מדיניות של משרד החינוך - לא מלמדים אבולוציה

  • פותח הנושא dbn
  • פורסם בתאריך

Sophalin

New member
כן

כשהיא אומרת "אז בואו נפטר את כולן" אז היא אומרת שטויות.
 

22ק ו ס ם

New member
זו הייתה הערה אירונית מצידה אם לא שמת לב

ובכל מקרה, לה יש ניסיון רב אז היא בוודאי לא מדברת שטויות. יכול להיות שהניסיון שלך עם ילדים שונה, אבל אי אפשר לבטל את מה שהיא אומרת סתם ככה.
 

Sophalin

New member
בוודאי ששמתי לב

זו לא הייתה אירוניה זה היה סקראזם ביחס לדברים שאני אמרתי. בלי הקשר כמובן. מה שהופך את זה לשטות.
 

Gidi Shemer

New member
כן, נראה לי שאתה לא מבחין בין תוכן לסגנון

אבל אני אשאיר כבר למנהל לטפל בזה. זה עניין שלו, לא שלי.
 

Sophalin

New member
תגובה

אז אולי כדאי באמת שתשאיר לי לטפל בזה.
בכל מקרה אם אתה לא יודע על מה מדובר אז למה אתה מתערב?
 
אכן יש הבדל גנטיקה למשל שאין בה ניסויים , יש בו עניין רב והתלמידים לומדים את זה יפה מאוד. יש טבלאות, יש תמונות, יש הכלאות ( בתרשים) , יש רפואה. זה לא תיאוריה ערטילאית ולא צריך לזה "קורסי קדם". די לדעת את תורת התא ברמה העקרונית ביותר וזה מספיק. את זה לומדים בכיתה ט שזה גיל 14-15 כלומר הכיתה הגבוהה של חט"ב.

שאר הנושאים יש בהם ניסויים ואם לא - יש תרגילים. בגנטיקה זה קשה בחט"ב וזה יהיה חפיף. איני מוכנה ללמד מקצוע על קצה המזלג כי הוא לא יובן כהלכה. וזה בעיקר משום שעם אבולוציה יש בעיה רגשית או דתית ולכן צריך להיזר שבעתיים ולעשות את זה הכי טוב שאפשר.

אני מורה וותיקה מאוד- לא יודעת איך אפשר לעשות את זה בחט"ב וחברותי המורות הצעירות שלא לימדו מעולם בחטיבה עליונה נושאים אלה, בבוודאי שלא יעשו את זה יותר טוב. יש דברים חשובים אחרים, שאפשר לעשות מצויין. נכון שזה תלוי במורה, אבל המורה אינו קוסם וגם היכולת שלו ( גם שלי) מוגבלת. אני כמורה מנוסה וותיקה ומבוגרת, לא רואה את עצמי מלמדת את זה וטוב שלא צריך. בזה אני מסכימה עם משרד החינוך ( ולא בכל דבר) . אנו דנים בביצה שלא נולדה, כי אין מה ללמד אם זה לא בתוכנית. אפשר להכניס בדלת האחורית, אבל זו חרב פיפיות שעלול לקומם תלמידים והורים והנהלה ומה לא, בשביל מה? עדיף לחכות שנה שנתיים וללמד את זה כמו שצריך! אני רואה שאין מורים בפורום הזה. מה חבל .
 
אןקי סופלין אני באמת לא מורה מוצלחת כמוך! מה לעשות. אתה שלא לימדת ביולוגיה בחטיבת הביניים, יכול לעשות את זה יותר טוב ממני , אז אולי כדאי שתחשוב על זה. אני מתכוונת ברצינות שאיני מורה טובה לחטיבת ביניים. צריך לזה כישורי על שאין לי. אני כל השנים הייתי מורה בחטיבה העליונה ועל הצלחותי יש לי קבלות למכביר וזה גם לא הנושא. הנושא כאן אינו אני.

אתה כמנהל יודע שאני לא מייצגת את עצמי בלבד ואת כישורי, אלא עמדה עקרונית, שבמקרה זה אני משערת, מתאימה לעמדת משרד החינוך ( אבל אני לא יודעת באמת מה העמדה שלו אם יש לו כזו) . אני לא עומדת לביקורת כאן או למשפט. העמדה העקרונית היא לא הכישורים האיישיים שלי, אלא אם יש צורך ללמד אבולוציה בחטיבת בינים כשיש כל כך הרבה נושאי קדם חשובים יותר!

אני מאמינה שיש מורים כריזמטיים ונפלאים שיעשו נפלאות עם כיתות קשות ואחרים נפלאים לא פחות , לא יצליחו. אני עצמי מכירה מורות שהן ברמת ידע נמוכה ביותר שטופות אמונות הבל של רבנים חשוכים ואמונות טפלות , אינן ברמת אישית גבוהה והן מצליחות נפלא עם התלמידים, ואני מכירה גם אחרות.

אני אכן לא הייתי מצליחה ללמד אבולוציה בחטיבת ביניים ( עם כל הניסיון שיש לי בחט"ע) וכמוני רוב המורות. אז בוא נפטר אותן!!
אני אגב כבר יצאתי לפנסיה מוקדמת, לא אמרתי את זה קודם כי זה לא היה העניין. מאחר שזה כבר גלש לפסים אישיים, אז אני אומרת כדי שמא לא תהיה רגוע, אני מקדימה תרופה למכה.
 

ranisharoni

New member
מורתי

יש לך הסבר להצלחה המרשימה של ההרצאה הראשונה של יובל הררי (היסטוריה עולמית)? ההרצאה הזאת עסקה באבולוציה של האדם וכבר זכתה ל 90 אלף צפיות שזה חריג לסירטונים מהסוג הזה (יותר מכמה שניות של שטות). מפתיע?
 
דיברנו על הוראת אבולוציה בטיבת ביניים ולא בחטיבה עליונה. כמה תלמידי חטיבת ביניים צפו בהרצאות הללו? ספק אם יש יותר משנים שלושה אם בכלל.

אני מסיכמה שיש הרבה אנשים סקרנים ורוצים להחשף לנושא, אולי דווקא משום שהוא כה טעון רגשית וכמעט לא נוגעים בו בבית הספר.
 

Sophalin

New member
אבל מה זה טעון רגשית?

מדובר בתואריה מדעית. לא באיזשהו נושא בעל "רגישות". לא מדובר פה בסיפורי השואה או מלחמות ישראל שאת יכולה באמת לדבר על לחשוף רגשית ילד לסיפורים האלה
ואז אולי באמת צריך לחשוב איך להתאים "רגשית" את השיעור לגילו של הילד.

מדובר על תאוריה מדעית והילד לא צריך להיות פתוח רגשית לתאוריה כזו - הוא צריך להיות פתוח שכלית. וזה אומר שרק צריך להזהר עם רמת הסיבוכיות שמועברת.

אם להורים אין בעיה שהילד שלהם יקבל שיעורי תנ"ך - שזו מסיונריות לשמה! (בייחוד לאור העובדה שמבקשים ממוסלמים ונוצרים ללמוד תנ"ך) ואין שום פן "רגשי" בשיעורים האלה
אין שום בעיה ללמוד אבולוציה!
 
הנושא טעון רגשית ושכלית הויכוח הוא בעצם ויכוח תיאורטי, כי זה לא שייך לתוכנית הלימודים אז אין לי ממש אפשרות ללמד אותו בחטיבת הביניים. אבל אם הוא היה מקצוע בחירה בחט"ב גם אז לא הייתי מלמדת אותו בגיל הזה. אני בהחלט לימדתי אבולוציה (כשליחות!) בחטיבה העליונה. ואתה בהחלט יודע, שאין הרבה מורות שבוחרות ללמד את המקצוע הזה.

כבר דיברנו בכל השרשור הזה, שילדים לא תמיד מסוגלים להבין את מה שאומרים ולומדים בכיתה, כי אין להם בגרות נפשית כדי ללמד חומר שסותר את אמונויתיהם והאמונות של הבית. גם אין להם מספיק ידע בביולוגיה כדי שאוכל להסביר להם היטב את החומר. והיה ואני אגיד דברים הסותרים את האמונה, התלמידים יכולים לפרש את זה בצורה שלא אמרתי ולך תוכיח שאין לך אחות. אני לא אקבל שום גיבוי מהמערכת ,במידה שיהיו תלונות. גם אם לא יהיו תלונות ויהיו כשלונות במבחן, משום שהתלמידים לא הבינו את החומר, גם אז יהיו תלונות. אגב, צריך גם ספר לימוד טוב לנושא, וגם זה חסר. אילו היה נניח ספר טוב, היה לי גיבוי כתוב. אני חושבת שהוראת האבולוציה היא מאוד חשובה בחטיבה עליונה , אבל לצערי הרבה מאוד מורות לא רוצות ללמד את הנושא . הרבה מהן דתיות והרבה מהן חושבות שזה סותר את התנך וכמעט כולן לא מספיק משכילות כדי ללמד את הנושא. אין ספר לימוד טוב ומה שיש זה גרוע מאוד. לא עושים השתלמויות בנושא. זה קצת תפוח אדמה לוהט, שיש לי הרגשה שלא רוצים לנגוע בו. אני בהחלט נגעתי ולימדתי לעומק וגם טוב. בחטיבה העליונה לא היתה לי בעיה , אפילו לא עם התלמידים המאמינים מהבית. בחטיבת הביניים- הגיל צעיר מדי מכדי שהם יבינו באמת. זו דעתי. הם יכולים לפתוח משוואות עם שני נעלמים , אבל ללמוד אבולוציה - לא בגיל זה. אני הייתי מורה כל השנים וזו מסקנתי. החומר גם קצת תיאורטי לגיל הזה וצריך קורס עם ניסויים , משהו חוויתי. היום התלמידים כל כך עסוקים בטלפון הסלולרי בשיעורים שלהם ( מלחמה אבודה) שלך תמשוך אותם לנושא תיאורטי. כמובן כשיש בכיתה לוח חכם ואפשר להראות מצגות זה יותר טוב. לי לא היה לוח כזה והלוח שהיה בחלק מהכיתות, היה מאד לא ידידותי ולא היה נוח להשתמש בו. היו עם זה אז הרבה בעיות (גם היה קשה לקבל כיתה עם לוח חכם). לדעתי כדאי להתמקד בחטיבת הביניים במקצועות קדם חשובים יותר מהוראת האבלוציה.

אגב , חשבתי שהנושא הזה כבר סגור. כנראה שאנחנו לא נשכנע זה את זה. לדעתי אני מייצגת את רוב המורות של חט"ב ומעט מורות מחט"ע. לא עשיתי סקר, אבל מעט מורות יסכימו ללמד אבולוציה גם אחרי השתלמות. לא ששואלים אותנו, אבל זה מראה על הלוך רוח.
 

Sophalin

New member
את ממשיכה לטעון טענות שוא

כל עוד לא הבאת איזושהי ראיה שלימוד של נושא האבולוציה טעון רגשית (או שיש בכלל דבר כזה - נושא לימודי מדעי שהוא טעון רגשית) אז הטענה היא סתם טענה.
לא נעשה שום ניסוי. לא נבדקה אפשרות כזו וכו'.

שוב להגיד שהנושא טעון שכלית יעיד רק שאת לא יודעת להתאים נושא לגיל. אפשר בהחלט ללמד ילדים כל נושא בהתאם לרמתו.

זה בדיוק כמו שתגידי שאי אפשר ללמד ילדים בגן על "איך ילדים באים לעולם"
אז ברור שאני לא אגיד להם משהו כמו "ההורים מזדיינים להם וכו'" ואני כנראה גם לא אסביר על מערכת הרביה אבל אני בהחלט יכול להסביר להם על רגשות בין בני זוג
על הקשר שבין בנים לבנות שנדרש כדי להביא ילדים וכדומה.

וזה שאת מסבירה על הקשיים שיש לך להתמודד עם הנושא בגיל כזה או אחר לא אומר שלא ניתן לגשר על הבעיה הזו.
את לא קיבלת תכנים ולא קיבלת כלים להתמודד עם הבעיה הזו. זה לא אומר שזה לא ניתן לביצוע (וזה אפילו לא מסובך כל כך - בטח שזה לא מסובך יותר מאשר ללמד למשל פיסיקה או נושאים אחרים בבילוגיה או בכימיה או בעצם בכל נושא אחר!)
 
איך לא עלה בדעתך שאני מייצגת את דעתי? כבר דיברנו על זה מזמן!!! אמרתי לך שאני לא יכולה ללמד נושא זה לחטיבת ביניים, רק לחטיבה עליונה. לי אין את הכישורים שלך, מה לעשות?.
 

Sophalin

New member
נו אז לדעה כזו

אין הרבה משמעות נכון? את יכולה לצאת עם המנטרה הזו שוב ושוב - אם לך אין את הכישורים - יש אחרים שיש להם. לא כולנו מוצלחים בהכל נכון?

יפה אז עכשיו את טוענת שבגלל שלך אין את הכישורים אז לא צריך ללמד את זה בכלל...
 
כדי שיהיו כישורים צריך לערוך השתלמויות לצערי לא היו לנו כלל השתלמויות באבולוציה, אבל כמי שבאה מהאוני' לא היה לי קשה ללמד אבולוציה בחטיבה עליונה. שם הייתי בטוחה שהתלמידים מבינים את מה שאני אומרת ואת ספר הלימוד ( אז היה ספר, היום כבר אין) . לחטיבת ביניים , לדעתי , זה אחרת וזה קשה יותר וגם אין ביטחון מה הם מבינים ומה לא ומה הם חושבים שמבינים.

כדי שנוכל ללמד בחט"ב צריך לערוך השתלמויות רציניות. לעניות דעתי גם לרוב המורות אין יכולת טובה ללמד מקצוע כמו אבלוציה לא בחט"ב ולא בחט"ע, וזו אחת הסיבות לכך שמעט מורות מלמדות את המקצוע הזה. אני השקעתי הרבה זמן בשנה הראשונה כדי לארגן לי את החומר ורכשתי לי ספרי עיון, כי ראיתי בזה שליחות. חלק מן המורות בחטיבת הביניים הן בוגרות סימינר ושם אני חושבת שלא לומדים היטב מקצועות שאינן לחטיבת הביניים. לכן למורות כאלה יהיה קשה יותר ללמד מקצוע זה, גם המוכשרות שבהן ( שרובן אגב מוכשרות ממני בהוראת חטיבת ביניים. מי שבא מחטיבה עליונה לא תמיד יודע ללמד בחטיבת הביניים , וגם להפך).

אני חושבת שגם באוני' זה מקצוע בחירה שרוב הסטודנטים לביולוגיה לא לומדים אותו. לי היה מרצה ממש ממש גרוע לאבלוציה, שאי אפשר היה להבין אותו. למזלי הוא לא קילקל את אהבתי למקצוע, אבל ברבות הימים , נאלצתי ללמוד אותו בכוחות עצמי ולא להסתמך על לימודי האבולוציה בתואר הראשון.

אני לא הייתי יכולה ללמד בחט"ב אבולוציה אבל כל שאר המקצועות המדעיים אפילו פיסיקה וכימיה ברמת חט"ב לימדתי, למרות שזה לא בתחום שלי המקצועי ואילו אבולוצה שהיא כן בתחום לימודי והתעניינותי ( ושליחותי ) - לא אוכל ללמד בחט"ב.

אני מקווה שהסברתי את עצמי הפעם כמו שצריך.
 

Sophalin

New member
אני חושב שאנחנו לא מתווכחים בכלל על אותו הדבר

אני מביע את דעתי בנוגע לשינוי שצריך לעשות ואיך צריך לבצע אותו בעוד שאת מנסה רק לתאר את המצב הקיים.

ברור לחלוטין שכדי להכניס את הנושא הזה כמקצוע (ואני רואה בו תחום חובה לכל מי שעושה 5 יחידות בביולוגיה רק בגלל חשיבותו המדעית בתחום - בסופו של דבר זו התאוריה העיקרית והמובילה בתחום הביולוגיה) המורים יצטרכו לעבור השתלמויות, לבנות מערכי שיעור מתאימים ומערכת החינוך צריכה להכניס מערך שיותאם לגילאים שבהם זה נלמד.

אני לא מצפה שזה יקרה ביום אחד...

למעשה... אני לא מצפה שזה יקרה בישראל ביובל הקרוב.
 
אני מסכימה איתך הפעם בכל לב פרט לעניין של חטיבת הביניים. אבל אם יבנו תוכנית מודולרית מחט"ב ועד חט"ע, אולי זה יכול להצליח, מי יודע? מהכרותי את המערכת, אני קצת מסופקת.

בעבר לימדתי נושא רביה בכיתה ח. לכאורה נושא מאוד מעניין וגם מתאים לגיל ההתבגרות. מערכת הרביה, הפריה, הריון לידה ועוד. הו לי כמה כיתות בעיקר כיתה מסויימת אחת לפני כמה שנים- שההתנגדות שלהם ללמוד את הנושא ה"גס" הזה היתה נוראה. הם לא תפסו איך מדברים על אברי המין ועל הפריה. איך אני מעזה לדבר על מחזור הווסת, ואיך מבכלל זה כתוב בספר רחמנא לצלן! איך זה לא אסור? היו המון קיטורים בעיקר מצד הבנות. הכיתה הזו פשוט שיגעה אותי בקיטורים שלה. אז אתה רואה שיש בעיות בגיל הזה. ואני לימדתי בבית ספר עירוני , לא דתי. הבשלות הנפשית ללמוד נושא מסויים , היא לפעמים חשובה מאוד.

אני חושבת שצריכים לתת השתלמות באבולוציה כחובה לכל המורים, אבל לא נראה לי שיגיעו ולא רק מהסיבה הדתית. גם ככה, המורות שעובדות קשה כל היום , לא כולן מגיעות להתשלמויות שהן עוד 3 שעות אחרי הצהרים רחוק מהבית ( לחלק מהן זה שעה -שעתיים נסיעה לכל כיוון) , ויש עוד עבודה עם ציון. זה בכלל לא פשוט בעומס שמוטל עליהן, בפרט לאימהות. גם לא תמיד ההשתלמויות היו מעניינות ( בלשון המעטה).
 

Sophalin

New member
נו אבל כאן בדיוק נכנס המורה

להסביר בדיוק שהדברים האלה הם לא באמת "גסים" ושאפשר, מותר ואפילו רצוי לדבר עליהם.

כאילו זה בדיוק הגיל שבו לא רק כדאי להתחיל לדבר על זה אלא גם חשוב! כדי למנוע כל מני דברים שהילדים עושים בלי להבין בכלל לאיזה ברוך זה יכול להכניס אותם
להעלות להם מודעות למשמעויות הסקס, סקס מוגן וכו'.

אם את זה לא מגלים להם (ואומרים - למה להכניס להם רעיונות לראש כאילו שרובם לא חרמנים כבר מגיל 12!) אז הבעיה היא שוב - במערכת החינוך, לא בחומר ולא בנפשם ה"רכה" של התלמידים.

בנוגע להשתלמויות
אם במערכת החינוך בתחום הביולוגיה יחליטו שזה נושא חובה בבגרות, אז מורה שלא תגיע להשתלמות תשאר מחוסרת עבודה (הפעם לא מסיבות פיטוריה אלא פשוט בגלל שחוסר ידיעתה את החומר יכשיל את הכיתה).

ובכל מקרה אני לא חושב שזה צריך להיות במסגרת השתלמויות. איך את יודעת את החומר שאת מלמדת? הכל למדת בהשתלמויות?
 
למעלה