זקנה
לדעתי נושא הזקנה ללא משפחה הוא חשוב מאד ויהיה זה שקר לומר שעריריות וקשישוּת אינן מפחידות אותי וטורדות את מנוחתי מאד. בוודאי שזו לא סיבה להביא ילדים לעולם ושילדים אינם ולא אמורים להיות תעודת ביטוח לכלום, עם זאת אני חושבת שראוי להכיר בכך שהבחירה לא לעשות ילדים אינה מורכבת מיתרונות בלבד, וכמו כל בחירה גם בה יש חסרונות שיש להרהר בהם. אני לא חושבת שנכון לומר שרוב האנשים נוטשים את הוריהם לעת זקנה. האמת היא שבחברה בה גדלתי ובה אני נמצאת כולם מטפלים בהוריהם הזקנים (עם או בלי קשר לפיליפינים), לעתים מדובר בסיוע פיסי ולעתים בסיוע מורלי. איני מכירה ילדים המנוכרים לחלוטין להוריהם (איני מכחישה את התופעה העגומה, אני רק מסייגת את ההכללות). אני די משוכנעת שלו הייתי בוחרת להיות אמא, הייתי אמא טובה וילדיי לא היו נוטשים אותי בזקנתי; הם היו מחונכים לחמלה, סולידריות ואמפטיה (ברור שאף אחד לא מחנך את ילדיו לאטימות ורשעות, אך אני מאמינה בתשואותיו של חינוך מוצלח). הכוונה אינה שילד אמור להקדיש את כל חייו לטיפול בהוריו המזדקנים, אך איני מקבלת את הגישה שמובן מאליו שילד לא חייב שום-דבר בכלל להוריו – למרות שזה לא תמיד נעים לרחוץ אדם זקן או לקנח את אפו, אין לי ספק שאני חייבת את זה (או אהיה חייבת בעתיד) להורי ולהוריהם. אני לא חושבת ש"חיי חופש" משמעם כפיוּת טובה ולטפל בהורים זקנים אינו נראה לי כעוול נוראי שיעשה לי בעתיד. אני חייבת את זה באופן מוסרי, באותה מידה שאני חייבת לתת אוכל לאדם רעב שמתדפק על דלתי, ואני מקווה שילדי התיאורטיים היו חשים כך גם הם. נקודה אחרת היא הבדידות. איני אדם חברותי יתר על המידה כיום, ואין סיבה להניח שבגיל 85 יהיו לי הרבה יותר חברים מאשר בגיל 27. מפחיד אותי מאד ליפול בגיל 80 ושאף אחד לא ידע על כך, שאף אחד לא יבוא אם אני לא אענה לטלפון, למות מרעב וכאבים אחרי שבועיים ושהשכנים יגלו את הגופה בגלל הריח בחדר המדרגות... נכון שתמיד אפשר לקחת עובד סיעודי, אך בכל זאת נראה לי הרבה יותר מגניב למות סטייל "שושלת אנטוניה", מוקפת בבני משפחה וחברים. יתכן מצב בו זוגי, שיחיה, ימות לפני, ואני, ללא ילדים או משפחה קרובה אחרת, ללא מליון חברים ומוקירים, איוותר לבדי, חולה ומשועממת, ללא אף-אחד שיגיד לי מזל-טוב ביומולדת או שנה טובה, שנים על שנים של ארוחות בודדות ושבתות עריריות. עגום, לא? בכל זאת, אחרי שאני שוקלת את כל זה, מרגישה את התחושות הנלוות ומהרהרת באפשרויות השונות, עדיין אני מחזיקה בבחירתי שלא לעשות ילדים. בחירה שלמה צריכה לכלול גם את האופציות המצערות הללו; יש להכיר גם ביתרונות הממשיים והמשניים, האגואיסטיים והאלטרואיסטים, הפיסיים והנפשיים שמביאים עמם ילדים, לשקול, להרהר, להרגיש ולהחליט.