איך בן אדם מתנהל בחייו?
מהרגע שהאדם נולד ועד למותו, הוא נמצא בתהליך של למידה. אבל בנתיים, בעודו לומד, הוא גם.... חי. כלומר, זה לא שהאדם נולד לאיזו אוניברסיטה בה הוא לומד איך לחיות, ורק אחרי שסיים בהצלחה את לימודיו, הוא מתחיל לחיות אלא במהלך חייו של האדם הוא גם לומד איך להתנהל.
ההקדמה הזו באה להסביר שכולנו פועלים בעולם הזה (כל רגע ורגע) בשילוב של אינטואיציות עם מסקנות מחשבתיות. כלומר, כאשר אנחנו מגיעים לבחון סוגיה מסויימת אנחנו בוחנים אותה באמצעות הרבה מאד כלים, מולדים ונרכשים, רגשיים ומחשבתיים, המושפעים רבות ע"י האופי המולד, הסביבה, החינוך, התרבות ועוד.
אף אחד לא פועל בעולם ע"י אינטואיציה בלבד ואף אחד לא פועל בעולם עפ"י מחקרים בלבד. אלא בשילוב.
מחקרים רבים כבר הוכיחו שבעלי חיים חשים, מרגישים והם ממש לא מכונות. זה כולל גם תחושת כאב. כפי שגידי הסביר יש הבדל בין תחושת כאב (פיזיקלי? כימי? ביולוגי?) לבין תחושת סבל שהיא פרשנות גבוהה יותר. אבל גם בתוך בני האדם, איש אחד יעבור כאב זהה לחברו אך בגלל 1000 ואחד פרמטרים שונים האחד יסבול מאותו כאב יותר והשני פחות. למה? כי זה סובייקטיבי.
והשאלה שלי היא: האם זה משנה? נניח שאת מכירה שני ילדים, אחד רגיש והשני פחות רגיש. האם זה יהיה מוסרי להתעמר ולהתעלל בילד הפחות רגיש כי למראית עין הוא אולי סובל מכך פחות מהשני?
אפשר להתפלסף יותר: כשאני מסתכל על צבע ואני אומר שזהו צבע ירוק, את תסתכלי על אותו צבע ותגידי "נכון, זה ירוק" אבל אולי לאמיתו של דבר את רואה אותו חום? או סגול? אין שום דרך לדעת! אז אולי כשמתעללים מאדם מסויים והוא צועק שזה "איום ונורא" - אולי אם את היית עוברת את אותה התעללות, היית צועקת שזה "איום ונורא" אבל לאמיתו של דבר זה הרבה הרבה פחות נורא מאיך שהבחורצ'יק הראשון חש? אין ממש דרך לדעת. ברפואה יש לא מעט סרגלי כאב אבל לא סרגלי סבל.
אז כשאת מלטפת כלב בחיבה הוא מכשכש בזנב ואפשר בקלות להבחין בארשת פניו השמחה והוא גם ירצה וישמח בקרבתך. וכשאת בועטת בו ומתעללת בו - האם הוא ימשיך לכשכש בזנב? האם ארשת הפנים שלו לא תשתנה בצורה קיצונית? האם הוא לא ינסה לברוח? או להתנגד?
בכלב זה קל כי אפשר פשוט להבחין בתוצאה של הענקת חיבה לעומת התוצאה של התעללות "והענקת" כאב. לא צריך בשביל זה מחקר. רוב בני האדם הנורמטיבים לא יתעללו בכלב, גם אם לא הוכח לנו מחקרית אם הוא חש כאב או לא. למה? כי אנחנו חיים גם (ואולי בעיקר, גידי?) על אינטואיציות אנושיות בסיסיות. האם יעלה על הדעת לבוא ולהגיד "אני מתעלל בכל כלב שאני רואה כי עדיין לא הוכח לי מחקרית אם הם סובלים או לא" ??
האינטואיציה האנושית הבסיסית שלנו היא שהחמלה הטבועה בנו היא מדורגת. כלומר, ככל שהאובייקט שלפנינו "דומה" לנו יותר, כך אנחנו חומלים עליו יותר ולהפך. אין מה לעשות, אני יודע שיש לא מעט טבעונים שקובלים על כך אבל על הילד שלך את תרחמי יותר מעל הילד של השכנים ופחות מזה על ילד שאת לא מכירה. את תרחמי יותר על ילד שנהרג בתאונה בארץ יותר מאשר על ילד שנהרג בתאונה בפרבר שכוח-אל בסין. כששמים את העניין הזה מול העיניים בבוטות זה אולי נשמע נורא, לא נכון ולא קורקטי, אבל אני מאמין שטבע האדם בנוי כך וכל אחד יכול לבחון זאת כלפי עצמו. אני מדבר על האדם הממוצע. אני יודע ומכיר כמות קטנה מאד של אנשים מלאכים שיחצו קצוות תבל כדי לעזור למצוקה של אנשים שסובלים שמעולם לא הכירו אבל הם לא האדם הממוצע.
בפרה ועגל קצת יותר קשה להבחין בביטוי הכאב שהם חשים. בתרנגולת יותר קשה. בדג כנראה שהרבה יותר קשה. אבל האם זה לבד הדבר שאמור להתיר לנו לכלוא אותם, לספק להם תנאי מחייה מחרידים, להרעיב אותם, להזריק להם חומרים, לחשמל אותם, לכרות להם איברים בעוד בחיים, להוביל אותם גם בתנאי מזג אוויר קיצוניים, לשחוט אותם? כי אנחנו לא רואים בעיניים שלנו את הכאב שלהם כמו שאנחנו רואים אצל הכלב??
תשובה תאורטית קלאסית לנושא הזה היא מה יעלה בגורלו של אדם בעל פיגור קשה. האם מותר לנו מוסרית להתעלל בו כי אין לנו שום דרך לדעת אם הוא חש כאב או, יותר נכון, איך הוא מפרש את הכאב הזה לכדי סבל? אז מה אם בעל הפיגור צועק כשאני מכבה עליו סיגריה? אז מה אם הוא מנסה לברוח? זה לא אומר שהוא חווה סבל! אולי זה אינסטינקט חייתי בלבד? השאלה מתחדדת עם אדם מאושפז במצב מוגדר "צמח". לא ברור אם הוא חש כאב. ואם הוא חש משהו, אולי המוח שלו במצבו מפרש כוויה כתענוג? מי יודע? אז יאללה, בואו נתעלל בהם, כי עוד לא הוכח אחרת.
(לכל הקוראים שההשוואה הנ"ל גורמת להם אי נוחות בדומה, נניח, להשוואת תעשיית בעלי החיים לשואה וכו' - אני מדגיש שאין כל צורך להיכנס כאן לוויכוח מתלהם כי זה רק יסית את הדיון מהנושא של "כאב וסבל בעלי חיים - כן או לא והאם בכלל זה רלבנטי". אין שום בעייה לדון על כך בשירשור נפרד
)
לטעמי, בעולם שאין כל הכרח
קיומי לצרוך מוצרים מהחי, כל בר דעת שמבין ורואה מה קורה בתעשיית המזון מן החי צריך להגיד דבר מאד פשוט:
"אני טבעוני כל עוד לא הוכח לי אחרת".
ולא:
"אני ממשיך לאכול בעלי חיים תוך התעלמות מההתעללות הקשה שהם עוברים כי עדיין לא הוכח לי שהם חשים כאב/סבל".
שוב, אנחנו לא חיים רק עפ"י מחקרים. אנחנו חיים על שילוב של למידה עם הרבה אינטואיציה בסיסית. לטעמי בלבד, מי שמבסס את המוסריות שלו ואת החמלה שלו על מחקר כזה או אחר - טועה בענק. במיוחד כשאנחנו יודעים שכמעט לכל מחקר יימצא מחקר נגדי ושמחקר מבוסס היום עשוי/עלול להיות מופרך בקלות במחקר הבא.
סליחה על החפירה ותודה על הסבלנות