אין לנו רשות ללמד מחוץ לסילבוס כפי שאמרתי הבחינות הסופיות הן חיצוניות. אף מורה לא יכולה ללמד מעבר למה שהחלטנו בצוות ועלינו למסור דוחות התקדמות. אין לי רשות ללמד מה שמתחשק לי וכיום, התוכנית מאד לוחצת ואין לנו חופש פעולה.
ועלינו ללמד את החומר שבתוכנית. אם לא, התלמידים לא יעברו את המבחנים. כדי ללמד אבולציה ברמה סבירה ( לחט"ב) התלמידים צריכים להבין את מה שאני אומרת (כאשר שומעים את קולי בכלל, כלומר כשיש שקט בכיתה...). כדי להבין אבולוציה הם צריכים להבין חומר בסיסי יותר.
מה זה לפטר מורה? על מה אתה מדבר בכלל? ואני לא דיברתי רק על מורות דתיות. כדי ללמד אבולוציה צריך לעשות השתלמות בנושא. זה לא נושא קל ללימוד. אם יש לי בחירה בין גוף האדם /רביה/גנטיקה/ כימיה ופיזיקה בסיסית לבין אבולוציה, אני הראשונה שלא (!) אבחר באבולוציה. סופלין אין לך מושג וחצי מושג בחטיבת ביניים!! אין לך מושג מהי רמת התלמידים, מה רמת הקשב שלהם, מה יכולת הבנת הנקרא שלהם, מה יכולת הריכוז שלהם. צריך לדבר איתם ברחל בתך הקטנה. צריך לתת להם ניסויים, שילמדו לעבוד ביידים, לרשום מטרת הניסוי, תאור ומסקנות. הם אינם מסוגלים לתאר במשפטים ברורים את כלי העבודה שהם מקבלים , הם אינם מסוגלים לתאר בע"פ תמונה פשוטה במשפטים ברורים. ובכתב רמתם עוד יותר נמוכה. התשובות שלהם הם מילים יחידות. עם רמה כזו - אי אפשר לעבור לנושא כה תיאורטי וכבד כמו אבולוציה. הם לא יבינו אותו, הם ישתעממו ויפריעו.
ואני כותבת כאחת המורות הבודדות בארץ לדעתי, שלימדה אבולוציה
כ-ש-ל-י-ח-ו-ת! כאחת שזה גם מעניין אותה ולא רק בגלל שזה "נושא מצומצם " יחסית לנושאים אחרים לבחירת המורה. לימדתי גם כאשר התלמידים לא אהבו את הנושא, אבל זה היה בחטיבה עליונה, שם יש לי חופש בחירה מסויים ושם היה להם רקע בגנטיקה, באקולוגיה, בתורת התא ובגוף האדם.
סופלין, כשתלך לללמד בחטיבת ביניים - תראה מה זה ואז תוכל להציע הצעות לתוכנית הלימודים. אין לך מושג עם מה מתמודדים שם.