מגורים ב-GTA

סנסה25

New member
מגורים ב-GTA

הי,
בת זוגי, ישראלית עם אזרחות קנדית ואנוכי ושלושת ילדנו המשותפים מתכננות להגיע בקרוב לאזור טורונטו. חיפשנו מידע בפורום הזה וגם ישבנו בסופ"ש האחרון עם גוגל streetview, fraser institute, mls כדי להבין מי נגד מי. יש לנו בכל זאת כמה שאלות שלא הצלחנו למצוא להן תשובה וחשבנו שמי שגר שם עשוי לדעת:

1)הבנו שיש רכבות ואוטובוסים של תאגיד בשם GO הם מפעילים 7 קווים באזור טורונטו וזה נראה כמו תאגיד פרפרי. האם הם אמינים כלומר מבחינת איחורים, ביטולים וכו'? המחירים לנסיעה בכיוון אחד לדוגמה מהפרברים ל-UNION די גבוהים אבל יש כרטיס בשם פרסטו (?) שאם קונים אותו אפשר לקבל הנחה אבל רק אם עושים לפחות 35 נסיעות בחודש ואז הוא עולה משהו כמו 290$ כאשר מהנסיעה ה-40 אפשר לנסוע ללא הגבלה. השאלה היא אם אתם יודעים אם יש משהו שכולל גם את ה-GO וגם את ה-TTC? זה ממש יקר. בישראל עם הרב קו שכולל את כל מטרופולין מרכז מחדרה עד אשדוד אפשר לנסוע ב-423 חופשי בכל אמצעי התחבורה
2)בהמשך לשאלה הקודמת אין לנו רכב. לי אומנם יש רישיון אבל לבת זוגי מעולם לא היה וגם אני ויתרני מרצון על חתיכת הפח זוללת הכסף הזאת ואנחנו הולכות לכל מקום ודי סבבה לנו. בפנטזיה שלנו האמנו שזה ניתן לעשייה גם בקנדה אבל כשהסתכלנו בגוגל (הסתובבנו ברחובות ריצ'מונד היל, תורנהיל, מרקהאם, וכו') שמנו לב שברב האזורים יש טורים על גבי טורים של בתים בלי אף חנות או מכולת או נפש חיה ברחוב. במקומות מסוים בדקנו וראינו שמרחק עד מרכז הקניות הקרוב הוא כמה ק"מ
. האם בשביל להנות מתחבורה ציבורית נורמלית וגישה לחנויות, חייבים לגור רק במרכז העיר? אנחנו גרות בישרל באזור המרכז אבל לא ממש במרכז העיר ועדיין אם צריך משהו הולכים רבע שעה ומגיעים למכולת או מקסימום נוסעים עשר דקות באוטובוס למרכז ושם יש הכל. במקומו בהם הסתכלנו מסלולי הנסיעה מסורבלים.
3) בהמשך לשאלה הקודמת, האם קיים ב-GTA באיזו רשת סופרים שירות משלוחים בדומה לשופרסל אונליין? אם לא, מה עושה מי שאין לו רכב? האם אפשר לארגן משהו כזה באופן פרטי?
4) מבחינת בתי ספר: הסתכלנו על הדירוג של פרייז'ר אבל מה הוא בכלל אומר? זאת אומרת, הם עושים מבדקים לכיתות ג' ו-ו' ולפי זה נותנים ניקוד אבל אין שום הסבר לגבי רמת המורים, האם אכפת להם מהתמידים וכמה מהילדים נעזרים בשיעורים פרטיים כדי להצליח במבחנים אלו או האם מישהו התערב בתוצאות, לדוגמה נתן רק לתלמידים חזקים להיבחן. בכל מקרה יש הרבה בתי ספר טובים בתורנהיל אבל יש גם בי ספר בדרגה נמוכה יותר. האם היתם אומרים למשל שבית ספר בדירוג 6.5 הוא טוב או רע ואיפה עובר הגבול?
5) בהמשך לשאלה הקודמת: נכנסנו סתם לאתר של איזה בית ספר ושמנו לב שבכיות הגן יש שתי גננות. הייתכן? נראה שמבחינת בית הספר היסודי רובן מחנכות ולא מורות מקצועיות (הופיע שהמורה לספורט גם מורה למתמטיקה?) מה פחות או יותר הרמה הלימודית?

שאלה נוספת לסיום, המעהר הוא בשביל ההרפתקאה. ב זוגי כרע מובטלת ואני לוקחת חופשה של שנה ללא תשלום. מרובכם הבנתי שהילדים היו שיקול מרכזי במעבר. אבל האם אתם היום לאחר כמה שנים בקנדה ועם הניסיון שצברתם, הייתם עוברים גם אם לא היו לכם ילדים?
 

PuffDragon

New member
רכב

אם אתם רוצים לחיות בלי רכב עם ילדים, אתם צריכים לגור ב DownTown.
אחרת זה יהיה סיוט. כפי שכבר ראית, השכונות מחוץ למרכז העיר לא מתוכננות לחיים ללא רכב, אין דבר כזה ללכת למכולת. במיוחד לא בחורף.
 

PuffDragon

New member
ואת יכולה להדות ללובי תעשיית הרכבים

בשנות השישים הם קנו את חברות האוטובוסים והרכבות הקלות בערים הגדולות בצפון אמריקה, וסגרו אותן. הם הפכו את החברה האמריקאית לתלותית לחלוטין ברכב, והקבעון המחשבתי הזה עדיין איתנו היום. שכונות חדשות מתוכננות עם אפס מחשבה על הולכי רגל או תחבורה ציבורית.
 
אני הולך חמש דקות

לקצה הרחוב ומגיע לפלזה עם נו פרילס שפורס ועוד כמה חנויות קטנות. בקצה השני של הרחוב, דקה מהבית, פלסה קטנה עם מעדניה רוסית, פיצריה טובה, מספרה ועוד. 10-12 דקות הליכה מהבית יש תחנה של גו. וזה לא בדאון טאון טורונטו אלא בוואהן. גם לפני שהפלדה הנ״ל היתה קיימת, בחצי שנה הראשונה שלנו כאן היינו נוסעים לקניות באוטובוס וחוזרים במונית. כן, זה קשה אבל יותר זול מלהחזיק רכב.
אז ככלל אתה צודק- אבל אפשר למצוא יוצאים מן הכלל.

לגבי גו: אם נוסעים לטורונטו בתחב״צ מחוץ לעיר ויש עוד נסיעה בעיר זה פחות או יותר מחיר כפול. פרסטו מוזיל את העלות ואפשר להשתמש בו בגו, TTCו YRT(האוטובוסים של אזור יורק) הנסיע ברכבת מאד נוחה ובקו שלי השירות בד״כ אמין. יש קוים שבהם יש יותר איחורים ותקלות (על איחור בהגעה ליעד של מעל רבע שעה מקבלים חזרה את הכסף)
 

סנסה25

New member
בדקתי בקשר לווהאן

זאת עיר יחסית גדולה עם כמעט 300 אלף תושבים. יכול להיות שאתה גר בדאונטאון של ווהאן?
שאלה נוספת אם כבר מדברים: כל הפרברים הקטנים האלה כמו טורנהיל וריצ'מטנד היל ומייפל התחילו ככפרים שסופחו לווהאן והפכו לערים בזכות עצמן או שהם רובן ככולן חלק מווהאן?
 

michaelbl

New member
אין דאונטון לווהאן

זה כמו מרבית ערי הפרברים, פיזור אקראי של שכונות ובתים. עריית ווהאן למשל נמצאת באמצע שום מקום. קיפי פשוט גר במקרה ליד פלאזה עם סופר ושופרס. הפלאזה עם הפיצה שהוא ציין זה פקקטה פלאזה קטנה עם 5 חנויות קטנות. כמעט לכל ריבוע של שכונה יש לפחות 2-3 פלאזות כאלה מסביבה.
תורנהיל ומייפל שייכות לווהאן, למרות השמות השונים לאיזורים זה פשוט רצף עירוני, והשייכות היא לעריית ווהאן (למרות שלפעמים כשאני מזין את המיקוד, אפילו באתרים ממשלתיים, מופיע לי תורנהיל כעיר המגורים), למען האמת גם הגבול בין ריצמונד היל לווהאן הוא לא משהו ממש שרואים בשטח, עד רחוב מסויים זה אחד ומהרחוב הבא זה השני.
לא חושב שיש שרות משלוחים כאן, ןאם יש אז כמו כל שרות בקנדה, כנראה כבר יותר זול להחזיק אוטו.
לגבי הגן, לרוב יש מורה וסייעת. אכן בתי הספר כאן בסגנון של בית קטן בערבה, אפילו חלקית בתיכון. המורה למתמטיקה היא גם המורה לספורט, המורה לביולוגיה היא גם המורה לאמנות... למרות שהאוירה בבתי הספר הרבה יותר טובה מהארץ, והילדים לומדים לקרוא בגיל הרבה יותר צעיר, סך הכל רמת הלימוד בבתי הספר נמוכה מאד, והם משאירים הרבה מאד (הרבה יותר מדי לטעמי) ללימוד עצמי של התלמידים. יש לי ילדים בכל הטווח מכיתה ב עד י"ב ועברנו גם את הגן. בגן המצב יותר טוב מהארץ, אבל החל מכעתה ג בערך מתחילה דעיכה ברמת הלימוד כשבתיכון המצד ממש עגום.
 

CanBonly1

New member
גם אני מרגיש כמוך לגבי רמת הלימודים פה

הייתי מעוניין לדעת, איך אתה מסביר שקנדה מובילה על ישראל במבחני פיז"ה?
 

סנסה25

New member
אני חושבת שההסבר לפחות בחלקו

נעוץ בפערים העתומים שיש בישראל בין התלמידם. למעשה זה פערים אלן הם הגדולים ביותר בין מדינות ה-OECD
תלמיד מרקע סוציו-אקונומי גבוה יוציא במבחן ציון טוב בהרבה מתלמיד מרקע חלש. תלמידים יהודים יצליחו הרבה יותר מערבים ותלמידים חילוניים יותר מדתיים/חרדים. גם במדינות אחרות קיים פער אבל הוא לא כזה חמור.
ייץכן שאם תשווה בין התלמידים הטובים בישראל לבין אלו של קנדה לא תראה כזה הבדל. מה גם שכל המבחן הזה בנוי על פתרון בעיות שגרתיות שלא דורשות ידע נרחב במתמטיקה אלא סתם כישורי חיים בסיסיים
 

michaelbl

New member
כי בזה הם מתמקדים במיוחד בכיתות הרלוונטיות

ככל שזה נוגע לקריאה וכתיבה משקיעים כאן הרבה אז בתחום הזה התלמידים חזקים.
מתמטיקה, מה שצריך בשביל המבחנים האלה גם מלמדים כי זה מתמטיקה בסיסית.
אבל ממש לא מלמדים אותם לחשוב או להבין, אלא כמו תוכים לחזור על הטריק של המורה. אני רואה את זה בתיכון וזה מזעזע אותי כל פעם מחדש.
כשלמדתי פיזיקה בתיכון, המורה היה בא עם פתק ומפתח את כל הנוסחאות מאפס מולנו על הלוח, וככה הבנו איך מגיעים לכל דבר ולמה, לעומת זאת כאן פשוט נותנים להם את הנוסחאות והם אמורים פשוט לזכור אותן, וזה לא רק בבית הספר, גם ספרי הלימוד כאלה.
אני כבר לא מדבר על זה שהחומר שהבן שלי לומד בי"ב בפיזיקה אקדמית זה בערך מה שאני למדתי בכתה ט-י, או מתמטיקה אקדמית שלומדים חומר של כתה י.
הרמה פשוט בתחת, אבל מצד שני הם רצים על כמות אדירה של חומר, שלומדים אותו בצורה שיטחית מאד, מדלגים ממבחן למבחן מבלי שיש הזדמנות להעמיק או להפנים. הם בעיקר לומדים את החומר תוך כדי התכוננות למבחן, ולרוב בעצמם.
אני פשוט מזועזע
 

CanBonly1

New member
אז זהו שזה לא ממש מסביר

אני מנסה למצוא הסבר מניח את הדעת
הרי הבסיס חייב להיות חזק כדי שאפשר יהיה לבנות עליו
אם כבר בבסיס ישראל מפגרת מאחורי קנדה, איך היא יכולה לסגור את הפער הזה בכיתות הגבוהות באוניברסיטה בהייטק

ולפי דעתי היא אכן מובילה על קנדה ברמה האקדמאית של הבוגרים ובהייטק
 

michaelbl

New member
ישראל מפגרת אחרי קנדה בגיל שמתחילים לקרוא

אני אישית לא ידעתי מילה בעיברית עד גיל 5, אבל מהר מאד העיברית שלי עברה את מרבית הצברים, כך שלמרות שזה מרשים לראות ילד בגן חובה קורא באופן שוטף וכותב, אין בזה שום אינדיקציה לגבי העתיד.
אז הם משקיעים הרבה בקשקשת כאן, כולל גם במקצועות מדעיים שלא אמורה להיות בהם קשקשת. כשנותנים שאלות של "למה לדעתך..." לגבי תופעות פיזיקלית או נושאים במתמטיקה.
סך הכל החומר בישראל יותר מתקדם, וברמות הגבוהות יותר של ה5 יחידות הרמה הרבה יותר גבוהה מאשר בקנדה.
סתם קוריוז, בסביבות כיתה ג-ד, יש להם כיתה שמקדישים נושא לימוד לניחוש של תוצאות של חישובים מתמטיים. למה צריך ללמד את הילדים לנחש תוצאה מוערכת של חישוב ולא סתם לחשב אותו?
 
אני חושב שאתה עושה את הטעות הידועה של להסיק מעצמך ולחשוב

שכולם כמוך. אז זהו שלא. לך התמזל המזל שבאת ממשפחה שעודדה השכלה וסביר להניח שיכלה לתת לך את התמיכה הדרושה. היו לך הבסיס והיכולת ללמוד 5 יחידות מתמטיקה ופיזיקה, בישראל גרתם בסביבה של מעמד סוציואקונומי יחסית גבוה וכו'. האם עדיין היית אומר שהרמה בישראל גבוהה יותר אם הייתם גרים באופקים או בבית שאן? אם היית גדל ביישוב בדואי בלתי מוכר? אם לא היו לך הבסיס והיכולות ללמוד חמש יחידות ולהמשיך לאקדמיה אלא היית מסתפק בבגרות מינימלית או מופנה למסלול מקצועי? (המסלולים המקצועיים כאן בתיכון הרבה יותר רציניים ומגוונים מרוב הדברים שראיתי בארץ).

אז אולי ברמות הגבוהות (המקביל לחמש יחידות כאן) רמת הלימוד באונטריו יותר נמוכה מאשר בישראל, אבל זו לא השוואה תקפה לרמה הכללית.
 

PuffDragon

New member
אני מסכים עם מיכאל,

בית הספר כאן מקסימים, מחנכים את הילדים לנימוס וקבלת האחר, יש כמעט אפס אלימות פיזית ומילולית. הם משקיעים המון בקריאה וכתיבה. מתמטיקה ומדעים הם *על הפנים*. זה פשוט תת-רמה שקשה להאמין. אשתי עזרה לבן של חברים לעבור מבחן מתמטיקה בכיתה 10, ואני לא האמנתי לרמת החומר שיש שם. דברים שלמדנו בכיתה 5-6 בישראל.
 

CanBonly1

New member
אז מה ההסבר שלך לפיז"ה? אולי הסיבה היא כמות המידע?

בעוד שבישראל ישנם מקצועות שצורכות משאבים גם מהמערכת וגם מהתלמיד כגון תנ"ך, ערבית, אזרחות, מסורת, היסטוריה
בקנדה התלמיד יכול להתמקד ולהתעמק ולהבין טוב יותר את החומר הנלמד ולכן להצליח במבחן.
העובדה שמלמדים בישראל חומר יותר מתקדם, אינה בהכרח עוזרת לתלמיד לקלוט את זה
אולי "פה קבור הכלב"
מי שאכן מוכשר מספיק מצליח, אבל אם אתה ממוצע או מתקשה תמצא את עצמך מאחור מהר מאד.
 

michaelbl

New member
גם בקנדה

תלמיד מתקשה ימצא את עצמו מהר מאד מאחור.
גם כאן מבזבזים זמן על דרמה, מוזיקה, היסטוריה, צרפתית, אזרחות, גאוגרפיה, מורים מחליפים (המון), בתיכון הם צריכים לקחת כל מיני דברים מפגרים כמו בישול או צילום או סדנת מתכת, כמו בית ספר מקצועי.
אם תשווה ביזבוז זמן בין קנדה לישראל תגלה שבקנדה מבזבזים הרבה יותר מזמן הלימוד של התלמידים על שטויות, וגם בזמן שהם לומדים, חלק גדול זה בכלל לא שיעור פרונטאלי שהמורה אשכרה מלמד משהו אלא עבודה עצמית
 

michaelbl

New member
יסלח לי אדוני

אתה משייך אותי לשכבת הקצפת בישראל. עד גיל 13 גרתי בשכונה עולים מחורבנת בנהריה (וולפסון פינת אלי כהן למי שמכיר) עם חברים שמאוחר יותר שמעתי שאחד למשל ישב בכלא על סמים.
אז הבסיס היה כי למדתי ודחפו אותי בבית (אין כמו איומים כדי לגרום לך ללמוד), אבל למדתי בסתם בית ספר ממוצע בקצה נידח של נהריה (רמז) בשכונת עמידר.
אגב בארץ אתה יכול גם ללמוד 4 יחידות, ואם אתה לא טוב במתמטיקה אתה יכול ללמוד רק 3 יחידות, אבל אם אתה טוב בביולוגיה לקחת את זה 5 יחידות.
גם כאן תלמיד יכול לקחת applied או רחמנא ליצלן locally developed שזה בעצם מקביל ללימוד בבית ספר מקצועי.
הרמה נמוכה באופן כללי כאן כי חומר הלימוד מפגר, ושיטת הלימוד גרועה.
באוניברסיטה אם למדים מדעי המחשב לא באמת צריכים פיזיקה 1מ, 2מ, 3ח, וחדוא 1מ,2מ , אלגברה לינארית, מד"ח, מד"ר, תרמודינמיקה וכן הלאה, ועדיין בטכניון מתעקשים (או לפחות התעקשו כשאני למדתי חשמל), כך שגם עם לימודים ברמה נמוכה במקצועות האלה עדיין אפשר להוציא סטודנט טוב במדעי המחשב. אבל בסך הכל רמת בתי הספר נמוכה, ועושה רושם שמרבית הבוגרים בפקולטות הטכנולוגיות הם מהגרים בעיקר מלוכסנים וקצת הודים שמוכנים לשבת ולקרוע את התחת כדי ללמוד, ולא קנדים מדושני עונג שעסוקים בעיקר במסיבות שתיה וסמים.
 
הנה ההבדל. היתה לך דחיפה מהבית. יש הרבה שאין להם את זה

כשאתה מסתכל על מה מקבלים, צריך להסתכל על התמונה הכוללת- לא רק על הקצה העליון אלא גם על החלק הגדול של האוכלוסיה וגם, רחמנא ליצלן, על אלו שבתחתית. אני לא יודע אם יש או אין הבדלים אלא רק אומר שהשוואה של הקצה העליון בקנדה לקצה העליון בישראל היא רק חלק מהתמונה.

וחוץ מזה, מבחינתי עדיף שהרמה במתמטיקה ופיזיקה תהיה יותר נמוכה ושהילדים ילכו לבי"ס שאין בו אלימות (ואם יש היא מטופלת מיידית ובנחרצות) ולא לבי"ס שבו תלמיד מתפרע שולח את סגנית המנהלת לאשפוז בבי"ח (מקרה שקרה בבי"ס שלימדתי בו) או שבו אמא של תלמידה (בכיתת 5 יחידות!) שהגישה מבחן זהה לזה של זו שישבה לידה (לא דומה. זהה מלה במלה) אומרת למורה "לא נתפסת, לא גנבת" (יעני, מותר לגנוב, אסור להיתפס) והמחנך והמנהלת אומרים למורה לעזוב את זה כי הם פוחדים (גם זה מקרה אמיתי שקרה לי באותו בי"ס).
 

michaelbl

New member
עדיין לא הבנתי מה זה מוכיח

אז דחפו אותי בבית (מה זה דחפו, גורם לאמהות הדרקון הסיניות להראות כמו חתלתולים). למה כאן מי שלא דוחפים אותו בבית מצבו טוב יותר?
את האסייתים דוחפים בבית והם תלמידים מצטיינים ולעומתם היהודים הקנדים המפונקים מרביתם בטלנים מסטולים שבונים על הקשרים של ההורים שלהם שיסדרו אותם בחיים.
הבעיה היחידה והעיקרית במערכת החינוך בארץ היא אוזלת היד בהתמודדות עם אלימות ותלמידים מופרעים
 
אני לא מנסה להוכיח כלום. רק להעלות הסתייגות

שנקודת מבט פרטית היא בדיוק זה: פרטית. היא לא בהכרח משקפת את כל התמונה.
 

michaelbl

New member
חומר הלימוד ושיטת הלימוד הם לא חוויה אישית

עובדתית חומר הלימוד בקנדה מפגר אחרי חומר הלימוד ברמה התואמת בישראל.
עובדתית שיטת הלימוד בקנדה מורכבת בחלקה הגדול מלימוד עצמי ועבודה בקבוצות שאולי נחמדים בכיתות הנמוכות אבל מאד גרועים בכיתות הגבוהות.
אלו לא חוויות אישיות אלא העובדות
 
למעלה