עזרה תרופתית לקשיי קשב וריכוז-שינוי תפיסה

עזרה תרופתית לקשיי קשב וריכוז-שינוי תפיסה

החלטתי לשתף.
מי שעוקב אחרי דברי בפורום יכול למצוא בעבר גישה שמחפשת אלטרנטיבות לפרמקולוגיה [תרופות] בעניין קשיי קשב.
החיים תמיד מזמנים לי בכל מיני תחומים פתח להסתכלות רחבה . לגבי תרופות -היתה לי [מתוך חיים שלמים במחיצת אנשים שעוסקים ברפואה אלטרנטיבית] הסתייגות גדולה.
וכך ,בפנים ,מתוך הידע המקצועי שלי,מזמן ידעתי שהבן שלי מאד מתאים לפרוטוקול איבחוני של קשיי קשב וריכוז ,אבל זימנתי אלינו המון דרכים חלופיות- אמנויות לוחמה,שיטת אלבאום,"זום","ריכוזית"-הן רק חלק מהדרכים.לא הרגשתי בשום דרך שמצאנו פיתרון רציני.
חצי השנה האחרונה -דחוסה בארועים שובביים. בית הספר נדיר בגישתו,מאד לוקח אחריות,מחליט לחסוך מאמא עסוקה את ההתמודדויות שבתחומו,ובכל זאת הבנתי שהציונים הגבוהים ירדו,שהאימפולסיביות עלתה ,שהסבלנות לשבת בשיעור פחתה וששיעורי הבית הפכו לעינוי סיני מרוכז.
לפני כחודש וחצי ביקרנו בהקשר אחר בקופת חולים . הרופאה שאלה אם בדקתי אצלו קשיי קשב.לא אמרתי לה שבדקתי מזמן [בעצמי] ושהתוצאה ידועה לי היטב מראש...אלא הנחתי לה להסביר לי ששירות מיוחד לחברי הסניף שלנו [קופ"ח כללית] הוא רופאת ילדים שעברה השתלמות מקיפה בנושא הפרעות קשב,ומוסמכת הן לאבחן והן לייעץ והן לתת מרשם,אם צריך.החלטתי חגיגית לקבוע אליה תור.לפגישה באתי מוכנה עם שאלוני קונורס- אחד להורה,אחד למורה- שאלונים מורחבים מאלה שאני מכירה . הפגישה היתה מדהימה. מאד מקיפה,מאד מתבוננת,ונדמתה לי עוד יותר רחבה מהתישאול הפסיכיאטרי שאני מכירה.ממש כאילו עברה הכשרה פסיכולוגית מאסיבית. מאד הערכתי גישתה אלינו.
היתה אוירה נהדרת והבן שלי שיתף פעולה.הסתמן שאין ספק קל שבקלים . נלקחו מדדי לחץ דם,דופק,גובה ומשקל ו...הופ,אנחנו בפנים.עשרה כדורי ניסיון,ולאחריהם -פגישה נוספת של ביקורת.
לילד שלי קשה לבלוע כמוסות. הכמוסה שלו ניתנת בקלות לפירוק של גלובולים קטנים אל תוך יוגורט . התחלנו.
ולא,לא להאמין איך השתנה לי פתאום הילד שלי.לא באישיות,ולא בחינניות אלא בעניין יישוב הדעת.סבלני,יושב לשיעורים בלי צורך לחמש דקות הפסקה כל שתי דקות...זעם פתאומי שהיה מתפרץ מתוך תיסכול-נעלם.מצד שני הוא לא פלגמטי,לא עייף.פשוט פחות תזזיתי,והרבה יותר קשוב.בביקורת אצל הרופאה הוא אמר שמרגיש הרבה יותר טוב עם עצמו בבית הספר וקנה את עולמו בשניה...
יש חוסר תיאבון בזמן ההשפעה,ואת הארוחה החמה הוא משלים בערב.יש תחושה של רווחה. אני מרגישה אשמה שמתוך השקפת עולם,גם אם היתה עם כוונה טובה מאחוריה,מנעתי ממנו להרגיש טוב הרבה לפני כן.
צריך להבין שהקושי בקשב הוא קושי אורגני. הוא לא "אשמתו" של הילד. הוא בנוי כך שהמסר העיצבי באונה שאחראית ללמידה עובר במקוטע ,ועם הכדור הוא עובר כמו אצל מי שאינו סובל מקשיי הקשב.
הבנתי את זה היטב גם קודם. ...אבל הייתי בשלה [או שהמצב הוא שהכתיב] למהלך של מתן תרופה רק בסוף כתה ה'. מוטב מאוחר.
מה שמאד מוצא חן בעיני הוא העדר אפקט התמכרות. בשבת ניתן להפסיק. בחופש הגדול- כנ"ל.
הרבה ילדים מאומצים,בנים בייחוד אך גם בנות-עם הפרעת קשב.נודע לי שבאופן רשמי אכן פרט לפסיכולוג קליני שיכול לאבחן,ונוירולוג ופסיכיאטר שיכולים לאבחן ולתת תרופות -מכשירים עכשיו רופאי ילדים מסויימים שיוכלו לתת שעות יעודיות שבהן יאבחנו ואם צריך יתנו גם מרשמים ,כמו הרופאה שהיינו אצלה. אם למישהו קשה עם "סטיגמה"-ללכת לרופאה כזאת זה נחמד מאד.
כן,אני חושבת שהיד די קלה על איבחונים היום,ושראשי חברת נוברטיס ,יצרני הריטלין הם ביליונרים,אבל למקרים שלגביהם אין כל צל של ספק ,כמו הילד הפרטי שלי-[שכמוהו יש רבים וטובים]מדובר בהקלה ובעזרה. חשוב בעיני ,המפוכחות יותר עכשיו,לא לשלול את האופציה הזאת,והכל כמובן לטובת הילדים.
 

China8

New member
חייכנית, למה לא לתת את פרטי הרופאה?

היא נשמעת נהדרת ואולי יהיו כאלה שישמחו להמלצה על רופאה טובה, כי נשמע שעשתה אבחון דקדקני, מקצועי ומוצלח.
גם אני כמוך, יודעת שלילדה שלי ישנם קשיים ריכוזיים מסויימים, אבל היא עדיין קטנה מכדי לאבחן. אני מקווה שלא תזדקק לטיפול תרופתי, כי גם לי יש רתיעה מסויימת אבל נראה... בגלל שיטת החינוך פה בסין שיעורי בית התחילו כבר בגיל ארבע ואנחנו מתמודדים עם זה מדי יום. בהתחלה הייתה התנגדות מצידה להתמודדות הזו, היום כבר אין התנגדות אבל זה לוקח המון זמן.
שמחה עבורך ועבור בנך שיש שיפור כזה שמקל עליו בהמון תחומים
 
הי צ'יינה

זו רופאה שלא מקבלת פרטי אלא בסניף קופת חולים [סניף מיוחד לילדים]המסויים שלנו-ואין לי חשק לכתוב בפורום את המקום המדוייק.השירות אצלה ניתן רק לבאי הסניף.
עם זאת
1- אני יכולה לענות על כך במסרים
2- אני יודעת שבעוד סניפים של הכללית [בעיקרון] יש רופאים שהוכשרו במיוחד לעניין זה. הפגישה האיבחונית הראשונה ארכה לפחות שלושת רבעי שעה.
השניה נערכה תוך כשבוע.שתיהן ביחד עלו [כשאנחנו מבוטחים בביטוח "מושלם"] 23 שקלים.
ותודה על האיחולים!
 

fatfat

New member
הגדולה שלי אובחנה כבר בגיל ארבע

כבעלת הפרעת קשב וריכוז , (אני איבחנתי את זה כבר ביום שקיבלתי אותה). כמובן שבגיל הגן לא הומלצה לטיפול תרופתי ואז היתה במעקב במכון להתפתחות הילד שהנוירולוגים שם מגיעים מבית חולים "דנה".

בכיתה א' כשהגיעה לגיל שש נסתיים המעקב במכון ואז נתנו לי לבחור בין רופאה בסניף דוגמת זו שאת מתארת לבין המשך מעקב במרפאה נוירולוגית לילדים בבית חולים.
בחרתי בזו שבסניף. את כיתה א' צלחה בהצטיינות ללא טיפול תרופתי, אבל עם כמה אינצידנטים בהם הגיבה ללא כל פרופורציה לסיטואציה וכן בשליש האחרון של השנה החלה להגיע עם מסות של שיעורי בית כי לא הספיקה לסיים מטלות בכיתה כיוון שהתעסקה עם כל הסביבה.
הבום היה דווקא בחופשת הקיץ בקייטנה שם הושעתה בגלל אימסיביות. ביקשתי תור S.O.S לרופאה בקופ"ח וקיבלנו תור לעוד עשרה ימים שזה בהחלט מהיר מאוד. חוויית הפגישה היתה מאוד דומה לזו שתיארת, כשהרופאה ראתה בפועל התפרצות של הבת בתגובה לתסכול (היתה צריכה להפסיק לצפות בתוכנית טלוויזיה אהובה עליה כי הגיע
תורינו להיכנס לרופאה). גם אנחנו יצאנו עם מרשם נסיוני לעשרה ימים שחולל בה פלאים. הבעייה היתה שזה החריף אצלה את קשיי ההירדמות שגם ככה קיימים אלה והיתה נרדמת רק סמוך לחצות.

השנה למדה בכיתה ב' ועל פי בקשת המורה לא קיבלה טיפול תרופתי. (המורה אמרה שכרגע בכיתה היא מסתדרת בלי). ואכן הישגיה הלימודיים מצויינים, היא מאוד אהובה על המורים והתלמידים, אחת המנהיגות החברתיות ומהווה דמות מרכזית בכיתה. אבל עם כל זה מדי פעם היו ייאות מהכיתה בגלל העלבויות טיפשיות (הוא הסתכל עלי... אמר לי וכו' ששוב תגובתה היתה ללא פרופורציה לאירוע). והקושי הגדול ביותר הוא שיעורי הבית. גם השנה לא פעם היא מגיעה עם ספיחים שלא סיימה בכיתה כי התעסקה עם כל העולם ואשתו, כשהיא בעצמה מדווחת על כך (ראיתי שא' כותב בשיעור חשבון במחברת עם אטיפה לבנה אז הלכתי להגיד לו שצריך כחולה... נ ואני לא היינו חברות אבל היום היא עברה לשבת לידי ודיברנו כל השיעור אז אנחנו רות עכשיו הם חלק מהדברים שאומרת). שיעורי הבית אורכים זמן ממושך כי אינה ממקדת את הקשב במה שעושה אלא בו זמנית קשובה למה קורה אצלי, אל אחותה ואצל השכנים, קמה לשתות, לחדד וכו' ומצד שני לא מוותרת לעצמה ומתעקשת על כתיבה תמה ועל הכנת השיעורים באופן יסודי כולל כל מטלות הרשות/בחירה שניתנו להם. וכל קושי הכי קטן מוליד בכי ותסכול. ואני מוצאת את עצמי שוב ושוב תוהה האם איני עושה לה עוול שאני נשמעת למורה ולא נותנת לה את הטיפול התרופתי.
 

סביון1

New member
כל הכבוד למורה

בדרך כלל הנטיה של המורים היא להמליץ לתת טיפול תרופתי כדי לחסוך מעצמם את ההתמודדות.
 

China8

New member
פטפט, ממש תיארת את הילדה שלי

כמה מוכרות לי כל התעות שהזכרת.
כמובן שבסין יש ילדים עם בעיות קשב וריכוז אך אין כל כך מודעות לטיפול ואבחנה ולכן הרבה פעמים ייתלו את הסיבה בחינוך מתירני מדי או בילד שובב מדי. בשנה וחצי האחרונות הקטנה בגן טרום-חובה עם גננות מקסימות ואי אפשר להשוות את ההתנהגות שלה כשנכנסה לשם ועכשיו, יש שיפור עצום. אבל היא עדיין תזזיתית יותר מרוב הילדים ובתנועה מתמדת. כמובן שאנחנו גם נמנעים כמעט לגמרי מכל דבר שמכיל סוכר או חומרים ממריצים אחרים. אני מאד מרוצה ממשטר שיעורי הבית שמתחיל כאן בגיל מאד צעיר. יש לו גם חסרונות, אבל מצד שני הוא מאפשר מוכנות לכיתה א׳ ולפי דעתי יוריד את רמת הקושי והתסכול, בעיקר עבור ילדים מתקשים.
 
הי פטפט

סיפרתי שבית הספר של הבן שלי הוא מאד מכיל,ולפי מה שאת מספרת-כך גם המורה של בתך.וזו זכות גדולה ,כי לא מעט נתקלים במערכת חינוך עייפה ובמחנכות/כים שחוקות/ים.
אבל האמת היא שלא די שתהיה מורה מכילה-החשוב ביותר הוא איך הילד עצמו מרגיש ומסתדר -עם עצמו ועם אחרים.
אני נותנת הרבה קרדיט לאינטואיציות שלך,האימהיות והמקצועיות. תכף מתחיל החופש הגדול,שבו במילא יש דילוג ניכר על הפרמקולוגיה. תני לשנת הלימודים הבאה להתחיל ,ותחשבי אז מחדש,לפי ההתפתחויות.
חוץ מזה כמו תמיד הילדונת הזאת נשמעת מתוקה ברמות...
 

fatfat

New member
זה אכן מה שחשבתי

בשנת הלימודים הבאה המחנכת שלה תתחלף (אצלם המורות מתחלפות כל שנתיים: א'-ב', ג'-ד', ה'-ו'). עוד לא ברור מי תהיה המחנכת של כיתתה אבל אף אחת מהשלוש אינה כה מכילה כמו זו הנוכחית. אז אתן לה להתחיל את השנה ונראה מה יהיה בהמשך.
 

קשה7

New member
יופי

יופי שזה עוזר
אני זוכרת שלפני כחודש ציטטת רופאה שאמרה שהתרופה עושה בעיות בלב
מה עושים עם זה?
 
אז כמובן ששוב

התעניינתי ושאלתי.
חבל על הסבר במילים שלי- מצרפת כתבה שמתארת בלשון ברורה מה שהסבירו לי.
ומעתיקה גם משהו מתוכה לגבי מחקר ביותר ממיליון נבדקים
"האם החוקרים מצאו עדויות לנזק שנבע משימוש בריטלין?
במחקר הנידון, מסוג קוהורט (מעקב אחרי קבוצת מטופלים שהוגדרה מראש) השתתפו 1,200,438 ילדים ומבוגרים צעירים, והמעקב נמשך 2,579,104 שנות אדם, כולל 373,667 שנות אדם של שימוש בתרופות לטיפול בבעיה. שנות אדם הן סך השנים שכל אחד מהמשתתפים במחקר היה במעקב. במאגר הנתונים העצום הזה זוהו רק שבעה אירועים חמורים בלב ובכלי הדם בקרב המשתמשים בתרופות.
ממצאי המחקר לא העלו שום עדות לעלייה בסיכון להשפעות חמורות של התרופות האלה על הלב ועל כלי הדם בילדים ובמבוגרים צעירים בקרב אלה שצרכו את התרופות. "
 

fatfat

New member
יופי בעקרון המעקב אחרי ילד שנוטל ריטלין

אמור לכלול גם בדיקות רפואיות פעמיים בשנה שכולל בדיקה רפואית, מעקב גובה ומשקל ובדיקות דם ביניהן תפקודי כבד.
 

KallaGLP

New member
ראשית, ברור שכהורים רגשות האשם טבועים בנו

אך בכל זאת השתדלי לא להרגיש אשמה או להצטער על כך שחיכית עם התרופות. בעניין הזה זו לא החלטה פשוטה ואסור שהיד תהיה קלה מדי על ההדק. לדעתי נכון עשית שלפני שהתחלת לתת תרופות שבצדן גם נזק בריאותי מסוים פוטנציאלי מיצית עד הסוף אפשרויות אחרות. הרי לא מדובר כאן במחלה קשה או מסכנת חיים שאם לא מקבלים תרופה נגרם נזק גדול או בלתי הפיך, חלילה. דווקא משום שלקחת את הזמן ובדקת וניסית קודם את כל השיטות, עכשיו את יכולה לתת את התרופה בלב שלם ולהתענג על התוצאות ואף להשלים עם תופעות לוואי מסוימות, כי את כבר יכולה לדעת בוודאות שהיתרונות עולים בגדול על החסרונות. אף אחד מילדיי לא קיבל ריטלין (על אף שבמקרה של הבכור הצוות דיבר על זה בשלב מסוים, אך בסוף הסתדרנו בלי ותופעות של בעיות קשב וריכוז נעלמו מעצמן כלא היו בתחילת החטיבה) ולכן אין לי תובנות אישיות בקשר אליו, אך ברמה העקרונית הייתי פועלת בדיוק כמוך. שיהיה בהצלחה לילדון והרבה נחת לך.
 

KallaGLP

New member
למעשה, כשחושבים על זה, כן פעלתי בדיוק כמוך

כשלא הסכמתי לתת ריטלין לבכור למרות הפצרות הצוות, אלא החלטתי קודם למצות דרכים אחרות ולראות מה קורה. ומזל שפעלתי כך כי במקרה שלנו השיחה עם הצוות התנהלה לקראת סוף שנת הלימודים ובתחילת שנת הלימודים שלאחר מכן כבר לא נותר זכר לבעיות. אמנם לקחתי אותו להומאופתית שהראתה לו כמה תרגילים שימנעו ממנו לקום באמצע השיעור וגם נתנה רמדי שהוא כמעט לא הספיק לקחת, אך ברור לי שבמקרה שלו משהו פשוט הבשיל לו במוח כי השינוי היה דרסטי מדי ולא ייתכן שטיפול הומאופתי קצרצר גרם לכולו.
 
אני מכירה טיפול הומיאופטי מאד מאד מקרוב

ובהומיאופטיה הקרויה קלאסית,טיפול שקולע לילד,גם חד פעמי,יכול להיות בעל תוצאות מאד מרחיקות לכת.
הומיאופטיה,ולא פעם אחת,היה עוד משהו שניסינו ברצינות. פעם אחת נראה היה שזה עובד,אבל לתקופה קצרה מדי.
 

KallaGLP

New member
גם אני התנסיתי בהומאופתיה יותר מפעם אחת.

היו פעמים שזה עזר בהדרגה והיו שלא עזר כלל. בכל מקרה, זה היה בסוף השנה והוא לקח את התרופה פעמים בודדות עד לתחילת החופש, ואחר כך הפסיק עם המחשבה שמקסימום ישוב לקחת אותה בתחילת השנה הבאה, אך כבר לא היה צורך. לדעתי פשוט בתקופה הזאת של חודשיים של החופש הגדול הוא עבר איזשהו תהליך של הבשלה פיזית ורגשית (אצלו תמיד ההתבגרות הפיזית והרגשית פיגרה אחרי ההתפתחות השכלית). לפני היציאה לחופש לא שמתי לב שהתרופה חוללה מהפכה כזאת גדולה ואחר כך הייתה הפסקה ארוכה, כך שקשה לי להאמין שהשינוי חל בזכות התרופה. אולי הייתה לה השפעה פסיכולוגית מסוימת - אך שוב, לא במידה שפותרת את הבעיה לגמרי.
 
בהומיאופטיה יש מושג עבור רמדי עם תוצאות

כאלה שאת מתארת, "הרמטיות" שעובדות לגמרי בעיקרון של "דומה בדומה-ירפא" והמושג נקרא simillimum .
כמובן שמדובר ברמדי מסויימת [אידיאלית] לאדם מסויים במצב מסויים. שמעתי הרבה סיפורים על חוויית ריפוי מפליגה כזאת,אך כאמור באופן אישי לא חויתי-לא עם עצמי ולא עם הבן שלי.
 
למעלה