סנפיר וקשקשת
בס"ד ליאור חניך הקיבוץ, חזר בתשובה. התהליך נמשך, לא שבוע, לא חודש ולא שנה. שלוש שנים עברו עד שליאור השתכנע סופית באמת. כבר בהתחלה החליט לא להאמין לשום דבר בלי בדיקה מקיפה לעומק. "לי לא ישטפו את המוח", אמר,"לי לא ימכרו לוקשים" בדיקה ביקורותית דורשת זמן. לדוגמה: כאשר אמר לו הרב כי לפי המסורת היהודית העתיקה הכתובה בגמרא, כל דג שיש לו קשקשת יש לו סנפיר, אבל יש דגים שיש להם סנפיר ואין להם קשקשת, החליט ליאור לבדוק את הדבר. הרי מאז נכתבה הגמרא הגיע האדם למרחבי האוקיינוסים ולימים שמעולם לא נחקרו, וחדר למעמקי הים, בהם נתגלו אלפי סוגים של דגים לא ידועים כלל. כיצד יכלו חכמי התורה, לפני שנים רבות, לכתוב בפסקנות כזאת קביעה נחרצת על כל הדגים שבעולם? ליאור סרק אנציקלופדיות ובדק באינטרנט, אך לא מצא סתירה למה שנקבע בגמרא, אפילו לא דג אחד. רק מקור עליון השולט על כל הבריאה יכול היה לגלות לחכמי התורה את הידע הזה הנוגע לכשרות הדגים (רק דג שיש לו סנפיר וקשקשת כשר לאכילה). http://www.hidabroot.org/c11.htm טענה התורה אמרה לחינם גם סנפיר וגם קשקשת שהרי לדעת הגמרא בחולין סו: לכל מי שיש קשקשת יש סנפיר. ולכן מה שאמרה התורה נאמר סתם כדי להגדיל תורה ולהאדירה. תשובה יש מקום לסברה שד"א בעצמו לא הבין את האמור בגמרא שם. לפי מהלך הסוגיה בדף ואף דברי התוס´ ד"ה יגדיל, משמע ,שהסיבה לנתינת שני הסימנים היא כדי להבטיח הבנה מלאה לכך שמדובר בשתי תופעות שונות: לבוש הדג היינו קשקשת, משוטי הדג היינו סנפיר. http://www.beith-din.com/fish.htm
בס"ד ליאור חניך הקיבוץ, חזר בתשובה. התהליך נמשך, לא שבוע, לא חודש ולא שנה. שלוש שנים עברו עד שליאור השתכנע סופית באמת. כבר בהתחלה החליט לא להאמין לשום דבר בלי בדיקה מקיפה לעומק. "לי לא ישטפו את המוח", אמר,"לי לא ימכרו לוקשים" בדיקה ביקורותית דורשת זמן. לדוגמה: כאשר אמר לו הרב כי לפי המסורת היהודית העתיקה הכתובה בגמרא, כל דג שיש לו קשקשת יש לו סנפיר, אבל יש דגים שיש להם סנפיר ואין להם קשקשת, החליט ליאור לבדוק את הדבר. הרי מאז נכתבה הגמרא הגיע האדם למרחבי האוקיינוסים ולימים שמעולם לא נחקרו, וחדר למעמקי הים, בהם נתגלו אלפי סוגים של דגים לא ידועים כלל. כיצד יכלו חכמי התורה, לפני שנים רבות, לכתוב בפסקנות כזאת קביעה נחרצת על כל הדגים שבעולם? ליאור סרק אנציקלופדיות ובדק באינטרנט, אך לא מצא סתירה למה שנקבע בגמרא, אפילו לא דג אחד. רק מקור עליון השולט על כל הבריאה יכול היה לגלות לחכמי התורה את הידע הזה הנוגע לכשרות הדגים (רק דג שיש לו סנפיר וקשקשת כשר לאכילה). http://www.hidabroot.org/c11.htm טענה התורה אמרה לחינם גם סנפיר וגם קשקשת שהרי לדעת הגמרא בחולין סו: לכל מי שיש קשקשת יש סנפיר. ולכן מה שאמרה התורה נאמר סתם כדי להגדיל תורה ולהאדירה. תשובה יש מקום לסברה שד"א בעצמו לא הבין את האמור בגמרא שם. לפי מהלך הסוגיה בדף ואף דברי התוס´ ד"ה יגדיל, משמע ,שהסיבה לנתינת שני הסימנים היא כדי להבטיח הבנה מלאה לכך שמדובר בשתי תופעות שונות: לבוש הדג היינו קשקשת, משוטי הדג היינו סנפיר. http://www.beith-din.com/fish.htm