סרטי השבוע

Helter Skelter1

New member
שלי

השור הזועם--
הסרט כל כך מופלא בעיני. אני לא חובבת ספורט והתאהבתי בו ואם זה קרה כנראה שהוא באמת מופלא. יש משהו בטקסט היום יומי ה״פשוט״ הזה לכאורה ובצילום השחור-לבן שכובש כל צופה. בדרך כלל אין לי סבלנות לראות סרטים חדשים שמעולם לא ראיתי לפני כן אבל זה פשוט השאיר אותי מרותקת לכל אורכו.
 

lightflake

New member
TOKYO + UPSTREAM COLOR

TOKYO
תכלס מאכזב, שלושה סרטים שכולם מתרחשים בטוקיו, בכולם יש רעיונות טובים שמספיקים לסרטים של 5-10 דקות ושאר הזמן הרגיש לי מבוזבז.

אפסטרים קולור (2013) - זאת יצירה קולנועית יפה מהרבה בחינות ובכלל אני מעריך את הקולנוע היותר פואטי שמביא רעיון בצורה עקיפה, יש בסרט הזה הרבה דברים טובים כמו הסאונד והצבעים וכמובן יש פה גם אמירה שעוברת לא בצורה ישירה, וזה טוב, אבל, בסופו של דבר אחרי ה 5 דקות הראשונות שהייתי מהופנט ממש כמו להזרק למשהו חדש ולא מוכר, רף הציפיה שלי נסק לגבהים - מה שבסופו של דבר לא הצליח להתממש, אז אני לא יכול לקרוא לזה סרט גאוני כמו שהייתי רוצה או כמו שהפוטנציאל הבסיסי שלו היה נראה לי בהתחלה...

תוספת חפירה:

יש שם כמה מסרים שאני לא בטוח שדובר עליהם, אחד זה מעגל הקסם של האכזריות, הרי בשביל שהפרחים המיוחדים יגדלו בשביל שיהיו התולעים, צריך את החזירונים בנהר, בשביל החזירונים המיוחדים הללו צריך את האנשים שמנוצלים לרעה ובשביל זה צריך את התולעים... אז איך הכל התחיל ? זה רעיון שחוזר על עצמו הרבה פעמים כשאנחנו רועים שיש בעולם רוע או סבל ואף אחד כבר לא זוכר איך זה התחיל אבל כולם יודעים שכך סובב העולם.
נקודה נוספת היא שבעצם האדם שבסרט הוא האחראי הראשי על הרוע, הוא גם האינטליגנציה הגבוהה שמאחורי כל הנושא המדעי ויצירת היכולת לשלוט על התודעה ולחבר בין התודעות של בני האדם לחזירים, והוא גם אחראי על יצירות הסאונד המיוחדות, מעניין הקשר בין יצירת רוע לבין יצירתיות אמנותית כמו גם מדעית - אינטלגנטית. אז מה זה אומר לנו ? מה האדם הזה מסמל ?

אני אוותר על הפרשנויות... זה כן סרט מעניין לחובבי קולנוע מכורים אבל בתכלס איפשהו אני מרגיש שהוא לא ממצא את הפוטנציאל שלו והקור והניכור שלו מועברים כמעט לכל אורכו בלי שקיבלתי מעבר לזה איזו תובנה סופית חזקה מספיק בשביל שאזכור אותו גם בלי הזדהות עם אף אחת מהדמויות, משהו שם לא הצליח לדעתי לעשות את מה שהבמאי רצה שיקרה כי הסוף לא הצליח לרגש למרות שהיה נראה שהוא מנסה (כל הקורבנות מגיעים לחווה וצובעים אותה ומשחקים עם החזירונים...), אז בעצם כל הסרט נשאר שטחי מבחינה רגשית, לפחות עבורי.

מעניין מה אתם חושבים עליו ?
 

yuriis

New member
לא ממצא את הפוטנציאל - זה אנדרסטייטמנט

אני לא אהבתי את upstream color. ראיתי אותו עד הסוף (לעתים רחוקות אני עוזב סרט באמצע - הרי הרבה אנשים עבדו עליו ואני חייב לפחות לכבד את העבודה הרבה שהושקעה) זה נכון שהוא מכיל המון אלמנטים מסקרנים ביותר. אבל אני בדעה שאם מחברים כל מיני דברים לא קשורים ומנסים לתת הסברים סופר-חכמים - זה לא עושה את היצירה לפיקאסו. אני מאוד חשדן לגבי מה שנקרא אומנות מודרנית - יש לי חשש כבד שמדובר באנשים עם רצון אדיר ליצור, אך חסרי יכולת וכשרון ראוי וטכניקה טובה. הסרט נראה כמו יצירה סוראליסטית עם אלמנטים של אבסטרקטי - אך לא מצלצלת לי כיצירה. עקב כך לא נכנסתי לפענוח המסרים שבסרט.
 

lightflake

New member
לא הרגשתי שזה סתם חלקים שהודבקו בלי קשר

כן הרגשתי שיש משהו מאוחד באמירה הכוללת וכן עובר משהו שקשה להסביר אבל הסרט כן מעביר תחושה (שעד עכשיו אגב אני מרגיש אותה) כך שלדעתי זה לא פספוס מוחלט, יש פה משהו מעניין ושונה ומיוחד, אני לא חושב שהחליטו סתם להדביק חלקים לא קשורים, זה לא משנה אם ספציפית מדובר על משהו לא מובן אבל אתה רואה שיש לוגיקה, יש מעגל שמחבר את הכל, יש מיעוט שמנצל ומעגל שלם של קורבנות, מהטבע (הנהר) דרך צומח חי ובני אדם - זה בהחלט משהו שמתרחש במציאות אז למרות שלא מובן בדיוק מה קורה אפשר להבין שמדובר על איזה סם חדש שמתגלה בעתיד ומאפשר שליטה בבני אדם, כלומר יש כאן תמה של ניצול קורבנות ותהליך ההתמודדות והשיקום שלהם, שוב משהו שאנחנו מכירים מהעולם האמיתי... אני גם הרגשתי שיש אמירה מסויימת על הקשר הצבוע בין אמנות לבין אכזריות, זה משהו שעולה גם בקשר לשואה הרבה פעמים ששואלים איך הנאצים יכלו מצד אחד לשרוף אנשים ומצד שני לדוגמה להאזין למוזיקה קלאסית, או אנשים שהם עוסקים מצד אחד באמנות ומחשיבים עצמם לאנשים נאורים אבל בארוחת הצהריים שלהם הם לועסים איזה חתיכה של עוף, כלומר הצביעות הזו בין יצירת אמנות מצד אחד לבין יכולת להיות מנותק לגמרי מהשלכות שיוצרות סבל אצל אחרים מצד שני, ואת זה שוב, הסרט מעביר את התחושה עצמה גם אם הרקע עצמו הוא זר לנו ולא מובן לגמרי... לכן אני לא חושב שזה מקרה של "המלך הוא ערום"...
 

lightflake

New member
אחד הדברים היפים

זה שהתחושה שהסרט העביר מבוטאת בצורה מושלמת לא במילים אלא בצבע הכחול-אינדיגו הזה שקיים לאורך כל הסרט
 

yuriis

New member
המלך לא חייב להיות ערום


הוא יכול להיות למשל בגרביים

אני מסכים עם מרבית הדברים שכתבת אגב (חוץ מאשר הקלישאה של הנאצי ששורף ומאזין למוזיקה קלסית - לא היו הרבה כאלו, שומע - כן, מאזין - לא). זה עדיין לא עושה את הסרט ליצירה שווה. גם אם כמה מרכיבים שבו היו מעניינים או אפילו מובנים. האם אפשר להשוות אותו למשל למנועים קדושים - ולא אהבתי אותו, אך האם אפשר להתעלם מההרגשה של החיים חייבים להמשיך והגורל האכזרי שמכריח אותנו להיות במסגרת של עצמנו ולא חשוב מי אנחנו? או, למשל האם אפשר להשוות אותו ל-סינקדוכה, ניו יורק - שגם ממנו לא יצאתי מגידרי - אבל הוא היה עמוק לפחות! ניתן להגיד שהסרטים לא ברי השוואה - אך אני משווה כאן את עצם היצירה המתיימרת להיות מורכבת. ובכוונה הלכתי לכיוון של סרטים מסוג זה ולא נגיד בכיוון של ענן אטלס
בקיצור, כפי ששמת לב, לא התלהבתי ממנו
 

lightflake

New member
זה נדיר מדי בקולנוע


שסרט עושה שימוש שונה באמנות הקולנוע ע"מ להעביר תחושות ורגשות ואמירה, בסרט הזה יש זרם כמעט רציף שמחבר בין חלקים לכאורה לגמרי לא קשורים ביניהם, והוא עושה את זה באמצעות מניפולציות אסתטיות של סאונד וצילום ואני לא חושב שהוא עושה את זה לא טוב, ראיתי את הסרט בשנית, אני לא מצאתי שם משהו שבסופו של דבר לא מחובר לשאר החלקים באופן כלשהו, אמנם לא הכל מחובר בצורה מחוייבת והדוקה, בטח לא באופן קונבנציונלי, אבל להעביר לדוגמה תחושה פנימית של חזירים שגוריהם נלקחים מהם ולחבר את הסיטואציה לבני אדם ולהראות את הפעולות שלהם על גבי אותם תחושות בלי שהם יודעים או מבינים מה הקשר ביניהם, להראות מערכת יחסים שדורשת הרבה מאוד סבלנות מצד אחד מבני הזוג לבן הזוג השני שחווה תסמונת פוסט טראומטית ולהראות שסבלנות כזו, משתלמת ועוזרת לגלות ולפתור את התעלומה הנפשית, כל זה עובר בצורה טובה, אם כבר הביקורת שלי נוגעת יותר לתוכן וגם פה האשמה היא לפחות חלקית בי ובציפיות שלי, רציתי לראות הליכה מעבר לסיפור אנושי רגיל על טראומה והתמודדות או על עבדות חברתית/נפשית ופתרונה במרד (הרג האחראי להיפנוזה), אז הסרט לא נכנס לצערי לקטגוריה של קולנוע מד"ב שהלך הרבה מעבר לחשיבה המוכרת בסופו של דבר, אבל זה כבר טעם אישי שלי ולא בעיה של הסרט, מה שכן עובר טוב בסרט זה התקשורת הלא-מילולית בין אנושית ובין בעלי חיים לבני אדם, אבל הביקורת שלי על הביקורת שלך היא שלא סתם מצורפים כאן חלקים לא קשורים כדי להראות איזה אבסטרקט פלצני שמתחנף לכל מיני מבקרי אמנות מנותקים מהמציאות, יש כאן בהחלט משהו אחיד בסופו של דבר, גם אם כמו בשירה גבוהה, לוקח קצת זמן לראות את כל הפאזל מתחבר. גם בצפייה שניה, לא הצלחתי להתרגש מהסיום כמו שרציתי, ואחרי שצופים בשעה וחצי כל כך שונות ומיוחדות אז קיימת לדעתי אצל רוב הצופים ציפייה למשהו מעבר למה שרואים שם (קודם כל הפתרון בהרג של האחראי... נראה לי שיכלו לחשוב על פתרון קצת יותר מתוחכם ומקורי, והסוף שכל הקורבנות מגיעים לעבוד בדיר החזירים... מה אומר... זה קצת אפילו נראה פשטני עד כדי מגוחך ומוריד מכל הסרט וזה גורם לאכזבה) אבל עדיין, יש לי כבוד לכל הבנייה של הסרט הזה, יש בו משהו שנדיר לי מדי למצוא בקולנוע, ואחרי שקראתי שהבמאי הוא גם הצלם וגם איש הסאונד ואפילו השחקן הראשי (!!) זה די מפליא ובסך הכל מעורר כבוד
 

yuriis

New member
על שני דברים אנחנו מסכימים

האחד הוא שיש תחושה של משהו "לא זה" בסרט, והשנייה שהבן אדם ניסה משהו שונה.
בד"כ אני לא מעביר ביקורות שליליות - אני החלטתי גם לא לכתוב ביקורות אלא את הרושם שלי והמחשבות ולהוציא דברים חיוביים. הפעם חרגתי ממנהגי - ומאוד מצטער על כך. אנסה לא לחזור על כך שוב - ולו בגלל העובדה שאנשים משקיעים מאמצים ע"מ ליצור סרט - וצריך לכבד את זה. בו נסכם את זה שלא התחברתי אליו.
 

lightflake

New member
סבבה... אבל... עכשיו גרמת לי להרגיש רע

עם זה שניסיתי לשכנע אותך שאולי החמרת מדי בביקורת שלך, לא התכוונתי לגרום לך לנצור לשונך מביקורת שלילית

זה לא שיש כלים מדעיים להגיע לאבחון מדויק של טיב של סרט, אבל אפשר לדון עליו ולהביא טיעונים לדיעות שלנו וזה חלק מההנאה
...
 
למעלה