על הראוי להיות
אשמח אם מישהו יוכל להראות לי כיצד דברי ליבוביץ מתלבשים על האמור לקמן. כפי שנראה לא רק שדברי ליבוביץ אינם מתלבשים על מה שנאמר אלא ההפך. התוספות מציגים עמדה שכולה אנטי תיזה מוחלטת לעמדתו של ליבוביץ. לפי התוספות דלהלן התפילה פועלת, נבואות מתקיימות, ניתן להאריך [או להשלים] את אורך החיים על פי מעשיו של אדם, ואם נתחשב גם בעמדת הגמרא [דקיימא לן דהיכא דהתוס' אינם מרחיבים אזי דפשיטא להו גירסא דגמרא] הרי שניתן להשתמש בשם קדוש כדי לחולל ניסים. זה נכון שישנם דברים שפתוחים לפרשנויות שונות, אך במקרה הנוכחי לא מדובר בפרשנות לגיטימית אלא בחוסר הבנה טוטאלי, או, לחלופין, בדמגוגיה, ואף כזו שאינה מורכבת או עמוקה דיה. דברים אלו אמורים לגבי המקור הנוכחי גופו; לא כל שכן כשנעלה את העמדות של בעלי התוספות במקומות אחרים. גדולי התוספות היו מבצעים שאלות חלום, עליות נשמה, מתייעצים עם נשמות מתים ועוסקים בשמות קדושים [ראו לדוגמה, אפרים א. אורבאך. בעלי התוספות: תולדותיהם, חיבוריהם, שיטתם - כרך ראשון. מוסד ביאליק. 1954. עמ' 337].
תני: שמעון בן עזאי אומר: מצאתי מגלת יוחסין בירושלים וכתוב בה: 'איש פלוני ממזר מאשת איש'; וכתוב בה: 'משנת ר' אליעזר בן יעקב קב ונקי'; וכתוב בה: 'מנשה הרג את ישעיה'. אמר רבא: מידן דייניה וקטליה. אמר ליה: משה רבך אמר (שמות לג, כ) 'כי לא יראני האדם וחי', ואת אמרת (ישעיהו ו, א) 'ואראה את ה' יושב על כסא רם ונשא'. משה רבך אמר (דברים ד, ז) 'מי כה' אלהינו בכל קראנו אליו' ואת אמרת (ישעיהו נה, ו) 'דרשו ה' בהמצאו'; משה רבך אמר (שמות כג, כו) 'את מספר ימיך אמלא' ואת אמרת (מלכים ב כ, ו) 'והוספתי על ימיך חמש עשרה שנה'. אמר ישעיה: 'ידענא ביה דלא מקבל מה דאימא ליה, ואי אימא ליה אישוייה מזיד. אמר שם איבלע בארזא אתיוה לארזא ונסרוה. כי מטא להדי פומא נח נפשיה, משום דאמר (ישעיהו ו, ה) 'ובתוך עם טמא שפתים אנכי יושב'. מכל מקום קשו קראי אהדדי: 'ואראה את ה' ' כדתניא: כל הנביאים נסתכלו באספקלריא שאינה מאירה משה רבינו נסתכל באספקלריא המאירה. 'דרשו ה' בהמצאו' הא ביחיד הא בצבור. ויחיד אימת? אמר רב נחמן אמר רבה בר אבוה: אלו עשרה ימי שבין ראש השנה ליום הכפורים. 'את מספר ימיך אמלא', תנאי היא, דתניא: 'את מספר ימיך אמלא' אלו שני דורות. זכה משלימין לו לא זכה פוחתין לו, דברי ר' עקיבא; וחכמים אומרים: זכה מוסיפים לו לא זכה פוחתין לו. אמרו לו לרבי עקיבא: הרי הוא אומר 'והוספתי על ימיך חמש עשרה שנה'?! אמר להם: משלו הוסיפו לו. תדע שהרי נביא עומד ומתנבא (מלכים א יג, ב) 'הנה בן נולד לבית דוד יאשיהו שמו', ועדיין לא נולד מנשה. ורבנן: מי כתיב מחזקיה? לבית דוד כתיב! אי מחזקיה נולד אי מאינש אחרינא [תלמוד בבלי, מסכת יבמות נ, א]
תוספות, ד"ה משלו:
משלו הוסיפו לו. וקרי ליה תוספת לפי מה שנגזר לפחות ע"י עון והא דאמר בפ"ק דחגיגה (דף ד: ושם) גבי איתתא מגדלא נשיא כי חזינן צורבא מרבנן דמעבר אמיליה מוסיפין ליה אר"י דניחא אפילו לר"ע דאין זה תוספת כיון שנגזרו לשום אדם:
תדע שהרי נביא עומד. וא"ת והלא אם לא התפלל חזקיהו על עצמו היה מת והיתה נבואה בטלה אלא ע"כ אין הנביא מתנבא אלא מה שראוי להיות אם לא היה חוטא א"כ היכי מוכח מכאן דמשלו הוסיפו לו אפי' לא הוסיפו לו משלו וחיה כבר כל שנותיו שנגזרו לו מה שלא נתקיימה הנבואה לפי שחטא ואילו לא חטא ונשא אשה בשנים הראשונים היה מוליד ואר"י דשמא הדורות נגזרו להוולד באותו הזמן ובאותו הפרק שהם נולדים ובשני התוספת נגזר לו להוליד מנשה
אשמח אם מישהו יוכל להראות לי כיצד דברי ליבוביץ מתלבשים על האמור לקמן. כפי שנראה לא רק שדברי ליבוביץ אינם מתלבשים על מה שנאמר אלא ההפך. התוספות מציגים עמדה שכולה אנטי תיזה מוחלטת לעמדתו של ליבוביץ. לפי התוספות דלהלן התפילה פועלת, נבואות מתקיימות, ניתן להאריך [או להשלים] את אורך החיים על פי מעשיו של אדם, ואם נתחשב גם בעמדת הגמרא [דקיימא לן דהיכא דהתוס' אינם מרחיבים אזי דפשיטא להו גירסא דגמרא] הרי שניתן להשתמש בשם קדוש כדי לחולל ניסים. זה נכון שישנם דברים שפתוחים לפרשנויות שונות, אך במקרה הנוכחי לא מדובר בפרשנות לגיטימית אלא בחוסר הבנה טוטאלי, או, לחלופין, בדמגוגיה, ואף כזו שאינה מורכבת או עמוקה דיה. דברים אלו אמורים לגבי המקור הנוכחי גופו; לא כל שכן כשנעלה את העמדות של בעלי התוספות במקומות אחרים. גדולי התוספות היו מבצעים שאלות חלום, עליות נשמה, מתייעצים עם נשמות מתים ועוסקים בשמות קדושים [ראו לדוגמה, אפרים א. אורבאך. בעלי התוספות: תולדותיהם, חיבוריהם, שיטתם - כרך ראשון. מוסד ביאליק. 1954. עמ' 337].
תני: שמעון בן עזאי אומר: מצאתי מגלת יוחסין בירושלים וכתוב בה: 'איש פלוני ממזר מאשת איש'; וכתוב בה: 'משנת ר' אליעזר בן יעקב קב ונקי'; וכתוב בה: 'מנשה הרג את ישעיה'. אמר רבא: מידן דייניה וקטליה. אמר ליה: משה רבך אמר (שמות לג, כ) 'כי לא יראני האדם וחי', ואת אמרת (ישעיהו ו, א) 'ואראה את ה' יושב על כסא רם ונשא'. משה רבך אמר (דברים ד, ז) 'מי כה' אלהינו בכל קראנו אליו' ואת אמרת (ישעיהו נה, ו) 'דרשו ה' בהמצאו'; משה רבך אמר (שמות כג, כו) 'את מספר ימיך אמלא' ואת אמרת (מלכים ב כ, ו) 'והוספתי על ימיך חמש עשרה שנה'. אמר ישעיה: 'ידענא ביה דלא מקבל מה דאימא ליה, ואי אימא ליה אישוייה מזיד. אמר שם איבלע בארזא אתיוה לארזא ונסרוה. כי מטא להדי פומא נח נפשיה, משום דאמר (ישעיהו ו, ה) 'ובתוך עם טמא שפתים אנכי יושב'. מכל מקום קשו קראי אהדדי: 'ואראה את ה' ' כדתניא: כל הנביאים נסתכלו באספקלריא שאינה מאירה משה רבינו נסתכל באספקלריא המאירה. 'דרשו ה' בהמצאו' הא ביחיד הא בצבור. ויחיד אימת? אמר רב נחמן אמר רבה בר אבוה: אלו עשרה ימי שבין ראש השנה ליום הכפורים. 'את מספר ימיך אמלא', תנאי היא, דתניא: 'את מספר ימיך אמלא' אלו שני דורות. זכה משלימין לו לא זכה פוחתין לו, דברי ר' עקיבא; וחכמים אומרים: זכה מוסיפים לו לא זכה פוחתין לו. אמרו לו לרבי עקיבא: הרי הוא אומר 'והוספתי על ימיך חמש עשרה שנה'?! אמר להם: משלו הוסיפו לו. תדע שהרי נביא עומד ומתנבא (מלכים א יג, ב) 'הנה בן נולד לבית דוד יאשיהו שמו', ועדיין לא נולד מנשה. ורבנן: מי כתיב מחזקיה? לבית דוד כתיב! אי מחזקיה נולד אי מאינש אחרינא [תלמוד בבלי, מסכת יבמות נ, א]
תוספות, ד"ה משלו:
משלו הוסיפו לו. וקרי ליה תוספת לפי מה שנגזר לפחות ע"י עון והא דאמר בפ"ק דחגיגה (דף ד: ושם) גבי איתתא מגדלא נשיא כי חזינן צורבא מרבנן דמעבר אמיליה מוסיפין ליה אר"י דניחא אפילו לר"ע דאין זה תוספת כיון שנגזרו לשום אדם:
תדע שהרי נביא עומד. וא"ת והלא אם לא התפלל חזקיהו על עצמו היה מת והיתה נבואה בטלה אלא ע"כ אין הנביא מתנבא אלא מה שראוי להיות אם לא היה חוטא א"כ היכי מוכח מכאן דמשלו הוסיפו לו אפי' לא הוסיפו לו משלו וחיה כבר כל שנותיו שנגזרו לו מה שלא נתקיימה הנבואה לפי שחטא ואילו לא חטא ונשא אשה בשנים הראשונים היה מוליד ואר"י דשמא הדורות נגזרו להוולד באותו הזמן ובאותו הפרק שהם נולדים ובשני התוספת נגזר לו להוליד מנשה