מנגנון ההגנה מפני טעויות וסילופים

מנגנון ההגנה מפני טעויות וסילופים

כולם יודעים שיש תורה שבכתב. אותם חמישה חומשים – בראשית, שמות, ויקרא, במדבר ודברים. אותה התורה שכוללת את הכל. יש בה הכל. אני לא אתעסק עכשיו בהאים התורה רלוונטית להיום, כי זה נושא להרצאה אחרת. אני רק אומר דבר אחד – אם תבוא ותאמר לי שהתורה "לא רלוונטית", "לא מתאימה", "מיושנת" וכו' אז אין לי מה לומר לך. אני לא אבוא ואתרץ לך למה התורה כן רלוונטית לך וכן מתאימה לצרכיך (למרות שזה כך) מסיבה פשוטה אחת: התורה קיימת אלפי שנים לפניך ולפני והיא תהיה קיימת עוד אלפי שנים אחרי שאתה ואני נלך מכאן. אם כבר, אתה זה שצריך להתאים לה… אתה זה שצריך להיות רלוונטי לה… קודם-כל, בוא נצא מנקודת הנחה מסויימת – הקב"ה רוצה שנשמור את התורה ואת המצוות שבה. יש לנו תרי"ג (613) מצוות והקב"ה רוצה שנשמור אותן ונקיים אותן. רוצה הוכחה לכך? בבקשה – הקב"ה מבטיח שכר גדול מאד למי שמקיים את המצוות. מצד שני, הוא גם מזהיר את מי שלא עושה כך. זאת אומרת, שהמצוות והתורה הם לא בגדר המלצה בלבד לחיים טובים ומאושרים יותר, הם ממש חיוב שעלינו לעשות – ושוב – לטובתנו בלבד. אוקיי. אבל למה שאני אקשיב לרבנים? אני מאמין בתורה. נקודה. אני מאמין באלוקים. נקודה. למה שאיזה רב יבוא ויגיד לי מה לעשות?… מי נתן לו את הזכות? למה שאני אאמין לתורה שבעל-פה? אני מאמין למה שהקב"ה אמר בהר סיני, וזהו. זה חכם מאד. באמת. הרי צריך להקשיב לקב"ה, הוא המקור, למה שבאמת תקשיב לתורה שבע"פ? למה צריך אותה בכלל?… בוא נמשיל את זה – בכנסת יושבים 120 אנשים ורוצים לחוקק את חוקי התנועה. נניח שבכנסת יושבים אנשים הגונים וישרים. הם יושבים וחושבים, ובסופו של דבר כותבים חוק אחד בלבד. כל חוקי התנועה מסתכמים במשפט אחד בלבד : "סע בזהירות". אני, בחורה נורמלית, נוסעת יום אחד בסימטה צרה במהירות של 140 קמ"ש וחס וחלילה פוגעת בילד. מביאים אותי למשפט. השופט אומר לי: "גבירתי, את נסעת בסימטה צרה במהירות של 140 קמ"ש ופגעת בילד, מה יש לך לומר להגנתך?" להגנתי אני אומרת שאני נהגת מקצועית, מתחרה במירוצי ראלי עם מכונית שנוסעת 400 קמ"ש בלי בעיה. מבחינתי, נסיעה במהירות של 140 קמ"ש זה לנסוע בזהירות. מאד בזהירות. אתה יכול להאשים אותי? ככה אני הבנתי את החוק הזה. לא מספיקה דוגמא אחת? הינה עוד אחת – נגיד, שכל חוקי ההתנהגות של אדם לחברו היו מסתכמים במילים "תהיו טובים". ואני, שוב, בחורה נורמלית, נעצרת הפעם על גניבה מאדון כהן. והמשפט השני שלי מתחיל ב"גבירתי, את גנבת מאדון כהן, מה יש לך לומר להגנתך"? איך שאני רואה את זה, אדון כהן הוא אדם עשיר מאד. אני גנבתי ממנו כדי לתת לשכנה, גברת לוי. שחיה במחסור רב ואין לה כמעט אוכל לילדיה. מבחינתי לגנוב מאדון כהן למטרה הזו – זה מעשה טוב. מעשה טוב מאד, ואני חושבת שאפילו מגיע לי פרס על זה. מישהו יכול להאשים אותי? הרי בחוק כתוב להיות טובים. ומבחינתי זה נקרא להיות טוב. איך המחוקקים רוצים שאני אדע למה הם מתכוונים אם הם לא מסבירים את עצמם? הרי המחוקקים שלנו יושבים שעות על גבי שעות לנסח חוקים שגם האדם הטיפש ביותר במדינה וגם האדם החכם ביותר במדינה יבינו את כוונתם. יש דיונים שלמים רק על ניסוח מסוים של מילה בחוק, כדי שאף אחד לא יבוא ויתרץ את מעשיו בזה שהחוק לא מובן ושאף אחד לא ימצא פרצה בחוק למעשיו. עכשיו נסתכל בתורה. בתורה יש תרי"ג מצוות, כאמור. אבל אין אף מצווה, ואף לא אחת, שאני יכולה להבין מהכתוב מה בדיוק הקב"ה רוצה ממני. כתוב בתורה על גירושין "וכתב לה ספר כריתות" – איזה ספר הוא בדיוק צריך לכתוב לה? אולי שירי אהבה? אולי להקדיש לה ספר של רם אורן? לא מפורט. כתוב בתורה על תפילין "וקשרתם לאות על ידיך והיו לטוטפות בין עיניך" – מניין לי שאלו הן התפילין המרובעות, השחורות, שגברים מניחים היום? אולי בכלל צריך לשים ביצה בין העיניים זכר לקורבן חגיגה? ואולי דווקא זית משבעת המינים? מאיפה לי לדעת?… באף מקום בתורה לא מפורטות המצוות האלו, ולא אף אחת מהאחרות. ומה כתוב על מלאכה? שאסור לעשות מלאכה בשבת… ואם יש לי שבת חתן וכל היום אני רק מתרוצץ בין האורחים שלי, יורד להביא להם שתיה, מחפש להם מקומות שינה הולמים ובסוף השבת ממש "קרוע" מעייפות על כל העבודה בשבת זה נקרא שעשיתי מלאכה? לא. זה לא נקרא מלאכה, זה דווקא נקרא מצווה. רגע, רגע, ואם אני מדליק את האור בלחיצת כפתור פשוטה שלא גורמת לי שום מאמץ חוץ מלהזיז את היד לכיוון החשמל זה כן מלאכה? כן, זה דווקא כן נקרא מלאכה לדעת התורה. איך אני אמור לדעת את זה? איך הקב"ה רוצה שאני אשמור ואקיים את המצוות אם הוא לא מסביר לי מה הוא בדיוק רוצה ממני? אם הדינים והחוקים שלו זה משפטים שאין לי מושג מה הכוונה שלהם?…
 
המשך

בדיוק בשביל זה הקב"ה נתן לנו גם את התורה שבעל-פה, שמפרטת ומסבירה כל מצווה ומצווה מה צריך לעשות איתה ומה ההלכות לגביה. התורה שבעל-פה עברה במשך אלפי שנים מאב לבנו ומרב לתלמידו ורק לפיה אנחנו מבינים בדיוק מה הקב"ה רוצה. את התורה שבעל-פה קיבל משה במשך 40 יום ולילה. רוצה עוד הוכחה שהתורה שבכתב והתורה שבע"פ קשורות זו לזו?… אוקיי: כל דיני שחיטה בתורה שבכתב מסתכמים במשפט "… וזבחת מבקרך ומצאנך אשר נתן ה' לך כאשר ציוויתיך…" (דברים י"ב, כ"א). אם נלך אחורה בספר דברים לא נמצא אף מקום שבו הקב"ה פירט איך זובחים (כאשר ציוויתיך) ולא נמצא את זה בשאר החומשים וגם לא אם נתקדם הלאה בספר דברים – אין. אין אף מקום שהקב"ה אומר לנו כיצד לזבוח, אבל הוא אמר שהוא ציווה אותנו איפה שהוא! רק בתורה שבע"פ מפורט איך לשחוט כך שזה לא יצא נבלה, מאיפה שוחטים, עם מה שוחטים וכו'. הוכחה לכך שהקב"ה נתן לנו גם את התורה שבע"פ. אבל, וכאן אתה תביא נקודה חשובה מאד אחרי שהבנו שאין תורה שבכתב בלי תורה שבע"פ – מאיפה לך לדעת שהתורה שבע"פ של היום היא התורה שבע"פ שקיבל משה מסיני? מאיפה לנו שדבר לא שונה? הרי עברנו גלות של אלפיים שנים, איך נדע שזה נשאר אותו הדבר? שהתפילין שמניחים היום הן אותן התפילין שהניח משה רבנו? הרי התורה שבע"פ לא נכתבה בתקופה ההיא, היא הועברה פשוטה כמשמעה – בעל-פה. אז אם אבא אחד שינה בטעות פרט קטן והבן שלו הבין משהו אחר הוא יעביר את הטעות הזו הלאה, וטעות ועוד טעות זה ביחד טעות גדולה שעוברת הלאה והלאה במרוצת השנים והאנשים לא מקיימים את אותה התורה שניתנה למשה בסיני. זה כמו משחק טלפון שבור. אני אומר לך את המילה "כיסא" ואתה בכלל תשמע "קיר" ומי שתעביר לו את המילה הזו ישמע בכלל "סיר" וכן הלאה והלאה עד שאין זכר בכלל למילה המקורית. נקודה יפה. אבל אתה לא חושב שמי שחושב על כל-כך הרבה פרטים לא יחשוב גם על זה, נכון?… וכאן נכנס לתוקף מנגנון ההגנה מפני טעויות וסילופים שהקב"ה נתן לנו שמונע מאיתנו לטעות ובעצם מבטיח את העברת התורה שבע"פ בצורה מדוייקת להפליא. למעשה, אין מנגנון אחד כזה, יש שבעה, ודי במנגנון אחד בלבד מתוך השבעה כדי שזה יצליח. אבל ליתר ביטחון לא מסתמכים רק על מנגנון אחד ויש את כל השבעה. נניח, שאני רוצה להעביר את המילה "כיסא" ל-500 ילדים. רק ל500. כדי להבטיח את העברת המילה נכון בנוסף למילה "כיסא" אני גם אתן לילד הראשון כיסא ביד. בטוח שאם הילד ישמע את המילה "כיסא" וגם אני אתן לו ביד כיסא הוא לא יעביר "קיר", נכון?… בנוסף לזה, אני גם אתן לילד פתק עם רמז לגבי אותו החפץ (במקרה שלנו – כיסא) – אני אכתוב בפתק "יושבים על זה". אין סיכוי שהוא יבין משהו אחר, נכון?… חוץ מאלו, אני אחזור על המילה "כיסא" כ50 פעמים. אז הילד שלנו יעביר את המילה כיסא בטוח, נכון?… וככה, אני אעשה משהו כמו שבוע – כל יום אני אומר לילד "כיסא", אתן לו כיסא ביד, אכתוב לו פתק עם רמז לגבי הכיסא ואחזור על המילה "כיסא" 50 פעמים. ככה במשך שבוע, יום יום. אני אגדיל לעשות – את הקבוצה של ה500 ילדים אני אחלק לעשרה טורים. לכל ילד שהוא בראש הטור אני אעבור על התהליך הזה – שוב – יום יום במשך שבוע. בסוף תראה שכל ילד שהוא בסוף הטור הבין בדיוק את אותה המילה שאמרתי, אפילו שהטורים רחוקים זה מזה והילדים לא שמעו. וחוץ מאלו, אני אבטיח פרס גדול מאד לכל ילד שמעביר את המילה יפה, עפ החפץ והרמז,וחוזר על זה 50 פעמים שבעה ימים. ומנגד אני גם אאיים בעונשים גדולים מאד לילד שינסה לשבש את התהליך. נו, יש איזה שהוא סיכוי שמישהו לא יבין שמדובר בכיסא?… וההקבלה של העניין למנגנונים שלנו היא כזו: מנגנון ראשון – כמעט לכל מצווה יש חפץ שקשור בה. מצוות תפילין – יש תפילין, מזוזה – יש מזוזה וכן הלאה. ככה מבינים בדיוק מה זו המצווה. מנגנון שני – הרמזים שלנו לגבי אותן מצוות מצויים בתורה שבכתב. כל מצווה כתובה שם ברמז אך לא מפורטת, וזאת על מנת שלא נשכח אף מצווה. מנגנון שלישי – אנחנו לא לומדים פעם אחת את כל המצוות, אלא חוזרים עליהן שוב ושוב במהלך החיים. זה נקרא "לשנן", בדיוק כמו שהילד שמע את המילה "כיסא" 50 פעמים. מנגנון רביעי – המצוות שלנו בנויות כך שיש להן מחזוריות מסויימת. יש מצוות של פעם ביום, יש של כמה פעמים ביום, יש של פעם בשבוע, פעם בחודש, פעם בשנה וכו'. זה מונע מאיתנו לשכוח את המצוות, כמו שהילדים חזרו על התהליך כל יום, 50 פעמים. מנגנון חמישי – זה, אני חושבת, המנגנון הכי חכם שיש, והוא ההוכחה הניצחת לכך שזו אותה תורה שבע"פ שקיבל משה - היינו בגלות. במשך 200 שנות גלותינו פוזרנו במדינות שונות ורחוקות. חלקנו היינו בתימן, במרוקו, באירופה, בכורדיסטן, בפרס וכו'… ועובדה – חזרנו משם, וכולנו משתמשים באותן התפילין ב-ד-י-ו-ק בלי שינויים, באותן המזוזות בדיוק וכו' ודבר לא השתנה. נכון, יש מנהגים שונים – אבל זו לא הלכה. המצוות נשארו אותו הדבר על אף שנות גלותנו הרבות והמדינות הרבות שפוזרנו בהן. מנגנון שישי – הקב"ה מבטיח שכר גדול מאד למי שמקיים תורה ומצוות ומי שלא גורע ולא מוסיף דבר עליהן. מנגנון שביעי – הקב"ה גם מזהיר בעונשים שונים למי שלא מקיים תורה ומצוות ומי שמשנה את התורה. אלו הם 7 המנגנונים שהקב"ה נתן לנו, והם מבטיחים שהתורה שאנחנו מקיימים היא אותה התורה שנתן הקב"ה למשה בסיני. בתקופת "שיבת ציון" (תקופת עזרה ונחמיה) כתבו את התורה שבע"פ כי היה חשש שתישכח התורה מישראל. אז הינה, יש לנו הוכחה שאין תורה שבכתב בלי תורה שבע"פ. אגב, מי שרוצה הוכחה לכך שהתורה נתנה את הסמכות לרבנים (ואך ורק להם) לפרש אותה יכול לעיין בספר דברים פרשת שופטים. כתוב שם:"ועשית על פי הדבר אשר יגידו לך מן המקום ההוא אשר יגידו לך מן המקום ההוא אשר יבחר ה' ושמרת לעשות ככל אשר יורוך על פי התורה אשר יורוך ועל המשפט אשר יאמרו לך תעשה לא תסור מן הדבר אשר יגידו לך ימין ושמאל" (דברים י"ז פסוקים י'-י"א) בשטח, אגב, אפשר לראות את זה. לדוגמא – בעבר קידשו את החודש ע"פ עדים בלבד. וכפי שאמרתי, המצוות הרי נסמכות על ימים –כי אם ר"ח יוצא ביום ראשון או שני זה קריטי מאד – לדוגמא – כדי לדעת מתי יוצא יום כיפור. והקב"ה נתן להם את הסמכות להחליט מי עד אמיתי ומי עד שקר ועל-פי שני עדים להחליט מתי יוצא ר"ח. זהו, סיימתי את טיעוניי
 
לא העתקתי את זה

כתבתי את זה.
(חלק מזה היה נושא של הרצאה אחרת בכלל, אבל הוספתי לזה כמה דברים, כמה הוכחות). יום מקסים.
 

vizini

New member
לא עומד במבחן ההגיון הפשוט.

ראשית, כדי לכתוב 613 מצוות, די בחוברת דקיקה, ולא בחמישה כרכים. בחמישה כרכים ניתן לכתוב את כל המצוות על כל דקדוקיהן. שנית, אין שום הגיון למסור חלק מהדברים בע"פ וחלק בכתב. למה לא לכתוב את הכל? שלישית - לא נכון גם עובדתית. יש מצוות המפורטות בתורה על כל פרטיהם ודקדוקיהם, והם כל מצוות הקרבת הקרבנות, ודווקא אותם לא מקיימים היום...
 
נכון.

ועובדה שזה לא כך. התורה היא לא נטו 613 מצוות. היא מורכבת מסיפורים, נכון? בעצם, כל סיפור מביא לך כמה מצוות, ע"י מעשי האבות אנחנו בעצם לומדים. די בחוברת דקיקה? זה נכון, אבל אז התורה לא הייתה תורה, אלא רשימה למכולת... למה לא לכתוב את הכל... טוב, זו נקודה מעולה. כל הכבוד לך
אבל זה הולך ככה: אתה יכול להתייחס לזה כאל "יש הפריה הדדית בין התורה שבכתב לתורה שבע"פ". חוץ מזה שאם המצוות היו מפורטות לך זה היה יוצר בעיה ברצף הסיפורי של התורה, זה גם לטובתך. קודם-כל, זה נותן לך את הסימן הבולט ביותר שאתה צריך להקשיב לא רק לקב"ה, אלא גם לרבנים שלך שבעצם מפרשים לך את דברי הקב"ה (וכבר כתבתי שהתורה שבע"פ עברה מאב לבנו ומרב לתלמידו). אם הקב"ה היה אומר לך את הכל, ככה, על מגש של כסף, לא רק שלא היית טורח ללמוד את זה, גם לא היית טורח לבוא לרבנים בשאלות שלך. זה היה יוצר מצב שלכל מי שיש בעיה, בא לקטע מסויים בתורה ומקבל את תשובתו. אתה מבין, יש מיליוני אנשים, ומיליוני בעיות לכולם. הרבנים הם אלו שמביאים אליך את התורה, בהתאם לבעיות שאתה מפנה אליהם. להיפך - זה מצוין שהמצוות לא מפורטות לך, אחרת היית מפרש אותן כפי שנדמה לך... הנקודה השלישית שהעלית - בקשר למצוות של הקרבת הקורבנות - זה גם לא ממש נכון. איך אתה אמור לשחוט בדיוק? מאיפה? מהגרון? מהצוואר? אולי מהלחי?... אם תעיין טוב במה שכתוב, תראה שלא הכל כל כך ברור לך מהכתב. ואפילו אם אתה גאון, את שאר המצוות לא יכולת להבין לבד, בלי התורה שבע"פ, נכון?
יום מקסים ושבוע טוב
 

vizini

New member
עובדה שזה לא כך?

לא, יקירתי. זו לא עובדה. אם אינך מניחה כי התורה ניתנה ע"י "הקב"ה", אלא נתחברה ע"י בני אדם, אז זו "עובדה שזה כן כך". אז הסתירות ציינתי, הופכות פתאום לברורות ומובנות... צריך פשוט לאמץ את נקודת המבט הנכונה. להדגמת הדברים, ניקח רק דוגמא אחת קטנה (אותה ציינת גם את) והיא נושא שמירת השבת. נניח כי באמת התורה ניתנה בסיני, ורק מאז התחילו לשמור על השבת. העונש על חילול השבת הוא מוות. האם הגיוני שעם עונש כל כך כבד לא יבוא פירוט מדוייק של מה יגרום לעונש הזה? האם הגיוני שפירוט כזה ימסר בע"פ למתי מעט? והאם הגיוני שלפני מתן התורה לא היה אכפת לאלוהים אם שומרים שבת או לא, ומייד אחריה - גזר דין מוות למי שלא ישמור? לא, זה בכלל לא הגיוני. הגישה השניה הגיונית הרבה יותר. מה בעצם היא אומרת? היא אומרת שהתורה התחברה במשך זמן רב, ע"י מספר אנשים, ופורסמה בעת שהמצוות הכתובות בה כבר היו לנחלת הכלל וקוימו ע"י כולם. במצב הזה, ברור שלא צריך לפרט מה הם החוקים בקשר לשמירת השבת, כי הם כבר ידועים לכולם ומקויימים במשך זמן רב. וזו היתה רק דוגמא אחת.
 
רק תסביר לי שנייה

כדי שאני אולי אוכל לענות לך...איזו תורה התחברה ע"י אנשים? זו שבע"פ או זו שבכתב?... חוץ מזה אם התורה שבע"פ חוברה על ידי אנשים זה מה שלא הגיוני כאן... קח לדוגמא את מצוות שילוח הקן. אתה מבין למה צריך את זה?... אז איך בדיוק אנשים הם אלו שעלו על זה ונתנו לזה הלכות? מילא, אני מבינה שאולי לדעתך מצוות כמו לא תגנוב או לא תרצח, שהן ברורות מאליהן, נכתבו ע"י אנשים. אבל יש בתורה הרבה מצוות (חוקים) שאין לנו מושג למה צריך אותם... אז איך בדיוק אנשים כתבו את זה?... לא. התורה שבע"פ ניתנה בהר סיני למשה רבנו, ואם אתה ממש מתעקש, אני אלך לחפש לך מקור בתורה שמוכיח את זה. אבל זה יהיה רק בסוף היום, לצערי אין איתי ספרים כאן
 

vizini

New member
שתיהן, כמובן.

ברור שהתורה שבע"פ נתחברה ע"י אנשים. הן כל כולה הוא דברי פלוני, דברי אלמוני, ולפעמים דברי פלוני מול אלמוני. אני מדבר על התורה שבכתב. היא נתחברה בתקופה מאוחרת, הסתמכה על מספר מקורות קדומים ועל מנהגים שהשתרשו במהלך הזמן. אותן מצוות שלדברייך "אין לנו מושג למה צריך אותם" הם שריד לאותם מנהגים קדומים, שהסיבה או ההסבר להם אבד, ואינם אלא אמונה תפלה או מנהג פאגאני שמצא את דרכו אל התורה...
 
חוכמולוג ../images/Emo13.gif

התורה שבע"פ נכתבה ע"י "אנשים" נכון. כדי שהיא לא תישכח. אבל מי בדיוק הביא לנו אותה? מי ציווה עלינו לשמור אותה? הקב"ה. והוא זה שנתן אותה בהר סיני. כל מה שיש בתורה שבע"פ, יקירי, זה דיונים על המצוות שבסופם קבעו לנו הלכות. אבל המצוות שבה הן דבריו של הקב"ה בלבד (חז"ל תיקנו רק 6 מצוות בנוסף לתרי"ג, לא יותר מזה). מצוות זה לא מנהגים, אל תבלבל בין שני המושגים. מנהג זה נוסח של תפילה, נגיד. אבל תפילה זו מצווה מהתורה. מנהג זה התכלת בציצית, לדוגמא, אבל ציצית זו מצווה מהתורה. התורה שבכתב לא נכתבה מאוחר יותר. היא ניתנה בסיני
קבל עם ועדה... חוץ מזה, אם לטענתך התורה שבכתב נכתבה מאוחר יותר, ע"י מי היא נכתבה? מי היה אותו האדם\אותם האנשים שהם עד כדי כך חכמים שאפילו בגלות שמעו להם ועשו ב-ד-י-ו-ק מה שהם אמרו?... החוקים שלא מובנים לנו הם לא שריד לכלום. הם רק שריד לאמונה טהורה (וכן, גם אמונה עיוורת) שיש בינינו ובין הקב"ה. שום מצווה אינה אמונה תפלה או מנהג פאגאני. לכל מצווה יש פירוש, נכון, חלק אנחנו לא ממש מבינים. אבל יש בהן כל כך הרבה היגיון (במה שכן מובן)... ושאלת מיליון הדולר... אם זה אמונה תפלה או מנהג פאגאני, למה עד היום מקיימים את זה? אנחנו הרי לא טיפשים. אם כך, מה ההבדל בינינו לבין הנצרות, למשל? גם להם יש מנהגים, ואותם קבעו בני אדם. לפי מה שאתה אומר (שבני אדם כתבו את התורה)זה אותו דבר. האמנם?
 

vizini

New member
מי הם אותם אנשים?

האנשים שערכו את התורה הם כוהנים וסופרים של אחד המלכים בתקופת המלוכה. האם הם כה חכמים? מן הסתם הם חכמים כמו חז"ל, שלדבריהם אתם מתייחסים כ"דברי אלוהים". התשובה לשאלת מליון הדולר נמצאת בשאלה, אך מפאת כבודכם לא אחזור עליה... אתם יכולים להאמין במה שאתם רוצים, וזו זכותכם. אבל ההגיון נוטה אחרי הגרסה השניה...
 
האנשים שערכו את התורה

שבע"פ הם לא כוהנים ולא סופרים. תרגום ה70 הוא בסה"כ תרגום, לא שום כתיבה של התורה ולא פירוש שלה. ואת התטורה שבכתב כתב הקב"ה. טוב, די לטחון מים
למרות שיש לי הרבה הסברים להוכיח לך שהשיטה השניה היא דווקא זו שלא הגיונית...
 

vizini

New member
לא התכוונתי לתרגום השבעים, אלא

לתקופה הרבה יותר מוקדמת. מוכרת לך בוודאי פרשת יאשיהו ו"מציאת" ספר התורה האבוד...
 
תסבירי לי מלאכית יקרה...

איך "בתורה יש הכל. הכל"(משוה כזה) מסתדר עם "צריך את התורה שבעל-פה שתפרט בעניין תרי"ג המצוות"? ואם בתורה יש הכל, אפשר למצוא תרופות לכל המחלות באמצעותה, לא? לומר שהתורה יש "הכל" זאת טענה שניתן בקלות להפריך.
 
../images/Emo13.gif

בתורה יש הכל, אבל אנחנו לא יכולים להבין את זה בלי שיפרשו לנו את זה. כן, בתורה יש רמזים לכל הדברים שקורים (ראיתי מיצג מדהים על רמזים בתורה לגבי רצח רבין ז"ל, אסון התאומים ועוד כמה). וזה בדיוק מה שכתבתי, נבצר ידידי - שאנחנו לא יכולים להבין את כל הדברים האלו רק ממה שאנחנו קוראים. אלא אם אנחנו גאונים...
 

vizini

New member
הנה משפט שיש בו רמזים לגבי

כל מה שקרה, קורה ויקרה. רק שצריך לדעת איך לפרש ולקרוא כדי למצוא אותם: "דג צר וסקרן שט לו בים זך אך לפתע פגש חבורה נחמדה".
 
למעלה