מאפייני השירה המודרנית

קסנדרה*

New member
מאפייני השירה המודרנית

השירה המודרנית השירה המודרנית שוברת מוסכמות ותבניות קלאסיות מקובלות כפי שמקובל בכל האמנויות במאה ה- 20. אבל יש לזכור , לא כל שיר בן זמננו עונה על מאפייני השירה המודרנית ,ולא כל שיר מודרני מחוייב בכל המאפיינים. נושא השיר והחוויה המרכזית שלו, קובעים בראש ובראשונה את השתייכותו לזרם המודרני של השירה. 1) נושא - כל נושא ראוי ראוי לכתיבה. מנושאים העומדים ברומו של עולם ועד לנושאים יומיומיים ביותר ו"בלתי אסטתיים" או מוסריים לכאורה. 2) החוויה המרכזית של הדובר בשיר המודרני היא חוויה של אובדן ערכים ותסכול. משבר אמונה באלוהים ובאדם. תחושה של כישלון ויאוש. 3) אוירה - כתוצאה מחווית היאוש והחידלון אוירת רוב השירים היא אוירה פסימית אוירה של עצב, ניכור ויאוש. 4) המסר - המסר בד"כ מעורפל וניתן לפירושים שונים. 5) רגשות - השירה המודרנית דוגלת בעמעום הרגש ובוז לסנטמנטליות. המשורר "מרוחק" מהסיטואציה. הרגש נרמז בקצרה ובאיפוק. פעמים רבות נוקט המשורר בדרך האירוניה כדי להסוות את הרגש . 6) סיטואציה - בד"כ מופשטת. פרטיה מעורפלים, הארוע נמסר ברמזים בלבד, המקום והזמן מופשטים,פרטים רבים חסרים ועל כן ניתנת לפרשנויות שונות. 7) היסוד האישי האינטימי - נקודת המוצא של השיר המודרני היא בד"כ אגוצנטרית. האני השירי רואה את המציאות מנקודת ראות אישית ויחודית ואינו מנסה "להתחבר" לאיזו שהיא מציאות אוביקטיבית, שכן השירה המודרנית אינה מאמינה בקיומה של מציאות זו. מגמה זו מבליטה את תחושת הניכור של האני השר. 8)סמלים ומטאפורות - שימוש רב בסמלים ומטאפורות בלתי מקובלות הלקוחות מעולמו האישי של המשורר. ישנה מגמה של מקוריות ויצירתיות בשימוש באמצעי אומנותי זה. 9) תאורי הטבע -השירה המודרנית מעמידה את האדם במרכז. יסוד זה מוצא את בטויו בראש ובראשונה ביחס לטבע. בשיר המודרני מופיעים תאורי טבע רק בהקשר למשמעותם בחיי האדם. ועל כן אין תאורי טבע קונקרטיים אלא הם אמצעי לתיאור האדם ומופיעים בד"כ במשמעות סמלית. 10) מבנה - מבנה גמיש . שבירה מוחלטת של כל המוסכמות השיריות המקובלות. • א. שבירה של כל התבניות השיריות המוסכמות או זיקה אליהן כגון בלדה ,פואמה וכו'. • ב. אורך שורות משתנה על פי צורכי היצירה מסימטריה מוחלטת ועד להופעת מילה אחת בשורה. • ג. חירות מוחלטת במבנה הבתים.לעיתים רחוקות סימטריה, בד"כ בתים בעלי אורך שונה, או אי שמוש במבנה של בתים . • ד. חזרה על אלמנטים שונים בשיר להבלטת מגמתו. • ה. החריזה, אם קימת, חופשית. לעיתים אין כלל חריזה. • ו. מקצב חופשי,לא קבוע. 11) לשון - בד"כ שפת דיבור. לעיתים אפילו לשון נמוכה וגסה. לעיתים נעשה שימוש אירוני בשפה ע"י עירוב של רמות לשון שונות ו/או שימוש ברמזים ושיבוצים מקראיים. שמוש במקורות אילו ושיבוצם בסיטואציה נמוכה ויומיומית יוצר אפקט אירוני המבליט את משבר הערכים אותו מבקש המשורר להעביר. 12) תחביר -אין כל שמירה על כללי תחביר מקובלים. סימני הפיסוק משרתים את אוירת השיר. לעיתים אין כלל סימני פיסוק. בשיר המודרני מופיעות גלישות רבות. (גלישה: מעבר משורה לשורה שלא בהתאם למבנה התחבירי והרעיוני של המשפט).
 

קסנדרה*

New member
עכשיו תבינו אני נלחמת כמו דון קישוט

בטחנות רוח - כי אני לא חיה בשלום עם השירה המודרנית.
 

kaya11

New member
גם אני תוהה

עם מה את לא חיה בשלום בשירה המודרנית כפי שהוגדרה...
 

femme

New member
קסנדרה - מקריאה ראשונה...

האם אין ניגוד בין סעיף 5 ל -7 ? האם נראה לך, שהיצירות בפורום מאופיינות בהסתרת רגשות ?
 

קסנדרה*

New member
פאם אין סתירה יש גם וגם

כלומר גם אם מצאתי ניגודים הרי שהם קיימים בשירה המודרנית. לגבי רגשות, הם אכן פחות סנטימנטליים ופחות מוחצנים הם יותר מתוארים ע"י מטאפורות. ופליזזזז אני לא מתכוונת לשירי האבה שלך הוא אהב אותי ובכיתי כי הלך וכדומה
 
לא מזמן סיימתי את ניצני המודרניזם

בשירה העיברית ( אברהם בן יצחק פוגל וכו', האם הכוונה שלך קסנדרה לשירה העכשוית? כי זה מחולק נצני המודרניזם, אחר כך השירה בעת הקדם חדשה והשירה בעת החדשה שזה גם הזכרת לי לא מזמן י. ל. גורדון וברחו לי שאר השמות מה שכן מאפיין זו דמות היהודי התלוש הכמיהה לארץ.... גם בנצני המודרנזם כשאברהם בן יצחק כבת הוא שבר את כל המוסכמות של ביאליק למורת רוחו של ביאליק אבל ביאליק "נפל " פעם ולא יכל שלא לומר כי אב"י הוא גאון בכתיבה... יווו על איזו תקופה מדובר??? עכשיו עכשיו ממש היום?
 

קסנדרה*

New member
כן, על השירה העכשווית ואולי זה ה...

המינוח היותר מדויק. כי השירה המודרנית אכן התחילה בתקופה בה את מדברת "ניצני המודרניזם" ושברו את הכללים של ביאליק ובני דורו. מדובר על הכתיבה בת ימֵינו.
 
יותר מכך גם נזכרתי

אפילו גנבתי רעיון פעם מאברהם בן יצחק
למה אני מתכוונת בשיר שמלת נובמבר מי שזוכר.. יש שורה אחת ממש ארוכה כאילו לא מתאימה למבנה של השיר אבל אב"י פעם כתב שיר על מלך שיורד במדרגות ושולי אדרתו יורדים ומשתלשלים אחריו והשורה הזו היתה מאוד ארוכה להראות את אורך אדרתו , כך גם אני עשיתי עם שמלת נובמבר השורה הזו מציירת את שולי השמלה... אני יודעת שזהלא היה נהוג פתאום לשבור את מבנה השיר אבל חייבים להודות שזה רעיון מאוד יצירתי ... נכון?
 

קסנדרה*

New member
מונורו אין עלייך חמודה ../images/Emo13.gif

אבל את לא מתקפלת לכתיבה העשווית את עדיין שומרת אמונים לקלאסיקה ולמבנים שהיו נהוגים דאז, והשפה שלך עשירה ועוד....
 
תבינו משהו ממש חשוב בעיני

אני חושבת שאפשר לדבר על כל נושא שבעולם (פאם על זה דברנו בשבת
) אני חושבת שאפשר לדבר על סקס, על מלחמות, על תשוקה, על חטאים, על ניאוף אבל אבא שלי תמיד אומר (מתה על המשפט הזה חחח) שבכדי לאלתר אתה חייב בסיס קלאסי אחרת אין לך שורשים האילתור הוא דבר נפלא, אך כשהוא הופך לעיקר, חשים בזילות... מתה על האבא הזה
 
או קיי אז אילתור מתאים יותר למוסיקה

כלומר אימפרויזציה , פעם אחי הלך לשיעור פסנתר, והיה צריך לנגן יצירה קלאסית אני חושבת מוצארט... המורה אמרה לו , יופי!!! כל הכבוד יצירה יפיפיה אבל זה לא מוצארט זה קלאסיקה המועשרת באימפרויזציה יותר מכך היא הוסיפה ותשמע ילד יש לך אומץ לאלתר על מוצארט.... זה בדיוק מה שאני עושה לוקחת את הפסוק התנכי או את המיתולוגיה היונית ומוסיפה את האימפרויזציה שלי ליצירה את הרי כולם כתבו כבר הכל אבל את היחודיות של כל כותב צריך וחשוב להבליט אני מקווה שהבנת למה התכוונתי באילתור
 
מצויין בדיוק קסנדרה בתאטרון זה ממש

בולט, מכאן ניתן למצוא את יחודו של השחקן את הפנים שלו הוא מכניס ליצירה או שלפעמים את פנים הדמות כמו שהוא תופס אותה הוא מכניס ליצירה ...(למדתי גם קורס אחד בתאטרון חחחח)
 
למעלה