מה לדעתכם היה ה"חטא" של איוב

masorti

New member
לא היה.

התנ"ך מסביר במפורש שכל הענין היה ניסוי במסגרת התערבות של השטן עם האל. איוב היה כלי חסר אונים בידי כוחות חזקים ממנו.
 

פלגיה

New member
איוב לא חטא

זאת כל מסקנת הספר. זה מה שהוא ניסה לשדכנע את רעיו במשך כל הפרקים הארוכים.
 

justborn

New member
שימו לב שאיוב הפסיק לסבול לאחר

שהבין והודה שהוא "עפר ועפר".
 

masorti

New member
שים לב שאיוב הפסיק לסבול לאחר...

שנלקח ממנו כל מה שניתן לקחת, פרט לחייו. הניסוי היה חייב להיפסק, כי נשאר רק להרוג אותו.
 

justborn

New member
אני לא מסכים

אם תקרא את ספר איוב תראה שהסבל של איוב נפסק רק לאחר שאיוב השתכנע שאלוהים צודק.
 

שוחר1

New member
שימו לב ליחסה של אישתו לסיבלו

"ברך ... ומות. הזדהות אמפתיה? או חוסר רגישות? מה דעתכם??
 

שיבולית

New member
נראה לי שלאט לאט

נהיה מומחים פה לטיפול בזוגיות
עוד מקרה של חוסר רגישות לסבל בן/בת הזוג? לדעתי גם היא סובלת מהמצב ומהמצוקות והיאוש מכריע אותה... מנגד בעלה מתנהג ב"צדיקות" ובסבלנות שלה אין אז גם הוא הופך לגורם מעצבן
 

שוחר1

New member
הרעיון עלה לי מהסיפור של שרה אימנו

נכתב "ולאברהם היטיב בעבורה" חז"ל דרשו כי הטוב לאדם בא האישה, ועל כן הבעל מצווה להיזהר בכבודה של אישתו. כי אם יהיה לה בליבה עליו , יהיה לו רע. מכאן שאם לבעל יש את האהבה והתמיכה של האישה, הוא מצליח במעשיו, וטוב לו. כשקראתי שוב לאחרונה את המדרש, מיד נזכרתי בתגובת אישתו של איוב. ואמרתי לעצמי בציניות הנה "סמל לתמיכה", לאחר מכן תהיתי אולי אני טועה, והיא באמת אמרה לו את הדברים מתוך תמיכה ואמפטיה.
 

פלגיה

New member
../images/Emo6.gif

אני חושבת שאשתו של איוב לא היתה אטומה. היא ניסתה לעזור לו להיגמל מיסוריו.
 

גרי רשף

New member
אגב..

אשתו מצטיירת לא טוב, למרות שהדעת נותנת שבניו של איוב שמתו הם בניה ורכושו שאבד הוא גם רכושה. מכיוון שאין לי סיבה שלא לקבל את דברי חז"ל שזה רק משל, אני משער שהיא מייצגת את הנסיון בו הוא עמד.
 

אלי ו.

New member
ושימו לב לעובדה שהנסיון של איוב

כלל את מות ילדיו, איבוד רכושו, פגיעה בגופו אבל אשתו לא נלקחה ממנו. האם מנסים לרמוז לנו שהיא חלק מהעונש?
 

shushu10

New member
מות ילדיו=ילדיה; רכושו=רכושה;

פגיעה בגופו=צערה וסבלה; לא ככה?
 

יוסי ר1

Active member
סבלו של איוב

רוב הדברים נאמרו כאן, אז מספר נקודות לחידוד. כפי שאמר מסורתי, סבלו של איוב אינו עונש או תוצאה של חטאיו, כי אם נסיון השטן להוכיח כי איוב אינו צדיק כפי שהוא מצטייר. אמנם רעי איוב מנסים למצא צידוק לסבל בחטאים נסתרים, אולם אנו הקוראים יודעים את מה שהם לא ידעו, את דבר הניסיון של השטן, כך שהאופציה ליסורים כעונש נופלת. אשתו של איוב, עם כל הצער על אובדנה וכאבה, אינה רלוונטית לנושא, כיוון שהיא אינה מושא הנסיון. וודאי שתגובתה לאסונות יהיו כתגובת כל אדם מהישוב שנופלים עליו אסונות. תשובת איוב "עפר ואפר" אינה הצתדקות או הודאה בחטא. תגובה זו מבטאת את הכרתו של איוב כי כאדם אי אפשר לו להבין את השיקול האלוקי. אפסותו של האדם מול גדלו של הא-ל מבטלת את האופציה של האדם לעשות חשבון של מגיע לי או לוא מגיע. לקב"ה זוויות ראיה כה נרחבות, ורבדים כה עמוקים, שאדם לעולם לא יוכל לרדת לחקרם, בהיותו עפר ואפר. (אנקדוטה אירונית קטנה: איוב הוא האדם הראוי ביותר לאמר "עפר ואפר", הרי בסיבלו ישב בעפר, והתגרד בעזרת חרס באפר!).
 

justborn

New member
ואולי

הסבל שאיוב היה צריך לעבור זה חלק מהתיקון שלו שנועד לגרום לאיוב להבין שהוא צדיק לא בזכות עצמו אלה בזכות זה שאלוהים רצה בכך...
 

פלגיה

New member
מאיפה אתה לוקח את זה?

הקוראים מכירים את פרק א', שאיוב עצמו לא מכיר. איוב תם, צדיק וישר. הסיבה שהוא סובל היא התגרותו של השטן באל: "האם אתה משחד את אלה השומעים בקולך, ומשפיע עליהם כל טוב". איוב לא צריך תיקון. צדקותו של איוב היא מוסכמה מוחלטת בסיפור. היא גם לא גזירת שמים ("הכל בידי שמים חוץ מיראת שמים")
 
למעלה