מאיפה כל זה התחיל ?
- בקטע הבא, אכתוב בקיצור יחסי ומאד בשטחיות עקב עומק העניין - נקודת המוצא, ממנה הגעתי למסקנה, שאנ'לא רוצה להוליד ילדים: כיום אני חילוני. אך נולדתי למשפחה דתית חרדית ואף למדתי בישיבה עד גיל 20. בתהליך, שהוביל ליציאתי בשאלה, חשבתי רבות על הצדק בעולם ועל טובו של אלוהים [באם ישנו]. בתורה כתוב, "ראה נתתי לפניך את החיים ואת הטוב, את המוות ואת הרע ובחרת בחיים" (דברים ל' טו'). ובתאולוגיה היהודית מוסבר, שלאדם ישנה אפשרות לבחירה חופשית, האם לעשות את הטוב, או את הרע בעיני האל. ועל אותה הבחירה הוא נענש, או מקבל שכר. תלוי בבחירתו. שואלים פרשנים, למה אלהים רצה לברוא בני אדם שיעבדוהו ? כלום לעבדים הוא צריך ? והרי הוא "כל יכול" ? ומסבירים, ש"דרך הטוב להיטיב" והאלהים הטוב לא היה לו למי להיטיב. לכן ברא את הנשמות שיוכל להיטיב איתם. אך הטוב. שהיה לנשמות תחת כסא הכבוד, היה טוב חסר, כיוון, שהיה מעורב בבושה, הקיימת אצל המקבל מתנת חינם [="נהמא דכיסופא"=לחם של בושה]. לכן "נתאווה הקב"ה לעשות לו דירה" [בעולמות] "התחתונים". ושלח אלהים את הנשמות בתוך גופים בעולם התחתון (= שזה עולמנו) וכאן קיימת בחירה חופשית ומי שבוחר לעבוד את האל, ההנאה, שמצפה לו בגן עדן, מגיעה לו בדין ושוב אין זה טוב חסר אלא הטוב המושלם. עד כאן התאולוגיה היהודית. על כל זה שאלתי את עצמי [ורבנים שונים שענו תשובות שלא סיפקו אותי], הרי כשניתן לאדם בחירה חופשית חלק מהאנשים ינצלו זאת לרעה ויבחרו ברע ויהיה צורך להענישם. ואכן כולנו יודעים, שיש בעולם אנשים שבוחרים ברע. ואם כן, האם מעשה טוב הוא לברוא עולם, שכתוצאה ממנו חצי מהאנשים יהנו וחצי יסבלו ? [חצי הוא מספר שרירותי, שבחרתי בשל הדמיון של הבחירה החופשית למקריות, המוליך להשערה, שחצי מהאנשים יבחרו כך וחצי אחרת] מכאן התקדמתי שלב נוסף וחשבתי לעצמי, שבהביאי צאצאים לעולם. הרי סביר, שלחלקם יהיה טוב ולחלקם יהיה רע, בשיקלול קורות חייו של כל צאצא. ואף במהלך חייו של כל אחד יהיו לו רגעים טובים ורגעים רעים. והמדובר לא רק בבני ובנותי דור ראשון אלא אף בבניהם ובבניהם אחריהם, כל הדורות, עם רב. בפרספקטיבה כזו, סביר מאד, שיהיו רבים מתוכם שיסבלו. כפי שזה בהתפלגות האוכלוסיה הכללית. אני החלטתי שבעיני אין זה טוב להקים דורות חדשים בעולם הזה. ושאני אמנע מכך. מובן שמה שכתבתי אלו דברים חלקיים ממניעי ואף בהם קיצרתי מאד [באופן יחסי לעניין
]. אך בזה די לעת עתה [למי ששרד
].
- בקטע הבא, אכתוב בקיצור יחסי ומאד בשטחיות עקב עומק העניין - נקודת המוצא, ממנה הגעתי למסקנה, שאנ'לא רוצה להוליד ילדים: כיום אני חילוני. אך נולדתי למשפחה דתית חרדית ואף למדתי בישיבה עד גיל 20. בתהליך, שהוביל ליציאתי בשאלה, חשבתי רבות על הצדק בעולם ועל טובו של אלוהים [באם ישנו]. בתורה כתוב, "ראה נתתי לפניך את החיים ואת הטוב, את המוות ואת הרע ובחרת בחיים" (דברים ל' טו'). ובתאולוגיה היהודית מוסבר, שלאדם ישנה אפשרות לבחירה חופשית, האם לעשות את הטוב, או את הרע בעיני האל. ועל אותה הבחירה הוא נענש, או מקבל שכר. תלוי בבחירתו. שואלים פרשנים, למה אלהים רצה לברוא בני אדם שיעבדוהו ? כלום לעבדים הוא צריך ? והרי הוא "כל יכול" ? ומסבירים, ש"דרך הטוב להיטיב" והאלהים הטוב לא היה לו למי להיטיב. לכן ברא את הנשמות שיוכל להיטיב איתם. אך הטוב. שהיה לנשמות תחת כסא הכבוד, היה טוב חסר, כיוון, שהיה מעורב בבושה, הקיימת אצל המקבל מתנת חינם [="נהמא דכיסופא"=לחם של בושה]. לכן "נתאווה הקב"ה לעשות לו דירה" [בעולמות] "התחתונים". ושלח אלהים את הנשמות בתוך גופים בעולם התחתון (= שזה עולמנו) וכאן קיימת בחירה חופשית ומי שבוחר לעבוד את האל, ההנאה, שמצפה לו בגן עדן, מגיעה לו בדין ושוב אין זה טוב חסר אלא הטוב המושלם. עד כאן התאולוגיה היהודית. על כל זה שאלתי את עצמי [ורבנים שונים שענו תשובות שלא סיפקו אותי], הרי כשניתן לאדם בחירה חופשית חלק מהאנשים ינצלו זאת לרעה ויבחרו ברע ויהיה צורך להענישם. ואכן כולנו יודעים, שיש בעולם אנשים שבוחרים ברע. ואם כן, האם מעשה טוב הוא לברוא עולם, שכתוצאה ממנו חצי מהאנשים יהנו וחצי יסבלו ? [חצי הוא מספר שרירותי, שבחרתי בשל הדמיון של הבחירה החופשית למקריות, המוליך להשערה, שחצי מהאנשים יבחרו כך וחצי אחרת] מכאן התקדמתי שלב נוסף וחשבתי לעצמי, שבהביאי צאצאים לעולם. הרי סביר, שלחלקם יהיה טוב ולחלקם יהיה רע, בשיקלול קורות חייו של כל צאצא. ואף במהלך חייו של כל אחד יהיו לו רגעים טובים ורגעים רעים. והמדובר לא רק בבני ובנותי דור ראשון אלא אף בבניהם ובבניהם אחריהם, כל הדורות, עם רב. בפרספקטיבה כזו, סביר מאד, שיהיו רבים מתוכם שיסבלו. כפי שזה בהתפלגות האוכלוסיה הכללית. אני החלטתי שבעיני אין זה טוב להקים דורות חדשים בעולם הזה. ושאני אמנע מכך. מובן שמה שכתבתי אלו דברים חלקיים ממניעי ואף בהם קיצרתי מאד [באופן יחסי לעניין