אם אתה מנסה לעזור לי, אשמח אם תסביר את העמדה שלך,
במקום להמציא עמדות בשמי ולהתווכח איתן.
אמרת "כל המוסר שמקובל גם על אתאיסטים מקורו בדת". ביקשתי שתסביר איך הגעת למסקנה הזאת. לא דיברתי על אבולוציה[1].
 
"העמדה שלי היא שזה לא נכון שהמוסר שלנו שונה באופן עקרוני ומהותי מהדתי, לא ייתכן שמוסר אנושי התפתח באופן אבולוציוני, לא יכול להיות שאנחנו "במקרה" המצאנו מוסר זהה (באופן עקרוני) לדתי כאשר זה האחרון מונח כל הזמן לפנינו."
ה"לא יכול להיות" קצת בעייתי כי אתה שולל באופן שרירותי אפשרויות אחרות, אבל זה קצת יותר דומה להסבר שקיוותי לקבל.
ראשית, אני חולק על כך שהמוסר החילוני זהה באופן עקרוני למוסר הדתי. למעשה, כמה מילים הספיקו לך כדי לסכם את רוב נקודות הדימיון בין שני הדברים.
ואפילו שם, יש הבדלים בהשקפות הפילוסופיות שעומדות מאחורי האיסורים האלה. הדתי יגיד לך שאסור לרצוח כי אלוהים נתן חיים ורק לו מותר לקחת אותם. החילוני יגיד שאסור לרצוח כי לא תרצה להירצח. אז למעשה הדימיון הוא רק בכללים עצמם.
וגם אם מתייחסים לכללים, יש הבדלים של שמיים וארץ בין מוסר דתי למוסר חילוני. ואפילו ובין המוסר הדתי למוסר הדתי ובין המוסר החילוני למוסר החילוני. ה"אסור לרצוח" של ג'ון לוק שונה מה"אסור לרצוח" של היטלר ששונה מה"אסור לרצוח" של בן לאדן ששונה מה"אסור לרצוח" של מרטין לות'ר קינג ג'וניור.
מה נשאר לנו? כמה כללים מוסריים שניתן לפרש בצורה מאוד רחבה (לא אחת עד לאיון של הכלל). וכן, אותם כללים משותפים לרוב בני האדם בין אם הם דתיים או חילוניים, והם מופיעים בכל (רוב?) הדתות.
 
אבל שים לב - "דתות". זה כי יש הרבה דתות שונות.
אז מה, לדתות מותר "במקרה" להמציא מוסר זהה אחת לשניה, אבל להשקפות חילוניות אסור?
או שלדעתך מקור כל הדתות הוא בדת אחת ו"במקרה" כולן השתנו והתבדרו ללא היכר, כש"במקרה" רק אותם כללים מוסריים שרדו ללא שינוי?
או שאתה חושב שלא מדובר ב"במקרה", אלא יש סיבה מסויימת בגללה מקור המוסר הוא דווקא בדת? אם כן, בפעם השלישית, אני מבקש ממך להציג את הסיבה הזאת.
 
"אז נניח שהדת איננה המקור למעשה למוסר שלנו. מי שטוען זאת מתבקש להציג מקור אחר." נכון. ואיפה טענתי שמקור המוסר אינו בדת? רק ביקשתי שתסביר איך הדעת למסקנה שלך.
אבל נראה לי שהבנתי לאן אתה חותר - אתה כנראה מרגיש שזה לא הוגן מצידך לנצל את הבמה הרחבה פה רק כדי להציג את דעתך, ומבלי שתהיה לי הזדמנות להציג את דעתי. מצד שני, אתה גם מבין שאם תבקש ממני ישירות להציג את דעתי זה ישנה את אופי השיחה כך שמבקום שנדון בטענה שאתה העלית, נצטרך לדון בטענה שלך מול הטענה שלי תוך יצירת דילמה כוזבת.
אז אל דאגה, הבנתי את הרמז שלך והכל בסדר - ברגע שתגיד שנמאס לך לדון בהשקפה שלך, אשמח להציג לך את דעתי. כך לא ניגרר להסחות דעת, וגם תזכה לשמוע מה יש לי לומר על הנושא (בתור קדימון, אני יכול לומר לך שהתיאוריה שלי לא מחייבת תיאוריה מדעית מסויימת שאתה אוהב להעלות. מקווה שזה לא מאכזב אותך יותר מדי).
 
___________________________________________________________
[1]בהקשר זה: http://www.tapuz.co.il/forums/viewmsg/570/184353365
במקום להמציא עמדות בשמי ולהתווכח איתן.
אמרת "כל המוסר שמקובל גם על אתאיסטים מקורו בדת". ביקשתי שתסביר איך הגעת למסקנה הזאת. לא דיברתי על אבולוציה[1].
 
"העמדה שלי היא שזה לא נכון שהמוסר שלנו שונה באופן עקרוני ומהותי מהדתי, לא ייתכן שמוסר אנושי התפתח באופן אבולוציוני, לא יכול להיות שאנחנו "במקרה" המצאנו מוסר זהה (באופן עקרוני) לדתי כאשר זה האחרון מונח כל הזמן לפנינו."
ה"לא יכול להיות" קצת בעייתי כי אתה שולל באופן שרירותי אפשרויות אחרות, אבל זה קצת יותר דומה להסבר שקיוותי לקבל.
ראשית, אני חולק על כך שהמוסר החילוני זהה באופן עקרוני למוסר הדתי. למעשה, כמה מילים הספיקו לך כדי לסכם את רוב נקודות הדימיון בין שני הדברים.
ואפילו שם, יש הבדלים בהשקפות הפילוסופיות שעומדות מאחורי האיסורים האלה. הדתי יגיד לך שאסור לרצוח כי אלוהים נתן חיים ורק לו מותר לקחת אותם. החילוני יגיד שאסור לרצוח כי לא תרצה להירצח. אז למעשה הדימיון הוא רק בכללים עצמם.
וגם אם מתייחסים לכללים, יש הבדלים של שמיים וארץ בין מוסר דתי למוסר חילוני. ואפילו ובין המוסר הדתי למוסר הדתי ובין המוסר החילוני למוסר החילוני. ה"אסור לרצוח" של ג'ון לוק שונה מה"אסור לרצוח" של היטלר ששונה מה"אסור לרצוח" של בן לאדן ששונה מה"אסור לרצוח" של מרטין לות'ר קינג ג'וניור.
מה נשאר לנו? כמה כללים מוסריים שניתן לפרש בצורה מאוד רחבה (לא אחת עד לאיון של הכלל). וכן, אותם כללים משותפים לרוב בני האדם בין אם הם דתיים או חילוניים, והם מופיעים בכל (רוב?) הדתות.
 
אבל שים לב - "דתות". זה כי יש הרבה דתות שונות.
אז מה, לדתות מותר "במקרה" להמציא מוסר זהה אחת לשניה, אבל להשקפות חילוניות אסור?
או שלדעתך מקור כל הדתות הוא בדת אחת ו"במקרה" כולן השתנו והתבדרו ללא היכר, כש"במקרה" רק אותם כללים מוסריים שרדו ללא שינוי?
או שאתה חושב שלא מדובר ב"במקרה", אלא יש סיבה מסויימת בגללה מקור המוסר הוא דווקא בדת? אם כן, בפעם השלישית, אני מבקש ממך להציג את הסיבה הזאת.
 
"אז נניח שהדת איננה המקור למעשה למוסר שלנו. מי שטוען זאת מתבקש להציג מקור אחר." נכון. ואיפה טענתי שמקור המוסר אינו בדת? רק ביקשתי שתסביר איך הדעת למסקנה שלך.
אבל נראה לי שהבנתי לאן אתה חותר - אתה כנראה מרגיש שזה לא הוגן מצידך לנצל את הבמה הרחבה פה רק כדי להציג את דעתך, ומבלי שתהיה לי הזדמנות להציג את דעתי. מצד שני, אתה גם מבין שאם תבקש ממני ישירות להציג את דעתי זה ישנה את אופי השיחה כך שמבקום שנדון בטענה שאתה העלית, נצטרך לדון בטענה שלך מול הטענה שלי תוך יצירת דילמה כוזבת.
אז אל דאגה, הבנתי את הרמז שלך והכל בסדר - ברגע שתגיד שנמאס לך לדון בהשקפה שלך, אשמח להציג לך את דעתי. כך לא ניגרר להסחות דעת, וגם תזכה לשמוע מה יש לי לומר על הנושא (בתור קדימון, אני יכול לומר לך שהתיאוריה שלי לא מחייבת תיאוריה מדעית מסויימת שאתה אוהב להעלות. מקווה שזה לא מאכזב אותך יותר מדי).
 
___________________________________________________________
[1]בהקשר זה: http://www.tapuz.co.il/forums/viewmsg/570/184353365