מתי יבוא המשיח?

SupermanZW

Well-known member
מתי יבוא המשיח?

הרבה אנשים אומרים שעוד מעט יבוא המשיח, לפעמים זה "עוד כמה שניות" או "עוד כמה דקות" או "מחר" או "השבוע" או "במהלך החודש" או "השנה" או כל אפשרות אחרת. כל כך הרבה תקוות שווא מופצות ע"י אנשים שמטרתם לחזק באמונה אך במקום לחזק נמצאים מחלישים משום שאנשים ששומעים אותם באמת מאמינים להם ומצפים בקוצר רוח לבואו של המשיח בפרק זמן קרוב שהוגדר מראש ע"י האומר. כבר נאמר בעבר "תיפח רוחם של מחשבי קיצים", גם לטעמי המשפט הזה הוא קיצוני מדי, אך בכל זאת יש בו משמעות מסויימת, אז אולי במקום לקבוע עתים לבוא המשיח הגיע הזמן להבין שאין זמן מוגדר מראש לבוא המשיח ושהכל תלוי רק בנו ובמעשינו, ורק אם ה' יהיה מרוצה מאיתנו הוא ישלח את המשיח ולא לפני כן. אז באמת, הגיע הזמן להפסיק לטעת תקוות שווא באנשים ובמקום לקבוע עתים לביאת המשיח לחזק באמונה וליידע אנשים שמועד ביאתו של המשיח תלוי בהם ולא קבוע מראש, ואם ידעו אנשים שהם מסוגלים להביא את המשיח ולא השעון שלהם או לוח השנה אז באמת תהיה תקווה. תחשבו על זה.
 

חי אדר

New member
אכן

נקודה מאוד חשובה זו שלילת כל קביעת תאריך. שכן לא ידע אדם איך יהיו עד שיהיו. וכבר דן בכך הרמב"ם. ולאחרונה נתן את הדעת לכך הרש ווזנר בשו"ת שבט הלוי כרך י, תשובה א. יעויין שם דבריו המאלפים.
 
אחד מ 13 עיקרי אמונה של הרמב"ם:

י"ב) אני מאמין באמונה שלמה, בביאת המשיח, ואף על פי שיתמהמה, עם כל זה אחכה לו בכל יום שיבוא.
 

SupermanZW

Well-known member
אבל עדיין

אם מישהו אומר לי שהמשיח יבוא מחר, ואז אני מתחזק וציפייתי למשיח גדלה, לאחר מכן מחרתיים המשיח לא מגיע ואז אני חש יאוש ואמונתי נחלשת, זה טוב? לא עדיף שיפסיקו עם חישוב הקיצים וינסו לחזק אמונה בדרכים טובות יותר?
 
אמונה של מי נחלשת? שלי לא

של חברות שלי לא וזה שאומרים שצריך לחכות למשיח בכל יום שיבוא, זה לא נקרא שמחשבים קיצים. חישוב קיצים זה כמו שהיה לפני שנתיים או שלוש (אני לא זוכרת בדיוק) של ההוא שאמר שבאו לו בחלום ואמרו לו שביום כזה וכזה יבוא המשיח ויהיו מלחמת עולם שלישית וכו' וכו' ואמרו לו לצאת בפרסומות גדולות. כל הכסף שלו ושל עוד הרבה אחרים הוא הוציא על זה. לחשוב קיצים זה לא לחכות למשיח בכל יום ובכל רגע. לחשב קיצים זה לקבוע כעובדה שהמשיח יגיע ביום כזה כזה. אתה רואה מישהו כיום אומר שביום ספציפי יגיע המשיח? אנחנו מאמינים שהמשיח ומחכים למשיח בכל יום ויום ובכל רגע ורגע. המשיח יכול להגיע עכשיו. זה לא אומר שאם בעוונותינו המשיח לא הגיע עכשיו, האמונה שלי פחתה. להיפך! זה רק אומר לי שאני צריכה להקפיד יותר טוב ושלא הקפדתי מספיק.
 

אלישיר

New member
לא.

בעזי"ת "ואף אל פי שיתמהמה, אם כל זה אחכה לו". אלף מילים אפשר לקנות בשקל עלוב, ומשפט מתומצת אחד שוה זהב. וכל הרוצה יבוא ויטול.
 

חי אדר

New member
זה ברור

1.לא טענתי שאין עיקר ויסוד כזה, אלא קביעת התאריך הינה בעיתית ומהסבות שמנה הרמב"ם בהלכות מלכים. 2. למען הדיוק הנוסח כפי שמופיע בנוסחת הרמב"ם בפירושו למשנה בפרק עשרי למסכת סנהדרין שם מובא כדלקמן: והיסוד השנים עשר: ימות המשיח, והוא להאמין ולאמת שיבא ואין לומר שנתאחר, אם יתמהמה חכה לו.ואין לקבוע לו זמן ולא לפרש המקראת כדי להוציא מהן זמןבואו. אמרו חכמים תפוח דעתן של מחשבי קיצין. ולהאמין בו מן הגדולה והאבה ולהתפלל לבואו בהתאם למה שנאמר בו ע"י כל נביא, ממשה ועד מלאכי. ומי שנסתפק בו או זלזל בענינו הרי זה מכחיש את התורה שהבטיחה בו בפירוש בפרשת בלעם, ואתם נצבים,. ומכלל היסוד הזה שאין מלך לישראל אלא מדוד ומזרע שלמה דווקא. וכל החולק בענין המשפחה הזו הרי כפר בה' ובדברי נביאיו".
 
ואיפוא בדיוק ראית שמישהו קבע תאריך?

אנחנו מאמינים שהמשיח יכול לבוא עכשיו! האם זה נקרא קביעת תאריך?
 

חי אדר

New member
באורח כללי

לא טענתי שמישהו כאן קבע תאריך. אין לי כל טענה כנגד הציפיה והאיחולים ולפיכך הבאתי את דברי הרמב"ם כפי שהם מופיעים בפירושו למשנה. רק היה חשוב לציין זאת הואיל ולפעמים בלהט הציפיה קובעים מועדים וסימנים שהנה הוא בא יבוא. ושוב אדגיש: כי דבריי לא כוונו כלפי דברים שנכתבו כאן אלא באורח כללי בהקשר לעניין הציפיה.
 
גם אני לא דיברתי על כאן בפורום

אלא באופן כללי. האם ראיתי בזמן האחרון שאחד מגדולי הדור קבע תאריך מדויק לביאת המשיח? ממש לא! כולם אומרים שצריכים לחכות ולהאמין שהמשיח יכול להגיע בכל רגע ורגע.
 

א77

New member
אימתי קא אתי מר

השאלה הזו נשאלה כבר לפני המון שנים לאליהו הנביא שהשיב היום אם בקולו תשמעו. המילים המסיימות ומשלימות את ספר ישעיה הם 'אני ה' בעתה אחיחשנה'. היינו יש שני עתים. עת של ה'בעיתה'. עת של ה'אחישנה'. אחת משלושת השאלות הראשונות הבנשאלות לאדם בהגיעו לעולם העליון היא 'ציפית לישועה?'. יש לצפות, וגם לקוות, וגם להאמין. ביודעי כי אנו נמצאים כבר ברבע האחרון של האלף השישי, הרי שאוטוטוטו, עברנו כה הרבה, וטיפש יהיה מי שיהפוך לכופר בדיוק ברגעים אחרונים אלו. תיפח רוחם של מחשבי קיצים. ובכ"ז אין לכלול בזה את הכל בכל מכל כל. היו צדיקים שרמזו על זמנים המסוגלים מאד לבסיאת המשיח, כמו הצדיק מקאמרנא ועוד. באותן זמנים שהיו מסוגלים לפי דעת קדושים וצדיקים, כשסו"ס לא זכו, ראינו בדיוק באותן זמנים צפויים שבאו דברים אחרים כצרות לעם ישראל. אני מאמין באמונה שלימה בביאת המשיח, ואף על פי שיץמהמה אם כל זה אחכה לו בכל יום שיבא. בעבר הרחוק היתה מישהי שבכל תגובה שהיתה כותבת באיזה פורום שלא יהיה, היו רואים בכמיהתהה לגאולה. היא הייתה ידועה בכינוייה 'וונדר' ו'פלאית'. כך יאה וכך נאה, וחז"ל כבר אמרו כל מתאבל על ירושלים זוכה ורואה בשמחתה. וכן כל המקוה ומצפה לגאולה, יזכה ויזכה.
 
נכון למדתי על זה שיש זמנים מיוחדים

שמסוגלים לגאולה. שאם עם ישראל בזמן הזה היה ראוי לגאולה - המשיח היה מגיע. אבל הוא לא הגיע מכיוון שעם ישראל לא חזר בתשובה. המשיח לא מגיע לפרט כזה או אחר בעם אלא לכלל עם ישראל. לכן, כך שמעתי, שהיו צדיקים בזמנים עברו שאמרו שזמן כזה או אחר מסוגל לגאולה וביחד עם זה הם אמרו שזה יקרה אם עם ישראל יהיה ראוי לגאולה. למה הם אמרו את זה? מכיוון שהם קיוו שעם ישראל ישמע את זה ישתפר מעשיו, יחזור בתשובה על מנת שיהיה ראוי שבזמן הזה יבוא המשיח.
 

חי אדר

New member
קביעה של מצוקה וטקטיקה

היו שקבעו זמנים וזו מתוך מגמה ברורה, לנחם את העם מהגלות הקשה ולהפיח בהם רוח חיים. ולפיכך מוצאים תחזיות כאלו בעיתות השמד ושאר תקופות קשות בעם היהודי. והרמב"ם עצמו נזקק לחישוב דומה כאשר פנוו אליו מתימן לגבי אדם שהגיע אליהם וטען שהוא משיח, ולשם כך הרמב"ם עסק בחישוב מסויים של בא המשיח כדי להראות לעם שזה שטוען שהוא המשיח אינו אלא משיח שקר. באופן דומה להסבר שהעלתי בתחילת דבריי מסביר הרב ווזנר בשו"ת שבט הלוי חלק י. תשובה א. שם נשאל על עניין זה.
 

א77

New member
נראה לי שאתה מסתמך המון

על קביעות אישיות. ואני מתנצל אם אני טועה. תשובת הגר"ש וואזנר ידועה וברורה, ועדיין לא משקפת כ"כ את שאתה אומר. [חושבני, שאני שולט בע"פ בשני חלקים משו"ת שבט הלוי. כמו גם בדרשות שאולי אינך מכיר] הגר"ש וואזנר דיבר בכנס פנימי מסויים לפני מספר שנים, ועוד בחיי הרבי מלובאביץ. בסיום הכנס הפנימי הזה שהשתתפתי בו הוא אמר 'ויעזור השי"ת שנזכה לילך לקראת משיח צדקנו אני והרבי מלובאביץ יחדיו מתוך בריאות ברחמים גדולים אמן'. צדיקים שקבעו תאריכים, הם קבעו לפני שקרו האסונות עליהם כאילו נרמז מדבריך. הסיפור שהבאת עם הרמב"ם בקשר לתימן אמנם אכן כך הוא, אבל אין זה מצביע על כל תאריכי הזמנים המסוגלים עליהם הצביעו גדולים וצדיקים. גם ה'חסד לאברהם' שהיה קדוש עליון הצביע משהו בתחום, ועוד ועוד ועוד. כל אחד בזמנו הוא. ועדיין אין בן דוד בא, ועלינו מוטל התפקיד כ"א בדרכו הוא שלא לדחות את הקץ. לא לדחות, היינו יש קץ אבל שלא לדחותו. איננו מחשבין קצין, כי אין לנו מושג בחכמה זו. אבל אין לנו לדחותן, ז"א שאותן קיצים המסוגלים, קיימים. שיבנה ביהמ"ק במהרה בימינו
 

חי אדר

New member
מסתמך על הכתוב ומפורש ומושכל

כפי שהטעמתי לא אחת איני נוהג לסמוך דבריי על ספורים ומעשים, ולא על דרשות ואגדות. בדברי ציינתי לדברי הרמב"ם, ולשו"ת שבט הלוי חלק י, תשובה א. עתה אין הספר תחת ידי כדי לצטט את האמור שם. אך ברור לי כי דברי הרב ווזנר בתשובתו שאליו הפניתי מתייחסת לגבי הפחת רוח חיים לעם הנמצא בגלות כהטעמה לחישובים. הדוגמאות שציינתה מחכמים וצדיקים שחישבו אין בהם כדי לסתור את אשר אמרתי. אדרבא התחקות נאותה על תקופתם תלמד בברור מהו המניע לחישוב. ההסבר שנתתי בהסתמך על דברי מטרתו היתה להראות כי אותם צדיקים וחכמים לא נעלם מהם איסור חישוב הקץ, וזה שנצרכו לחשב היתה מדוחק ומצורך מסויים. אם לדעתך שעל אף ידיעתם את האיסור לחשב בכל זאת חישבו, אזי לטעמי זה בעצם להאשימם שעברו במתכוין על דברי חז"ל.
 

א77

New member
איני חושב שהצדיק סאפרין מקאמרנא

איני חושב שהצדיק סאפרין מקאמרנא לדוגמא. אמר שאם משיח לא יבוא עד שנה מסויימת [שהיתה לפני יותר משלושים שנה] אז שישרפו ספריו. מטרתו היתה כמו שכתבת שנצרכו לחשב היתה מדוחק ומצורך מסויים. ספריו ידועים בקדושתם. וחלילה אף אחד לא שרף את 'היכל הברכה' שלו. אם היה חושב כמו שכתבת, אז לא היה מוכן שישרפו ספריו. היה סיפור של זמן מסוגל, היינו ידעו על שנה מסויימת שהיא שנת הקץ. וחלק מעם ישראל שהיו בגולה מעבר לים דאגו לכספם, ולכן החלו במכירת נכסיהם שם. שהרי משיח מגיע עוד מעט. והיה מי מגדולי אותו הדור שבפתיחת השנה הכריז על במת בית הכנסת שהוא דאג שמשיח לא יבוא באותה שנה. ולאחמ"כ הסביר כי חשש שאם חלילה לא יבוא משיח באותה שנה, יאבדו חלק מעם ישראל תקוותם, ויתייאשו. ולכן עשה זאת. סברתך גם אם יש בה מן ההגיון, ואולי יתכן שיש בה אמת, אינה גורפת כלל וכלל.
 

חי אדר

New member
אמונת חוסן

אינני מכיר זמן שמסוגל או לא מסוגל. ואם יש זמן כזה, אזי מיותרת כל הדרישה להמתין בכל יום לבואו. זה כמו לאחוז את החבל בשני ראשיו. בכל אופן לעצמו של העניין אינני חושב שחז"ל היו מקללים את המחשבי קיצין אם היה מקום לטעמים שציינתה. אם כך היה על חז"ל לחלק ולקבוע יוצאים מן הכלל. ומשוטם שאין חילוק כזה, הכלל הוא: במקום שלא חילקו חז"ל אין לנו לחלק מדעתינו. מכל מקום זכותך להישאר תחת עמדתך באשר היא. עמדתי כפי שציינתי נשענת על דברי הרמב"ם וחז"ל, ואף בדברי הרב ווזנר בשו"ת שבט הלוי חלק י, תשובה א. ובעניין זה מיותר לציין מה אמורה להיות עמדתו של הרב שך. ומה שציינתה לגבי שריפת הספרים, ברור לכל בן דעת שהוא לא התכווין ממש שישרפו את ספריו, אלא ביטוי זה בא להמחיש את עוצמת אמונתו בביאת המשיח. תחושה לא פחות חזקה היתה גם לר' עקיבה עם בר כוכבא ואז היו שהטילו ספק ובקשו להניא את ר' עקיבה מתחושת בטחון זו ואמרו לו חייך רק עקיבא יעלו שערות על כף ידך ומשיח לא בא. ולבסוף נגלה מה שנגלה, ובמקום בר כוכבא כונה בשם בר כוזיבא.
 

א77

New member
לענ"ד

למרות שמדבריך משתמע הכללה בהגדרת חז"ל 'מחשבי קיצין'. לכל כל כל המחשבים. הרי אני בא ומבדיל בין הקדושים והצדיקים עליהם דברתי, ובין כל מיני מתנבאים למיניהם. חושבני שאתמצת את דבריי בזאת, שוב צר לי שאין דיעותינו שוות בקשר לשריפת הספרים. הרב הקדוש מקאמרנא אמר לשרוף ספריו באם משיח לא יגיע עד שנת.... הוא התכוין ברצינות לדבריו. הוא לא היה כליצן מתלוצץ. אלא שהוא ידע וודאי שספריו לא יועלו על המוקד מיכיון שהיה בטוח שמשיח יגיע עד לאותו תאריך. אבל דעתך שונה. חושבני שמצידי מיציתי בנושא. יום טוב.
 

חי אדר

New member
חיתום

אבל בסופו של דבר לא בא משיח באותה עת, ואם כן אם נשפוט במישור התוצאתי, הרי שצריך ליישם את הוראתו כפשוטה? מדוע את חישוב הקץ שאמר נפרש כפשוטו ואת המסקנה הנגזרת באם לא יתקיימו הדברים ניתן לה פרשנות דרשנית? מאידך לפי מה שהוצע על ידי בהתבסס על דברי הרמב"ם, ושו"ת שבט הלוי, אזי כוונתו מתבהרת באר היטב ואין בה נפתל ועיקש. ואדרבא הכוונה לשם שמים נגלית במלא קומתה והדרה. אבל כפי שציינתה הניין מוצה ואין טעם לשוב ולדוש ולחזור על אותם הדברים שוב ושוב
 

ד י ד ו ש

New member
מ ע ש י ם לביאת המשיח..

שלום לכולם! כדאי באמת שנתמקד במעשים ובדרכים שיסייעו לביאת המשיח ולא מתי הוא יבוא וכו' בהקשר לנאמר , מסכים עם כל מילה... אמירת תאריכים רק מחלישה עוד יותר את האמונה של החלשים או המתחזקים שאינם מודעים לאותם אנשים חסרי אחריות.. לא אנקוט בשמה של אותה קבוצה המבטיחה את ביאתו מחר ... מחרתיים וכו' המחלישה את אותם תמימים שאינם מבינים במה מדובר.. ומקסימום מלגלגים כאשר הוא לא בא. וד"ל.. אל נא אחי תרעו! והפסיקו עם זה.. לא כך מחזירים אנשים אל חיק אביהם שבשמיים. נתחזק עד לביאתו במהרה. דידוש.
 
למעלה