מסורת- צריך את זה?? סקר קצר

שושי 13

New member
ועוד על החינוך התימני - מאד מעניין

החינוך התימני החינוך היהודי-תימני מיוחד בעצמו, גם מבחינת תוכנו וגם מבחינת שיטת ההוראה שלו. בתחילה, חינוך הבנים היה מסור בידי האב, אך משום קשיי הפרנסה, ועול השעבוד למלכות שבאותם הימים, לא יכלו רוב האבות להקדיש את זמנם לחינוך הבנים בצורה מסורה. מסיבה זו, נפתחו ישיבות תלמודי התורה שנקראו "כניס" או "מדרש". בתלמוד התורה, לימד מלמד שהיה נקרא "מורי" , והוא זה שדאג לחינוכם של הילדים. כדי להבדיל בין מלמד התינוקות לבין הרב, היו מכנים את מלמד התינוקות "מרי אלעיאל" כלומר המרי של הילדים, אבל הרב נקרא "מרי". ה"מרי" (מלמד התינוקות), היה אחראי על לימודי התלמידים במדרש (הכניס), וקיבל אליו תלמידים שגילם הוא מגיל 3 ומעלה. קבוצה אחת הייתה לומדת קריאה וכתיבה של האלפבית וניקוד. הקבוצה השנייה הייתה לומדת קריאה מתוך סידור, וקבוצה שלישית הייתה לומדת את קריאת פרשת השבוע (יחד עם התרג'ום) וההפטרה. הלימודים התמקדו בגילאים אלו בעיקר בתנ"ך, אולם שלא במסגרת זו היה שומע הילד שעורי תורה בחברת המבוגרים. לאחר הפסקת צהריים, חזרו התלמידים ללימודם. יום הלימודים היה ארוך, משעות הבוקר ועד לשקיעת השמש, והם היו במשך כל השבוע, פרט ליום שישי. לפי החינוך התימני, הילד, עוד לפני הגיעו לגיל בר מצווה, היה צריך להיות מסוגל להצטרף אל עולם המבוגרים ("גבר בגוברין"). אחד הדברים העיקריים אותם היה צריך הילד לעשות בתור "מבוגר", הוא נטילת חלק בפעילות בית הכנסת (אמירת התפילות, קריאת פרשת שבוע והפטרות) ובשיעורי התורה.עוד בהיות הילד בתלמוד תורה הוא הולך עם אביו יום יום לתפילות ולשיעורים הניתנים בבית הכנסת על ידי הרב.כך רוכש לו הילד ידע במשנה והלכה (רמב"ם ושו"ע) ואגדה (עין יעקב,אגדות התלמוד) ואף בגמרא. לאחר גיל הבר מצווה, המשיכו ללמוד בחברת המבוגרים בשיעורים היומיומיים שהיו בכניס ערב ובוקר .שם היה ניכר מיהו הבקי, הבקיאים קיבלו הכשרה בכדי לשמש כ"כלי קודש", דהיינו כשוחט, חזן, מוהל ודיין. המרי (מלמד התינוקות) היה מקבל בדרך כלל את שכר הלימודים מאב התלמיד מדי שבוע, והשכר ניתן בתור צדקה, וזאת על מנת שלא "לעשות את התורה קרדום לחפור בה". היו מקומות בהם המרי היה מקבל את שכרו בתור ארוחות ואוכל, אותם הוא היה אוכל בתורנות בבתי התלמידים. רב הקהילה שנקרא כאמור לעיל "מרי", איננו מקבל משכורת כלל אלא היה מתפרנס ממעשה ידיו. למרות שלא היה לרב בתימן את הזמן הפנוי שהיה לרב בארצות אחרות ללמוד (בהן הרב היה מתפרנס מהציבור וכל שעותיו פנויות ללימוד), עם כל זאת רמת תלמודם של רבני תימן הייתה מן הגבוהות, ביטוי נאה לכך נתן הנוסע הירושלמי (יליד ליטא) רבי יעקב ספיר שביקר בתימן בשנת 1859 בהגיעו לכפר עלום בתימן שנקרא "גרואח", וכך הוא כותב:" העיר המצערה הזאת לה רב גדול (בארצות האלה יקראו להרב מארי), הוא המורה הוא הדיין והדורש הוא השוחט והבודק, גם חזן ושמש, ומכל אלה אין לו מחית נפשו לשליש ולרביע, גם במצער צרכי חייהם ופרנסתם. על כן גם המארי מסובל תחת עול המלאכה והעבודה אם נקלה אם נכבד. הרב הזה מארי יוסף בן סעיד (סעדיה) יצ"ו מלא תורה יראה וחכמה ורוח דעת. בקי במקרא וביאוריו עד להפליא. בקי בתלמוד ברמב"ם ועד אחרונים כאחד המורים הגדולים בארצותינו (כלומר, כאחד מגדולי הפוסקים בארצות אשכנז). וידיו רב לו בחכמת הקבלה בשנון גדול, הזוהר וכתבי האר"י למודים על לשונו בעליל כל עלה ועמוד, וכח זכרונו רב מאוד, וחובר חיבורים בקבלה ומפליא לעשות גם בקבלה מעשיות ואצטגנינות כמעשה הראשונים ... ויצא שמו בכל הארץ גם בעיני השרים ועבדי המלך. ועל כל אלה גדלה ענותנותו ואהבת בני אדם. עם פנים שוחקות מדברותיו נאוה... והוא כבן ארבעים שנה. מהלכו מנהגו ומלבושיו כמנהג המדינה, וזר הרואהו יחשבנו לאיכר או רועה צאן... הוא חרש ברזל לעשות כלי נשק אתים מחרשתים מקבות קרדומות מגרפות כל כלי האיכרים. לו חנות אצל ביתו בחור ההר כמו מערה... הוא יושב על האבנים מחזיק הברזל או העשת להבעיר באש ואביו עומד על המפוח, ואחיו עומד להכות במקבת על הסדן. גם בעשותם בעבודה הקשה הזאת מצאתים נדברים יחד בדברי תורה חכמה ומוסר. ופה בחנות יורה ידין ויועץ בכל דברי הקהלה... הפעם נכנסתי לחנותו מן הבוקר... ואיכר גוי אחד אץ עליו לכלות מלאכתו... והוא מכה במקבת על הסדן והאיכר נוגש עליו כלה מלאכתך!... מכאב לב ומשבר רוח עניתיו: אשריך מארי יוסף שפחמי אתה ואוי... להמתנהגים ברבנות". האישה בתימן הייתה בדרך כלל אנאלפאביתית (כמו רוב הנשים בארצות ערב ומזרח אירופה), ולרוב לא ידעה להתפלל, מלבד תפילות קצרות בערבית ובעברית. את הבנות הצעירות הייתה מחנכת האמא, והם לא יצאו כמעט מביתם לרחובות ולשווקים, אלא אם כן היה מדובר בביקור חברות וקרובי משפחה, חולים וניחום אבלים. אצל האמא, הייתה לומדת הבת לתפור ושאר עבודות הבית. בשנים האחרונות לגלות תימן נפתח בית ספר לבנות בהנהגת רבני צנעא.
 

Bmaya

New member
חייבת לומר משהו

הסעיף האחרון שלך, לגבי הנשים, קצת לא מדוייק. רוב הנשים במזרח אירופה הן משכילות. אני זוכרת שיחה עם בעלי, כשעוד היינו חברים, והוא סיפר לי על סבתו, שהיתה מתרגמת שפות בשירותים הסובייטים. סבתא שלו בת גילה של סבתי ז"ל. רק שסבתי לא ידעה אפילו קרא וכתוב, שלא לדבר על השכלה גבוהה. אני זוכרת שהיינו צריכים ללמד אותה להבחין באותיות בשמם של ילדיה רק בשביל שתוכל לדעת למי היא מחייגת. ובכלל, אם ממשיכים את המסורת "היפה", מקומה של האישה בבית, למרוט נוצות המעופות ולהכין אוכל, לא? זוהי חלק ממסורת תימן. אישה בבית עם הבנות, בנים בחדר עם המורי. אני הייתי משאירה חלקים בודדים מהמסורת (ולא רק אצל התימנים) ואת היתר מעלימה לחלוטין או משנה ללא היכר.
 

התמ-ים

New member
זה בדיוק ההבדל בין מסורת

לבין החיים המודרניים. הנשים לא למדו, כי הן לא היו זקוקות ללימודים, כחלק מהחיים. בלי קשר למסורת. כשהן היו צריכות - הן למדו. וגם זה לא שייך למסורת. אם המסורת היהודית כ"כ מגבילה, למה בכלל להשאיר ממנה חלקים? אפשר לזרוק הכל לפח ולהתחיל מחדש. כולל החגים (לנוצרים יש חגים יותר מעניינים עם יותר אוכל ופחות מגבילים).
 

Bmaya

New member
באמת למה?

אם רק היה אפשר לעשות זאת... אתה מתאר לך מה יקרה למי שינסה? יאכלו אותו חי. לכן כבר אלפי שנים, העולם מתקדם, אבל קבוצה מסויימת לנצח שבויה בחשיכה. לגבי חגים מעניינים או לא. בסה"כ מי שכתב את הנצרות היה יצירתי, כי אין מה לומר, יום בשנה שבו מגיע סבא חמוד, נכנס בשקט ומשאיר מתנות, הרבה יותר יצירתי מאליהו הנביא, שנכנס בלילה כמו גנב, שותה מהיין ובורח...
 

עמי60

New member
ממש לא יאומן !! מארי יוסף סעיד

המוזכר בכתבה הוא הסבא של הסבא שלי !! את המידע הזה קבלתי לפני כחודש ממנשה ענזי חוקר ב"יד בן צבי" . עמי
 

Bmaya

New member
האוכל זה הדבר היחיד

שלא גורר מלחמות
 

y0el

New member
../images/Emo221.gif למרות הציניות.....

אצוי שתדע, המאכלים התימניים אולי לא מגוונים כל כך - (בהשוואה נגיד למטבח המרוקאי,) אבל דע לך שהאוכל התימני האוריגינלי ! (לא ה"כאילו" אוכל תימני שמכיניםפה בארץ), בריא ביותר ! גם הסמנה, (ושוב...לא הסמנה שעשויה פה ממרגרינה/ חמאה מומסות) בריאה ביותר ! אם ייצא לך להיות במושב תימני שיש שם רפתות... מושב יכיני שבדרום למשל.... תבקש מהם לטעום סמנה אורגינלית.... גן עדן !
 

the ror

New member
אני חושב שמאוד צריך את זה.

אותה מסורת היא מה שמגדירה מבדילה ומייחדת אותנו. היא סמל ועדות לקשר הסטורי עמוק. לאירועים משותפים וחשובים שמשפיעים עלינו עד היום. טוב לשמור מסורת כדי לזכור ולהזכיר מי אתה ומה הקשר שלך עם אנשים אחרים, עם דברים צומחים ודוממים מסויימים, ומבחינתי במיוחד גם עם ה'. הדבר הרע היחיד שאני מסוגל לראות בשמירת מסורת זה קיומה בצורה עיוורת ובלי סיבה. ישנם כמובן מנהגים וסממנים שלא יודעים מה מטרתם אבל עדיין הם משמשים לטובה בכך שהם מסמלים משהו עמוק יותר(איחוד של לאום,חברה,דת...) כך שבראיה כוללת אני לא רואה רע בשמירת המסורת. במקרים שבהם מנהג של המסורת פוגע באדם או בזולתו כמובן הכרחי שיהיה הסבר וסימוך לאותו המנהג. לגבי התרבות התימנית, גם על דברים שאני אישית לא אוהב(מאכלים מסויימים למשל) לא הייתי מוותר כי הם מה שמגדירים את הסוג חברה המסויים הזה שבה אני נמצא ולכן אשתדל להעביר את כל מה שהועבר אלי לגבי התרבות שלי לילדיי...וכי פשוט אני חולה על המנטליות של התרבות הזו שבה גדלתי ושאני בגדול אוהב. לגבי מנהג דתי, כל מנהג לגופו. אם אפשרי לי אז אשמח לקיים כל מנהג. בלי קשר למנהגים מסויימים שלעולם לא אוותר עליהם כי יש להם חשיבות גדולה מדי בעיני. אם יש צורך בפירוט תוכלי לשאול לגבי מנהגים ספציפיים ואשמח להרחיב את דעתי בעניין.
 
למעלה