים, פעם לומדים שם ריקודים, פעם יש שם אופרות. הרבה פעמים יצא לי לשמוע משם מוסיקה בליל שבת. לפעמים זה היה דווקא שירים שאהבתי. תתאר לעצמך מה ההרגשה שלי - אני נורא אוהבת מוסיקה, יש שיר שאני אוהבת, אבל מצד ההלכה אסור לי להנות ממנו. אני צריכה בכל פעם לשקוע בספר או בשיחה, כדי שאני אצליח להתעלם מהשיר. זה לסבול ולהנות ביחד. 2. יש שתי שיטות לשמור על הבגד שלא יתלכלך: * ללכלך אותו כך שלא ישאר עליו ס"מ נקי, וכך שום לכלוך לא יוכל ללכלך אותו יותר. * ללבוש בגד נקי, ולדאוג שהוא לא יתלכלך (כמו שאומר הרמב"ם, אם אני לא טועה - "בכל עת יהיו בגדיך לבנים") החילונים נוקטים בשיטה א' - רואים הכל, שומעים הכל, עושים הכל. מי שראה תוכנית טלוויזיה מסויימת, כבר לא יתרגש מלראות נערה עם גופיה ברחוב. החרדים נוקטים בשיטה השניה - נזהרים מכל דבר קטן, כדי לשמור על סף גירוי נמוך. אני יכולה לצרף כתבה, אם אתה באמת מתעניין, על סף הגירוי, מבחינה דתית ומבחינת החיים בכלל.
 

Vdrums

New member
סובלת ונהנית בו זמנית

זה מעניין... מבחינת גירוי, אני גם לא בעד לבוש חוזפני מדי ויש בנות שאם הייתי אבא שלהן הייתי מנער אותן. אבל לא מדובר רק בחשופות באופן קיצוני(כמו מכנסיים ממש ממש קצרות) אלא בכלל על גופיות ומכנסיים קצרות באופן סביר, הדתיים הולכים עם ארוך כל השנה, זה קצת מטורף ללכת בשיא החום באוגוסט ולהזיע בטירוף
, זה גם ממש לא אסטתי. תחשבו מה היה קורה לו היה חוק צניעות... אני לא רוצה לחשוב אפילו על הריח...}-:
 

tamarhp

New member
אמממ

אני נהנית וסובלת כי אני יודעת שאסור לי להנות. אתה מבין? לפחות תנסה להבין. בקשר לצניעות: לא צריך ללכת ארווווך, מספיק שהשרוולים של הבנות יעברו את המרפק. ובשביל זה יש דיאודורנטים. אולי בשבילך גירוי הוא חשיפה קיצונית, כי כבר התרגלת לראות בנות לבושות קצר, וזה כבר לא מזיז לך. תחשוב מה זה עושה לחרדים, שמנסים להתרחק מכל דבר כזה. בשבילם גם גופיה היא גירוי.
 

Vdrums

New member
שרוולים שיעברו את המרפק זה חם.

חצאית מתחת לברך זה חם. שימי בקבוק דיאודורנט בבוקר אם תלכי עם ארוך בשיא החום זה לא יעזור הרבה. זה לא תכשיר קסם. זה מונע ריח זיעה ברמה סבירה לא ברמת סאונה מתחת לבגד. זה לא עניין של הרגל, זה עניין של אמונה מה מותר ומה אסור. אם אני אגיד שהדתיים רואים (שלא מרצונם) בחורות חשופות הם גם יכולים להתרגל לזה. אבל מן הסתם זה לא יהיה נכון. זה פשוט עניין של איסור מסויים. אני מבין, אבל תביני גם את שהבחורות לא רוצות להיות מוגבלות בביגוד שלהן. אם מישהי הולכת לים? היא צריכה לשים מעיל ארוך בדרך לשם?
 

tamarhp

New member
תבין

כבר הסברתי למעלה למה הם לא מעוניינים להתרגל (בגד נקי). וחוצמזה, אתה רוצה להגיד לי שלכ-ל הדתיות (שלובשות שרוולים) יש ריח לא נעים? עשה לי טובה. אני מבינה טוב מאד את הבחורות שלא רוצות להיות מוגבלות בביגוד שלהן )(גם אני מוגבלת, להזכירך), אבל הן מבינות טוב מאד שזה רק בשבילן. טוב, רובן מבינות.
 

Vdrums

New member
לא אמרתי על אף מישהו שהוא

מסריח. לא חסר חילונים שלא שמעו על דיאודורנט אבל אם הם היו לובשים ארוך זה היה יותר גרוע. ולא ענית לי בקשר לים... ומה עם בנים?
 

tamarhp

New member
סליחה

חשבתי שזו שאלה רטורית.. בת שהולכת לים - בים נפרד אין לה בעיה להיות עם בגד ים אבל כל עוד היא לא נמצאת באיזור הנפרד, היא צריכה ללבוש בגדים מעל. עם בנים יש הרבה פחות בעיה, אין להם כ"כ מה להסתיר...
 

פלסטיק

New member
נגע לליבי נימוק ד' ../images/Emo8.gif

חרדי שאיננו מתגייס כי תורתו אומנותו איננו רשאי לעבוד (מה לעשות, לא יפה לשקר). אני יכול להפגיש אותך עם נכי צה"ל ואמהות שכולות כדי שתסביר להם על ויתור הזכויות הכואב לחרדי המשתמט? יש לי אחלה פיתרון. כולם יתגייסו ואז לא תהיה בעיה כזו של ויתור על זכויות. הנה כבר פתרתי לך סעיף אחת מתוך הארבעה.
 

אליצדק

New member
שלום לפלסטיק ../images/Emo8.gif

ערב טוב לך פלסטיק, ציפיתי לתגובות כעין התגובות שלך ונראה שעלי לתת יותר הסבר. בוא לא נכנס כרגע להסבר מהם המונעים מבחינת ההשקפה הדתית המונעים מן החרדים להתגייס. על זה ניתן לפתוח דיון בפני עצמו. אך ניתן לומר בקיצור שמצד ההשקפה הדתית-חרדית לא שייך במצב העכשווי להתגייס לצבא באופן גורף. הוויתור (על הזכויות של מתגייס לצה"ל) נעשה מרצון על אף שהאדם הדתי מאמין ובטוח שבלימוד התורה הוא מסייע להגנת המדינה. למרות זאת חרדים מוותרים על זכויות , שיכלו לקבל אם היו מגנים על המדינה כחיילים, משום שהם יודעים שאתה לא מסוגל להבין זאת (שגם הם ממלאים את חלקם בהגנת המדינה). בכל-אופן הבאתי זאת כאחת הדוגמות על וויתורים הנעשים מצד החרדים הנובעים מהשקפתם הדתית. (כתשובה למי ששאל במה מוותרים הדתיים לחילוניים). הטיעונים הרגשיים שהבאת על אמהות של פצועים והרוגים, על אף שהם כואבים מאוד ונוגעים ללב אינם רלוונטיים. כשם שמי שלא מסוגל להתגייס, כגון שעומדים באקדח טעון מול ראשו והוא יהרג אם יתגייס, לא מרגיש אשם על שלא התגייס. כך גם החרדי לא מרגיש שהוא אשם במשהו, משום שהשקפתו הדתית מונעת זאת ממנו. על-כן מצד השקפתו אין הוא צריך להפסיד מכך שום דבר, אך מה לעשות וצריך לוותר (משום שיש שאינם מסוגלים להבין זאת). לסיום אצטט כתבה שפורסמה היום בעיתון" בשבע" (עמ' 6): "חייל מישיבת הסדר שסירב להשתתף במסיבה מעורבת נידון למחבוש. -חייל גבעתי מגדוד "רותם" נשפט בשבוע שעבר לשבעה ימי מחבוש על כך שסירב להשתתף במסיבה שבה רקדו בנים ובנות ביחד... (ישנו המשך לכתבה אך אין בכוחי להקליד את כולה) . בכל מקרה הכתבה מספרת שהחייל שסירב להכנס אל תוך המעגלים המעורבים על-מנת להוציא כסאות, בטענה שהדבר אסור לו על-פי ההלכה נידון לשבעה ימי מחבוש... רעיונות ומקרים דומים נוספים בקישורים המצורפים:
 

אליצדק

New member
וויתורים כואבים....../images/Emo122.gif

הרי לך כמה דוגמות: א. וויתור על איכות חיים על-מנת להמנע מבעיות צניעות: פרסומות לא צנועות המוצבות בתחנות אוטובוסים וכדו' מכריחות את הדתי להוריד את משקפיו (אם יש לו) או לעצום את עיניו כדי שלא יעבור על ההלכה. כאן זה עוד פשוט, הדבר מסתבך עוד יותר כאשר צריך ללכת ברחוב בו מסתובבות נשים לא צנועות וכאן ניתן לומר שישנה ממש כפיה לעבור על ההלכה משום שקשה ללכת ללא משקפיים או בעצימת עיניים. ב. במקומות בהם אין רוב דתי. אם לא היו נוסעים בכבישים יכלו להנות מהליכה בכביש כפי שנהנים בשכונות דתיות בהם קיימת סגירת כבישים בשבת. הדתיים באותו מקום מוותרים על הנאה זו. ג. ישנם מקומות בהם סובלים הדתיים ממוסיקה קולנית שמשמיעים חילוניים בשבת (והדבר מותר להם על-פי החוק). אך על-פי ההלכה אסור להנות מחילול שבת של יהודי ולכן על-כרחם נאלצים הדתיים לשמוע ולסבול. ד. חרדים שאינם מתגייסים לצבא מוותרים על זכויות רבות שיכלו לקבל אם היו מתגייסים. זאת למרות שמבחינה השקפתית הם אינם יכולים להתגייס. אם תרצה אפשר להביא גם דוגמות נוספות. הטענה האם פשרות מותרות או אסורות על-פי ההלכה אינה רלוונטית, השאלה היא האם בפועל ישנו וויתור או לא. חלק מהוויתורים נעשים מרצון וחלק בכפיה (על-פי החוק). גם החילונים "מוותרים" מחוסר ברירה ולפעמים מרצון. בקישורים שצרפתי ישנם רעיונות מעניינים נוספים בקשר לכך:
 
...

א. זה מה שנקרא חופש דת וחופש מדת. ובמדינה שלנו יש ממש מעט מזה, כך שאין לכם מה להתלונן כי אתם די מצליחים לכפות את הדת על תושבי הארץ. ב. דבר ראשון הוא שכביש מיועד לכלי רכב. שמעת פעם על מדרכה?! דבר שני הוא הכרעת הרוב. דמוקרטיה מותק! אם לא מוצא חן בעיניהם שיעברו דירה לשכונות הדתיות שלהם שבהם הולכים על כבישים ולא על מדרכות כמו אנשים נורמליים. ג. אפשר לבקש בנימוס שיפסיקו. אם לא, אפשר לתבוע את העושים זאת לדין. ד. מביא אותה בהפוכה? תתגייסו! ואיזה ויתור יש כאן בדיוק כלפי החילוניים?
 

אליצדק

New member
אביר יקר ../images/Emo179.gif

ערב טוב אביר חושך יקר, א. הכפיה היא דו-צדדית, ישנה גם כפיה חילונית כפי שציינתי. ב. כביש יכול להיות מיועד גם להליכה בזמנים מסויימים אם רוצים. נכון מאד, אין דרישות משום שיש רוב שאינו מעוניין. ולכן עליך לקבל את החלטות הרוב בכל מקרה גם כשהחוקים אינם מוצאים חן בעיניך. אם יש לך רוב נגדי תוכל לשנות. ג.אינני מדבר על שמיעה ברמת דציבלים האסורה על-פי החוק. ד. עיין בתשובתי לפלסטיק.
 
בוא ואומר לך דבר או שניים

א. הרוב במדינה שלנו הוא חילוני אז חוקיו אנורים להיות הדומיננטיים. לא כך הוא המצב. ואני בטוח שאם הרוב היה חרגדי, המדינה שלנו הייתה מדינת דת שכופה את הדת. רק ככה אתה חייב לראות שבעוד שכפייתנו מזערית, כפייתכם- טוטאלית. ב. מה הבעיה בדיוק בללכת על המדרכה? לא ידוע לי שאחת ממצוות האל היא ללכת על הכביש, אז זה ממש לא לעניין כל ההליכה הזאת על הכביש ובטח שזאת לא כפיה. אני מקבל את ההחלטה, אני רק לא מבין אותה, זה הכל. ג. אני יודע, אבל עדיין אפשר להגיש תביעה אם זאת שכונה חרדית. ד. איזו תשובה לפלסטיק? באיזה שרשור?
 
למעלה