התפתח דיון מעניין, הנה דעתי בעניין זה.
משה כחלון קורא לתכנן רכבת תחתית בבאר-שבע
ציטוט מדבריו (ההקשר הוא משבר הנדל"ן):
"לא ייקרה כלום אם המדינה בתקציב 2015 תגיד – אנחנו משקיעים 10 מיליון שקל בתכנון רכבת תחתית בבאר שבע, בתל אביב אני כבר מכיר 15 אבני פינה, הנכדים שלי גם ייראו אבני פינה. היום באר שבע ריקה, תתחילו לתכנן, תראו איזה סימן, אותו דבר בחיפה ובירושלים. ב-2023 האוכלוסייה תהיה גדולה ב-20%, אז יגידו שעמוס בבאר שבע ואי אפשר לתכנן רכבת תחתית, צריך לתכנן קדימה. ההחלטות של היום צריכות להיות אמיצות, כן אני מדבר על רכבת תחתית בבאר שבע וצריכים להיערך לזה וצריך לקבל את ההחלטות לזה כבר היום".
התפתח דיון מעניין, הנה דעתי בעניין זה.
ראשית, אני לא נפעם מפרוייקטי BRT ולא משנה לי איך קוראים להם.
שנית, בבאר שבע נכון להיום יש הרבה יותר קווים בין עירוניים ופרבריים אשר נוסעים בצירים המרכזיים של העיר: שדרות רגר, שדרות טוביהו ושדרות בן גוריון.
שלישית, אין צל של ספק שמערכת התח"צ העירונית בבאר שבע היא פשוט גרועה.
רביעית, אני לא מכיר אף עיר במדינת ישראל שיש בה כביש עירוני עם 4 נתיבי נסיעה לכל כיוון, לא כולל נתיבי הנסיעה לפונים ימינה ושמאלה.
המסקנה היא שתשתית מעולה הן לרכב פרטי והן לתח"צ - קיימת.
עכשיו, תכל'ס, כל באר שבע היא קווי מזלג. כל הקווים בעלי המסלול של תחנה מרכזית> שוק> עיר עתיקה ומשם לשכונות השונות הם קווי מזלג. ואם רוצים להסתכל על הצירים המרכזיים והצירים השכונתיים המרכזיים, ניתן לראות בבירור שכמעט תמיד יהיו בהם 2-3 קווים שחולקים את אותו המסלול ומתפצלים בקצה.
נכון להיום באר שבע כבר יש BRT עם עדיפות ברמזורים וכו'. איך זה קורה? הגל הירוק גורם לכך שאוטובוס אשר עוצר בתחנה להעלאת והורדת נוסעים, מתעכב את הזמן שלוקח לרמזור להתחלף וכך הוא בקושי ממתין ברמזור והאור כבר מתחלף לירוק.
יש לנו BRT כי BRT אומר שירות מהיר ותדיר בצירים המרכזיים, זה קיים בהחלט לאורך כל שדרות רגר.
הדבר היחיד שאין לנו כBRT הוא אוטובוסים רבי קיבולת וכאלו בהחלט צריך בבאר שבע.
אז למה לא צריך BRT של ממש? כי המקסימום שצריך זה נת"צ, אוטובוסים רבי קיבולת ותכנון מחדש של מערכת התח"צ בעיר.
בנוגע לרכבת קלה בבאר שבע, היא נחוצה ואני אומר את זה חד וחלק. רכבת קלה בצירים המרכזיים של העיר, תוכל לקשר הרבה יותר טוב ובהרבה יותר מהירות את מוקדי המשיכה של העיר האחד לשני.
בנוגע לרכבת תחתית - על הנייר זה נשמע נפלא אבל זה גם אומר פחות תחנות רכבת. כמו כן, מתחת לשדרות טוביהו יש בית קברות ובכלל בכל מקום שקצת חופרים בבאר שבע מגלים עתיקות, ערים שלמות, כנסיות מתחת לאדמה ומה לא... ככה זה מדבר, החולות מכסים את הכל ומשמרים היטב את העבר, עד שחופרים ומגלים...
נחזור לפרקטיקה, רכבת תחתית בכל מקום אמורה לקשר את האנשים אל מוקדי המשיכה של העיר. בבאר שבע הם מפוזרים... יש את סורוקה והאוניברסיטה, קרוב אליהן יש את מרכזי התעסוקה של מתחם האורגים ויהושוע הצורף, יש את מתחם הביג, יש את המתחם שבטווח שבין המשכן לאומניות הבמה, דרך העיריה, בתי המשפט, קרית הממשלה ונתחם במרכזית, יש את העיר העתיקה שזה יהיה מעניין להכניס לשם רכבת תחתית ויש את עמק שרה וקרית יהודית.
איך פרקטית יוצרים רכבת קלה שתחבר גם את התושבים מהשכונות אל האזורים האלו? אופציה אחת היא לחפור את דרך מצדה ואת המשכה דרך אבא אחימאיר אל י"א ונחל עשן, מעבר מתחת לסורוקה?, המשך משם לכיוון קרית הממשלה והמשך לביג ומשם איכשהו לעמק שרה?
או שפשוט נצמדים לצירים המוכרים, רכבת תחתית שתסע מרמות על שדרות רגר ותפנה ימינה לטוביהו או שמאלה לכיוון עמק שרה.
אני בהחלט חושב שכדאי רכבת קלה ולא תחתית. כמו כן, מכיוון שבבאר שבע יש עתודות קרקע לא קטנות, האוכלוסיה מתפזרת על שטח גדול יותר ובמצב כזה רכבת תחתית לא תועיל לרוב התושבים כי לא יעשו תחנה כל 500 מטרים, אבל ברכבת קלה, בהחלט ניתן לעשות תחנות כל 500 מטרים.