מי היה "יהוה" ?
האל שבסופו של דבר נהפך לאלוהות היחידה של התנ"ך לאביו של ישו בברית החדשה ל"אללה " של המוסלמים וכו' ? רוב החוקרים חושבים היום שהיה זה אל שאותו עבדו תחילה תושבי מדין בחצי האי ערב שבטי הקינים שהיו מעין בדואים נודדים ולאחר מכן האדומים שגבלו בהם שהיו גם הם שבטי נודדים באותם האיזורים . למה חושבים כך ? גם מאיזכורים שונים קדומים במיוחד בתנ"ך מהם ברור ש"יהוה " נחשב כמי שבא "מאדום " וממדבר פאראן . מלבד זאת האיזכורים הקדומים ביותר ( והיחידים ) של "יהוה " במקורות מצריים, מהמאות השלוש עשרה והשתים עשרה לפני הספירה ( זמנה המשוער של יציאת מצרים) הם של "מחוז יהוה " שנמצא ככל הנראה באיזורי אדום או מדין. ההנחה המקובלת היא אם כך שהיה זה אל שאותו עבדו תחילה בני עמים אחרים ומהם הוא עבר לאבות הישראלים. אחת ההנחות היא שבתחילה "יהוה " נחשב לאל לוחם כמו האל הכנעני המקומי "בעל " ואולי נחשב לזהה עם "בעל " שהיה אל הגשמים והסופות ושכן בהר צפון בלבנון .ו"יהוה -בעל " נחשב לבנו של האל הכנעני הראשי "אל" שהיה כנראה אלוהי האבות. לאחר מי יודע כמה שנים מיזגו אותו עם "אל", שכבר נחשב כנראה לישות חלושה מדי בפני עצמו , הבן הפך לאב והם הפכו לישות אחת "יהוה -אל" בעלה של האלה "אשרה ". ולאחר מכן בתקופות המוכרות לנו כבר של הנביאים מיזגו בו גם את אשרה והוא הפך לישות אחת מקיפת כל . המאבק בין הנביאים תומכי "יהוה " ובין המלכה איזבל תומכת "בעל " כמאה התשיעית לפני הספירה היה אכזרי כל כך גם משום ששני הצדדים תמכו כל אחד באל שהיה זר למקומיים . אליהו תמך ביהוה שהיגיע לארץ כנען רק 300 -400 שנים קודם לכן מאדום ואיזבל תמכה באל "בעל " שלא היה "בעל המקומי" אלא אל צורי בשם מלקרת או "בעל שמם". אלא שמאות שנים לאחר מכן כל התהליך החל שוב מחדש בואריאציות כאשר הופיע ישו הנוצרי שנחשב בידי הנוצרים ל"בנו היחיד " של "יהוה " ביחד עם השכינה שמקבילה כנראה לאלה אשרה אישתו של יהוה -אל בדורות הקדומים. וכך זה חוזר . כנראה שאנשים אינם מסוגלים לחדש יותר מדי לאורך הדורות. מה שלא השתנה גם הייתה השינאה העזה שהתומכים בגירסה החדשה לדמותו של האלה התייחסו בה אל התומכים בגירסה הישנה , השינאה של הנוצרים אל היהודים שהיא מקבילה אל השנאה של היהודים אל האדומים שכנראה החזיקו באמונה ב"יהוה" עוד לפניהם ואחר כך ( אולי , ואולי לא ) נטשו אותה בעוד שבני יהודה פיתחו והרחיבו אותה. בתור תודה על ראשוניותם האדומים הפכו מאז לנציגי הרשע במסורת היהודית ומזוהים עם הנוצרים , זאת אם כי ברור שהם התמזגו כנראה בקרב היהודים בימי בית שני.
האל שבסופו של דבר נהפך לאלוהות היחידה של התנ"ך לאביו של ישו בברית החדשה ל"אללה " של המוסלמים וכו' ? רוב החוקרים חושבים היום שהיה זה אל שאותו עבדו תחילה תושבי מדין בחצי האי ערב שבטי הקינים שהיו מעין בדואים נודדים ולאחר מכן האדומים שגבלו בהם שהיו גם הם שבטי נודדים באותם האיזורים . למה חושבים כך ? גם מאיזכורים שונים קדומים במיוחד בתנ"ך מהם ברור ש"יהוה " נחשב כמי שבא "מאדום " וממדבר פאראן . מלבד זאת האיזכורים הקדומים ביותר ( והיחידים ) של "יהוה " במקורות מצריים, מהמאות השלוש עשרה והשתים עשרה לפני הספירה ( זמנה המשוער של יציאת מצרים) הם של "מחוז יהוה " שנמצא ככל הנראה באיזורי אדום או מדין. ההנחה המקובלת היא אם כך שהיה זה אל שאותו עבדו תחילה בני עמים אחרים ומהם הוא עבר לאבות הישראלים. אחת ההנחות היא שבתחילה "יהוה " נחשב לאל לוחם כמו האל הכנעני המקומי "בעל " ואולי נחשב לזהה עם "בעל " שהיה אל הגשמים והסופות ושכן בהר צפון בלבנון .ו"יהוה -בעל " נחשב לבנו של האל הכנעני הראשי "אל" שהיה כנראה אלוהי האבות. לאחר מי יודע כמה שנים מיזגו אותו עם "אל", שכבר נחשב כנראה לישות חלושה מדי בפני עצמו , הבן הפך לאב והם הפכו לישות אחת "יהוה -אל" בעלה של האלה "אשרה ". ולאחר מכן בתקופות המוכרות לנו כבר של הנביאים מיזגו בו גם את אשרה והוא הפך לישות אחת מקיפת כל . המאבק בין הנביאים תומכי "יהוה " ובין המלכה איזבל תומכת "בעל " כמאה התשיעית לפני הספירה היה אכזרי כל כך גם משום ששני הצדדים תמכו כל אחד באל שהיה זר למקומיים . אליהו תמך ביהוה שהיגיע לארץ כנען רק 300 -400 שנים קודם לכן מאדום ואיזבל תמכה באל "בעל " שלא היה "בעל המקומי" אלא אל צורי בשם מלקרת או "בעל שמם". אלא שמאות שנים לאחר מכן כל התהליך החל שוב מחדש בואריאציות כאשר הופיע ישו הנוצרי שנחשב בידי הנוצרים ל"בנו היחיד " של "יהוה " ביחד עם השכינה שמקבילה כנראה לאלה אשרה אישתו של יהוה -אל בדורות הקדומים. וכך זה חוזר . כנראה שאנשים אינם מסוגלים לחדש יותר מדי לאורך הדורות. מה שלא השתנה גם הייתה השינאה העזה שהתומכים בגירסה החדשה לדמותו של האלה התייחסו בה אל התומכים בגירסה הישנה , השינאה של הנוצרים אל היהודים שהיא מקבילה אל השנאה של היהודים אל האדומים שכנראה החזיקו באמונה ב"יהוה" עוד לפניהם ואחר כך ( אולי , ואולי לא ) נטשו אותה בעוד שבני יהודה פיתחו והרחיבו אותה. בתור תודה על ראשוניותם האדומים הפכו מאז לנציגי הרשע במסורת היהודית ומזוהים עם הנוצרים , זאת אם כי ברור שהם התמזגו כנראה בקרב היהודים בימי בית שני.