מדיניות של משרד החינוך - לא מלמדים אבולוציה

  • פותח הנושא dbn
  • פורסם בתאריך
ובכן כמה תשובות אני לא טרחתי לכתוב מה עשיתי בנידון בשיעורי רביה. בוודאי שפעלתי , אבל זה לא העניין. ולא כאן המקום לרחיב מה אני עשיתי ( ואני גם לא הייתי זקוקה לעצות אני מורה וותיקה). הבאתי את הנאמר כדוגמא לבגרות נפשית של התלמידים ומה יכול לקרות כאשר הם אינם מוכנים ללמוד נושא מסויים. זה יכול להקרות גם בשיעורים אחרים ובמקצועות אחרים ( לחלק מהם יש התנגדות רבה ללימודים בתיכון). אני מדברת על מקצוע כל כך מעניין כמו רביה. על אמצעי מניעה ותכנון המשפחה הרחבתי מיוזמתי בכיתה י ומעלה, כשלימדתי את הנושא בעבר בחטיבה עליונה .

ובאשר להשתלמויות- לא את השכלתי הבסיסית לא רכשתי בהשתלמויות, אלא בעיקר מלימוד עצמי בעיקר מספרי האוני' הפתוחה, שליחת שאלות בוערות למומחים וקצת מחומר הלימוד של האוני' . ההשתלמויות עוסקות בעיקר בהעשרה ובידיון איך ללמד את התוכנית וכן שאלות שהיו בעייתיות בבחינות בגרות ועוד כל מיני עצות ורעיונות איך ללמד מה - שאין צ'אנס ללמוד לבד בבית. חייבים לעבור השתלמות בנושאים אלו

לגבי אבולוציה, בגלל הבורות בנושא והדעות הקדומות - צריך לדעתי כן לתת השתלמות רצינית פה, בכל שנותי לא נתנו התשלמות בעיניין כי היו נושאים יותר חשובים ובוערים , בעיקר כשיש שינויים בתוכנית הלימודים ואז צריך לתת השתלמויות שהן כמעט חובה למורות. לא מחייבים, אבל מורות שלא יבואו - יתקשו ללמד את המקצוע החדש . וכל הזמן יש שינויים בוערים ונושאים חשובים יותר לכלל המורות.

כדי לקיים השתלמות צריך לוגיסטיקה אדירה, מרצים שונים והוראת עמיתים, זה לא כל כך פשוט כמובן. אין אפשרות לחייב מורות להגיע להשתלמות כי זה על חשבון הזמן הפרטי. ארגון המורים מתנגד לעבודה מחוץ לשעות העבודה. גם ככה התנאים של המורים הם קשים, אין לך מושג כמה. אבל יש לציין שהמגזר הכי משתלם בארץ הוא המורים. (יכול להיות שיש או יהיו השתלמויות חובה, אני לא מעודכנת לגבי השנה הזו) . אני יודעת שכמעט לא היתה שנה שלא לקחתי השתלמות במשך השנה ועוד בקיץ או בחופשת חנוכה התשלמויות מרוכזות וזה בנוסף להשתלמויות בית ספריות שהיו מדי פעם במסגרת בית הספר.
 

Sophalin

New member
התייחסות

דבר ראשון גם כשאני מפנה כלפייך שאלות שמתייחסות להתייחסותך למקצוע, השאלה מכוונת ל"קהילת המורים/ות" בארץ ולא מכוונת כלפייך אישית.

עכשיו כשאת מדברת על נושא שנתפס על ידי החברה והתלמידים כמביכים אז ברור שיעלו כל מני טרוניות, והערות מצד תלמידים מסויימים - כאלה שעדיין לא התבגרו. אבל כל אחד מתבגר בקצב שלו. מה שכן, זה שתלמיד אחד ירגיש לא נוח מהנושא זה לא אומר שצריך לא ללמד אותו.
אני אגיד יותר מזה - אפילו מחצית הכיתה תרגיש לא נוח, אין סיבה להמנע מללמד אותו.
אנחנו צריכים להכין את הילדים לחיים האמיתיים. לא לחיים דמיוניים.
זו הסיבה שבבית הספר מזכירים את יום הזכרון ויום השואה ואפילו בגן מסבירים על כמה שזה יום עצוב (בלי להכנס לתיאורים מזעזעים שאותם אנחנו יכולים לספוג ביתר קלות כשאנחנו מבוגרים יותר)

הנקודה שלי היא שכל נושא אפשר להעביר בכל גיר.

אני לא שאלתי מאיפה רכשת את השכלתך הבסיסית האישית. אלא את החומר שאותו את צריך להעביר לתלמידים? איפה למדת את הביולוגיה הבסיסית שהתלמידים מקבלים ממך?
ואני אשמח לדעת איזה נושא מדעי בתחום הביולוגיה הוא חשוב יותר (או בוער יותר? לא הבנתי ככך מה זה אומר...)

כדי לקיים השתלמות צריך לוגיסטיקה אדירה, מרצים שונים והוראת עמיתים, זה לא כל כך פשוט כמובן. אין אפשרות לחייב מורות להגיע להשתלמות כי זה על חשבון הזמן הפרטי. ארגון המורים מתנגד לעבודה מחוץ לשעות העבודה. גם ככה התנאים של המורים הם קשים, אין לך מושג כמה. אבל יש לציין שהמגזר הכי משתלם בארץ הוא המורים. (יכול להיות שיש או יהיו השתלמויות חובה, אני לא מעודכנת לגבי השנה הזו) . אני יודעת שכמעט לא היתה שנה שלא לקחתי השתלמות במשך השנה ועוד בקיץ או בחופשת חנוכה התשלמויות מרוכזות וזה בנוסף להשתלמויות בית ספריות שהיו מדי פעם במסגרת בית הספר.
טוב עם גישה כזו ברור שזה לא יצליח. אבל עם גישה כזו גם את המדינה לא היו מקימים, לא היו בונים בניינים ולא היו מצליחים לעשות למעשה שום דבר. שום רפורמה בתחבורה הציבורית, בחינוך, ברפואה או למעשה בכל נושא לא היה מצליח.

צריך לפעמים לחשוב מחוץ לקופסא ואני באמת לא מצפה שמחר בבוקר תצא תוכנית שתשלח את כל המורות לביולוגיה להשתלמות של יומיים שבהן היא תלמד את כל התורה ותוציא תלמידים לבגרות באבולוציה עם ציון ממוצע של 95 לפחות. לא.

הרעיון הוא שזה יכנס בבתי ספר ספציפיים ויתפשט לאט לאט.

עכשיו מה קרה למשל כששינו את החומר של הבגרויות במתמטיקה והמורים במתמטיקה היו חייבים להשלים ת'חומר? לא היו השתלמויות? איך המורים התמודדו אז עם המצב (אני מדבר על מה שקרה לפני בערך 12 שנים אם אני לא טועה)?
 
מהיכן המידע מה ללמד באבולוציה ובכלל יש לנו סילבוס שבו מפורטים הנושאים והמונחים. לחטיבה העליונה אני גם מוסרת את הסילבוס לקראת בחינת הבגרות וגם עוברים בסוף על כל המונחים והנושאים לוודא שהוא ברור. מה לעשות ולא תמיד הוא כל כך ברור...

הגישה שלי - לעשות השתלמויות אבל שיהיו טובות. אני לא יודעת מדוע אני לא מצליחה להסביר את עצמי בכל פעם מחדש. אבל יש גם מציאות ואירגון. המורים ממש לא מתוגמלים כמו שצריך ויש כעס על המערכת. אני לא מדברת על משכורת אלא על תנאי עבודה מחפירים, אבל זה לא לעניין. כדי שיבואו צריך לעשות את ההשתלמויות היטב. לי היו פעמים שעבדתי עד אחרי הצהרים ולא יכולתי לבוא להשתלמות.

נכון שהתלמידים לא קובעים מה הם ילמדו , הם חייבים ללמוד מה שתכננו עבורים. אני חושבת שחשוב מאוד ללמד רביה, למרות שיש לפעמים התנגדות עזה מאד מצד תלמידים שמרנים. היה לי גם דיון עם תלמידים על חשיבות לימודי התנך, שלא כולם רוצים ללמוד אותו. אני חושבת שחשוב שהם ילמדו פיסיולוגיה בסיסית (" גוף האדם" )בחטב, גם תורשה, מבט על עולם החי והצומח ( "אקולוגיה") , תורת התא באופן בסיסי ( נושא שקשה להעביר אותו כי אין מספיק מיקרוסקופים וקשה מאוד ללמד קבוצות גדולות להסתכל במיקרו' וגם להשגיח שהם לא ישברו ולא יתקוטטו ועוד ועוד. תורת התא חשובה אבל , זה נושא מופשט מדי וקשה להם לתפיסה. אבולוציה בכיתה ז-ט לדעתי לא חשוב. גם ככה המצב בחטיבת הביניים הוא על הפנים ממש . אולי הוא משתפר, כך אומרים המבחנים , מקווה. אישית אני לא מאמינה למבחנים הללו. לא אתפלא אם אמרו לחלשים לא להגיע...

לא יודעת מה עם המורים למתימטיקה. אצלנו בביולוגיה שינו חלק מתוכנית הלימודים כמה פעמים , היו שינויים שלא היו טובים, והיו שינויים שהיו טובים. בכל פעם היו לנו השתלמויות על כך ללא סוף. לקחתי את כולן , אפילו לקחתי את ההשתלמות על נושא שממש לא הסכמתי איתו ובסוף זה היה אחד הגורמים שאני יצאתי לפנסיה לא הייתי מוכנה ללמד ביוחקר במקום ביוטופ ואכן למרות כל ההשתלמויות , לא השתכנעתי שהשינוי הוא טוב ופרשתי. הבעיה היא לא תמיד החומר. את החומר החדש אפשר למצוא ברשת, בספרים. הבעיה היא איך ללמד, איך לארגן את החומר, לחבר דפי עבודה , לחבר שאלונים כשאין אף מבחן ברשת לדוגמא, לעשות את זה מעניין גם אם אין לך ניסיון הוראה בחומר החדש. לא ההשתלמות עוזרת ויש את מי לשאול ויש פורום סגור להתייעצות.
 

Sophalin

New member
לא ירדת לסף דעתי

אני מתכוון לדבר כזה
משרד החינוך אומר לכם בתאריך X יש בחינת בגרות בביולוגיה נכון? ואז הוא אומר אתם צריכים ללמד את הנושאים y, z, r, l לבגרות. הנושאים האלו כמובן לא טריוויאליים. מאיפה מורה ממוצע מקבל את המידע הזה? הרי הוא לא עובר השתלמויות לפי דברייך. אז איך הוא יודע את מה שהוא יודע?
 
לא יודעת לענות לך על מורים אחרים לפני שאני לימדתי לראשונה אבולוציה, קניתי ספרים ( אז עוד לא היה אינטרנט) ושאלתי שאלות, וניסיתי להתמודד בעצמי, הכנתי את עצמי בחופש הגדול ובנוסף התכוננתי יפה יפה לכל שיעור . אבל לי היה בסיס מלימודי תואר שני. מורות שחשות שאינן יכולות ללמד את הנושא יכולות לבחור משהו אחר. כל מורה בוחרת ממאגר הנושאים את מה שנראה לה. ההשתלמויות הן בדרך כלל כמו שאמרתי על נושאים חדשים ולקחים מבחינות בגרות. נושאים ישנים, אינם זוכים לרענון טוב, כי אין זמן לזה ואני מניחה שאין תקציב ואולי בגלל שגם לא יבואו , זה הרי נושא ישן ואם מורה כבר מלמדת אותו, בשביל מה לבוא? ואם לא מלמדת אותו, גם כן בשביל מה לבוא?... כך אני חושבת.
 

Sophalin

New member
אני לא מדבר עכשיו על אבולוציה

אני מדבר על החומר שנלמד בשיעור באופן רגיל

מה שמלמדים כהכנה לבגרות ברוב הזמן.
למשל כשהמורים להיסטוריה מלמדים על מלחמת העולם השניה, איך הם יודעים את החומר על מלחמת העולם השניה?
כשהמורים לספרות יודעים לתת ניתוח ספרותי לשירים ולסיפורים המוכנים לבגרות - איך הם יודעים לנתח את השירים והסיפורים האלה מאיפה הם יודעים את החומר?
 
איך מורים יודעים את החומר בשביל זה למדנו תואר ראשון וגם תעודת הוראה שזה לפחות 5 שנים יחד! מי שלמד ספרות , יש לו הכלים לנתח כל שיר ולא רק שירי ביאליק. מי שלמד תנך יודע פרק או שניים בהיסטוריה של התקופה, ספרות , ( לנתח את הקטע) לשון ברמה גבוהה, וגם ביקורת המקרא.

ואם המורים אינם יודעים, אז יש ספרות מקצועית מודפסת וגם ברשת, ואם היא לא עוזרת, אז שואלים את המנחה המחוזית או מומחים אחרים. לסטודנטים להוראה יש חונכת וגם למורים מתחילים יש מדריכים או חונכים ויש גם צוות להתייעץ איתו (אם כי לא תמיד יש צוות בעיקר לא בחטיבה העליונה. בחטיבת הביניים יש צוות בד"כ גדול).

כשהייתי מורה מתחילה, נעזרתי בכל חוץ מאשר ברשת, כי אז לא היה דבר כזה ואף מחשבים פרטיים לא היו... היום הרבה יותר קל להשיג מידע. הבעיה שלא תמיד יודעים מה המידע הנכון וצריך לשאול ולהתייעץ .
 

Sophalin

New member
אז מה ההבדל בין זה לבין אבולוציה?

זה בסה"כ עוד חומר סתום על נושא מסוים.

צר לי, אני לא מקבל את הטענות בדבר חוסר הידע שיש למורים.
אם יש סילבוס מסודר שמסביר מה הנושאים שצריך להעביר לתלמידים אין שום סיבה שמורים לא ידעו אותם.
ואם הם צריכים להשלים את החומר - אז זה חלק מהתפקיד והמקצוע.
אני לא מבין למה במתמטיקה והיסטוריה אין בעיה להעביר השתלמויות שמשלימות חומרים חדשים ובאבולוציה יש לך בעיה עם זה?
 
יש הבדלים אחדים א. אין ספר לימוד לנושא. היה ואיננו וגם מה שהיה היה טוב לשעתו ותוכנית השתנתה מעט
ב. הרבה מורות דתיות, הרבה לא רוצות לגעת בתפוח אדמה לוהט, כשיש נושאים אחרים שאינם שנויים במחלוקת
ג.הנושא לא נלמד כהלכה או בכלל , באוני' זה קורס בחירה ( אבל אני לא מעודכנת במה שהיום)
ד. אין השלמויות
ו. מנסיוני - לא תמיד התלמידים אהבו את התיאוריות . תלמידים אהבו יותר פיסיולוגיה למרות שזה הרבה הרבה יותר קשה ( משיחות איתם ) הגילוי הזה הפתיע אותי, כי אני אהבתי ללמד אותו וגם התלמידים שתפו פעולה והצליחו.
ז. צריך ידע בגנטיקה לדעתי, אני לימדתי אותו לאור הגנטיקה ולא לכולן זה מתאים.
ח. יש כמה פרקי בחירה טובים לא פחות. אני תמיד התלבטתי מה ללמד רביה או אבולוציה. לי זו היתה דילמה של ממש ולימדתי אבולוציה מתוך שליחות. (כמה מורות שרואות בהוראת נושא שליחות את מכיר?)

איני יודעת אם מה שכתבתי נכון אבל זה ההסבר שלי מדוע לא בוחרים בנושא הזה לבגרות. זה נושא שנחשב לנושא לא בעייתי בבחינות הבגרות, (שאלות לא קשות בדרך כלל). כלומר צפוי היה שייבחרו בנושא זה , אבל לא. אני למשל לא ברחתי מעולם ללמד מיקרוביולוגיה, כי הנושא לא מדבר אל ליבי ואיני מומחית בו ואם יש נושא שיותר קל לי ללמד אותו- בו אבחר. הרבה מורות צעירות למדו מיקרו' היטב באוני' או עסקו בזה בתואר שני ולכן זה נושא שלדעתי היה פופולרי יחסית.

זה שהנושא בעייתי זה ידוע זה שיש פורום אבולוציה ולא פורום פיסיולוגיה , מראה שהנושא הזה דורש פורום.
 

Sophalin

New member
תגובה חוזרת

1. יש המון ספרי לימוד לנושא אבל הם לא בעברית. ובכל מקרה אני לא מדבר על שינוי מהיום למחר. ספרי לימוד אפשר לכתוב וזה באמת לא ככך מסובך.

2. ושוב אני חוזר, אם עכשיו מורה להיסטוריה דתייה תחליט שלא מתאים לה לדבר על השואה מה יקרה לאותה מורה? כשאני שוכר אדם לבצע עבודה מסויימת עליו לבצע אותה גם אם זה לא נעים ומתאים לו.
בכל מקרה - אני שוב אומר - לא מדובר על שינוי מהיום למחר. מדובר על שינוי הדרגתי. מי שלומדת להיות מורה לביולוגיה - חלק מהכשרתה תהיה הכרות עם האבולוציה ברמה הנדרשת לבגרות לכל הפחות (בדיוק כמו בכל מקצוע אחר).
אם מישהי דתייה ניגשת להכשרת מסלול מורות לביולוגיה היא תכיר את הנושא גם אם לא תרצה ללמד אותו. כיגיע שעתה ללמד - עליה ללמד זאת כמו כל חומר אחר גם אם זה לא מוצא חן בעיניה (בדיוק כמו שאני צריך לתת מענה ללקוחות שלי גם בנושאים שמשעממים אותי בעבודה שלי).

3. באיזו אוניברסיטה זה קורס בחירה? בביולוגיה? למיטב הבנתי אם זה נכון אז כנראה רק בבר-אילן (ויסלחו לי כל אלו שלומדים שם אבל זו אונברסיטת בלאי).
באוניברסיטת ת"א לימודי אבולוציה בביולוגיה הם חובה (שנה ב') ואני בטוח שבכל מוסד אקדמאי שמכבד את עצמו זה גם חובה. אני מודה, לא בדקתי אבל תורת האבולוציה היא משהו ככך בסיסי והכרחי בתחום הזה שזה לא הגיוני שזה לא חובה.

4. ראי התייחסויות 1 ו- 2.

6. (גם את דילגת על אות אחת) - התלמידים לא אהבו את התאוריות? זה נשמע כמו 'אוי אוי אוי'. אין מה לא לאהוב בתאוריה מסויימת. תאוריה זו תאוריה. היא תיאור של המציאות. כאילו מה זה לא אוהבים? אז מה? ילדים גם לא אוהבים מתמטיקה, ילדים גם לא אוהבים ספרות והיסטוריה. הם עדיין צריכים ללמוד את זה! אם ילד הולך למסלול של ביולוגיה הוא צריך ללמוד את זה כי זה חשוב.
חוץ מזה לי זה נשמע מוזר להגיד "הילדים לא אוהבים את התאוריה" - מה? כל הילדים לא אוהבים את התאוריה בגיל העשרה ופתאום פוף הם אוהבים אותה באוניברסיטה?

7. לא נכון. לא צריך ידע בגנטיקה (לפחות לא מעבר למה שלמלמדים ברמת החטיבה/תיכון). שוב השאלה היא לאיזה רמה של אבולוציה את נכנסת עם התלמידים. אם תכנסי לעובי הקורה ברמה הכי מולקולרית שאפשר אז אולי את צודקת - אבל זה לא מה שנדרש מילדי תיכון.

8. אני לא חושב שאבולוציה צריך להיות פרק בחירה - כמו שאמרתי זה נושא מאוד מממ (אני לא רוצה להגיד בסיסי אבל) חשוב בביולוגיה בשביל שהוא יושמט בצורה ככך גסה בבגרויות.

ההסבר שלך לוקה קצת כי הוא מתעלם מהתוכנית ומהטענה שלי. את מסבירה למה היום לא מלמדים אבולוציה וזה ברור לי. אבל גם ברור לי (ואני מקווה שגם לך) שהמצב הקיים צריך לעבור שינוי ושינוי משמעותי ולכן אני מציע את התוכנית שהצעתי

לגבי הטענות האחרונות:
א. יש פורום פסיכולוגיה: http://www.tapuz.co.il/forums2008/forumpage.aspx?forumid=1410&r=1
ב. זה שלנושא מסויים יש פורום לא אומר שהוא בעייתי. למשל יש פורום בלשנות זה אומר שבלשנות זה תחום בעייתי? לא. זה אומר שיש הרבה אנשים שיש להם שאלות בתחום. בגלל שהחשיפה לאבולוציה בארץ היא קטנה יחסית אז לאנשים שמתעניינים יש הרבה שאלות וזה המקום לקבל לפחות חלק מהתשובות הללו.
 
עוד תגובות והסברים 1. אכן צריך ספר רציני ומושך לב, גם למורות עם מדריך למורה . משהו בסגנון האוני' הפתוחה ומדריך למורה. אולי זה ימשוך את לב המורות ש"רוצות אך מפחדות"

2. מסכימה שהדתיים צריכים ללמוד אבולוציה, אבל לא נראה לי שזה יהיה . מעניין איך מלמדים את זה בבר אילן!!! הייתי מתה לדעת איך. אם אתה יודע תכתוב לי. האם מנסים לעמת את התורה עם התנך?
למדתי באוני' ב"ג וזה היה קורס בחירה, אחד הגרועים שבהם.
אם מורה דתיה תחליט ללא ללמד נושא, היא לא תלמד או תחפף. האם התלמידים יעברו את בחינת הבגרות? ספק. תמיד היא תוכל להגיד שהיא לא הספיקה את החומר ותמיד היא תוכל להגיד לתלמידים ללמוד לבד. אגב גם אצלי התבטלו כל כך הרבה שיעורים בכיתה יב שהשנה לא רק שלא עשיתי חזרות, גם לא הספקתי את החומר. זו שערוריה נוראה שההנהלה מבטלת שיעורים ללא חשבון בגלל כל מיני פעילויות וגם בחינות של מורים אחרים. אבל לא יכולתי להתלונן על זה. ניסיתי להביא אותם אחרי הצהרים ולעשות השלמות חובה- הם הגיעו? הצחקת אותי! מכל הכיתה הגעתי רק אני. הם היו בחזרות למסיבת הסיום ואפילו לא יצאו מהאודיטורים להודיע לי שהם שם... כל מורה שתרצה להתעלם מאיזה חומר - אין לה בעייה לעשות את זה. אי אפשר לבדוק כל מורה ומורה מה באמת היא למדה ואיך . מי בכלל בודק דוחות הספק?

6. הילדים לא תמיד אהבו את הנושא וזה התדהים אותי. חשבתי שאם אני אוהבת אז גם הם. הם העדיפו נושאים יותר קשים כמו פיסיולוגיה , רביה , גנטיקה ( מאוד קשה!) על פני אבולוציה. לכן הפסקתי לשאול אותם מה הם אהבו ומה לא. באמת מה זה חשוב לי?
אני הרי לא שואלת אותם מה ללמד. [פעם אחת שהם התעקשו על גנטיקה , גם אני וגם הכיתה הצטערו באותה שנה עד מאוד. הם ראו שזה היה גדול עליהם ובסוף חוץ מאחת , כל האחרים לא בחרו לענות על גנטיקה וכך היתה להם בחירה מאוד מצומצמת ונאלצו לענות על יותר שאלות מפרקים אחרים. ]

7. לפי תוכנית הלימודים צריך לדעת כל מיני סוגי מוטציות, מבנה דנ"א, גנים , אללים, שונות גנטית, תכונות כמותיות, השפעה סביבתית והשפעה גנטית. פנוטיפ , גנוטיפ לדעתי צריך להבין את ההשלכות של הפרת שווי משקל לפי הרדי ויינברג על תדירות האללים. בשנים שלימדתי גנטיקה , אז האבולוציה ישבה להם מצויין. בשנים הבאות שהן לא לימדתי גנטיקה זה היה פחות טוב. מצד שני יכולתי ללמד כי הם הרי למדו גנטיקה בסיסית בכיתה ט ואני דרשתי ידע לפחות של כיתה ט

אני חושבת שאכן התוכנית צריכה לעבור שינויים בהחלט. ללמד אבולוציה בחטיבת ביניים , יהיה לא יעיל , לא טוב, עם התנגדות מצד המורות והתלמידים, ויהיה כל כך גרוע שחבל על הזמן ועל התקציבים. כדאי להשקיע את המאמץ לחטיבה עליונה. לצערי, הרבה מורדות בחטיבה, פוחדות אפילו מגנטיקה בכיתה ט. כמה רציתי לעזור להן וממש התחננתי שאני אלמד אותן , כדי שבעתיד התלמידים שלהן יגיעו אלי למגמת ביולוגיה עם ידע בסיסי. הן היו מבועתות מזה והתחמקו, לימדו חפיף קצת דנ"א וכרומוזומים ועוד כמה מושגים וזהו. אני לא הייתי רכזת ולא היתה לי השפעה משמעתית. וגם אילו היתה כזו, אי אפשר לאכוף אותה על החברות למקצוע. אפשר רק להציע. לכן קרה שהגיעו אלי תלמידים בלי רקע בגנטיקה בכלל.
 

Sophalin

New member
התייחסויות

1. צריך ספר טוב אני מסכים - לא רק באבולוציה


2. איך לומדים בבר-אילן? אני בספק אם לומדים שם דברי כפירה שכאלה. אולי מלמדים אותם בריאתנות - אני יודע שהso-called אוניברסיטה הזו מקבלת את הנושא הזה כמדעי.
מורה כלשהי שמחליטה לא ללמד את החומר בתירוץ של "לא הספקתי" או מחופפת אולי תעבור עם זה פעם, פעמיים או שלוש. לאחר מכן (בהנחה שיש מערכת שמפקחת באופן ראוי, אותה מורה בהחלט עשויה להיות מועמדת להדחה...)

תראי בין היתר אני מלמד ריקוד במועדון סלסה קובנית. הלימוד הוא בהתנדבות מלאה והגישה היא שמי שיודע מלמד את מי שלא יודע.
לפני כמה זמן חברי הקבוצה מכל הארץ (לביצפר יש סניפים בכל הארץ - כולם על טהרת ההתנדבות והכיף הלא נורמאלי) החליטו לעשות פסטיבל סלסה בן יומיים שבו העבירו כל מני סדנאות ושיעורים. לא כולם היו סדנאות ריקוד.
היו לנו סדנאות לפריצת מנעולים, סדנאות יצירה וכל מני כאלה דברים מוזרים. (היו כמובן גם סדנאות סלסה מתקדמות וכו')

למה אני מספר את זה? כי אחד הדברים שמנחים אדם שרוצה להורות וללמד זה שיש לו ידע מסוים והוא רוצה להעביר אותו הלאה. וזו אחת הסיבות שאנשים רוצים להיות מורים.
(נכון יש עוד סיבות)
בסופו של דבר אם למורה יש ידע והיא לא רוצה הלעביר אותו בגלל סיבות כמו אמונה עיוורת או איזשהו עיקרון אישי - היא לא ראויה להיות מורה. זה הכל.

6. לא הבנתי את ההקשר לגנטיקה.

7. אז תוכנית הלימודים לא טובה.
 
תשובות להתייחסויות לסופלין לצערי לא יכולתי לקרוא את התשובות הקודמות שלי, בפורום כי המקום שם כבר גמור. לכן אני לא ממש זוכרת מה כתבתי. איך אפשר לראות את כל ההתכתבות האחרונה? היא דחוקה יותר מדי שמאלה.

ולעניין התגובה שלך:

אני לא בטוחה שיש מורה, אפילו מסורה, שמסכימה בכל לב לכל הדרישות של תוכנית הלימודים. למשל , אני לא כל כך אהבתי לקשר את האבולוציה בצורה שדורשים היום, לחקלאות. לי זה משעמם. נכון מלאתי את חובותי, אבל בטח פחות טוב מאשר מורה בבית ספר חקלאי למשל.

אין פיקוח צמוד למורים ואין הדחה לבעלי קביעות ( לאחר שנתיים של הוראה). זה לא כל כך רע בדיוק כמו שזה לא כל כך טוב. אי אפשר לפקח על מה שנלמד בכל שיעור ושיעור ואם מחפפים או לא. בתי ספר מחפפים מגבוה (!) הרבה יותר מאשר המורות עושות את זה. מורות רבות נלחמות בחרוף נפש שלא יקחו מהן שיעורים לבגרות, אז מה? לוקחים שיעורים על ימין ועל שמאל לטובת פרוייקטים אחרים ומבחנים של מורים אחרים שיש להם השפעה על ההנהלה.

הוראה זו שליחות, אבל כדי ללמד טוב אתה צריך להיות שלם עם התוכן הנדרש. אם היית צריך ללמד במקום אבולוציה את הבריאתנות היית עושה את זה טוב? אני מסכימה שמורה דתית , על פי רוב, לא תעשה את זה טוב. אז מוטב שזה לא יעשה בכלל!

כל מה שאני כתבתי על דנ"א , שונות, מוטציות , תדירות אללים , פנוטיפ וגנוטיפ הרדי וינברג ועוד - שייך לתוכנית הלימודים בגנטיקה. בלי יסודות אלו הם לא יפנימו את החומר. תוכנית הלימודים היא כן טובה, אבל יש בה יותר מדי דגש על הדרוויניזם ופחות מדי תיאוריות אחרות גם כן חשובות. זה לא קורס אוניבסיטאי, ולכן נותנים רק את יסודות האבולוציה. היום הלכו גם לכיוון החלקאות שזה פחות מעניין אותי אישית, כי איחדו את התוכניות של בתי ספר חקלאיים וכלליים. אבל בסך הכל התוכנית טובה. גם אבולוציה של האדם כלולה אבל נושא זה מעולם לדעתי לא הופיע בבגרות.
 

Sophalin

New member
אוקיי תיקון קטן

השם הוא סופאלין.
(למעשה השם הוא אילן אבל הכינוי המלא הוא סופאלין)

תראי אני מסכים איתך שצריך לעשות הרבה מאוד רפורמות בחינוך כולל הסרת חסינות הפיטורין לבעלי וותק (בטח שוותק של שנתיים לא אמור להעניק חסינות שכזו)
אני אגיד אפילו יותר מזה, אני חושב שהשינויים שצריכים לעבור על מערכת החינוך שהם דחופים יותר (הרבה יותר) דוחקים את הצורך ללמד אבולוציה למקום מאוד נמוך.

אבל הדיון לא היה בדבר מערכת החינוך כולה אלא רק בנושא זה.

בכל מקרה אני חושב שאנחנו תמימי דעים ברוב הנקודות.
 

Sophalin

New member
אגב חפרתי ונברתי

במיוחד בשבילך
בפקולטה למדעי החיים באונ' בר אילן וחיפשתי שוב ושוב.
אין שם קורסים באבולוציה. אפילו לא קורס אחד ויחיד. אפילו לא קורס בחירה!

אוניברסיטה? המף!
 

Sophalin

New member
אני שומע את מה שאת אומרת

ואולי את מורה עם וותק רב אבל את כנראה לא מוצלחת במיוחד. כמעט כל נושא אפשר להעביר לכל גיל ולהתאים אותו לגיל - ואני אומר כמעט כי הנושאים שאני מוציא מהכלל הם נושאים שהנורמה החברתית עליהם שנויה במחלוקת מסיבות אחרות - נושאים כמו מין ואלימות.

תאוריית האבולוציה ממש אינה ערטילאית ולא צריך לזה שום קורס קדם (אני, למעט הסבר רופף מאוד ולא מספק, לא הכרתי כלל את עקרונות האבולוציה לפני שנכנסתי לתפקיד מנהל הפורום - שימי לב שלפעמים השאלות שאני מעלה בפורום מראים בורות בנושא. זו הסיבה שאני שואל את השאלות).
גם באבולוציה יש טבלאות, יש המווווווווווווון תמונות, יש המון תרשימים.

לעומת היסטוריה ותנ"ך שזה פשוט לקרוא טקסטים משמימים (מאוד מאוד מאוד משעממים!)
שלא לדבר על פרשנויות ערטילאיות וחסרות.

אז שוב, מה ההבדל בין ללמד אבולוציה ללימוד כל נושא אחר?
ואני רק מזכיר שלא צריך להכנס לבפנוכו של האבולוציה - ללמד ברמה המתאימה (ואנחנו מדברים על המצב ההיפותטי שבו אנחנו דורשים ממשרד החינוך לשנות את התוכנית החינוכית בהתאם).
 
אפשר, בל קשה. הם לא יקשיבו ולא יפנימו חבר'ה אין לכם מושג מה זו חטיבת ביניים! הילדים עסוקים כל הזמן בטלפונים שלהם. אם יש ניסוי, הם מוכנים לשתף פעולה, תיאוריה זה אבוד מראש. חשוב יותר שידעו מושגים בסיסיים יותר בביולוגיה [כימה /פיזיקה שמלמדים בשיעורי מדעים עי המורות למדעים) . הזמן כה קצר והמלאכה מרובה ( והפועלים עצלים ובעל הבית דוחק). למה להתעסק בזה בכלל בגיל 12-13? למה חשבון דיפרנציאלי כשהם לא יודעים את לוח הכפל?

כדי להסביר מהי תורשה, צריך שליש שלם. אין לכם בכלל מושג מה דלה ההתקדמות משיעור לשיעור. המושג שונות הוא מושג קשה. כדי שידעו להשתמש בו ( לא רק להבין אותו) . אני מקדישה כמה שיעורים בחטיבה עליונה! אז לומדים את זה גם בסטטיסטיקה וגם באבולוציה ובמעבדות חקר ואז הם לומדים את המושג מכל הכיוונים. אפשר ללמד אותם לדקלם, וזה מה שהם נוטים לעשות. אני רוצה שידעו להשתמש במושגים החדשים וזה לוקח המון זמן, שאין.

אם לא אצליח לשכנע אתכם אני אתייאש בסוף. אם פעם תלמדו כיתות רגילות בחטיבת ביניים תבינו במה דברים אמורים. אם לא, אז תיקו- תשבי יתרץ קושיות ובעיות. נחכה לביאת המשיח, במהרה בימינו אמן.
 
באוניברסיטה

אגב, באוניברסיטה יש גם תלמידים שעושים 1 + 1 באמצעות מחשבון כיס ...!!!!!

כן, כן.

מדינת חלמאים.
 

22ק ו ס ם

New member
את כבר משוכנעת :)

אבל אני אומר שאת העקרונות של הברירה המינית, שונות בין פרטים באוכלוסיה, מוטאציות אקראיות שמשפיעות על רבייה ושרידות, ומנגנון תורשה, אפשר להבין בגילאים הללו גם בלי מתמטיקה או ביולוגיה מתקדמת. למה אי אפשר להביא דוגמאות של חיות בסביבות שונות ואיך הן התאימו עצמן לסביבה?
 
למעלה