מה לדעתכם היה ה"חטא" של איוב

פלגיה

New member
אבל את מעקרת את כל הספר

כל העיקרון של הספר הוא שיש צדיק ורע לו.
 
התנ"ך מעיד על יושרו

"וַיּאמֶר ה' אֶל הַשָּׂטָן הֲשַׂמְתָּ לִבְּךָ עַל עַבְדִּי אִיּוֹב כִּי אֵין כָּמהוּ בָּאָרֶץ אִישׁ תָּם וְיָשָׁר יְרֵא אֱלהִים וְסָר מֵרָע" (איוב א', ח')
 

shushu10

New member
זה נכון אבל היו לאיוב תכונות נוספות

אנושיות בהחלט, (אותן העליתי קודם לכן), שבעטיין נבחר איוב לשמש כמושא לדו-שיח בין רעיו, האל והשטן. יש כאן מסר חנוכי שחוזר על עצמו בדרכים שונות בתנ"ך. זהו העקרון שהאל הוא השולט הבלעדי בכל יצירי כפיו.
 

פלגיה

New member
אני נוטה לראות את איוב כמשל

ולכן לא מפריע לי שהוא תם וצדיק ולא חטא כלל. גם אדם כזה יכול לסבול, סבל רב מאוד, שהוא לא יכול להבין את סיבתו. צידוק לדברי - כל פרק א'. גורלו של איוב נחתם בסוג של התערבות בין הבורא לשטן. אין כאן מסר שחוזר בכל התנ"ך. יש כאן מסר ייחודי לספר היחיד והמיוחד הזה. האל שולט ביצירי כפיו - כן, במידת יראת השמים שלהם - לא.
 

shushu10

New member
פרק א' אינו סימוכין לכך שאיוב לא

חטא. הוא סה"כ מבוא מסגרת לכל הספור הארוך והמורכב עד מאד. החטא מוזכר בהמשך, כפי שציינתי. האם אין בכל התנ"ך את המסר שהאל שולט ביצירי כפיו אבל זכות הבחירה בין טוב לרע נתונה בידי האדם עצמו (והחלק של הטוב כולל גם מידת יראת השמים שלו) אולי בזה נסכים לפחות!.
 

אלי ו.

New member
אז מהי מטרת הספר?

התנ"ך אינו ספר קריאה, ספרי תנ"ך נבחרו ע"י חז"ל כדי ללמד אותנו דברים ראויים. אם נתעקש לקבל את איוב כסיפור אמיתי על אדם שחטא ונענש מה למדנו מהספר? התנ"ך מלא בסיפורים כאלה, לא צריך את ספר איוב כדי להעביר את המסר הזה.
 

shushu10

New member
לדעתי אין אפשרות שאיוב הוא אדם

חי (הוא מארץ עוץ, שכחת?) וודאי שהוא ספור אליגורי שמטרתו להאדיר את שמו של האל ולהעמיק את האמונה בבורא עולם. הוא הקו המשותף לכל הספורים בתנ"ך למרות שכל סיפור הוא יצירה בפני עצמה עם דרך וסגנון מיוחד משלו. בפרק מב, פס' ה' אומר איוב את הדבר המשמעותי ביותר בספר, לדעתי, "לשמע אזן שמעתיך ועתה עיני רעתך..." משמע עד היום שמעתי על גדולתך, מעשיך הרבים וכו' - עתה ראיתי זאת (או חזיתי) במו עיני ובבשרי שלי. מענין לקרוא גם את פס' ז' "ויהי אחר דבר יהוה את הדברים האלה אל איוב ויאמר יהוה אל אליפז התימני... והשאלה מדוע אין מוזכרת כאן תשובתו של האל לדברים האחרונים של איוב בסיום הפרשה, אלא רק מאוחר יותר "וישא יהוה את פני איוב".
 

פלגיה

New member
החטא לא רק נזכר בהמשך

הוא נעשה בהמשך. כלומר - לפי פירושך איוב קודם כל נענש, ואחר כך מלבישים עליו חטא. לא הייתי רוצה לחיות בעולם שזה אלוהיו.
 

shushu10

New member
מי הלביש עליו חטא?

לא מבינה איך החלטת שזה הפירוש שלי. בכלל לא עסקתי בשאלה מה קודם ומה אח"כ.
 

פלגיה

New member
השאלה היתה מה היה חטאו של איוב

שעליו נענש (או שבגללו סבל - זו הגרסא שלי) אם את אומרת שזה חטא הגאווה, ומצטטת פסוק מהמשך ספר איוב, את אומרת שהעונש הגיע לפני החט.
 

shushu10

New member
העונש או הסבל הגיע אחרי החטא.

הסבל מתואר מיד בתחילת הספר אך החטא מתואר מאוחר יותר, וככל שהספור מתרחב מתגלים פרטים נוספים הבאים להסביר את הרקע כולו. מכל מקום אפשר בהחלט להסיק לפי הפסוק שצטטתי בפרק ל' פס' א' וגם בפרק כט' כולו ובסופו - "אבחר דרכם ואשב ראש ואשכון כמלך בגדוד כאשר אבלים ינחם" שאיוב מדבר בגאווה על עברו המפואר, כבודו וכוחו. עברו =- עוד לפני שהוחלט במרומים להשפילו עד עפר. וגם שאלה לי אליך - אם איוב לא חטא וסתם נענש על לא עוול בכפו, כפי שציינת שעיקר הספר מדבר על צדיק ורע לו- איך אפשר להסביר את ההקלה בעונש, ואת החזרתו למצב הקודם - אושר ועושר ?
 

פלגיה

New member
לאחר שהוכח שהרעים טעו

ושהשטן טעה, והגיע דבר ה' בסערה - כבר אין צורך להוכיח דבר. אגב, קשה לומר ש"הדברים חזרו לקדמותם" כי הסבל הוא סבל, ועשרה ילדים חדשים, לא ממלאים את מקומם של הילדים שמתו.
 

shushu10

New member
תפקיד הרעים והשטן בסיפור הוא

ליצור ויכוח וחילופי דברים, כלומר להאיר את הענין מזוויות שונות. הספור לא מסתיים משום שהרעים או השטן טעו. האם יתקבל על הדעת כי זו הסיבה שאיוב מיוסר עד כדי כך? העובדות בשטח הן שיש אדם או דמוי אדם שהיה תם וישר עשה צדקה ולא קלל את האל על אף כל מכאוביו, אולם - לא הכיר בגדולתו ושליטתו הבלעדית של האל.זוהי טעותו של איוב, ויש שיגידו שזה חטאו. יש לבדוק מה אומר האל מן הסערה אל איוב? פרק מ', ו': " ויען יהוה את איוב מנ סערה ויאמר: אזר נא כגבר חלציך אשאלך והודיעני; האף תפר משפטי תרשיעני למען תצדק; ואם זרוע כאל לך ובקול כמהו תרעם;" ... עד שאיוב לא אומר מה שאומר בסופו של דבר לא בא קץ לייסוריו.
 

פלגיה

New member
לא השתכנעתי

נכון שתפקידם הוא להאיר את העניין, אבל ברור על פי פרק א' ופרק ב' שאיוב לא חטא. האל מעיד עליו שהוא לא חטא. והתמיהה שלך בשל מה ייסוריו הרבים - היא בדיוק הדילמה העומדת בעיקרו של הספר. עד שהאל לא אומר את דברו (לעולם, דרך איוב) לא בא קץ לייסורין, והאמת היא שגם אחר כך לא כלו כל ייסוריו ההתלבטות היא - האם "אין-צרות" הוא שוחד שנותן הבורא ליצוריו השומעים בקולו.
 

shushu10

New member
לא חייבים להסכים. בכל מקרה

די מעניין לשמוע דעות שונות וטוב שנמשיך בכך. יישר כחך .
 

פלגיה

New member
../images/Emo140.gif

בכל מקרה גרמת לי לחזור לקרוא את איוב מתחילתו, ועל כך יישר כח לך.
 
למעלה