"מובילה" - כסמכות אקדמית - או כסמכות רבנית?
וזה משנה, כי אם למשל הרמב"ם היה חי היום, והוא היה מתמודד מול - נניח פרופ' שלום רוזנברג - על תואר "הדמות המובילה במחשבה יהודית", אז יש להניח שפרופ' רוזנברג היה מנצח בקבלת התואר "בר-הסמכא האקדמי במחשבה יהודית", למרות שהרמב"ם היה מנצח בקבלת התואר "בר-הסמכא הרבני במחשבה יהודית".
על כל פנים, אם אתה על שואל דמויות רבניות, החיות בימינו, והנתפסות כאוטוריטה פילוסופית בעיני הקהילה שומרת המצוות, אז זה תלוי באיזו קהילה מדובר: בציבור החרדי, לדעתי הרב מרדכי נויגרשל נחשב מספר אחד (עוקף את הרב זמיר כהן במאות קילוגרמים). בציבור הדתי השמרן, מוביל כנראה הרב שלמה אבינר (אם כי נראה שהבסתו את הרב יעקב אריאל היא רק בנקודות). בציבור הדתי-ליברלי, הסמכות המחשבתית מספר אחד היא כנראה הרב אהרון ליכטנשטיין (מורהו של הרב יובל שרלו). תמהני אם בקרב הדמויות הרבניות החיות בימינו יש מישהו שמתקרב לרמה של השלושה הנ"ל (אולי להוציא את הרב יעקב אריאל כאמור), הן באופק המחשבה, הן בידע כללי, והן ברמת ההנמקה.
המשותף לכל השלושה אגב, זה שיש להם השכלה אקדמית (ואני מזכיר שגם לרמב"ם, כמו גם לרב קוק, הייתה השכלה חיצונית), מה שאומר, שאין מצב להיות בר-סמכא רבני במחשה יהודית - אפילו בעיני צאן מרעיתך, אם אינך בקי בהוויות העולם. לכן, הרב עובדיה יוסף למשל, שנחשב האורים ותומים של הקהילה החרדית-ספרדית, ושהיה חסר-השכלה אקדמית, מעולם לא היה נחשב בקרב צאן מרעיתו כ"ענק-רוח", אלא רק כ"ענק בהלכה" וכ"גאון בפסיקה". הרב היוצא מן הכלל היחיד שעליו אני יכול לחשוב בהקשר הזה, הוא אדם שכבר איננו בין החיים: הרב אליעזר שך, אשר למרות שהיה כידוע חסר-כל השכלה חיצונית, נתפס בקרב הציבור החרדי-ליטאי כסמכות עליונה בענייני "השקפה" (זהו המושג החרדי המקובל עבור מה שניתן להיתרגם כ"הפילוסופיה היהודית הנכונה"). אם כי גם כשהרב שך היה עדין בחיים, ידע הציבור החרדי היטב, אילו שאלות מחשבתיות ראויות להתברר אצל הרב שך, ובאלו שאלות מחשבתיות כדאי לפנות לרב נויגרשל (הצעיר מהרב שך בכמה עשרות שנים): ואכן, הרב שך התמחה בעיקר במתן תשובות לשאלות מחשבתיות הנתפסות בקרב הציבור החרדי כבעלות השלכות מעשיות, ובמיוחד במתן הוראות ציבוריות כלליות - כולל פוליטיות - כרגיל בלתי מנומקות אם כי מוחזקות בעיני הקהילה החרדית כנובעות מתוך ה"השקפה" הנכונה שלו; מאידך, הרב נויגרשל מתמחה - פחות בהנחתת ה"השקפה" אל הציבור, ויותר במתן מענה פילוסופי - כרגיל מנומק היטב - לשאלות פילוסופיות תיאורטיות (אם כי מבלי להתנזר טוטאלית במתן ייעוץ מעשי). למשל, אם אדם חרדי היה רוצה לדעת איך ראוי לנתח פילוסופית - מנקודת מבט חרדית - את דיעותיו של ליבוביץ, הוא לא היה פונה לרב שך (שכמובן בכלל לא קרא את ספרי ליבוביץ), אלא רק לרב נויגרשל - אשר דומני כי הוא בין הרבנים החרדים הבודדים שמכירים את ההגות הליבוביציאנית (הוא אגב טוען שליבוביץ צדק בכמה דברים אך טעה בדברים אחרים).