נוירופלסטיות של המוח והקשר שלה להבנת המציאות (קצר)

נוירופלסטיות של המוח והקשר שלה להבנת המציאות (קצר)

https://www.youtube.com/watch?v=o0td5aw1KXA&feature=youtu.be

(יש אפשרות לתרגום לעברית - למי שמתקשה)
 

schlomitsmile

Member
מנהל
מרתק ומרגש
הנושא, וגם הסיפור האישי שלה והשיתוף שלה.
מזכיר לי מאד את פרופ' פוירשטיין
https://www.themarker.com/career/1.570880

וגם את התפילה הידועה:

אֵלִי, תֵּן בִּי אֵת אֶת הָאוֹמֶץ - לְשַנוֹת אֵת אֲשֶר בִּיכוֹלתִּי לשנות,
את הַשַּלְוָוה - לְקָבֵּל אֵת הַדְּבָרִים שֶאֵין בִּיכוֹלתִּי לְשַנוֹתָם,
וְאֵת הַתְּבוּנָה - לְהַבְדִיל בֵּינֵיהֶם.

נקודה חשובה בעיניי בהקשר זה: השינוי המדובר, מהותו, מטרתו וניהולו.
מהותו ומטרתו: שינוי ביכולות הלמידה של הבנאדם, כדי לאפשר לו יותר ריבונות על חייו
(כמו שהיא הדגימה- לא ללכת לאיבוד, לא להתקל בדברים ולסכן את עצמה,
לפתוח לפניה עולמות של פילוסופיה וכד' שעניינו אותה).
לא מדובר בשינוי אישיותו, טבעו, מהותו של האדם.
גם לא בהתאמתו לסביבתו.
ניהולו: הבנאדם עצמו מנהל אותו. הוא (או היא
) בוחר את השינוי, טיבו וכיוונו.
 
יש לא מעט סיפורים כאלו וטוב שכך

לא נכנסתי וקראתי אבל אני יכול להעיד על עצמי שאמרו שלא אדע לקרוא ולכתוב או לדבר והיום אני מצליח לא רע בכלל לכן המוח הוא אכן פלסטי ואני תמיד אומר להורים אל תאבדו תקווה יש בכל ילד ניצוץ חד פעמי הרבה הורים בפייס אוהבים אותי בגלל זה כי אני מנסה לתת להם תקווה ומזכיר גם מקרים מובהקים משלי כמו אייל שחל ואחרים שהצלחו לפרוץ את מחסום הדממה אייל למשל ריגש אותי שהצליח להרצאות בפני קהל מה שלא יכל כי לא יכל לדבר אם כל הקושי הוא הצליח והוא נותן לי תקווה כי גם ממני זה רחוק זה פחות בעיה טכנית אצלי אלא בעיה מנטלית לאזור אומץ ופתיחות כדאי לפתוח את הפה בוודאי מול זרים שאיתם אני לא ורבאלי בכלל ...
 
ראיתי אכן מרגש מאוד

וגם זה החלום שלי שיבנו שכל אדם יכול להתקדם למשל אני עד גיל מבוגר חשבו שאין לי יכולות שכליות גבהות אפילו אמרו שהייתי ילד שיש לי סוג של פיגור אבל בגיל 18 עברתי מבחן מנת משכל ויצא שאני נחשב בעשירון העליון ויש לי מנת של 168 נקודות ככה אבא אמר שכתבו והיו מאוד מופתעים המאבחנת הייתה המומה סיימתי את המבחן בפגישה וחצי במקום שלוש ועניתי בטיל .

ואני עד עכשיו זוכר אותה אומרת לאחות ראשית שזילזלה בי שאני מדהים ויש לי מוח מדהים ואז היא כזה אמרה שאני רוצה ללמוד רפואה כאלו פתאום נזכרה ותניד עקצה אותי שאני לא יכול ואיךבתצליח וסתמה בסוף תפה ככה היה כל חיי שום דבר לא הלך בקלות ...

ואגב עד היום אני לא יוצא החוצה לבד כי לא מתנצא וחא יודע לקרוא מפה ובכלל בכל היום יום אני מאוד מתקשה ונחשב נמוך .
 
כנס לקובץ ששמתי עם הכתבה- ביקשת אפשרויות לשפר את מצבך

ואני חושבת שזה בדיוק האדם שיכול לעזור לך .
הוא גם לא פוסל אם חסר כסף ויש הרבה מרכזים בארץ.
אתה כל הזמן אומר שיש דברים שאתה לא יכול,
למה שלא תנסה את זה כשלב ראשון או כהצעה לאביך?
 

גורג42

New member
לא מתלהב בכלל מאנשים שטוענים שיש להם את "השיטה להצלחה"

תשמעי... גם אני "מתכנת את עצמי מחדש" דרך קבע כבר כמעט 15 שנה, ואני יכול לומר מה הסוד הכי הגדול פה:

הסוד הגדול הוא שאין שום סוד ושום "שיטה". שינוי עצמי זו עבודה קשה, ארוכה ומסובכת. התגמול על העבודה העצמית הזאת הוא מדהים, אבל אין פה קיצורי דרך.

לכן אני ממש לא מתלהב מקואצ'רים ומטפלים שטוענים שיש להם את "השיטה".

ואם נתנאל רוצה לשנות את "מזלו", הוא פשוט צריך לצאת לדרך. ומומלץ להתחיל ממש בקטן. דבר קטן אחד היום, ועוד דבר קטן אחד מחר, וכן הלאה... לאט לאט ובלי קיצורי דרך, כל השינויים הקטנים האלה בסוף יצטברו למשהו נחמד.
 
הי גור, הבחור שעליו שלומית שמה את הכתבה

לפי מה שקראתי לא נותן "שיטת קסם" .
להפך כל מה שהוא אומר שכל אחד יכול "להצליח" יותר ממה שחוזים לו מטפלים וצריך לנסות וזו עבודה איטית , פרטנית , של עקב בצד אגודל.
ההבדל (והסיבה) שבגללה השיטה שלו לא מקובלת במשרד החינוך היא בין היתר שהיא דורשת הרבה משאבים , זמן וכסף (למשל בריכות, מטפלים אחד על אחד, שעות נוספות - בקיצור כל מה שמשרד החינוך מנסה לצמצם ככל יכולתו).
דיברתי גם עם אקס שלי שעוסק בחינוך בלתי פורמלי והוא אמר שלפי הרשמים שלו זו שיטה טובה מאוד אבל כמו שציינתי בעייתית מבחינת התקציב הנדרש לה לכל ילד.
 

גורג42

New member
תחליטי: יש לו "שיטה" או אין לו "שיטה"?

קודם כל, אני לא מדבר פה על ילדים שעדיין לומדים בבית הספר.

אני מדבר פה על אנשים מבוגרים שרוצים להתחיל בתהליך של שינוי. ספציפית, התגובה שלי היתה בעקבות ההמלצה שלך לנתנאל שיפנה לפוירשטיין.

תראי, זה נכון שכל אחד יכול להצליח יותר ממה שחוזים לו המטפלים (שזה לא בדיוק רף גבוה במיוחד). אני רק לא מבין איך "בריכות" קשורות לזה (נשמע לי כמו קטע של שיטה ספציפית מאוד) או בכלל למה זה צריך להיות עסק כל-כך יקר.

מי שבאמת רוצה לשנות להשתנות, לא צריך את הפוירשטיין ולא צריך אף אחד אחר. גם לא צריך תשתית יקרה של אביזרים. כל מה שצריך זה רצון ונכונות להתמיד.

לא יודעים איך להתחיל? גוגל הוא החבר הטוב ביותר שלכם. במרחב של הרשת יש אינספור רעיונות שלפחות מקצתן יתאימו לך כאדם ספציפי.

אפשר כמובן גם להתייעץ עם אנשים אחרים, בין אם כדי לעשות לעצמכם סדר בדברים או סתם כדי לקבל נקודת מבט נוספת.

היתרון היחיד של הליכה למטפל/מאמן/מהפנט/מה-שזה-לא-יהיה, הוא שמהלך כזה עשוי לסמל משהו עבור הבן-אדם. זו עשויה להיות הדרך שבה מישהו אומר לעצמו "אוקיי, עכשיו אני רציני ואני באמת הולך לעשות את זה". אבל העבודה עצמה תהיה בדיוק אותה עבודה.
 
כתבת "שיטת קסם" ואני כתבתי "שיטה"

אני לא חושבת שאתה יכול לדעת מה אדם ספציפי יכול או לא יכול -
כלומר יש שאוטידדקטיות מתאימה להם ויש כאלה שצריכים יד תומכת.
אני לא חושבת שלא אתה ולא אני למדנו את השיטה שלו כדי לומר -
שמע, זו עבודה בעיינים . אף חשוב מזה שיטתו לא מצטיירת ככזו -
היא מצטיירת כעבודה של שנים עם ספסיפיקציה של תרגילים ונסיונות לטפל בדברים שהם המרכיבים את התשתית של פעולות מורכבות - בסיס המחשבה.
הסיבה שכן בחרתי לומר שזה יכול להועיל הוא שקיבלתי ולא בפעם הראשונה פידבק מאוד חיובי עליו מצד אנשים שאני מחשיבה כחסינים מאוד להנחות על שיטות קסם וביקורתיים מאוד כלפי סובב והחברה בפרט.
לכן , אני לא יודעת מה יכול להועיל ואני לא יודעת כמה זה יכול לעלות -
מהכרותי עם נתי הרבה פעמים קשה לו להביא את עצמו לפעולות וחיפוש כמו שהצעת ויש המון קשיים מינוריים לאדם רגיל בדרך שיכולים שלא לאפשר לו דברים. אני חושבת שלכן בחינה ספקנית של גישה חדשה- שיטה, ולא קסם , יכולה להועיל כאן.

מה עוד?.
אתה לא יודע איך בריכה יכולה להועיל , אבל אתה יודע איך לשנן רשימת נשיאים עזר לך . בריכה יכולה לסייע במגוון דרכים, ראשית תחושתה עוטפת ומאוד עוזרת לאנשים שיש להם למשל קושי במגע, שחיה מאוד מאזנת ובריאה לגב ולשרירים , היא מאוד מרגיעה, מגע עם מים יש בו משהו שאישית אותי נפשית מרומם ויש עוד המון אנשים מתחומים שונים אפילו בפיזותרפיה שטוענים שזה משנה משהו בעצם המחשבה על התנועה והיכולת לנוע ללא משקל שמסייע מאוד כשמגיעים בכלל לתכנון מוטרי וליכולת להזיז איברים ...

לא יודעת יש כל כך הרבה.
אני די בטוחה שאיכשהו הכל מתקשר להכל ואם אתה יודע להבחין בזה אתה יכול לבנות בעצמך תוכניות לימוד מרתקות ומעמיקות שיסייעו מאוד לך ולפעמים גם לאחרים במגוון פעולות (בדיוק כמו שקשר עם בע"ח מאוד יכול לסייע למצבך הנפשי ולקשר עם בני אדם דווקא!).
 

גורג42

New member
הבעיה שלי היא לא עם ה"קסם", אלא בטענה שיש שיטה אחת לכולם

קודם כל, אני דווקא כן יכול לראות איך בריכה יכולה להועיל. ראיתי את זה עוד לפני שכתבת את ההודעה שלך, ואני לא מזלזל בזה בכלל.

אבל לאנשים אחרים עשויים לעזור דברים אחרים. להגיד שבית-ספר צריך דווקא בריכה כדי ליישם את השיטה, ולא - נגיד - מחשבים או כלי נגינה או בעלי-חיים או מיליון דברים אחרים, מצביע על זה שהשיטה יותר מדי אוניברסלית מכדי שאקח אותה ברצינות.

וזאת הנקודה שלי.

ולגבי הצורך ביד תומכת, אני מסכים איתך. כבר כתבתי שזו התועלת היחידה שאני רואה כאן, וגם בזה לא צריך לזלזל. עצם העניין שהולכים לעבוד באופן רשמי עם בן-אדם אחר שנותן לך פידבק, זה חשוב פי אלף מכל "שיטה".

(זה גם מה שאני תמיד אומר להורים שבאים לכאן ונשבעים בזכות ה-ABA, רק בגלל שמשחק קבוע עם המטפלת שלהם עזר לילד להתקדם. לא עולה על דעתם שעצם הפעילות החברתית השגרתית והאינטקרטיבית תוך כדי משחק, זה מספיק כדי לקדם ילד שעד עכשיו ישב לבד בבית כל היום ובהה בקירות)
 
לא הבנתי הכל -

בקשר למה שיכול לעזור לאדם- אני מסכימה, יש כאלה שבריכה ויש כאלה שכלי נגינה או מחשבים . זה החולשה של כל שיטה אבל יש בין הרבה אנשים קווי דימיון מסוימים ואם רואים שיש הצלחה מסוימת ביחס לשיטה מסוימת אין סיבה לא לקחת אותה זמנית ככלי לשיפור עד שמוצאים משהו מוצלח יותר.

אני לא הבנתי למה אתה מתכוון בזה שאם יש בריכה היא יותר מדי "אוניברסלית" - אם כבר פחות מדי אוניברסלית ומתאימה לכל אדם - שכן כמו שציינת לאחד זה בריכה ולשני כלי נגינה.

בקשר לבריכה- רשמת "אני רק לא מבין איך "בריכות" קשורות לזה "
אז פשוט עניתי למה שהבנתי כשאלה מסוימת שעלתה (בלי סימן שאלה) .

מאוד אהבתי מה שרשמת על ה-ABA כמחשבה בכלל על שיטות והיכולת לבקר אותן . אני מתייחסת גם לשיטות שונות ואפילו לחלק מהפסיכולוגיה (למשל לתיאור שונות מסוימת ושימוש בכלים מסוימים - וזאת למרות שאני פוסלת את רובה) כסוג של אופציה למבט שהוא "מלאכותי" אבל כן קולע במשהו לדבר קיים ולצורך הניסיון לתרגם דברים הוא יעיל. למשל אין לי ספק שיש חוסר הבנה משווע של אוטיזם ומחלות נפש בפסיכולוגיה אבל להרבה אנשים הרעיון של "שיחה" , הניסיון לעשות רטרוספקטיבה למניעים שלהם, התיאור וההצמדה של בעיות שונות , נגזרותיהם והקשר של זה לבעיות אחרות - כולל מיפוי מוחי מאוד מאוד יעילות ותורמות הרבה לאפשרות לפתח דרך טובה יותר ומסייעת לאדם לחוש בטוב ולחקור את המציאות סביבו בדרכו.
 

גורג42

New member
בוגרים לא יכולים לקבל 168 במבחן IQ. סתם לידע כללי.

הגבול המדיד של מבחני ה-IQ הסטנדרטיים לבוגרים הוא נמוך יותר.
(ילדים, כמובן, יכולים לקבל יותר)

ועוד לידע כללי:

168 זה לא סתם "עשירון' עליון" אלא ה-0.001% העליון. כלומר, זה בן-אדם אחד מתוך מאה אלף.
 
אין לי מושג

אני יודע שאבא אמר שכתוב שאני בעשירון העליון וזה המנת משכל שלי חוץ מזה שמעתי על אחד עם מנת משכל של 200 שהחשבו אותו לאיש החכם בארצות הברית אז איך אתה מסביר את זה וגם עוד מתמקטאי שזכה בפרס פילדס אומרים שיש לו 220 איקיו שזה בכלל מטורף מאיפה הידע שלך שזה עד 160 לא שזה משנה ה 8 נקודות האלו ואני יודע שגם ארי קיבל ב165 אז יש עוד עדות אשמח למקורות גור אבל באופן כללי אני נחשב מחונן על לא שזה משנה כח כך אי פחןת מאמין במבחנים כי הם לא מודדים יצרתיות וזה הכי חשוב למונרו היה גבוה מאנשטיין ועדין היא לא פיתחה כלום לכן מנת משכל גבוה זה נחמד השאלה מה עושים איתה מה דעתך על הנושא ?
 
בזמנו הייתה כתבה על מחונני הכל

ואמרו שיש להם 160 מנת משכל והם 1 ל 100 אלף לכן נראה לי שה 8 נקודות לא אומר הרבה .
 

גורג42

New member
יש שתי סקלות דומות (אבל לא זהות) ו-160 זה מקסימום 1 ל-30,000

יש שתי סקלות IQ מוקבלות: אחת עם סטיית תקן 15 והשניה עם סטיית תקן 16.

160 עם סטיית תקן 15 זה 4 סטיות תקן, שהם 1 ל-30,000.
160 עם סטיית תקן 16 זה 3.75 סטיות תקן שזה 1 ל-12,000.

לעומת זאת:

168 עם סטיית תקן 15 זה 4.53 סטיות תקן, שהם 1 ל-350,000.
168 עם סטיית תקן 16 זה 4.25 סטיות תקן, שהם 1 ל-100,000

אז כן, ה-8 נקודות האלה הן הבדל משמעותי (הבדל של פי 8-12).

ניתן לחשב את המספרים האלה עם כל מחשבון שיודע לחשב סטיות תקן של התפלגות נורמלית.

לא שזה באמת משנה לענייננו. גבול המדידה של מבחנים זו ממילא נקודה די שרירותית שתלויה במבחן עצמו ולא במשמעות האמיתית של התוצאה.
 
הבנתי נשמע מעניין

כי בזמנו שמעתי שטענו שמי שיש לו 160 הוא אחד ל 100 אלף , לא חושב ששה משנה כל כך מה שנסיתי לומר שכמו שנאמר כאן שום מקרה הוא לא מקרה אבוד והבאתי דוגמה עלי אחד שאמרט שיש לו יכולות מאוד נמוכות ואחר כך התגלו כמאור גבהות ה 8 נקודות לא משנה וזה סך הכל מה שאבא אמר שהיא כתבה אד נגעד 160 בסדר העיקר שזה גבוה לעומצ מה שחשבו ולא האמנו ...
 
למעלה