שקרים וכזבים
ראוי לציין, לפני שאכתוב, שאני נגד הענישה בצורה נחרצת, אולם, הפרשנות החולנית, היא לא יותר מאשר חולנית. ובכן, מהי הכותרת ? "מנהלת בית הספר בית יעקב בנתניה הורתה לשבע תלמידות שיכבדו את זכר ששת המיליונים לקרוא תהילים כדי לכפר על חטאן" בוא נראה, על מה אומרת כותרת המשנה שהענישה המורה את שבעת התלמידות ? על שכיבדו את זכר ששת המיליונים. האם בגלל זה המורה הענישה אותן ? לא. הענישה לא נגע לכיבוד זכרם, ובכלל לא נגעה לשואה ולנספים בה. היא נגעה להתנגדות לעמידה בצפירה, תו לא. בגלל שזהו מנהג חילוני ואין לו שום אסמכתא הלכתית, רוחנית, משמעותית, מהותית. ומעבר לכך מקורו בגויים. ביהדות, על מנת להביע כבוד לנפטר, קוראים תהילים ולומדים תורה לעילוי נשמתו. לכך נקבע יום הקדיש הכללי. הידעתם שדתיים קוראים תהילים לכיבוד זכר ששת המיליונים שנספו בשואה ? הידעתם שיום הקדיש הכללי, בין היתר, מוקדש לזכר ששת המיליונים שנספו בשואה ? אין פה שום קשר לכיבוד הזכר, אלא לעשיית מנהג חילוני. וכן ההמשך, "לכפר על חטאן" - האם באמת כיבוד הזכר היה ה"חטא" שעשו התלמידות ? לא. ה"חטא" היה שעמדו בצפירה, בלי שום קשר לזכר, לכיבוד, ולכיבוד הזכר. האם באמת הם קראו תהילים בשביל לכפר על חטאן ? לא, הם קראו תהילים, על מנת לקרוא תהילים. הם עמדו בגלל שזה היה עונש על מעשיהם, לא חטאיהם, וודאי, לא כיפרו על "חטא", או לחילופין, מעשה, של כיבוד הזכר, אלא מעשה של עמידה בצפירה. סילוף,הוצאת-דברים-מהקשרם,הפיכת זבוב לפיל, שחיתות וכיוצא בכך. ואחדד את דברי אמיה, בבית-ספר דתי עמידה בצפירה, יתכן נתפסת כביזיון הנספים-בשואה, לאור העובדה שאלו חוקות-הגויים. הבית ספר, שבונה לעצמו מסגרת יהודית, מאמינה, מסורתית, לא יכול לסבול מנהגים שסותרים זאת, ובטח לא מה שבעיניהם רק נתפס כדבר שלילי. איני נגד עמידה בצפירה, מי שעושה זאת - אשריו ומה טוב חלקו. לעשות זאת בתוך מקום שזה נתפס כדבר שלילי, וכן יכול לגרום להרתסה - הוא דבר מיותר. אני לא שופט את התלמידות, כי אני לא חושב שהם עשו זאת מכוונה רעה, נהפוך הוא. וגם המורה הגזימה בעונש, לדעתי בכלל לא היה צריך להענישם כיאם להסביר להם.