מה הוא המסר שפורום זה יכול להעביר לחילונים?

דוד YY

New member
התכוונתי לומר ...

שבתורה שבכתב העניין רק מרומז, ואילו בספרות חז"ל הדברים מפורשים באריכות . עיין במסילת ישרים פרק ראשון 'חובת האדם בעולמו' - שהאדם לא נברא בשביל מצבו בעולם הזה אלא בשביל מצבו בעולם הבא , ומאריך לצטט מדברי חז"ל על עניין זה. ולגבי המצוות: אם הייתי חילוני, לא הייתי רואה צורך לקיים את המצוות , לשם מה !!!! אבל אם אני יודע שיש שכר ועונש , אז אני לא יכול להתעלם, ובהתחלה אולי קצת קשה, וכל ההתחלות קשות, אבל עם הזמן יש רגש מיוחד וסיפוק כנראה שזה בגדר 'מתוך שלא לשמה בא לשמה'.
 

REALI

New member
אוקיי הבנתי,

ואני התכוונתי שאם התורה חושבת שזה מטרת האדם היא היתה כותבת את זה, איך אתה מסביר את העובדה שאין שום התייחסות בתורה לשכר כזה על המצוות? לעומת זאת אנו מוצאים אמירות מפורשות למטרת הקמת עם ישראל, ובמחילה ממך אני אביא פה כמה קבוצות פסוקים אעפ"י שאתה כבר מכיר אותם (בעיקר בשבילי כי אני אהנה מזה...), הקב"ה לוקח את אברהם למטרה מפורשת: וְאֶעֶשְׂךָ לְגוֹי גָּדוֹל... וְנִבְרְכוּ בְךָ כֹּל מִשְׁפְּחֹת הָאֲדָמָה. והוא מגדיר את אברהם מחדש: וְהָיָה שִׁמְךָ אַבְרָהָם, כִּי אַב-הֲמוֹן גּוֹיִם נְתַתִּיךָ. וממשיך שם: וַהֲקִמֹתִי אֶת-בְּרִיתִי בֵּינִי וּבֵינֶךָ... לִהְיוֹת לְךָ לֵאלֹהִים וּלְזַרְעֲךָ אַחֲרֶיךָ. וְנָתַתִּי לְךָ וּלְזַרְעֲךָ אַחֲרֶיךָ אֵת אֶרֶץ מְגֻרֶיךָ, אֵת כָּל אֶרֶץ כְּנַעַן לַאֲחֻזַּת עוֹלָם וְהָיִיתִי לָהֶם לֵאלֹהִים. ועוד: וְאַבְרָהָם הָיוֹ יִהְיֶה לְגוֹי גָּדוֹל וְעָצוּם וְנִבְרְכוּ בוֹ כֹּל גּוֹיֵי הָאָרֶץ. כִּי יְדַעְתִּיו לְמַעַן אֲשֶׁר יְצַוֶּה אֶת בָּנָיו וְאֶת בֵּיתוֹ אַחֲרָיו וְשָׁמְרוּ דֶּרֶךְ יְהוָה לַעֲשׂוֹת צְדָקָה וּמִשְׁפָּט, לְמַעַן הָבִיא יְהוָה עַל אַבְרָהָם אֵת אֲשֶׁר דִּבֶּר עָלָיו. כלומר המטרות הם: שתהיה ברכה בעולם ע"י עם ישראל, שהקב"ה יתן לנו את הארץ ויהיה האלהים שלנו. ואנו רואים שדרך המצוות מוגדרת כדרך מוסרית - לעשות צדקה ומשפט. והשכר - למען הביא את אשר דיבר עליו - כלומר להיות העם של ה' ושהוא יהיה אלוהינו ושכל העולם יתברך מזה - זה עצמו גם השכר. כלומר במילים אחרות המטרה במצוות היא לא שהאדם הפרטי ישתכר מהם אלא שהעולם כולו יצא נישכר. ובמעמד הר סיני עוד לפני פירוט עשרת הדברות, ה' נותן מטרה כללית לנתינת התורה: וְעַתָּה, אִם שָׁמוֹעַ תִּשְׁמְעוּ בְּקֹלִי וּשְׁמַרְתֶּם אֶת בְּרִיתִי--וִהְיִיתֶם לִי סְגֻלָּה מִכָּל הָעַמִּים, כִּי לִי כָּל הָאָרֶץ. וְאַתֶּם תִּהְיוּ לִי מַמְלֶכֶת כֹּהֲנִים וְגוֹי קָדוֹשׁ. ואח"כ מגדיר מטרה כללית של בניית המשכן: וְעָשׂוּ לִי מִקְדָּשׁ וְשָׁכַנְתִּי בְּתוֹכָם. ומטרת יציאת מצרים מוגדרת: אֲנִי יְהוָה אֱלֹהֵיכֶם אֲשֶׁר הוֹצֵאתִי אֶתְכֶם מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם לִהְיוֹת לָכֶם לֵאלֹהִים. ומטרת המצוות מוגדרת באותו מקום: לְמַעַן תִּזְכְּרוּ וַעֲשִׂיתֶם אֶת כָּל מִצְו‍ֹתָי וִהְיִיתֶם קְדֹשִׁים לֵאלֹהֵיכֶם. כלומר מכל הפסוקים האלו רואים שהמטרה היא שנהיה עם קדוש ושה' יהיה אלהינו. וגם כשמוזכר שכר זה שכר בעולם הזה וכן עצם זה שה' יהיה אלהינו ("שכר מצוה - מצוה") - כגון שנקבל את הארץ: וּשְׁמַרְתֶּם אֶת כָּל הַמִּצְוָה אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוְּךָ הַיּוֹם, לְמַעַן תֶּחֶזְקוּ וּבָאתֶם וִירִשְׁתֶּם אֶת הָאָרֶץ אֲשֶׁר אַתֶּם עֹבְרִים שָׁמָּה לְרִשְׁתָּהּ, וּלְמַעַן תַּאֲרִיכוּ יָמִים עַל הָאֲדָמָה אֲשֶׁר נִשְׁבַּע יְהוָה לַאֲבֹתֵיכֶם לָתֵת לָהֶם וּלְזַרְעָם, אֶרֶץ זָבַת חָלָב וּדְבָשׁ. כִּי הָאָרֶץ אֲשֶׁר אַתָּה בָא שָׁמָּה לְרִשְׁתָּהּ, לֹא כְאֶרֶץ מִצְרַיִם הִוא אֲשֶׁר יְצָאתֶם מִשָּׁם - אֲשֶׁר תִּזְרַע אֶת זַרְעֲךָ וְהִשְׁקִיתָ בְרַגְלְךָ כְּגַן הַיָּרָק, וְהָאָרֶץ אֲשֶׁר אַתֶּם עֹבְרִים שָׁמָּה לְרִשְׁתָּהּ - אֶרֶץ הָרִים וּבְקָעֹת, לִמְטַר הַשָּׁמַיִם תִּשְׁתֶּה מָּיִם, אֶרֶץ אֲשֶׁר יְהוָה אֱלֹהֶיךָ דֹּרֵשׁ אֹתָהּ, תָּמִיד עֵינֵי יְהוָה אֱלֹהֶיךָ בָּהּ, מֵרֵשִׁית הַשָּׁנָה וְעַד אַחֲרִית שָׁנָה. כלומר השכר שבקבלת הארץ הוא בזה שזה ארץ שה' דורש אותה ושעיניו תמיד בה. כלומר שוב אותה מטרה - שנהיה מחוברים לה'. ועוד פסוקים על שכר, ששוב מדברים על ברכה בעולמינו זה וכן על זה שה' יהיה אלהינו: אִם בְּחֻקֹּתַי תֵּלֵכוּ וְאֶת מִצְו‍ֹתַי תִּשְׁמְרוּ וַעֲשִׂיתֶם אֹתָם, וְנָתַתִּי גִשְׁמֵיכֶם בְּעִתָּם וְנָתְנָה הָאָרֶץ יְבוּלָהּ וְעֵץ הַשָּׂדֶה יִתֵּן פִּרְיוֹ, וְהִשּׂ&
 

REALI

New member
הקטע נקטע באמצע -

ועוד פסוקים על שכר, ששוב מדברים על ברכה בעולמינו זה וכן על זה שה' יהיה אלהינו: אִם בְּחֻקֹּתַי תֵּלֵכוּ וְאֶת מִצְו‍ֹתַי תִּשְׁמְרוּ וַעֲשִׂיתֶם אֹתָם, וְנָתַתִּי גִשְׁמֵיכֶם בְּעִתָּם וְנָתְנָה הָאָרֶץ יְבוּלָהּ וְעֵץ הַשָּׂדֶה יִתֵּן פִּרְיוֹ, וְהִשִּׂיג לָכֶם דַּיִשׁ אֶת בָּצִיר וּבָצִיר יַשִּׂיג אֶת זָרַע, וַאֲכַלְתֶּם לַחְמְכֶם לָשֹׂבַע וִישַׁבְתֶּם לָבֶטַח בְּאַרְצְכֶם. וְנָתַתִּי שָׁלוֹם בָּאָרֶץ וּשְׁכַבְתֶּם וְאֵין מַחֲרִיד וְהִשְׁבַּתִּי חַיָּה רָעָה מִן הָאָרֶץ וְחֶרֶב לֹא תַעֲבֹר בְּאַרְצְכֶם. וּרְדַפְתֶּם אֶת אֹיְבֵיכֶם וְנָפְלוּ לִפְנֵיכֶם לֶחָרֶב, וְרָדְפוּ מִכֶּם חֲמִשָּׁה מֵאָה, וּמֵאָה מִכֶּם רְבָבָה יִרְדֹּפוּ וְנָפְלוּ אֹיְבֵיכֶם לִפְנֵיכֶם לֶחָרֶב. וּפָנִיתִי אֲלֵיכֶם וְהִפְרֵיתִי אֶתְכֶם וְהִרְבֵּיתִי אֶתְכֶם וַהֲקִימֹתִי אֶת-בְּרִיתִי אִתְּכֶם, וַאֲכַלְתֶּם יָשָׁן נוֹשָׁן, וְיָשָׁן מִפְּנֵי חָדָשׁ תּוֹצִיאוּ. וְנָתַתִּי מִשְׁכָּנִי בְּתוֹכְכֶם וְלֹא תִגְעַל נַפְשִׁי אֶתְכֶם, וְהִתְהַלַּכְתִּי בְּתוֹכְכֶם וְהָיִיתִי לָכֶם לֵאלֹהִים וְאַתֶּם תִּהְיוּ לִי לְעָם. וכן רואים שהשכר הוא דוקא להאריך ימים על אדמת הקודש ולא לעבור לעולם אחר: לְמַעַן יִרְבּוּ יְמֵיכֶם וִימֵי בְנֵיכֶם עַל הָאֲדָמָה אֲשֶׁר נִשְׁבַּע יְהוָה לַאֲבֹתֵיכֶם לָתֵת לָהֶם, כִּימֵי הַשָּׁמַיִם עַל הָאָרֶץ.
 

REALI

New member
ולגבי המסילת ישרים

לדעתי העולם הבא שהוא מדבר עליו הוא העולם שיהיה לעתיד לבוא שנקרא "העולם הבא" ולא עולם הנשמות שנקרא "עולם הנשמות". את מבנה ספרו הוא מבסס על הברייתא: תורה מביאה לידי זהירות זהירות מביאה לידי זריזות זריזות מביאה לידי נקיות נקיות מביאה לידי פרישות פרישות מביאה לידי טהרה טהרה מביאה לידי חסידות חסידות מביאה לידי ענווה ענוה מביאה לידי יראת חטא יראת חטא מביאה לידי קדושה קדושה מביאה לידי רוח הקודש רוח הקודש מביאה לידי תחיית המתים איך אתה מסביר שמטרתו להגיע בסוף לתחיית המתים? אלא העולם הבא הוא העולם שאחרי תחיית המתים ובו שם ה' יהיה גלוי בעולם ושכינתו תשכון בתוכינו ונהיה דבקים בו והעולם הזה שלנו יהפך לעולם עליון ונישגב. וזה להבנתי, מטרת התורה והמצוות כולם. ואתה כותב: "אם הייתי חילוני, לא הייתי רואה צורך לקיים את המצוות , לשם מה !!!!" אין זה משנה אם אתה בתוך שבלונה של דתי או חילוני, אדם נברא בצלם אלהים וככזה הוא עושה את הטוב מפני שהוא טוב וזהו. אז עדיף שנאמין בנו יותר ונסביר לנו למה המצוות הם הטוב, וזה ישכנע אותנו וישמח אותנו, במקום שנעבוד בשיטת המקל והגזר המדכאת. ובכל אופן תודה על מה שכתבת.
 

דוד YY

New member
מה זה משנה איך אתה מגדיר עולם הבא

בכל אופן האדם לא נברא בשביל מצבו בעולם הזה כמו שהוא, כי הבורא יכל לברוא עולם מושלם . וגם למה למות ??? ולגבי המצוות אז נכון שיש מצוות שאתה מבין את המוסריות שבהם, אבל יש מצוות שהם בין אדם למקום תפילין שבת, שעטנז, בשר וחלב וכו'... למה לקיים אותם.... ואני חושב שיש חילונים שחיים טוב יותר, עם ייעוץ פסיכולוגי והכוונה אתה יכול לחיות נהדר גם בלי תורה ויש גם גויים מאושרים, בלי התורה ובלי המצוות. והעולם הזה כולו ניסיונות ועבודה ה' כדי שהאדם ישתלם במדרגה רוחנית להיות ראוי לעולם הבא (וזה לא חשוב כרגע אם עולם הנשמות או לימות המשיח) והשכר שכתוב בתורה על מתן מצוות מסביר ה'מכתב מאליהו' שהוא כדי לתת לנו סיוע שנוכל להיות פנויים לעבודת ה'.... וזה אינו השכר על המצוות כי שכר מצוה בהאי עלמא ליכא - גמ' חולין. ולגבי 'שכר מצוה - מצוה' - מסביר ששכר המצווה היא הרוחניות שנוצרת מהמצווה שבה אדם משתלם, ויזכה בזה לעולם הבא.
 

REALI

New member
ההגדרות באמת לא משנות,

ההבדל הוא האם אתה מתעסק בשכר או בייעוד. וההבדל הוא האם אתה ממוקד בעולם אחר וחי בתוך הבועה שלך, או שאתה מבין שגם העולם הבא הוא אותו עולם שלנו במצב שלם יותר, ואז אתה עסוק בלתקן אותו ואתה מחובר למציאות ומחובר לחברה ואיכפת לך מהעולם מסביבך. הבורא ברא עולם חסר ועולם עם מוות כי מטרת הבריאה היא תיקון, "תשובה" במושגים תורניים. לגבי מצוות שבין אדם למקום, הם מקדשים את האדם ומקרבים אותו לבוראו כמו שכתוב בתורה שהמצוות מקדשות את האדם. זה לא בשביל לקבל סוכריות. חילונים חיים טוב לתפיסתך, כי אתה מרוכז סביב קבלת שכר והרגשת נועם, ולכן לדעתך מי שחי בנועם הוא חי טוב. אבל הנקודה היא לא מה אתה מקבל, אלא כמה אתה והעולם כולו מחוברים לבורא. במחילה מהמכתב מאליהו, ציטטתי לא מעט פסוקים מפורשים על כך שמטרת עם ישראל ותורתו היא על מנת שתשרה ברכה בעולם. כי זה משמעותו של חיבור עם האלהים - שברכתו שורה עלינו ומאירה את חיינו. וזה לא אמצעי לדבר אחר. על זה שהמטרה היא שהאדם ישתלם ברוחניות אנחנו מסכימים, רק שאצלך רוחניות = ניתוק מהעולם, ואצלי רוחניות = העלאת העולם. לסיכום דעתי: המטרה שהשכינה תשרה בעולם התחתון דוקא, ושהחומר יתקדש דוקא, ולא ישאר רק בעליונים, ולכן צריך לראות את העולם הזה כייעוד וכמטרה שלנו.
 

דוד YY

New member
יש חילונים שלא חסר להם כלום...

לא רק גשמיות אלא גם סיפוק מעבודתם הם מחוברים לקהילה מרוצים מהעבודה שלהם מהאישה והילדים ומאושרים. כשאתה תדבר איתם על יהדות , הם יגידו לך שמע חבוב לא חסר לי כלום זה לא בשבילי. אבל הם צריכים להביא בחשבון דבר אחד והוא : יום אחד כל האושר שלהם יסתיים. (במוות) חיי תורה באים להציע חיי נצח מאושרים, והאמצעי לזה הוא קיום המצוות. ואני מקיים את המצוות כמו ילד טוב ששומע בקול אביו והולך לבית הספר אע"פ שהוא לא מבין מה יצא לו מזה. אני סומך על בורא עולם שבלימוד התורה והמצוות שקיבלנו בסיני אני אזכה לחיי נצח, למרות שאני לא מבין איך זה עובד. ובתפילת שחרית מתפללים: "ונזכה ונחייה ונירש טובה וברכה לחיי העולם הבא''. ואני שמח גם עכשיו ויש לי סיפוק במצוות כך שאני לא רואה שלחילונים טוב יותר ממני. להיפך, אני רואה שהרבה בעיות שנוצרות אצל החילוניים, אצל שומרי מצוות הם לא מתחילות להתעורר.
 

REALI

New member
בסדר הבהרת את עמדתך ואני את עמדתי,

ואם כבר הזכרת את התפילה שים לב על מה אנו מתפללים בשמונה עשרה ולמה אנו שואפים. ואפילו המשפט עצמו שהזכרת מתייחס לעולם הזה, רק שדילגת על המילים "לשני ימות המשיח".
 

דוד YY

New member
כדי שתעיין ברמב"ם הלכות מלכים

(ד) לא נתאוו החכמים והנביאים ימות המשיח לא כדי שישלטו על כל העולם ולא כדי שירדו בעכו"ם ולא כדי שינשאו אותם העמים ולא כדי לאכול ולשתות ולשמוח אלא כדי שיהיו פנויין בתורה וחכמתה ולא יהיה להם נוגש ומבטל כדי שיזכו לחיי העולם הבא כמו שביארנו בהלכות תשובה: ומה שמתפללים בתפילה זה הכל כדי לאפשר לנו לעסוק בעבודת ה'.
 

REALI

New member
מכיר את הרמבם הזה, תודה.

וגם את המנגינה ואת ה"קום שויין" שלאחריה
ציטוטים לא חסר לא לכאן ולא לכאן, ותכלס מה זה משנה, הרי בכל מקרה אתה דוחה אותי בקש שהכל כדי לאפשר לנו לעסוק בעבודת ה'. אז כל אחד יעשה כפי שלמד מרבותיו וכפי מה שנראה לו הטוב והמועיל ביותר לעם ישראל.
 

דוד YY

New member
אז נו ... איך רבותיך הסבירו את הרמב"ם הזה ?

איך רבותיך הסבירו את עובדת המוות , למה מתים בסוף ?
 

REALI

New member
שבוע טוב../images/Emo13.gif

לא התכוונתי שאני מדבר בשם רב מסויים, אני מדבר בשם עצמי ועדיין אין לי רב משלי. כוונתי היתה שבאופן כללי יש גישות שונות בעם ישראל ולכן לא אני ולא אתה נכריע כאן מה הגישה הנכונה. וגם לא צריך להכריע. אני לא יודע איך הרבנים מסבירים את הרמבם הזה, אני אישית פשוט לא רואה את עצמי מחוייב לכל מה שהרמבם אומר, כמו שאמרתי יש גישות שונות בעם ישראל וגם על הרמבם יש חולקים. הכוזרי דן על השאלות שאתה מעלה, שואלים אותו למה היהדות לא מפרטת את שכר האדם בעולם הבא כמו לדוגמה המוסלמים שמבטיחים שלל של פינוקים כידוע, והוא עונה שעניין היהדות הוא דבקות העולם בקב"ה ושהעולם הזה יגיע לדרגה נבואית וזה עיניינה של התורה ולכן היא מדברת על העולם הזה ולא על הבא. והוא אומר שכמובן גם בעולם הבא האדם יבוא על שכרו. גם לגבי המוות, הכוזרי עוסק בעניין ההדרגה שיש במציאות ושואל למה יש דרגות שונות -דומם צומח חי מדבר אלוהי, למה לא כולם מושלמים מלכתחילה? למה שלא כולם יהיו עם ישראל ויקבלו התורה? למה יש חסרונות? אנו רואים שהעולם תמיד מתחיל מהחסר ורק אח"כ מגיע השלם: ערב ואח"כ בוקר, תוהו ובוהו ואח"כ עולם מסודר, אדם בודד ואח"כ איש ואשתו, 2000 תוהו ואח"כ אברהם, שיעבוד במצרים, ואח"כ עם ישראל תורה ושכינה, ארבעה מלכויות ואח"כ ימות המשיח. ימי חול ואח"כ שבת. כל זה ועוד דוגמאות רבים, הם מכיוון שמטרת העולם הזה הוא התיקון "תשובה קדמה לעולם" - קדם לעולם משמעותו עומד בבסיס המחשבה שלמטרתה נוצר העולם. לכן העולם נברא חסר, כי רק בעולם חסר יכול להיות תיקון ויכולה להיות השתלמות. לכן יש מוות בעולם. מוות = חסר. מוות = פוחת והולך, מתכלה. יש מדרש עמוק שהמהרל מסביר אותו, שאומר שהעולם יכול להתקיים רק מפני שקיים בו המוות, העולם הוא שקר "עלמא דשיקרא" , "אין עוד מלבדו" וידוע שלשקר אין קיום. אז איך בכל זאת הוא מתקיים - ע"י הפחת. ע"י זה שהוא הולך ומתכלה כל רגע וזה המוות בעולם. כתוב בפרשת השבוע "ראשית גויים עמלק". וכתוב "בראשית" - העולם נברא בשביל ישראל שנקראו ראשית. ואני אומר, באותה מידה העולם נברא בשביל עמלק שנקראו ראשית. עמלק הוא היצר הרע בעולם והוא המוות בעולם וכל העולם נברא על מנת להתמודד איתו "טוב מאד- זה יצר הרע". אך באותה מידה העולם נברא על מנת שבסופו של דבר הוא ימחה אותו מהעולם. לעתיד לבוא הקב"ה מסיר את היצר הרע מן האדם ומהעולם וכך גם המוות "ובילה המוות לנצח", "יום שכולו ארוך" וכן "יום שכולו שבת" יום שכולו אור ואין יותר חושך בעולם ואין יותר מוות בעולם. זה הדבר שאנו שואפים אליו ולזה אנו רוצים להפוך את העולם שלנו. ולכן חשוב שלא נישקע בחלומות על עולם אחר ונשכח את העולם שלנו, שהוא באמת גם העולם הבא אחרי האלף השביעי "יום שכולו שבת" "תכלית מעשה בראשית". בברכה
 

דוד YY

New member
לגבי מה שהבאת מהמהר"ל

אודה לך אם תביא קישור לעיין במהר"ל. לגבי סיבת המוות עדיין לא ברור לי למה התכוונת. ונציג שוב את השאלה: אם עיקר עניינה של היהדות הוא העולם הזה ולא לעולם הבא, אז נשאלת השאלה מדוע סידר הבורא שהאדם נפטר מהעולם הזה ?
 

REALI

New member
אכן זו השאלה שעליה עניתי

ואכן לא פשוט ללמד את התורה כולה על גבי הודעה אחת בפורום. גם לשיטתך שמטרת בריאת האדם היא למען העולם הבא כמו שמופיע במסילת ישרים שהבאת, עליך לשאול - למה האדם נברא קודם בעולם הזה ולא ישר לעולם הבא. והתשובה שתענה תהיה, שיש עניין בדרך ולא רק בתוצאה. על האדם לקנות את הזכות לעולם הבא במסגרת החומרית של העולם הזה. אותה תשובה אני עונה לך, יש עניין בדרך ולא רק בתוצאה הסופית. יש עניין שהעולם בתחילה יהיה עולם של חסרונות ושל מוות, של חומריות ושל עבודה מתקנת ורק בסוף הוא יהפוך לעולם שלם וניצחי שאור ה' מתגלה בו. המושג עולם הבא ברמב"ם הוא אכן כפי שאתה מבין אותו - עולם שכל אדם פרטי מגיע אליו לאחר מיתתו. אומנם רוב רובם של רבותינו וביניהם הרס"ג, הראב"ד, הרמב"ן, הרמח"ל ועוד רבים, חולקים עליו וסוברים שעולם הבא הוא ההגדרה של עולמינו, לאחר שיעבור את שלב ימות המשיח ואת שלב תחיית המתים שלאחריו. וכך גם משמע מכל המקורות בגמרא. לעומת זאת האדם הפרטי לאחר מיתתו עובר לעולם זמני - עולם הנשמות (בהנחה שהוא לא מתגלגל שוב לעולם הזה) ולאחר תחיית המתים הוא יגיע לעולם הבא עם כל עם ישראל. כל זה מוסבר בתמצות בספר שכבר ראיתי שהפנו אותך אליו "דרך ה'" לרמח"ל. מסיבות הסטוריות שבהם עם ישראל חי אלפיים שנה בגלות, ממילא לא היה ראלי לדבר על עולם הבא במובנו העתידי ולכן השתרשה התפיסה של הרמב"ם שהיא לא רק שהיתה תמיד רלוונטית, אלא שגם היא היתה מקור התקווה ליהודים הדוויים בגלותם. וכנ"ל לעוד תחומים רבים שהיהדות בגלות נטשה אותם והתכנסה לתוך בועה של לימוד תורה בלבד "מיום שחרב בית המקדש אין לו לקב"ה בעולמו אלא ד' אמות של הלכה", ברוך ה' זכינו בדורותינו להרחבה ואנו כבר יכולים להרחיב את ד' האמות האלו (ראשית כל בתוך לימוד התורה עצמו להרחיב מעבר לצד ההלכה שבה, ואח"כ גם בכל תחומי החיים שיש להאיר אותם באור ה'). מטרת הבריאה היא: 1. שהבורא ייטיב לברואים. 2. שמעבר למצב של השלם (הקב"ה הוא שלם), יהיה גם מצב של השתלמות - עלייה ממצב חסר למצב שלם, מתחיל בגנות ומסיים בשבח. עולם של תשובה ותיקון והתעלות מתמדת עד ששם ה' שניסתר בעולם (עולם מלשון העלם) יהפוך להיות גלוי ושכינתו תשרה בכולנו. 3. שהשכינה תישרה בעולם התחתון דוקא, ושדוקא העולם החומרי הוא יהפוך לעולם קדוש ולעולם הבא בסופו של דבר. זה לא חכמה שהמלאכים קדושים ושהשכינה שורה ביניהם, כי איזו התנגדות יש שם כבר לשכינה? אלא החכמה שאפילו במקום הכי מרוחק, גם שם תשרה השכינה וזה נקרא "לקדש את החומר" ועל זה כיוונו אותך לפרק האחרון במסילת ישרים "הקדושה". שלושת הנקודות הם צדדים שונים של אותה מטבע ועיניינם אחד, וכשמבינים שזוהי מטרת הבריאה מבינים גם שהיא חייבת להכיל בתוכה את המוות. המוות הוא לא תופעה מבודדת אלא הוא מקושר והוא אחד עם כל שאר תופעות החיסרון שיש בעולם. כל רע שיש בעולם נובע מהחוסר שיש בעולם ומזה שהכל הולך ומתכלה, הולך ונחסר. וכל הדברים הללו קרויים במילה אחת "מוות". מוות של החומר זה בלייה. וכל הצורך של האדם לספק את צרכיו באופן תמידי נובע מזה שיש מוות בעולם. וכל הרע שיש בעולם הוא רק מזה שלאדם יש חוסר בצרכים שלו. כל מה שאני כותב זה מאד בתמציתיות ואתה תצטרך להגות בזה קצת בשיכלך. "הוא מלאך המוות - הוא שטן - הוא יצר הרע" - כולם הם היינו הך. וכן לכל אחד מאומות העולם יש שר משלו בשמים (חוץ מישראל שהם תחת הקב"ה בעצמו), השר של עמלק הוא השטן (הוא מלאך המוות והוא היצר הרע). כעת תחזור ותקרא שוב את ההודעה הקודמת שלי ותראה אם הצלחתי יותר להבהיר את עצמי. וכן עוד נוסח ל"וירא אלהים את כל אשר עשה והנה טוב מאד - טוב מאד זה יצר הרע": "בתורתו של רבי מאיר מצאו כתוב: והנה טוב מאד - והנה טוב מוות" המהרל שהבאתי מסביר את המוות מכיוון נוסף ואני אביא קישור אליו אחרי שתאשר לי שהצלחתי להבהיר את עצמי במה שכתבתי עד עכשיו, כי אפשר להרחיב כאן עוד המון לפני שאנחנו ממשיכים לכיווונים נוספים. תודה.
 

דוד YY

New member
נראה שאני ואתה מסכימים שהעולם שלנו צועד לקראת

שלימות. תחילת הדיון הייתה מנקודת מבט של יהודי שאינו מאמין שהעולם צועד לשלמות והוא חי רק את החיים הזמניים האלה ואחר כך אין כלום , ואין חיים לאחר המוות. איזו סיבה תהיה לו לקיים מצוות לשם מה ?? ולכן אמרתי בהתחלה שאם הייתי חושב כמותם, לא היה נראה לי שהייתי מקיים מצוות. האם אתה היית מקיים מצוות בכל זאת ?
 

REALI

New member
תאורטית כן!

קל לי לדבר בתאוריות, כל עוד לא עמדתי במצב כזה אני לא יכול לענות לך באמת, אבל באופן עקרוני אנו לא מקיימים מצוות בשביל עצמנו והכרס שלנו, אלא למען העולם כולו ולמען הקב"ה. זה מה שנקרא "מסירות נפש". רבים האנשים בהסטוריה שהקריבו את עצמם למען אחרים ולמען מטרות נעלות. יש דברים שיותר גדולים מהאדם הפרטי ולכן הגדלות היא להשתחרר מהאגו ומהרצון למלא את תאוותי, כן גם תאוות רוחניות! ולתת למען כלל ישראל, למען שכינת ה', וגם למען סתם אנשים פשוטים. הרצון לקבל הכל לעצמינו טבוע בנו מצד היותינו ברואים ומקבלים את כל חיותינו מאת ה'. המהות של נברא הוא הקבלה (עלול לעומת עילה). ומצד שני טבוע בנו הרצון לתת ולהעדיף את האחרים על פני עצמינו, מצד היותינו ברואים בצלם אלהים, שהוא עיניינו רק להשפיע לאחרים ולא לקבל. אדם שרצוי לפני בוראו הוא האדם שמיתדמה לבוראו בדרכיו ושחס על אחרים ולא על עצמו. וזה מה שאמרתי לך שעושים טוב מפני שהוא טוב, ולא כי אח"כ אפשר לקבל על זה שכר.
 

דוד YY

New member
נכון !

צריך לעשות טוב מפני שהוא טוב וכך המצפון מחייב. זה תקף למצוות שבין אדם לחברו, אבל לגבי המצוות שאין לנו בהם הבנה כגון : ציצית , תפילין וכו'... מדוע לעשות אותם אם אתה לא מבין את הטוב שבהם. האמת, אינני מבין את הטוב שבהם, אני עושה אותם מפני שכך ציווה הבורא. אבל אם הייתי חושב שאני לא אתן דין וחשבון , אז למה לעשות אותם ??
 

REALI

New member
כן זה נכון מה שאתה אומר,

אם אדם לא מבין מה התועלת במעשה מסויים אין לו סיבה לעשות אותו. אבל לא בשביל זה צריך להכנס לשכר ועונש, צריך פשוט ללמוד את משמעות המצוות. וגם אם יש דברים שעוד לא הבנו אותם, נעשה אותם כי אנו מאמינים שהם הדבר הנכון לעשות ושהם מביאים תועלת לעולם. לא צריך "לעשות תנאים" עם "אבא" לומר לו שאנחנו מסכימים רק אם הוא יביא לנו במבה בתמורה. מתוך שראינו שהדברים שכן למדנו אותם הם מביאים ברכה לעולם, אנו מאמינים שכך גם הדברים שעדיין לא הספקנו ללמוד עליהם.
 

דוד YY

New member
אמת ....

אבל כמה אנשים אתה מכיר יקריבו מעצמם ויעשו מצוות מפני שזה טוב בעצם וזה תועלת לעולם. רוב האנשים שאני מכיר חושבים על עצמם, איזו תועלת אישית יצא להם מזה ? רוב החילונים שאני מכיר הם בבחינת 'אכול ושתו היום כי מחר נמות' - ואני מבין את זה לפי הגישה שחיים רק פעם אחת. אבל אם אדם ידע שיש המשך לאחר המוות ושבקב"ה משלם שכר טוב לצדיקים ומעניש לרשעים, אז אולי יום אחד הדברים יחדרו ללבו וייקח את עצמו בידיים לקיים מצות ולהיזהר מעבירות.
 

REALI

New member
אולי,

ואולי אתה לא כ"כ מכיר חילונים? בכל אדם יש צד שהוא חושב על הנאת עצמו וצד שהוא חושב על טובת הזולת, וזה בי ובך ובדתיים ובחילוניים. אל תשפוט אנשים כאגואיסטים רק בגלל שהם לא הולכים בדרך שלך. הכלל הוא פשוט, מי שלמד ויודע, עושה את הדברים כי יודע שהם האמת, ומי שלא למד ולא יודע, צריך לאיים עליו ולהבטיח לו הבטחות. אני מבחינתי מיציתי את הדיון, אז אתה מוזמן להגיב ואח"כ נלחץ ידיים לשלום...
 
למעלה