סוף שבוע הפתעה באמסטרדם

Gרר

New member
Samhoud Places - הבייבי של מושיק רוט

Samhoud Places, המסעדה עם השם הלא ברור של מושיק רוט, היתה העילה שסביבה בחרנו בסוף שבוע הזה באמסטרדם.

על המפה המסעדה ממוקמת במקום קצת מוזר, בסמוך מאד לתחנת הרכבת המרכזית של הולנד אבל לא בכיוון של הדאם אלא דווקא בכיוון מזרחה, ממש אחרי מלון ה-double tree עם המראה ההייטקיסטי מדי לטעמנו. בדרך לשם לא היה כל כך ברור מאיזו סיבה נבחר דוקא המקום הזה. החלונות הגדולים שבפנים סיפקו את התשובה, או כמו שהסביר המלצר - הנוף הכי יפה שאפשר למצוא בעיר מגובה אפס.

החלונות גם מספקים כנראה את הסיבה לכך שהמסעדה עצמה מעוצבת מאד בפשטות. לאורך החלל המאורך מאד פזורים שולחנות עץ ריבועיים. כורסאות. חלון למטבח שמאפשר להציץ על צלחות המנות. זהו. כל היתר זה הנוף. לא מפתיע בדיעבד לקרוא דיווחים שציינו לשלילה את העיצוב של המסעדה. אנחנו, תיירים שכמותנו, סימנו דוקא לחיוב את הנוף שהשמש מאירה אותו עד לשעות מאוחרות מאד.

שתי קומות יש למסעדה. הקומה התחתונה היא החלק היותר קז'ואל שמגיש "street food": הפרשנות של מושיק לאוכל רחוב. מי שמצה למצוא שם גם מחירים של אוכל רחוב - think twice. בקומה העליונה, שבה היינו, מגישים את התפריט ה"רשמי" של המסעדה שמכוון בצורה די בולטת לכיוון של ארוחת טעימות. הגדולה יותר מחירה 190 יורי. הקטנה יותר מתומחרת ב-130 יורו. בתרגום גס - 900 או 600 ש"ח לאדם. סכום שגם פחות ממנו אני נמנע מלהוציא בארץ אבל הפעם זה נכנס לחשבון הכולל של הסופ"ש ולקחנו מראש בחשבון שנרצה את ארוחת הטעימות הגדולה.

לא ברור בכמה אחוזים עלתה הנוכחות הישראלית במסעדה שבכל זאת לא אמורה "לדבר" לכל אחד מאז ההופעה של מושיק במשחקי השף. כשאנחנו היינו היו נוכחים לפחות עוד זוג ישראלים אחד שם. מדגם לא מייצג ובכל זאת כנראה שלטלביזיה יש את הכח שלה.

מילה אחרונה על ה"מסביב". למרות שני כוכבי המישליין הכמות והנוכחות של אנשי הצוות היתה סבירה והרגישה פחות >>לוחצת<< ממסעדות ממושלנות בפריז. במהלך הארוחה שירתו אותנו רוב הזמן שני מלצרים שהגישו את המנות והסבירו ארוכות לגבי כל מנה. חוץ מהם גם היה מישהו שנראה כמו אחמ"ש וניגש פעם פעמיים לשאול אם הכל בסדר. אז כן, כל פעם שמישהו קם המלצרים מיהרו לסדר לו מחדש את המפית וסכום הוחלף אחרי כל מנה אבל סך הכל זה הרגיש נינוח ונעים יותר מאשר בממושלנות של פריז.

לארוחה.

בדרך כלל אני משתדל לתאר בפירוט כל מנה. כאן זה כמעט בלתי אפשרי. על כל מנה המלצר דיקלם רשימה ארוכה של מרכיבים שנוכחים במנה. על חלק מהמנות הומלץ הסדר או אופן האכילה. לא היה שום סיכוי לזכור את הכל ולכן אני בעיקר אתן לתמונות לדבר... אשרבט קצת מה שהצלחנו לשחזר ואת כל היתר... אינשאללה שתוכלו לטעום בעצמכם בטוטו
(לפחות על פי רחשי השמועות).
 

Gרר

New member
פתיח ראשון: "בבה" סרטנים

הגירסה של מושיק לעוגת ה"בבה", שלמיטב היכרותי היא מעין עוגת ספוג שספחה אליה רום או אלכוהול אחר. כאן הבבה היתה של סרטנים והקציפה היא (אם זכרוני נכון) של לנגוסטין.

בכל המנות של הארוחה יחזרו המשחקים בין הטעמים והמרקמים וגם כאן ביס מהבבה שחרר מישום מקום טעם חמצמץ לא צפוי וזה מוסיף הרבה קסם למנות.

עם זאת, המנות עם הקציפה היו לנו הפחות מוצלחות בארוחה. אולי זה בגלל שאני מעדיף קציפה שלא נותנת רק אלמנט של מרקם אלא גם מוסיפה טעם, וכאן הקציפות היו יחסית אמניות והוסיפו בעיקר קטע של מרקם.

כפתיח זה היה פתיח חביב, אבל לא משהו מעבר. מה שכן - הויזואליות של כל המנות - למוזיאון.
 

Gרר

New member
פתיחים 2-4: "בונבון" כבד אווז ועוד הפתעות

למעשה שלושה פתיחים שהוגשו ביחד.

הראשון, בכף, היא סוכריה של כבד אווז בציפוי של אבקת אצות. יחד איתה היו שם גם ליים והפתעות נוספות. קרם הכבד היה בטמפרטורה מאד נמוכה וזה היה ממש כמו לאכול גלידה של כבד אווז. בכלל, כל הכפית הזאת היתה ביס מוצלח מאד.

העוגית הקטנה ליד זה פרשנות של מושיק לעוד סוג של מאפה, והפעם למילפיי או הקרמשניט המוכר. המילפיי היה מתפוחי אדמה ואל תשאלו אותי אפילו מה החליף את מקום הפטיסייר.

בכוס ויסואז' של כרישה ותפוחי אדמה עם מרנג אצות ים ודגים. לסליל היה מרקם של קלקר, כמו שאפשר לנחש כשמסתכלים עליו.

זה היה הפתיח המוצלח מבין השנים. מה שנקרא "בשביל פתיח כזה - הגענו עד הלום". מה שכן, מתסכל קצת שעוד לפני שמבינים מי נגד מה במנה היא כבר מסתיימת ואי אפשר לקבל ממנה שום התרשמות נוספת. באסה.

בתמונה - הכפית והעוגית
 
פירוט של הכפית

היה שם כדור של כבד אווז מצופה אבקת אצות
כדור של קיפוד ים
ודיסקית של קוקוס...
ההרגשה בתוך הפה הייתה מאוד קרירה ומאוד מרעננת.
טעם של ים ושל אדמה ביחד..

אחלה פתיח..
 

Gרר

New member
עיקרית אלף - המחווה לגרינפיס


וד לפני שהוגשה המנה הונחו על השולחן שתי תחתיות עם הציור שנותן למנה גם המחשה ציורית. רעיון מאד חמוד.

המנה הורכבה משלושה חלקים, כל אחד עם וריאציה קצת שונה ל- Green Peas.

במחזיק העטים המוזר - קונוס ובתוכו כבד יונה. העלה הדקיק של הקונוס התפצח בפה ומתוכו התמוסס הכבד לחגיגה שלמה בפה. בקעריות היו באחת ניוקי אפונה - מענג במיוחד. מהשניה אני לא זוכר כלום חוץ מכך שהיתה שם תערובת של גבינות כלשהן. להשלמת המרקמים נכחו במנה גם עיגולי קוויאר מולקולארים משמן זית ועוד ג'לי מהשד יודע מה

בכל מקרה זו היתה המנה המוצלחת ביותר מבין כל המנות העיקריות.
 
תוספת

כשמלצר הגיש את המנה הוא אמר שיש כאן
"פתיח- מנה עיקרית וקינוח"
הפתיח- היה הביס המושלם של הקונוס הפציח עם קרם כבד היונה.
המנה העיקרית הייתה ניוקי האפונה
והקינוח היה מעין גלידת אפונה...

אהבתי מאוד את המעבר בין הטמפרטורות השונות והמרקמים השונים.

מנה שאזכור עוד הרבה שנים!
 

Gרר

New member
(המשך) שני החלקים האחרים של המנה

שימו לב לעמוד שנשא עליו את הקונוס המופלא.
 

Gרר

New member
עיקרית ב - ביצה מושלמת

מנה שלא צילמתי והצילום שצרפתי הוא מתוך בלוג שנקרא Elizabeth on Food.

המושלמות של הביצה מתקבלת מבישול איטי שלה בטמפרטורה של 62 מעלות למשך שעה בתנור. להשלמת המושלמות היה שם גם רביולי פרמז'ן, פטריות מורל והירוקים שהמלצרית טענה שהם זוקיני הם כמובן אספרגוס (ככלל, היא היתה הפחות מוצלחת מבין שני המלצרים ששירתו אותנו והאנגלית במבטא אסייתי שלה עוד יותר הקשה להבין את ההסברים שלה. המלצר השני היה הרבה יותר סבבה ולמזלנו הוא גם זה שהסביר על רוב המנות).

מבחינת הטעם - זו היתה מנה שפחות התלהבנו ממנה. כנראה מסוג המנות שעל הנייר שמסכם את המחקר של איך מבשלים ביצה מושלמת נשמעות יותר מאיך שהן מרגישות בפה.
 

Gרר

New member
עיקרית ג - לנגוסטין קלאסי VS מודרני

שתי וריאציות ללנגוסטין.

מצד שמאל של הצלחת זו הגירסה הקלאסית, שמוגשת בלי הרבה שטויות וגימיקים. מצד ימין זו הגירסה המודרנית שמשלבת בין היתר בלאדי מרי "מפורק".

כמו שאפשר לנחש - מהגירסה המודרנית התלהבנו יותר. הקלאסית כנראה פונה יותר למי שמחפש איכויות של חומרי גלם ולנו, רודפי גימיקים שכמונו, היא הרגישה קצת בנאלית.
 
הפס השחור שמפריד בין שתי הוריאציות

הוא קוויאר הולנדי!
המלצר הכריז על כך בגאווה גדולה...

גם הלגוסטין לפי דעתי היה הולנדי- אם זכרוני אינו מטעה אותי..
 

החתולית

New member
אכלתי מנה דומה שלו

בטעימות של הארוחה המשותפת עם מאיר אדוני שהיתה בכתית.
 

Gרר

New member
עיקרית ד - "הנשיקה"

מנה שלא מופיעה בתפריט הרגיל אלא ברשימת האקסטרות אבל ביקשנו להחליף את מנת האספרגוס הלבן במנה הזו ונעננו בשמחה וגם ללא תוספת מחיר.

אחת המנות העיקריות היפות ביותר שיצא לנו לאכול. הצבעוניות שלה פשוט מדהימה. דוקא בחלק של ה"נשיקה", הכבד אווז שעטוף בקרם אוכמניות, היה לכבד טעם "כבד" יותר מאשר הטעם האופייני של כבד האווז. לרגע חשבנו שאולי מדובר בכבד של ברווז או משהו אחר אבל בתפריט אכן כתוב כבד אווז. אולי הוסיפו לו משהו.

הסלטון שבחלק התחתון של הצלחת היה ממש כיפי וסך הכל למרות ההסתייגות מטעם הכבד זו היתה המנה העיקרית שדירגנו במקום השני, אחרי מנת האפונה המופתית.
 

Gרר

New member
עיקרית ה - Red Mullet

עוד מנה שהיא יותר "קלאסית" באופיה. הדג שנעשה על הפלנצ'ה ולצידו קרם של תפוחי אדמה וזיתים. האדום זה ג'לי של תותים.

שוב, סבתא רות בטח תנחר בבוז על הגימיקיות שלנו אבל גם המנה הזו היתה בנאלית מדי יחסית למה שאני מצפה למצוא במסעדה כזו. "עוד" מנה של דג שלא הרגשנו בה משהו שהוא מעבר.
 
למעלה