"זאת אומרת שאתה לא מכחיש את המבול?"
לא מניה ולא מקצתיה. מסורתי דבר על ארוע מן המאה ה-21 לפנה"ס, ואני הזכרתי את המבול מתוך ידיעה שזה בערך תאריך המבול על פי המסורת, ומתוך הנחה שמסורתי מכיר מסורת (אחרת, מה בצע לו ב- nickname כזה?). שים לב, שמסורתי, כדרכו, פוסל כולם במומו וכנה אותי "בור ועם הארץ". תגובתו זו מניעה אותי להאמין ש(א) לא ידע את תאריך המבול, על פי המסרת (שנת 1656, ע"פ סדר-עולם רבא), (ב) אינו מאמין שהתרחש כלל, או לפחות לא התרחש בפורמט המקראי. השערה (א) לבדה מצדיקה, לדעתי, לשלול ממנו את הכנוי מסורתי. שימו לב לדבריו: "גם המסורת היהודית וגם המסורת השומרית לא טוענות שהמבול אירע במאה ה-21 לפנה"ס". הוא טועה, אלא אם הוא מדקדק ועומד על כך ששנת 1656, היינו, לפני 4107 שנים, היא למעשה השנה הרביעית במאה ה-22 לפנה"ס. אשר למסרת השומרית: עלילות גלגמש כתובות על טבלאות שגלן הרבה יותר מ- 4100 שנה, ובהן מתואר המבול כארוע בעבר הרחוק, לכן הוא צודק באמרו שתארוך המבול, על פי המסרת השומרית, שונה מן המאה ה- 21 לפנה"ס. לענין המבול: המבול, לפחות בפורמט המקראי - מעולם לא ארע. יש ראיות ברורות לכך. ואם ספור מקראי משמעותי זה הוא עורבא-פרח, מי לכפנו יתקע שהמקרא אינו מנומר במעשיות חסרות-שחר נוספות. לענין טבלאות Ebla עליהן מצביע הלה: לא שמעתי עליהן עד אזכורן על ידיו. אני לומד עליהן כעת. לא מצאתי הרבה אוניברסיטאות הדנות בטבלאות וממה שנתן ללמוד מהן. רוב האתרים המאזכרים אותן הם אתרי נוצרים הששים על מציאת התאמה בין שמות הערים והמלכים בטבלאות, לבין הכתוב בבראשית. אל לו למסורתי, לעניות דעתי, לקבוע ראיון עם חיט צמרת לצרך תפירת חליפה. זה יהיה premature משהו. הייתי יותר משוכנע אילו ספרו הטבלאות על אבותינו. אני מניח שבדבריו 'יש אפילו סיפור מקראי מהמאה ה-21 לפנה"ס שמאושר ע"י הארכיאולוגיה' חשב להפריך את טענתי "אין שום אשוש חוץ-מקראי לספור מקראי כלשהו שקדם למאה ה-10 לפנה"ס. בזאת מודים ארכאולוגים מקצועיים". ובכן, על הניר, זה sort of. לא יותר מכך. יתכן בהחלט כי במעשיות המיתולוגיה היהודית יש הד לארועי אמת בהסטוריה של העמים בסביבה, לפני 4000 שנה, אולם בעינו נותר המצב: אין ברשומי העמים בסביבה אזכור של אבות האומה ופעלם עד למאה ה- 10 לפנה"ס. מובן שאם יוצג לי חמר המפריך את דברי, אשמח לבחון אותו בלא פניות. איני נעול על שום תאוריה...