מאין מקור האיסור של אכילת בשר וחלב

masorti

New member
אתה צודק לגבי ההנמקה המוסרית...

של איסור אכילת גדי בחלב אמו. אני מעדיף שלא להתייחס לנאום ההסתה שבא בהמשך.
 
מסורתי לא אחראי אישית

לבד"ץ ולמשגיחיו. זו הכללה ששמה את כולם תחת אותה תווית. עוד משהו: ישנה התיאולוגיה ה"רשמית" של הדת או של הזרם הרעיוני, והיא מעניינת בפני עצמה. אבל ישנה גם תיאולוגיה אישית אשר מתבססת על הבחירות שאדם עושה במסגרת הנתונה והיא מתבססת על המאפיינים המיוחדים שלו עצמו ועל הבחירות שהוא עושה כתוצאה מכך. אני הייתי שמחה לשמוע קצת יותר גם על האספקט הזה...
 

EMITIST

New member
תיאולוגיה לא הייתי יכולה לנסח

זאת טוב ממך ולהסכים איתך אחת לאחת. הן ידוע הוא שלמרות שנבראנו בצלמו ובדמותו של אלהים דבר אחד הוא השאיר לנו לבחירה - זה להיות טוב או רע. בינתיים שיהיה לך בוקר ויום נפלא - בוקר ויום של פעמיים כי טוב - של יום שלישי... ואני שמחה להניח שאתה מרגישה טוב יותר
 

EMITIST

New member
תודה לך יקירתי ובהחלט אני אעשה זאת

גם בהמשך אבל מה לעשות שבמקרה זה כל המוסיף לטעמי היה רק גורע?
 

חי אדר

New member
בשר בחלב

ראשית צריך לציין כי מבחינת ההלכה יש כלל ´אין למדין קודם מתן תורה´. כלומר התוקף של הנורמה ההלכתית הדתית אינה מתייחסת למאירועים שהיו קודם למתן תורה. לפיכך אין בעובדה שאברהם האכיל את אורחיו בשר בחלב עניין לעצם הציווי. 2. מכאן אפנה לציווי ולטעמו. הרמב"ם בספרו מורה נבוכים ח"ג פרק מח, מציין כי למרות האפשרות לתת לכך אולי הנמקה רפואית לאיסור בשר בחלב. שזה מזון כבד מאוד. בכל אופן הוא מעלה אפשרות שייתכן כי מקור האיסור משמש תגובה כנגד מנהגים של עבודת אלילים שהתורה באה לשרש. כלומר, בשר בחלב היה נהוג לאכול אותו באירועים הקשורים לעבודת אלילים מסויימים, ומטרת התורה לעקור זאת. ובלשונו: " אבל אסור בשר בחלב, הרי עם היותו מזון גס מאוד בלי ספק וגורם מלוי רב, אין הדבר רחוק לדעתי שיש לעבודה זרה בכך שייכות. ושמא כך היו אוכלים בעבודותיה או באד מאדיהם (=חג מחגיהם). המעניין כי בספר תורה שלמה, כרך יט, ע"מ 303, מציין המחבר כי השערת הרמב"ם מקבלת אישוש ע"י טבלאות אוגריות שנמצאו בחפ]ירות בסוריא בשנות תרפ"א -תש"א. שם נמצאו לוחות אבן מתקופת האבות, ושם כתוב " על האלים היפים והנעימים ´טבח גד, אננח´ בחמאה´ כל הנראה הכוונה היא: שעל האלים היפים יש להניח גדי בחמאה. הרב הפרופ´ אליהו זיני בספרו ´עץ ארז´ מציין כי בשול בשר בחלב היה סוג של קורבן שהיה מונח בתחתית האילן כדי לברך את היבול. הוא מוצא לכך גם סימוכין בקריאת הכתוב במלואו. הפסוק המציין איסור אכילת בשר בחלב מופיע כדלקמן: ראשית בכורי אדמתך תביא בית ה´ אלהיך לא תבשל גדי בחלב אמו. כלומר, איסור בשר בחלב מוזכר על הרקע החקלאי בו בעצם נעשתה עבודת האלילים.
 

EMITIST

New member
חי אדר, עם כל הכבוד אברהם בהיותו

מאמין באל אחד אכל בשר וחלב ויתרה מכך חי טוב עד גיל מופלג למדיי ואף בהיותו באותו גיל מופלג אף הפך לאב ומת בשיבה טובה ואני אף מכירה באופן אישי זוג חסידי אומות העולם שהם יותר ממשפחה בעבורינו שחיים כאן בארץ והם כבר באמצע שנות התשעים לחייהם ומאז ומתמיד הם אכלו לא רק בשר עם חלב אלה אף חזיר (את החלק הכי שמן שבו) יחד עם הגבינות הכי שמונות שיש ובטח שעם חמאה לעיתים בנוסף ותאמין לי שכמו שהם נראים, מרגישים ומתפקידים מנטאלית ומוטורית כולל שמירה על גובהם וזקפות קומתם המוקרית והליכה ללא עזרת מקל ועל הכושר שהם נתונים בו - יכולים הרבה ילדים בני 18 רק לחלום ולפנטז להגיע לחצי מרמתם כל עוד הם בני 18 כמובן - אז כך שגם שאלת הבריאות כאן מוטלת בספק. ואם כבר במתן תורה עסקינן - אז שוב חזרנו לנקודת המוצא - לא מצויין בשום מקום בתורה שום איסור על אכילת בשר וחלב וכמו כן בשביל התזכורת גדי בחלב אימו יכול להיות גם שמדובר בגדי שעדיין יונק או לחלופין גדי בשומן אימו שהן הכוונה היא לחלב מלשון חלב בסגול כמו חלב של נר.
 

חי אדר

New member
אין מחלוקת

אני מסכים עם הערתך, עיקר הודעתי נסובה על הטעם השני שציינתי ולפיכך הארכתי בו. את הטעם הבריאותי הזכרתי רק כבדרך אגב כדי לציין את דברי הרמב"ם בשלמותם
 

EMITIST

New member
חי אדר קיבלתי את הבהרתך - תודה

ואני מקווה שתקבל נא את התנצלותי על אי ההבנה. בתודה מראש ובברכת בוקר טוב ויום נפלא לך, EMITIST
 

Henryf

New member
לא מצויין בשום מקום בתורה.

היהדות לא שומרת על חוקי התורה, אלא על חוקי התורה שבע"פ.
 

לאט

New member
תיאוריה נוספת

(ולצערי, לא זוכרת של מי) עקרון כלכלי. גדי בחלב אמו ניתן לפירוש גם כ:גדי שעדיין יונק. כעם של נוודים (כפי שהתחילה היהדות) היה חשוב לא לאכול את בשר הגדיים אלא לתת להם לגדול ולשמור על המשכיות העדר.
 
למעלה