גם קישוריות לתחבורה ציבורית משלימה זה משהו שיותר מפותח בדרום
השוואה מעט מתעתעת, בין שדרות, נתיבות ואופקים לצומת חולון או
וולפסון.
הסיבה היא משולשת.
1. באזורים של גוש דן שהזכרת אכן יש הרבה יותר אנשים בקרבת מקום
אבל ברובם לא צריכים את הרכבת לצורכי עבודתם שעפ"י רוב היא באיזה שהוא
מקום בגוש דן
2. המרחק העצום בקנה מידה ישראלי מגוש דן של עיירות צפון מערב הנגב נותן
לרכבת יתרון בהגעה מהירה לגוש דן למי שצריך אותו לצרכי עבודה, ביקורי משפחה או לימודים, או, חלילה, מרפאות חוץ באחד מבתי החולים של גוש דן.
תושבי וולפסון או כאלו שגרים ליד צומת חולון או בבת ים/חולון ליד קוממיות בהרבה
מאוד מקרים אוטובוס מהבית או הפרייבט שמחובר להם בניתוח פלסטי לתחת עושה
את העבודה טוב יותר.
3. שוב אחזור למרחק. מי שאין לו רכב ליסינג מהעבודה הרי שהמרחק בין נתיבות
ובעיקר אופקים לת"א/הרצליה/ר"ג/פ"ת (ארבע ערים שהן מהוות מוקדי תעסוקה ויוממות מובהקים) הוא די גדול והוצאות הדלק עצומות.
מי שגר בבת ים או חולון או יפו הנסיעה ברכב שלו היא הרבה יותר קצרה במרחק
ואפילו שיש פקקים עדיין הוצאות הדלק קטנות יותר.
גם קישוריות לתחבורה ציבורית משלימה זה משהו שיותר מפותח בדרום
אבל לפני זה, נקודות זיכוי במס מאפשרות לך לעבוד במרכז ולגור באופקים, נתיבות, שדרות ושאר יישובי המועצות האיזוריות באיזור ולהנות מההטבות במס. כך שהדלק, בלאי וכו' בטלים גם ככה. שלא לדבר על עלויות מחיה זולות משמעותית מתושב בת ים או חולון שעובד בתל אביב
באופקים, נתיבות ושדרות קיימת נגישות סופר גבוהה של קווי אוטובוס עירוניים ושל קווים ליישובים הכפריים באיזור. חניוני תחנות הרכבת בערים אלו לא מלאים, יש בכל תחנת רכבת כ100-150 מכוניות בסך הכל וזה ממש מעט. הרוב המוחלט מגיע לתחנות הרכבת באוטובוס או ברגל.
בגוש דן, הקישוריות של אוטובוסים לתחנות רלוונטיות כמו קוממיות ויוספטל לא משהו, גם לרכבת משה דיין לא וואו. כמו כן, זה שיש מסוף אוטובוסים בוולפסון לא אומר דבר על הנגישות ממנו לתחנת הרכבת, לא הדבר הכי סימפטי לביצוע.
בעוד בתחנות הרכבת החדשות של ערי הנגב המערבי (כמו שאור יהודה ויהוד הן לא עיירות אלא ערים, כך גם אופקים, נתיבות ושדרות הן לא עיירות אלא ערים), נבנו מסופי אוטובוסים במתחם תחנת הרכבת, כשהמסוף צמוד למבנה תחנת הרכבת, דבר המאפשר נגישות גבוהה, בתחנות גוש דן הדבר לא קיים וההתבססות היא על קווים שרק חולפים במקום כשחלק נכבד מהם לא בתדירות מספקת.
במילים אחרות, אם לא הייתה נגישות תחבורתית משלימה כמו שצריך לתחנות הנגב המערבי, השימוש ברכבת לא היה עולה באותה רמה שהוא כיום.
דר"א, באשקלון, לאחר שנה של פעילות דן בדרום שבמכרז הוכנסו שינויים ושיפור שירות לרכבת, הנוסעים התחילו להשתמש יותר ויותר באוטובוסים המובילים לרכבת עד לרמה שאוטובוסים עוזבים את תחנת הרכבת מפוצצים עם נוסעים על הדלתות. אז חלק מהקווים תוגברו עוד לפני כחצי שנה וממש לאחרונה חל עוד שיפור משמעותי בלו"ז של קווי ההזנה לרכבת וממנה (נראה לי שיש עדיין הודעה על כך באתר דן בדרום, הודעה גדולה ומפורטת).
גם בפתח תקווה רואים יותר נוסעים מגיעים לרכבת קרית אריה באוטובוסים מאז שהשירות לתחנת הרכבת השתפר.
הנוסע הממוצע מעדיף את הרכבת כשזו חוסכת לו זמן ומאפשרת לו נוחות נסיעה. נסיעה מבת ים לתל אביב באוטובוס זה לא דבר מרנין, אבל גם נסיעה לאחת מתחנות הרכבת, אינה נגישה ותדירה וזו בעיה. ובתחנת הקוממיות עם מסוף אוטובוסים דיי סמוך זה ממש מקומם.