ספרי,

ToryMaster

New member
הפאגאנים אוכלים בשר אדם?

צרם לי מאוד השימוש בביטוי "הפאגאנים", כאילו זה כולל את כולם.
 

טלה בר

New member
בוודאי לא

הניאו פגאנים היום, אבל לפנים, לפני הנצרות, בתקופות ובמקומות מסויימים, בהחלט. הקרבן היה מקודש, אדם ראוי לציון וגיבור מבחינות רבות, ואכילתו נעשתה כדי לספוג בדרך זו את תכונותיו התרומיות.
 

hdawn

New member
"פגאנים" שונים

בעבר: איכר יווני עובד את האלים היוונים. הוא מאמין שיש תהום בלתי ניתנת לגישור בין בני האדם לבין האלים. הרעיון שהאדם הוא אל או יכול להפוך לאל הוא בעיניו כפירה וחילול הקודש. עירוני יווני משכיל משתתף בכת המיסתורין של דיוניסוס. הוא מאמין שסיפור חייו של דיוניסוס, המת והקם לתחיה, הוא סיפור חייהם של כל בני אדם: המטרה היא להמית את האני הנחות ולקום לתחיה בתור בן-אלמוות, בתור אל. היום: אסאטרואר עובד את האלים הסקנדינביים. הוא עובד אותם באמצעות קורבנות, בדרך כלל מהצומח. הדת שלו היא דת טבעית, והמאגיה אינה משחקת בה תפקיד. ויקני מטיל מעגל וקורא לאלה ולאל. הוא מקיים טקסים מאגיים כדי להרים את המחסום בין שני העולמות. הדת שלו היא דת מיסתורין, והעיסוק בנסתרות וגילוין עומד במרכז. למה אני מביא את כל זה? אמרת קודם שאני אמור להבין את הקניבאליזם משום שאני פגאני. אני מביא כאן את הדוגמאות הללו כדי להראות שאין כמעט שום דבר מובן מאליו היוצא מהתג "פגאני". הפגאנים, הן בעבר והן היום, יכולים להיות שונים אלו מאלו בצורה דראסטית. יש מן המשותף בין כולם, כמו ריבוי האלים, ראית האלוהות גם כנקבה והסגידה לטבע, אבל כל השאר יכול להשתנות מאוד. היו ברוכים. Heathen Dawn
 

טלה בר

New member
המשפט

הראשון שלך מוטעה ואפילו שקרי. יש ראיות רבות לכך שהאלים הקדומים היו מעורבים ישירות בחיי האדם, אם בצורת כוחות הטבע ואם בצורת יישויות רוחניות.
 

hdawn

New member
פששש...

"ואפילו שקרי" - בואו נהיה יותר תוקפניים אולי... מקסימום "מוטעה". אם "מוטעה", אז זה לא בכוונה; אבל אם "שקרי", זה אומר שיש כאן זדון מצדי. מבינה מה הבעייתיות כאן? אבל המשפט הראשון שלי אפילו לא מוטעה, אלא פשוט לא הבנת אותו נכון. כשאמרתי שהאיכר היווני האמין בתהום פעורה בינו לבין האלים, לא הייתה כוונתי שהוא האמין שהאלים לא מתערבים בעולם. התכוונתי שהוא ראה את האלים יותר נעלים עליו אפילו מאשר המלך. הוא האמין כי האלים שולטים על הטבע בעוד שהוא נתון לרחמיהם; שהם בני אלמוות בעוד שהוא בן תמותה; ושהם תמיד היו ותמיד יהיו אלים, בעוד שהוא חייב להישאר בן אדם ואינו יכול להפוך לאל לעולם. וכל זאת בניגוד לכת המיסתורין של דיוניסוס, שההולכים בה האמינו שהאל יכול למות ושהאדם יכול לקום לתחיה כמו האל. היו ברוכים. Heathen Dawn
 

טלה בר

New member
כל זה

הוא פרשנות פלפולית שאין לי עניין להיכנס אליה. אתה מנתח בצורה פסיכולוגית את אמונתו של האיכר היווני ואני לא בטוחה שההגדרות שלך נכונות או מוכחות. (דרך אגב, הביטוי "שקרי" אינו מתקבל על הדעת בקונטקסט של ויכוח רעיוני מהסוג הזה).
 

hdawn

New member
שום ניתוח פסיכולוגי אין פה

"אתה מנתח בצורה פסיכולוגית את אמונתו של האיכר היווני" ממש לא. אנחנו יודעים ממקורות היסטוריים שהם חשבו ככה. החל מהשירה של הומרוס וכלה בדיווחי הפילוסופים וההיסטוריונים היוונים.
 

טלה בר

New member
למה שלא

תיתן לי ציטוט מהסופרים הקדמונים על מה שחושבים האיכרים היוונים?
 

Justin Angel

New member
כתבת גם כתבת

שעשיתי בגרות בספרות בזמנו חלק מהחומר שקראתי לפני המבחן (בהתנדבות) היה המאמר שלך. בנוסף, גם הייתה לנו שאלה על הסיפור ואני זוכר שהשתמשתי בחלק ממה שאמרת במאמר
אם קיבלתי 100 עגול ויפה במבחן הבגרות זה רק מעיד לטובה על המאמר
(הערת ג'סטינית: בשם האלים, זה היה כבר לפני שלוש שנים. נראה רק כאילו אתמול חיפשתי בגוגל את המאמר הזה)
 

טלה בר

New member
האדונית והרוכל

הוא סיפור קשה במיוחד ולא הייתי ממליצה עליו לבתי ספר - ובכלל, רוב המורים לא היו מבינים את המשמעויות המיתולוגיות שמאחורי הסיפור הזה, ומתייחסים כמעט רק לצד היהודי שלו, שזו ראייה חד צדדית של הסיפור.
 

ToryMaster

New member
סיפור קשה?

אמרי "הרופא וגרושתו", זה סיפור קשה. האדונית והרוכל? הוא מאוד זורם ונחמד דווקא. אבל לא יודעת, לי יש סלידה מעגנון, עקב הבנתי מסבתא שלי שהוא לא היה האיש הכי סימפטי בעולם.
 

dors

New member
את הרופא וגרושתו יותר אהבתי...

הוא גם פחות הפחיד אותי
 

ToryMaster

New member
הוא בלתי קריא בעיני

ברצינות, ואתה יודע איך אני עם קריאה, אני אקרא גם עלוני פרסומת אם אין מילים כתובות אחרות בשטח. הוא כל כך משעמם, וכל כך נמרח, וכל כך מונוטוני בעיני, שזה הוציא אותי מדעתי.
 

טלה בר

New member
טוב,

יש כאן אולי עניין של טעם. אני מסכימה אתך ש"הרופא וגרושתו" הוא סיפור קשה מאוד מבחינה רגשית, אבל מה נחמד ב"האדונית והרוכל"? הסלידה שלך מעגנון היא טבעית למדי ואני בטוחה שהוא לא היה אדם סימפטי (שמעתי על זה גם מדודתי שהכירה אותו אישית), אבל אין לכך שום קשר עם יצירתו הגאונית.
 

ToryMaster

New member
אני גם לא כ"כ בטוחה שהוא כזה גאון

אן שהיצירה שלו כזו גאונית. אני אומרת את זה בשיא הרצינות. מבחינתי אחד הקריטריונים לסופר טוב/רע, הוא שאהיה מסוגלת לקרוא את הסיפור שלו. קשה זה בסדר, אני לא מצפה מספרים טובים להיות קלילים. אבל שאני מכל האנשים, אצטרך להילחם בסיפור, לקרוא כל משפט ארבע פעמים, ולהכריח את עצמי לשבת ולהתמודד איתו? בעיני זה איפה שהוא מסמל שאולי הרבדים והמאחורה של הסיפור גאוניים, אבל הסיפור עצמו? יש בו משהו דפוק.
 

טלה בר

New member
הגאונות

לדעתי נמצאת אצל עגנון בדרך החשיבה. נדיר, כמובן, שסופר יפשל בלשון בעוד שהוא גאון בחשיבה, אבל אפשר להבין את זה אצל סופר שהעברית לא היתה שפת האם שלו ולא באה אצלו בצורה טבעית כמו אצלנו, שנולדנו בארץ ודיברנו אותה מילדות. עגנון היה צריך להילחם עם עצמו על השימוש בשפה, והוא הגיע לפשרה ברבדי השפה עצמה (תנכית, תלמודית, ימיביניימית ומודרנית) בצורה שבוודאי לא מתאימה לקוראים של היום. אבל חבל לפספס את הגאונות החשיבתית בגלל הצורה החיצונית הגרועה, אפילו אם הקורא (או לפחות, החוקר) צריך להתאמץ כדי לגלות את הגאונות הזאת מעבר לשפה הגרועה.
 

ToryMaster

New member
המממ

במובן מסוים את צודקת, יש כמה מסרים בסיפורים שלו שמדהימים בעיני. אבל שוב, סיפור שגורם לי לבכות מתסכו לכי אני לא מצליחה לקרוא אותו - לא שווה שאקרא אותו.
 

טלה בר

New member
זו גישה

של דמורליזציה. אין לך שאיפה להתגבר על התסכול וללמוד איך להתגבר על הקשיים?
 
למעלה