1. 2. עוד הורדתי מהתוכנית את "שיטות מחקר במדעי החברה: עקרונות המחקר וסגנונותיו" ואת "פסיכולוגיה מחקרית: התנסות במחקר ובכתיבה מדעית". אלו קורסים שמלמדים איך לחקור והרי בהתחשב בכך שתשעים אחוז ויותר מהסטודנטים לתואר ראשון בפסיכולוגיה לא יגיעו אל המחקר, זאת טעות ללמד את זה. הרחבתי בנושא בשרשורים על איך שתוכנית הלימודים הנוכחית של התואר הראשון בפסיכולוגיה שגויה לחלוטין. אם צריכים לשרוד משם דברים מסוימים אל תוך התוכנית הנכונה והצודקת, לא מדובר במספיק בשביל קורס, וצריך לשלב חומרים אלו אל תוך קורס המבוא לפסיכולוגיה.
1. 3. עוד הורדתי מהתוכנית את "פסיכולוגיה פיזיולוגית". הרבה יותר מידי פיזיולוגיה, הרבה פחות מידי פסיכולוגיה, ומילא אם היה צריך את כל הרקע הנרחב של הפיזיולוגיה שמלמדים אותה בשביל המעט פסיכולוגיה שכן מלמדים אותה שם, אבל גם זה לא נכון. הרחבתי בנושא בשרשורים על איך שתוכנית הלימודים הנוכחית של התואר הראשון בפסיכולוגיה שגויה לגמרי. יש חומרים מעטים משם שצריכים לשרוד אל תוך התוכנית הנכונה, אבל כמו בשני תתי-הסעיפים הקודמים, לא מספיק בשביל קורס כשלעצמו, ולכן יש לצרף אותם לקורס המבוא לפסיכולוגיה.
1. 4. בנוסף, הורדתי המון קורסים לבחירה. לא צריכים להיות "קורסים לבחירה". התואר הראשון בפסיכולוגיה הוא זה שאמור ללמד את כל התשתית ואת כל מה שחשוב, ומה שתשתית, ומה שחשוב, אי-אפשר לוותר עליו והוא חובה. קורסים שאפשר לבחור ללמוד אותם ואפשר לבחור שלא, הם כנראה לא חשובים מספיק, ואז אין מקומם בתואר הראשון בפסיכולוגיה, שכל מה שצריך להיות בו צריך להיות חשוב וצריך להיות חובה, והם צריכים להתפצל בין המסלולים השונים של התואר השני בפסיכולוגיה. מה שכן, הוספתי לתוכנית שבניתי שני קורסים שכיום הם "לבחירה", אבל נראים לי חשובים מידי מכדי להיות "לבחירה" ושהם לגמרי צריכים להיות קורסים שהם חובה, כמו מה שכל הקורסים בכל תואר ראשון בכל חוג כלשהו צריכים להיות כולם קורסים שהם חובה.
1. 5. בנוסף, יש עוד קורס שלא אוזכר ואני לא מתייחס אליו, לא בתוך הקורסים שאני נוקב בשמם ולא בתוך הקורסים לבחירה שאני התכוונתי עליהם ודיברתי עליהם זה עתה, וזה הקורס "השתתפות במחקרים בפסיכולוגיה ובחינוך". בעיניי זה לא קורס אמיתי בכלל. אין ציון ולא מקבלים נקודות זכות, ולכן זה לא צריך להיות מוגדר כקורס. זה צריך ליפול בתוך הקטגוריה של "דרישות כלליות לתואר" כמו השלמת לימודי האנגלית, הלימודים הביבליוגרפיים בספריה ועוד כל מיני דברים כאלה.
1. 6. בנוסף, בדרישות כיום יש "שני קורסים מרחיבי דעת" שאפשר לבחור מכל מיני קורסים שלא קשורים לפסיכולוגיה. לא צריך אותם כי כאמור, הם לא על פסיכולוגיה, אלו אפילו לא קורסים על חומרים שהפסיכולוגיה משאילה מתחומים אחרים, וכי הם בחירה ואני לפני כמה רגעים אמרתי מה אני חושב על "קורסים לבחירה" במהלך התואר הראשון.
2. 1. עכשיו נמשיך עם הפיצולים שעשיתי לקורס "מבוא לפסיכולוגיה" ו"היסטוריה של הפסיכולוגיה" ל-א' ו-ב'. באשר לקורס המבוא לפסיכולוגיה, זה קורס עמוס כשלעצמו. לא מספיק בשביל לפצלו לשני קורסים, אבל עמוס. על זה תוסיפו את עצם זה שאני רוצה עוד להוסיף לשם את כל מה שבכל זאת צריך לשרוד ולהמשיך איתנו הלאה, מתוך שש הקורסים הלא נחוצים (חוץ מהשני קורסים מרחיבי דעת, שמשם שום דבר לא צריך להמשיך איתנו הלאה), שאלו שלושת הקורסים המתמטיים, שני הקורסים המחקריים, והקורס הרפואי-נוירוביולוגי באופיו, "פסיכולוגיה פיזיולוגית", ואז וואלה, כן, הגענו למספיק חומר בשביל שני סמסטרים, ואני הרי נגד קורסים "שנתיים", ולכן צריך להיות מבוא לפסיכולוגיה א'" ו"מבוא לפסיכולוגיה ב'".
2. 2. בנוגע ל"היסטוריה של הפסיכולוגיה", עוד לא למדתי אותו ואני עוד לא יודע בדיוק מה קורה שם, אבל ההיסטוריה צריכה לזכות ליותר כבוד וליותר מקום, ולכן בלי קשר למה בדיוק-בדיוק מלמדים שם, וגם אם זאת ההיסטוריה שהכי נכונה שבעולם של הפסיכולוגיה ללמד אותה, כמעט בטוח שזה לא מספיק, וצריכים להיות שני קורסים עבור ההיסטוריה של הפסיכולוגיה. תאמינו לי שלא חסר חומר בתחום.
3. 1. וכעת נסיים עם הסברים של למה צריכים להיות שם הקורסים שכיום לא נמצאים בתוכנית אבל בחרתי להוסיף אותם, וגם למה הקורסים נמצאים ונלמדים בסדר שקבעתי. נעשה את זה כמובן גם לפי הסדר. הקורס הראשון הוא "פילוסופיה של המדע", הלקוח מתוך התואר הראשון בפילוסופיה, ואינו נכלל בתוכנית הנוכחית של התואר הראשון בפסיכולוגיה. בחרתי לכלול אותו משתי סיבות. הראשונה היא שזה קורס על הפילוסופיה של המדע כולו, וזה נותן את הבסיס הראשוני ביותר האפשרי, של מה זה בכלל מדע, איך מדע נעשה וכדומה', ולכן זה קורס שהוא למעשה רלוונטי לכל התארים הראשונים מכל הסוגים, ולדעתי צריכים ללמוד אותו כל הסטודנטים לתואר ראשון בכל חוג כלשהו בכל העולם. הסיבה השנייה היא שזה הקורס הראשוני ביותר או כמעט הראשוני ביותר של הפילוסופיה, שהיא המדע הראשון ביותר והחשוב ביותר שהוליד מתוכו את כל שאר המדעים בהמשך הדרך. חשוב שיהיה קורס פילוסופי, במיוחד כזה על המדע, כאשר כל סטודנט לתואר ראשון, בכל חוג כלשהו, נכנס אל תוך העולם של המדע. חשוב שהסטודנטים בתארים הראשונים מכל הסוגים ילמדו את הרקע של כל המדע כולו ובכלל, כפי מה שנלמד בקורס "הפילוסופיה של המדע".
3. 2. הקורס השני שצריך להילמד במהלך התואר הוא קורס פילוסופי נוסף, שגם כן אינו נכלל בתוכנית כיום, ושנקרא "בעיות בפילוסופיה של המוסר". עוד קורס כל-כך בסיסי, מרכזי ורב חשיבות שלדעתי הוא צריך להילמד על-ידי כל הסטודנטים לכל התארים הראשונים מכל הסוגים בכל העולם. הקורס "בעיות בפילוסופיה של המוסר" מלמד מוסר ואתיקה. זה הקורס של להיות בני-אדם, ואיזה ערך יהיה לכל הידע שנצבור ולכל המדע שנעשה, אם לא נהיה בראש ובראשונה בני-אדם טובים ומוסריים, שיודעים להבדיל בין טוב לרע ולכונן חברה תרבותית וצודקת של אנשים טובים ויראי שמיים?
3. 3. הקורס השלישי צריך להיות קורס נוסף שלא נלמד במסגרת התוכנית הנהוגה כיום, ונקרא "מבוא לסוציולוגיה". הוא צריך להיכלל מכיוון שהפסיכולוגיה היא מדע המשאיל במידה משמעותית מהסוציולוגיה, ולמעשה, הפסיכולוגיה משאילה מהסוציולוגיה יותר משהיא משאילה מכל מדע אחר, מכיוון שהרי אנחנו מתקשרים אם אנשים אחרים ומקיימים מערכות יחסים שונות עם אנשים שונים, והם איתנו, יותר מאשר מה שכל דבר אחר בא לידי ביטוי בפסיכולוגיה שלנו, או משהו כזה, ולכן צריך להיות קורס סוציולוגי על-מנת ללמוד במעט את הסוציולוגיה כולל ההקשר שלה אל הפסיכולוגיה ומה הפסיכולוגיה לקחת משם. אני לא יכול לחשוב על קורס יותר נכון ומתאים למלא את המשימה מאשר "מבוא לסוציולוגיה".
3. 4. הקורס הרביעי צריך להיות "מבוא לסקסולוגיה". האמת שלא מצאתי קורס כזה אבל אני מאמין שיש וסתם לא מצאתי? אולי יש ופשוט יש את זה בחו"ל? בכל מקרה, אם באמת אין, ואני מתקשה להאמין אבל נגיד, אז צריך להיות. בכל מקרה, סקס ושאר סוגים של יחסי מין וסוגיות מיניות הם חלק משמעותי מהחיים, כמו גם מהפסיכולוגיה שלנו, ולכן הפסיכולוגיה משאילה במידת מה מהסקסולוגיה, גם אם לא באותה המידה מהסוציולוגיה, ולכן בהחלט יש מקום, וצריך להיות מקום, לקורס סקסולוגי, ומה יכול להיות יותר מתאים ונכון ממבוא לסקסולוגיה? הקורס הראשוני ביותר שרק מכניס אותנו לכל העולם הזה ונותן...רק את המבוא? כי הרי זה צריך להיות רק המבוא. לא באנו ללמוד פילוסופיה, סוציולוגיה או סקסולוגיה או מה שלא יהיה. באנו ללמוד פסיכולוגיה. אם יש משעים מסוימים שהפסיכולוגיה משאילה מהם חומר במידה ראויה לציון אז זה בסדר לכלול קורס אחד מכל מדע כזה, אבל את המבוא כמובן. לא צריך יותר. חוץ מאיך שכללנו עוד קורס של פילוסופיה אבל לא לא חשוב.
3. 5. הקורס החמישי צריך להיות "מבוא לקרימינולוגיה". עוד מדע שהפסיכולוגיה משאילה ממנו. לא הרבה אבל במידה מסוימת הראויה לציון ושמצדיקה קורס קרימינולוגי, ומה יכול יותר להתאים מ"מבוא לקרימינולוגיה"? אמנם זה נכון, התנהגות קרימינלית היא לא חלק מההתנהגות של כל בני-האדם, אבל זה חלק מההתנהגות של חלק משמעותי מהם, מה גם, שבקרב האנשים הזקוקים לטיפול פסיכולוגי, אחוז האנשים בעלי ההתנהגות הקרימינלית בכלל מרקיע שחקים. זה גם הקורס האחרון שמגיע ממדע שהפסיכולוגיה מספיק משאילה ממנו בשביל להצדיק קורס של המדע הזה בתואר הראשון בפסיכולוגיה. באשר למדעים שהפסיכולוגיה משאילה מהם אפילו עוד פחות, כמו לדוגמה מתמטיקה, גם לקורסים האלו יש מקום, אבל רק בתואר השני, ורק בחלק מהמסלולים.
3. 6. משסיימנו עם חמשת הקורסים הראשונים, שהם בסיס של בסיס של מה זה מדע בכלל (הקורס הראשון), מה זה להיות בן-אדם ואיך להיות בן-אדם (הקורס השני), וקורסי המבוא של מדעים שהפסיכולוגיה משאילה מהם בכבדות (שלושת הקורסים האחרונים מבין החמש), כעת נותרו רק קורסים פסיכולוגיים באמת-באמת. הקורס השישי צריך להיות הקורס "מבוא לפסיכולוגיה א'". כי זה הרי המבוא לפסיכולוגיה. זה ההתחלה. אני חושב שזה די ברור ומובן מאליו שאחרי שסיימנו עם מה זה מדע בכלל, מה זה להיות בני-אדם ואיך להיות בני-אדם, והמבואים של המדעים מהם הפסיכולוגיה משאילה בכבדות, הדבר הבא שצריך לבוא זה המבוא של מה שבאמת ממש בחרנו ללמוד אותו.
3. 7. הקורס השביעי, הוא כמובן קורס ההמשך, "מבוא לפסיכולוגיה ב'".
3. 8. אחרי שסיימנו עם המבוא לפסיכולוגיה, שזה הבסיס שבא אחרי הבסיס של הבסיס (שלושת קורסי המבוא של שלושת המדעים מהם הפסיכולוגיה משאילה בכבדות) והבסיס של הבסיס של הבסיס (מה זה מדע? איך להיות בן-אדם?), זה הזמן להמשיך אל עבר הקורס השמיני, "היסטוריה של הפסיכולוגיה א'", וללמוד קצת את ההיסטוריה של המדע שבחרנו ללמוד. מה שנקרא "בראשית". מה היה בהתחלה.
3. 9. הקורס התשיעי צריך להיות כמובן קורס ההמשך, "היסטוריה של הפסיכולוגיה ב'".
3. 10. לאחר מכן צריך לבוא הקורס העשירי, קורס "האינטליגנציה הרגשית". עכשיו אנחנו באמת מתחילים להיכנס לעניינים. עכשיו באמת סיימנו עם כל המבואות וההקדמות. למה ברגע שסיימנו עם כל ההקדמות והמבואות, אנחנו מתחילים דווקא עם קורס האינטליגנציה הרגשית? כי זה אחד הדברים הכי בסיסיים שיש בפסיכולוגיה האנושית כמו גם משהו שבא לידי ביטוי בכל סוג אחר של כל פסיכולוגיה או אינטליגנציה אחרת. הרי סיימנו עם כל ההקדמות והמבואות, אבל אנחנו עדיין די בהתחלה.
3. 11. לאחר מכן צריך לבוא הקורס האחד-עשרה. "פסיכולוגיה קוגניטיבית". זה הדבר הבא הבסיסי ביותר. זאת הפסיכולוגיה של החשיבה. סוג של.
3. 12. הקורס השתיים-עשרה צריך להיות "פסיכולוגיה התפתחותית". זאת הפסיכולוגיה של ההתפתחות. קודם יש רגש, ואז יש חשיבה, ואז יש איך שאנחנו מתפתחים רגשית, מחשבתית ופסיכולוגית, מינקות ועד בגרות. תראו איך אני בונה את זה כל-כך יפה. תראו איך אני בונה את זה כל-כך נכון. של אחרי שלב. בדיוק כמו מה שצריך להיות. במקום זה, מה יש לנו היום? תוכנית עמוסה מידי, מבולגנת מידי, דברים מיותרים נלמדים, דברים שצריך אותם נלמדים לא בסדר הנכון וללא הרקע הקודם שדרוש. מה יש לנו היום במקום כל התוכנית היפה הזאת שאני בונה לכם? בלגאן. כאוס. טירוף. טירוף וטיפשות.
3. 13. הקורס השלוש-עשרה צריך להיות הקורס "פסיכולוגיה של הזדקנות וזקנה". לאחר שלמדנו על הרגש, המחשבה, וההתפתחות של הרגש והמחשבה החל מהינקות ועד הבגרות, זה רק טבעי שכעת הגיע הזמן ללמוד על הרגש, המחשבה, וההתפתחות של הרגש והמחשבה בתקופת הזקנה.
3. 14. הקורס הארבע-עשרה צריך להיות "תקשורת, שפה ודיבור". היה אפשר לשים אותו יותר מוקדם, אבל מדברים שם גם על תקשורת, שפה ודיבור בגירסתן השגויות והלא נכונות, לאחר שהתפתחו, בחלק מהמקרים, בצורה לא נכונה. זה לא משהו שאנחנו רוצים לשים אותו מוקדם מידי, ולכן מוטב לחכות.