מה היא תכלית הבריאה?

התולעת 1

New member
תגובה לכל הכופרים!

כל אותם אתאיסתם אכולים שנאה המחפשים....כל רגע הוכחה לשטוטם....תמיד ימצאו הוכחות ולעולם ...לא יסכימו לקבל תשובות גם אם תחרף ותגדף....כל ימיך...דע כי אתה המפסידן העיקרי.....האמת קיימת גם בלעדיך ידידי....רק חבל שתכירנה....כשאתה מחוץ לכדור....מאחל לך רפואה שלמה מכל הזיותיך-
 

G o v er n o r

New member
איזו שנאה? את מי שווה לשנוא? מדובר

רק ברחמים ובחמלה עמוקה עליך על כי הכפפת את עצמך להזיה נוירואלקטרוכימית המצויה רק בתחום המעורפל שבין שתי אזניך. לא חראם? "האמת קיימת גם בלעדיך ידידי" אמת היא מטבעה ענין הקיים גם בלעדינו. אלהים לא, כיוון שהוא מצוי רק בין אזני מאמיניו. טרם הוכחת לי כי אלהים מצוי גם מחוץ לתחום המעורפל שבין שתי אזניך. המינימום שאנו מצפים מאדם שהחליט להסכים לאורח חיים כה תובעני, ללא תמורה מוחשית בעין, רק מכיוון שישות מסוימת דורשת זאת, הוא שיהיה מסוגל להראות לנו שישות זו אכן קיימת (ואפילו אינה מעניקה תמורה מוחשית). אינך יכול לעשות זאת, וזה, לדעתי, מציג אותך באור מטופש ביותר...
 

התולעת 1

New member
ןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןן

קיבלתה ממני תעודת סתום!BRAVO
 

התולעת 1

New member
התגובה!

עולם זה אנחנו פחות או יותר מכירים אבל צריך לדעת מה הסיבה שבכלל נבראנו לעולם הזה. הרמח``ל רבי משה חיים לוצאטו זכר צדיק וקדוש לברכה, מביא בספרו ``דעת תבונות`` מהי הסיבה שברא הקדוש ברוך הוא את הברואים. ובכן, הסיבה היא שהטוב, הקדוש ברוך הוא שהוא טוב, טוב השם לכל, ורחמיו על כל מעשיו. הטוב השלם בכל השלמויות, בנעדר החסרונות, מדרכו של הטוב להיטיב. וכדי להטיב צריך שיהיו מקבלי הטבה, לכן בורא הקב``ה ברואים שיקבלו הטבה. והקב``ה רוצה שיקבלו טובה גמורה שהרי הוא טוב גמור, וכל טובה אחרת היא רק מתייחסת לו. לכן הניח הקב``ה מקום, לברוא הזה, לברואים האלה, שידבקו בו שזוהי הטובה הגמורה ביותר, באשר הוא הטוב השלם. בגזרה החכמה העליונה שהאדם יהיה בעל הטוב ההוא, שיהיה לו מעין השלמות של הקב``ה, דהיינו שהוא בעצמו יקנה את שלמותו, שלא תהיה אצלו בדרך מקרה עד כמה שאפשר, ולא מתנת חינם ולא חסד מאיתו יתברך, אלא ע``י שהוא בעצמו יקנה את השלמות, דהיינו שיקנה לו את השלמות ויעדיר ממנו את החסרונות, וע``י זה ידמה במשהו לקנו. וככל שישיג את השלמות כך ידבק בקב``ה יותר ויותר ויהנה מטובו האמיתי. לכן צריך הקב``ה לברוא מיני שלמות ומיני חסרון, כדי שהאדם יוכל לקנות את השלמות בעצמו ויהיה בעל השלמות ההיא. אז הקב``ה בורא את האדם מנשמה עליונה, ובורא את האדם גם מגופה, והגופה הזה ארורה, והיא מן החומר. ונותן לאדם שני יצרים, יצר טוב ויצר רע, והאדם צריך לבחור לקנות את השלמות, דהיינו זה ההשכלה והמידות הטובות, ולהעדיר ממנו חסרונות, זה החומר הגשמי והמידות הרעות. ע``י שהאדם יעשה זאת יקנה שלמות מה שאפשר לו, ויהנה בטוב האמיתי מה שאפשר לו לפי מה שישיג. והקב``ה משאיר אותנו בעולם הזה כדי זמן שנוכל לעמוד בנסיון ונתן לנו גבול ימי שנותינו בהן 70 שנה ואם בגבורות 80 שנה. זה עולם העבודה, עולם העשייה כאן
 

רון סי

New member
יש סתירות מהותיות בדבריך

1. מצד אחד אתה אומר שאלוהים הוא הטוב המוחלט (שלזה אפשר להסכים), שרוצה רק להיטיב, ומצד שני אתה אומר שהוא ברא את היצר ה"רע". אם אלוהים רוצה רק להטיב, לשם מה הוא יוצר משהו שאתה קורא לו "רע"? ההגיון מחייב שאלוהים לא ייצור משהו שלילי, ולכן מה שאתה קורא לו יצר "רע", הוא יצר טוב, שרצוי ע"י אלוהים. אומן שיוצר יצירה לא יצור משהו שלא רצה ליצור. אם הוא יצר ו"פרסם" את יצירתו, סימן שהיא רצויה בעיניו, על כל מרכיביה. מכיון שכל היצרים הם מרכיבי האדם, יוצא מזה שכולם רצויים, כלומר כולם טובים. 2. אתה אומר שהאדם אמור לקנות איזו שלמות. אבל האדם הוא יצור שלם כבר מלידה, וזאת משום שאלוהים לא היה יוצר משהו פגום. מכאן שאין לאדם כל צורך לחתור לאיזה משהו שהוא איננו, אלא רק להיות מה שהוא. בכך שהאדם הוא מה שהוא, הוא ממלא באופן השלם ביותר את יעודו ואת תכלית בריאתו. 3. אתה מדבר על כך שאלוהים לא רוצה לתת לאדם מתנת חסד, ושעל האדם לעבוד בשביל לקבל אותה. אבל לא מובן למה שאלוהים לא יתן מתנת חסד. הרי כולנו נותנים מתנות לאהובינו. החיים עצמם, הלידה, היא אחרי הכל מתנה. היקום הוא מתנה. את הדברים העיקריים שניתנו ע"י אלוהים אין לאדם שום סיכוי ליצור בעצמו. 4. אתה אומר שהאדם שיעבוד למען השלמות יהיה דומה קצת לאלוהים (או יתקרב אליו). אבל אלוהים לא עבד למען השלמות שלו. הוא היה שלם מלכתחילה, מנצח עד נצח. אז אם האדם אמור להיות דומה לאלוהים, עליו גם להיות שלם מבלי שיצטרך לעבוד בשביל זה.
 

yuvallev

New member
תגובה ל "מה היא תכלית הבריאה"

אלוהים היה משועמם. אני מתבטא בעיקר בפורום דתיים/חילונים ב- Ynet, משם הופנתי לפורום שלכם, מתוך דיון דומה. יובל לב
 

uuuaaa

New member
לא מובן

א. ההנחות שלך מבוססות על כך שאתה יכול להבין הכל, וההגיון שלך הוא כמו זה של הבורא. מי אמר שיש לו את אותו ההגיון ? עיוור לא יכול לתפוס ולהבין את המשמעות של צבעים. אולי גם אתה לא יכול להבין הרבה דברים, כי הבורא הגביל אותך ? הרי אם הוא לא היה מגביל אותך, היית חכם כמוהו. וזה כמובן לא מה שקרה. ב. לא כל דבר נעשה לצורך תועלת. אפשר להביא הרבה דוגמאות. ג. אנו רואים שהעולם אינו מושלם ויש בו הרבה חסר. אלוקים ברא את האדם כדי שיתקן את העולם ויקבל על-כך שכר. כמו שכתוב: "אשר ברא אלוקים לעשות". כדי שהאדם ידע מה עליו לעשות - ניתנה לו התורה. התיאוריה שלך לא מובנת: למה האדם צריך למות ? למה שהבורא לא יתן לו חיי נצח ? למה יש אסונות טבע ? ומחלות ? האם אלוקים בורא דברים ומפסיק להתעניין בהם ? מה זאת אומרת "תכלית הבריאה הם היצר הדחפים הצרכים" ? האם האנסים והרוצחים מקיימים את התכלית הזאת ? הרי אלו הם היצרים שלהם ? ואם כן, למה הבורא לא הודיע מה תכלית הבריאה ? קשה לו ? האם הוא היה מעוניין שכל אחד יפרש את התכלית כרצונו ?
 

רון סי

New member
תשובות

א. נכון, אבל גם פרשנויות אחרות מבוססות על כך שאנחנו יכולים להבין את ההגיון של אלוהים. אם אי אפשר להבין את אלוהים, אז אין מה לדבר עליו בכלל, ואין טעם לשום דיון על איזה משהו שקשור לאלוהים, וגם ההודעה שלך חסרת משמעות. ב. או שדבר נעשה למען תועלת, או שלא. אני טענתי שאלוהים ברא את העולם לא לשם תועלת, אלא כיצירת אומנות. ג. אלוהים ברא את האדם כדי שיתקן את העולם וכולי: איך אתה יודע? טענת שאי אפשר להבין את ההגיון של אלוהים. מאיפה לך שהתורה ניתנה ע"י אלוהים? ד. למה האדם צריך למות, למה יש אסונות טבע ומחלות: למה הצייר מצייר שלושה אנשים מסתכלים על עץ? ככה. זו היצירה שלו. התחשק לו. האם אלוהים בורא ומפסיק להתעניין: אולי ממשיך להתעניין, אבל לא מתערב. האמן, משסיים את יצירתו, הוא סיים אותה. תכלית הבריאה הם היצרים הדחפים והצרכים: בין השאר. תכלית הבריאה היא הבריאה עצמה, כמו שתכלית היצירה של האמן היא היצירה עצמה. האם אנסים ורוצחים מקיימים את התכלית: בהחלט כן. הבורא לא הודיע מה תכלית הבריאה: הודיע ועוד איך. תסתכל מסביב, תקשיב יצרים והצרכים שלך, והכל יהיה ברור. אין צורך בפרשנויות נוספות למה שהיצירה כבר כוללת בתוכה. כל אחד יפרש את התכלית כרצונו: כל אחד יכול לפרש כרצונו, אבל יש פירוש הגיוני ויש פירוש לא הגיוני. הפירוש ההגיוני הוא שהיצירה היא היצירה. הפירוש הלא הגיוני הוא שהיצירה איננה היצירה, אלא משהו שסותר אותה.
 

uuuaaa

New member
ובכן

א. אבל הפרשנות היהודית אינה טוענת שאנו מבינים את ההגיון של אלוקים. היהדות טוענת שהבורא הסביר לברואים, בשפה המובנת להם, את ההגיון והתכלית של הבריאה. ההסבר נמצא בתורה, אשר נכתבה בשפה המותאמת ומובנת לבני-האדם. אלוקים הוא כל-יכול, והוא מכיר היטב את ברואיו, כי הוא ברא אותם, ולכן הוא יכול לדבר איתם ברמה שכן תהיה מובנת להם. ב. לא קשה לראות שהעולם אינו מושלם. יש הרבה רוע, מחלות, ופגעים. אלוקים יכול, בלי הרבה מאמץ, לברוא תוך מליונית השניה, עולם טוב, מושלם ומתוחכם הרבה יותר. הוא לא עושה את זה, לכן, כנראה שהוא במתכוון לא רצה לברוא עולם מושלם. להגיד על העולם שהוא שיא השלמות שאלוקים יכול לברוא - זהו עלבון גדול. ג. אני כיהודי מאמין שהבורא התגלה אלינו וציווה אותנו לקיים מצוות, וכתב לנו בתורה את תפקידנו בעולם. אך השאלה היא עליך, למה האלוקים שלך לא התגלה לבני-האדם וסיפר להם שהם לא מעניינים אותו ושיעשו מה שהם רוצים ? ד. שום דבר לא ברור. למה אלוקים לא התגלה לכל בני האדם והודיע להם בפירוש ? יש בני אדם חכמים וטפשים. לא כולם מסוגלים להגיע לאותם המסקנות ולהבין את התכלית. ובכלל, אנו רואים שרוב בני-האדם, אפילו החכמים שבהם, לא הצליחו להבין את התכלית של העולם כמו שאתה חושב שהיא. ומכיוון שאלוקים הוא כל-יכול, הוא בוודאי ידע שזה מה שיקרה, אז למה הוא לא מודיע בפירוש את התכלית ? זה היה פותר הרבה בעיות, וחוסך הרבה מאוד מלחמות. ועוד דבר. לפי התיאוריה שלך אין דברים מוסריים ולא מוסריים. רופא מתנדב אינו מוסרי יותר מרוצח. ואם תספר לילד שלך שתכלית העולם זה לפעול לפי היצרים והדחפים, והוא יגיד לך שהוא רוצה לשדוד בנק ולזרוק פצצת אטום על אמריקה ולחיות שם לבד. מה תגיד לו ?
 

רון סי

New member
תשובות

א. הפרשנות היהודית מסתמכת על הבנת ההגיון של אלוהים, בעצם זה שהיא טוענת שההגיון של אלוהים מחייב שהוא יופיע בפני האדם ויודיע לו במפורש את כוונותיו. עוד היא טוענת שההגיון של אלוהים מחייב שיש טוב ורע כניגודים. כל הדברים האלה, הודעות והבהרות, טוב ורע, הם תפיסות אנושיות. השלכת תפיסות אלה על אלוהים וה"אינטרסים" שלו היא בפירוש יומרה להבין את ההגיון של אלוהים. ב. מושלם: אנחנו משתמשים במילה למטרות שונות. כשאני אומר "מושלם" אני מתכוון "שלם", "גמור", שאין מקום להוסיף עליו עוד. כשאתה אומר "מושלם" אתה מתכוון "טוב לחלוטין". השימוש שלך בעייתי מאד, משום שטוב ורע הם כידוע מושגים יחסיים. מה שטוב לאחד רע לאחר ולהפך. לכן עולם "מושלם" מבחינתך עלול להיות פגום מבחינת, נאמר, הוירוסים. לעומת זאת עולם מושלם מבחינתם (או מבחינת בני אדם שהם אויביך) יהיה פגום מאד מבחינתך. ג. למה האלוהים לא התגלה: למה שיתגלה? רעיון ההתגלות, כאמור באלף, הוא רעיון אנושי, והציפיה שלך שאלוהים יתגלה היא יומרה להבין את ההגיון של אלוהים. ד. יש אנשים חכמים וטפשים: אכן, אז מה? למה אלוהים לא מודיע בפירוש את התכלית: מודיע גם מודיע, דרך התחושות הפנימיות של כל אדם. מה יותר מפורש מדחף הרעב, מיצר המין, מהרצון לחיות? ה. ההתגלות היתה פותרת הרבה בעיות: אלוהים ברא את הבעיות האלה, למה שפתאום יפתור אותן? אם הוא לא רצה בבעיות, לא היה בורא אותן מלכתחילה. מכיון שברא, סימן שהוא רצה בהן. אין דברים מוסריים ולא מוסריים: באופן מוחלט בודאי שלא. האדם יכול לפתח לעצמו קוד התנהגות יחסי, לו הוא קורא "מוסר". אבל זה לא קיים ברמה של אלוהים, או למעשה הדחפים והיצרים הם הקוד המוסרי (קוד ההתנהגות) שנברא ע"י אלוהים. רופא מתנדב אינו מוסרי יותר מרוצח: בשביל אלוהים, בהחלט לא. זה פעל על פי דחפיו וזה פעל פי דחפיו, ושניהם פעלו לפי הקוד המוסרי של אלוהים. הבן שלי ירצה לשדוד בנק וכולי: אני הייתי ממליץ לו נגד, משום שזה ענין מסוכן ביותר, אפשר להפצע ואפילו למות.
 

uuuaaa

New member
טוב

אין לי הרבה מה להוסיף. לגבי מה שכתבת על היהדות אני לא מסכים. ואני לא יודע אם המשך הויכוח יוביל לאיפה שהוא. כמתבונן מבחוץ, זה נראה כאילו ממציאי הדת הזו שלך, ניסו להכשיר ולטהר את כל הדחפים והיצרים של האדם, ולתת לכך מעין הסכמה אלוקית כדי להשקיט את המצפון שלהם. וכמו כן, האלוקים שלך הוא מאוד אכזרי. למה הוא בורא ילדים נכים ? ולמה הוא בורא אנשים אם הוא יודע שהם יסבלו ? כדי להתעלל בהם ? הוא כמובן גם יודע כל מה שקורה כאן בעולם, למה הוא לא עוזר קצת לחלשים או לאנשים שמתפללים אליו ?
 

רון סי

New member
תשובות

"ממציאי" הדת ניסו להכשיר ולטהר את הדחפים והיצרים: לא. זה ההפך. ממציאי הדת שלך ניסו (ואף הצליחו יפה) להכפיש ולקלקל את הדחפים והיצרים, שהם החיים עצמם, וכתוצאה מכך הדת שלך עויינת אספקטים חשובים מאד בחיים, אם לא את החיים עצמם. להשקיט את המצפון: גם המצפון זו המצאה של ממציאי הדת שלך, וזהו מעין מום, מחלה, שהם הצליחו להטמיע באדם. באופן טבעי האדם הוא נטול מצפון. הדת היא זו שבאה מבחוץ וכופה עליו ענין בלתי טבעי, חולה, זה. האלוהים שלי הוא אכזרי: גם כן לא. האלוהים שלך הוא אכזרי (שהרי גם להשקפתך הוא בורא את האנשים הסובלים האלה). האלוהים שאני הצגתי פשוט ברא עולם, שיש בו כל מיני אנשים ויצורים ודברים. חלק מהם סובל ככה וחלק אחרת. סבל זה חלק מהיצירה, וחלק מהטבע. הדת שלך נותנת לאנשים סובלים בצורה מסויימת (למשל, אלה שהם פגועים פיזית) להבין שיש איזו בעיה עם מה שקורה להם. האלוהים שאני מציג לא מדבר על בעיה כזו. נכות איננה בעיה. היא הגורל של אותו אדם. למה הוא לא עוזר: למה שיעזור? הבריאה היא הבריאה ואלוהים לא מתערב בה, ואין מה להתפלל אליו.
 

G o v er n o r

New member
בן כמה אתה, רימה1?

"תגידו לי מפיצוץ יכול לצאת כוס?" אימבציל/קרטין חמודי, כוס נוצרת מזכוכית, או קרמיקה המופקים ממחצבים על פני כדה"א בהשקעת אנרגיה, במתקנים מתוכננים ע"י אדם. כוס נוצרת ביד אדם. אולם, הכוכבים והפלנטות שלהם נוצרו בהליכים שהשתלשלו לאחר ה- big bang. אינך חיב לקרוא, או שמא אינך יודע צורת אות לטינית (סביר יותר). לא נורא. יקראו אחרים. זכור. אין _שום_ הוכחה, ולו קלושה, כי בורא קים מחוץ לתחום המעורפל בין אזני מאמיניו. מעולם לא נצפה בורא מחוץ לאזור ההוא...
 

פלסטיק

New member
מהות הבריאה היא תשלומים וטובות

הנאה לכוהני דת מכל הסוגים והמינים למשל אצל הנוצרים הקתולים זה תשלום למוסדות של הואתיקן, או אצל היהודים בימי קדם זה היה לכהנים וכיום לממסד הרבני. תפקיד הממסד הדתי וכוהניו הוא לשכנע אותנו שהקב"ה אמר לנו לפרנס אותם ובכבוד אלפי שנים הם מצליחים בכך לא רע בכלל
 

התולעת 1

New member
תגובה!

יהודי שאינו תר אחר תשובות לשאלות כדוגמת :``למה אני פה ?`` ``מה תפקידי בעולם ?`` וכדומה, ישנה סברה טובה לומר שהוא אדם חסר. אם כן, במה שונים אנו מן הבהמות? ומדוע ניחן האדם בשכל? לאיזו מטרה האדם מפתח ומשכלל כל הזמן, כשבסופו לא נותר לו דבר ? ואם מטרת האדם לשכלל כהכנה לאחרים, שגם הם עתידים להסתלק, אז למי התכלית של כל הבריאה הזאת ? כל אדם, בתקופת התפכחותו ממעשי הילדות, חייב לשאול שאלות אלו ולהתבונן בהן תדיר. התבוננות זו תתן לו הזדמנות להינצל ולא להחטיא את מטרת החיים, שבעצם ניתנו לנו במתנה, ולהגיע למסקנה המחייבת
 

vizini

New member
תגובה

אדם שחושב שכל אותם כוכבים, צבירי כוכבים, גלקסיות וצבירי גלקסיות רק בשבילו נבראו, ישנה סברה טובה לומר שהוא אדם חסר (מוח). רק ההבנה של מקומו של האדם ביקום וגדלו תתן לו הזדמנות להגיע למסקנה המחייבת.
 

רון סי

New member
לתור אחרי התשובות לשאלות

הרי לך שאלה שהתשובה עליה חיונית וחשובה ביותר: נניח שאנחנו מסכימים שהיה מעמד הר סיני. מאין לנו שמי שחולל אותו היה אלוהים, ולא איזה יצור אחר, בעל יכולות טכנולוגיות מספקות להוציא את מעמד הר סיני והניסים לפועל?
 

G o v er n o r

New member
"תכלית" היא ענין של פרשנות אישית

של אישיות לא שלמה ולקויה. הוכח שיש לעולם תכלית. עוד לפני כן - הוכח שיש בורא. הדגם לנו שאין זה ענין המצוי רק בתחום המעורפל שבין שתי אזניך. האם לשוק ההון יש תכלית, או מגמה? ברור שלא. לברוקרים יש תכלית - עשית רווח מכסימלי. לשוק עצמו - אין. האם "תכלית" ו"בורא" הם תירוציך להמנע מלמודי-טבע? אילו סודות טבע מצאת בין דפי הגמרא?
 
למעלה