פורט קורא אקס-מן

furret

New member
פורט קורא אקס-מן

אהלן,

אני יודע שבקרב ההארדקור של חובבי הקומיקס, אקס-מן, וקומיקסי סופר גיבורים של מארוול בכלל, נחשבים דרג ב' במקרה הטוב, אבל אהבתי הישנה לסדרה שנוצרה עקב סדרת האנימציה של שנות ה-90 גרמה לי להתחיל לקרוא אקס-מן לפי סדר (uncanny x-men #1). סך הכל, הקונספט הכללי של אקס-מן (התפתחות בסולם האבולוציוני בעולם בו יתר בני האדם פוחדים מהם), שבכלל נוצר שנים לאחר תחילת הסדרה, הוא מאוד מעניין (יאן מקלן, שמשחק את מאגנטו בסרטים, אמר שזה מה שמשך אותו מלכתחילה להסכים לשחק בסרט). יש כמה פנינות פה ושם, וכמה דמויות שהעיצוב שלהן או האופי שלהן באמת גורם לך לרצות לקרוא עליהן עוד (שלא לדבר על זה שגדלתי עליהן). כמובן, יש גם המון זבל. המון-המון זבל.

חשבתי לערוך סיקור של קריאת האקס-מן שלי ולנסות לברור את התבן מן המוץ, בדגש על אירועים חשובים, ביקורת וכד', אבל אני לא חושב שיש מתעניינים לדבר הזה.

למישהו פה יצא לקרוא כרכים של אקס-מן משנות ה-70 וה-80?
 

Top10Movies

New member
לי יצא.

כמעט את כולם אני חושב...בטח פספסתי איזה ספיישל פה ושם.
 

furret

New member
אני נמצא עכשיו בתוך ה-run הארוך של קלרמונט

ה-run הראשון של אקס-מן - הדור הראשון והמקורי - זה של סטן לי, היה מפגר ולא התיישן טוב, והטובה היחידה שאנו חבים לו היא על דמויות כמו ג'אגרנאט, פולאריס והאבוק (אפילו המאגנטו של אז הוא לא המאגנטו של היום, שאותו אנו חבים לקלרמונט) ואפילו הבלוב (שבצורה מפתיעה מייצג דמות אנטגוניסטית שניתן להבין אותה, ברוח שמקדימה את התקופה).

כריס קלרמונט התחיל יחד עם ג'ון בריין את ה-run עם הדור השני של האקס-מן (וולברין, סופה, נייטקרוולר, באנשי וקולוסוס) ולו אנו חבים סאגות מדהימות כמו dark phoenix ו-days of the future past המוכרות, אבל גם כמה סיפורים טובים, פחות מוכרים, וברור שמרגע שהוא לקח שליטה על האקס-מן הוא העלה אותו לרמה אחרת לגמרי (אין מה להשוות בכלל לשנות ה-70, עם הדמויות השבלוניות והקרטוניות, הן של הגיבורים והן של הרעים והסיפורים המופרכים) ואפשר לומר בביטחון שהוא הביא את הסדרה לאן שהיא היום, אבל מאז הסוף של ארק ה-brood וההגעה של ה-new mutants אני מרגיש שאין רמה אחידה לקומיקס. דמויות חדשות מוסיפות להגיע ללא הפסקה, בלי שעוצרים בכלל להתעכב עליהן ובלי מטרה מוגדרת, סיפורים מתחילים ונזנחים, רק בשביל לחזור אחרי 10 פרקים או יותר ואין עלילה מוגדרת, רק אפיזודות קטנות בזמן שהעולם מתחיל לשנוא מוטציות יותר ויותר, אבל מלבד כמה התייחסויות קטנות (מוקצנות ולא ריאליות, רוב הזמן) הנושא הזה, כמו דמויות חדשות רבות, נשאר לא נגוע, ובינתיים מקדישים כל פרק למשהו אחר - לפעמים לשדים, חייזרים וכשפים שבעיניי מחריבים את ההנאה מהסדרה, במיוחד בתדירות הזו.

זה מרגיז. ברוב הפרקים בולטת האישיות הייחודית של כל אחת מהדמויות (מה שבפני עצמו הוא דבר מהנה) אבל בעיניי זה לא מספיק... הדוגמא הכי טובה לזה היא רייצ'ל גריי - היא הגיעה מהעתיד פיזית (השד יודע איך, אני עדיין לא הצלחתי להבין את זה. אם באמצעות כוחות טלפתיים - מדוע אקסייבייר לא יכול לעשות את זה גם כן? ומה קשור כוחות טלפתיים לחזרה פיזית בזמן?) ומאז פשוט שכחו אותה. זה כאילו שהביאו אותה רק כי המעריצים מאוד רצו להחיות את ג'ין גריי, כסוג של תחליף גרוע. ועכשיו היא סתם נמצאת שם, בלי לנסות לחזור לזמן שלה או להבין איך משנים את הזמן, או משהו... היא גם לא משתלבת טוב עם הדמויות האחרות. קולוסוס הוא דמות שאילולא היה לה רומן עם קיטי - לא עברה שום צורה של גדילה לאורך הקומיקס. אין שום סיפור מתמשך שנוגע אליו, אין לו כיוונים חדשים, אין לו מטרות חדשות. הוא סתם שם, רוב הזמן מישהו שיהיה לרעים את מי לכסח בשביל להראות עד כמה הם חזקים שהם מצליחים אפילו להעיף את קולוסוס, רק בשביל שאחרי 100 פרקים, כנראה בעקבות מכתבי זעם של מעריצים, ישתלו לו בראש מחשבה שהוא לאחרונה לא עצמו ויתנו לו איזה ניצחון קטן. רוג הצטרפה אל האקס-מן, והיה לה קונפליקט לגבי זה כמו גם לגבי הכוחות (והאישיות) שהיא גנבה מקרול דנוורס, אבל משך רוב הפרקים היא פשוט עומדת ברקע ונלחמת, בלי שום דבר מלבד מבטא דרומי ואישיות מחוספסת ומהנה. ה-new mutants חביבים, ואני נהנה מהאישיות של רובם (במיוחד וולפסביין וקאנון-בול) אבל אפשר להגיד עליהם דבר דומה - הם אף פעם לא מתפתחים, וזה קצת מעצבן שאני צריך לקרוא גם את הקומיקס שלהם כי האירועים בו מתקשרים ישירות לאירועים של האקס-מן.
ופרופסור אקסייבייר... זה אחד הדברים שהכי מפריעים לי: הוא אחת הדמויות חסרות התועלת והחלשות ביותר בסדרה, כשהוא אמור להיות אחת הדמויות החזקות ביותר. זה כבר צריך להפוך לטרופ: "פרופסור אקייסבייר לא יכול" כי כמעט בכל פרק פרופסור אקייסבייר לא יכול לבצע משהו (כדי להעניק, אני מניח, הזדמנות לאחרים לעשות זאת) - כל אויב שמתקיף את האקס-מן כשהוא נוכח - מוגן מפני השפעתו של אקסייבייר, כל פעם בתירוץ מופרך אחר (לשדים יש מוח אחר, ליצורים דוגמת וורלוק יש מוח של מכונה, לאויבים אחרים - הם פרועים מדי ונמצאים ב(מילת הקסם)"ברסרק", ואם הם לא פרועים מדי - אז הם שולטים בעצמם מדי ומגינים על עצמם מפני שליטה מחשבתית, ויש כאלו שהוא סתם לא יכול לחדור למוח שלהם מסיבה שאינה ידועה). בכל פעם שמשהו מפתיע את האקס-מן, אקסייבייר מצליח לגלות את זה רק באיחור, ביחד עם כולם. בכל פעם שדמות סובלת מאיזה מצב נפשי (כוח חיצוני שמשתלט לה על המוח או משהו שנוגע לתחום ההתמחות של אקסייבייר) - הוא לא מבין איך לטפל בזה. זה מרגיז. אם הם לא רוצים את הכוח של אקסייבייר, אז שייפטרו ממנו וזהו, אבל שלא יעשו ממנו ווימפ.
 

Top10Movies

New member
קראתי שוב את

days of future past לא מזמן כדי להזכר קצת לקראת הסרט.

אוי ואבוי, זה היה פשוט נורא. אני מבין שהם עשו שינויים ניכרים, ועדיף שכך, ה 20 עמודים המסכנים והמגוחכים האלה לא יכולים להחזיק סרט...
 

furret

New member
בודאי שלא

גם אני לא הבנתי מה הסיפור הגדול, בזמנו, כשקראתי את הקומיקס בנפרד, ומה הרעש שעושים סביב זה.
ואז התחלתי לקרוא את אקס-מן מן ההתחלה והבנתי איזו צומת דרכים מרכזית מהווה הסיפור הזה ואיזה שינוי הוא הביא לקומיקסים של אקס-מן (ואולי לקומיקס בכלל). זה הרעיון של הקומיקס, הביצוע (שלשם שינוי, שלא כמו במקרים אחרים שנפוצים מאוד באקס-מן, לא גולש למופרכות מגוחכת) והנושא החדש: הסיפור הזה הוא שהביא בכל הכוח את האקס-מן למסגרת הידועה שלהם, כדמויות נרדפות שנמצאות בלב מאבק פוליטי מול דעת קהל ששונאת אותן.
אני מעדיף סיפורים שמשלבים את העולם האמיתי (בצורה שקולה והגיונית) בכל יום על פני סיפורים שמתעסקים עם שדים וחייזרים שקפצו מעולמות אחרים בדיוק באחוזת ווסצ'סטר בשביל לנסות לקדוח חור בחשבון הבנק הבלתי נדלה של צ'ארלס אקסייבייר.

אני מקווה מאוד שהסרט יהיה טוב מאוד. זה לא שברייאן סינגר לא מסוגל ליצור סרטים טובים. אף אחד מהאקס-מן הקודמים לא היה מדהים, אבל חלקם היו מהנים מאוד (השני, לדעתי, ו-first class, עד האמצע, לפחות). יש לסרט הזה הרבה פוטינציאל.
וחוץ מזה שבלינק נמצאת שם. היא אחת מדמויות האקס-מן האהובות עלי ביותר, ואני ממש מקווה שהסרט הזה יעשה עמה חסד ויחזיר אותה לפעילות.
 

Top10Movies

New member
כן יש קצת שינוי

כל הקטע של השדים והחייזרים שהיה לפני היה מגוחך. באמת עדיף סיפורים שמשלבים את העולם האמיתי...
 

furret

New member
לצערי, זה נמשך גם אחרי

כל הדמות של מג'יק מבוססת על זה (אני מתנצל בפני מי שאוהב אותה, אבל בינתיים לא הצלחתי להשלים עם הדמות הזו). יתרה מזאת, ה-new mutants מקבלים אליהם את מאגמה, שהיא בחורה שהגיע מנובה רומא: רומא החדשה - מקום בעולם, שבדומה לארצות הפראיות תקוע בעידן רומאי (מוטציות נלחמים בגלדיאטורים...), סיפור נוראי שהצליח לכלול גם קרב נגד ילידים אפריקאים עם חניתות והביא גם את הדמות של סלין - מוטציה שהיא מכשפה (ולא ברור מה הופך אותה בדיוק למוטציה) שהופכת לאויבת של האקס-מן וחוזרת בשלל עלילות שמערבות כישוף. החלק המצער בכל זה, הוא שכותבים שמגיעים מאוחר יותר נתקעים עם כל מיני דמויות שהם חייבים להתייחס אליהן גם אם לא ירצו בכך. אז נוצר גודש של דמויות שהוכנסו למאגר ומאז לא פותחו, והן סתם נמצאות בחבורה, חסרות אישיות או עניין, כי הן כבר שם, ובכל פעם מזכירות לך את האבסורד שבקיום שלהן וממשיכות לפגום עבורך בקוהרנטיות של העולם.
כמעט מיד לאחר מכן הצטרף גם וורלוק, וגם הוא סתם נמצא שם, בלי סיבה, בלי שאף אחד ייפתח את הסיפור שלו, את הדמות שלו, ועם כוח שנראה OP אבל איכשהו כל אויב של ה-new mutants מצליח בקלות להתגבר עליו...
 

spidey 82

New member
נניח בצד טעם אישי (אף שאתה טועה)

"20 עמודים מסכנים"? הסיפור התפרש על שני גיליונות בתקופה שבה גיליון אחד היה עמוד כל כך הרבה סיפור וטקסט, שאם DoFP היה נכתב היום זה לא היה נגמר בפחות מעשרה פרקים.

אמנם כריס קלרמונט נוהג להגזים בתיאורים וקריינות, שגם זה היה מאוד נפוץ עד לפני 10-15 שנה, אבל בכל זאת מדובר בתקופת השיא היצירתית של האקס-מן (והריצה הזו היא שהביאה לפופולריות של הקבוצה, ובצדק). לא רק שקלרמונט וביירן יצרו את שני הסיפורים האולטימטיביים בתולדות האקס-מן (Dark Phoenix Saga ו-DoFP), השניים גם פיתחו את דמויות חדשות כמו וולברין וקיטי פרייד (שהם עצמם יצרו) ואת הנבל הגדול הטיפוסי עד אז, מגנטו.

אני לא רוצה למהר ולפסול סרט לפני שצפיתי בו ("אקס-מן: ההתחלה" הרגיז אותי בגלל הליהוק ושינוי פרטים מסוימים, אבל התוצאה הסופית הייתה מספקת הרבה יותר; אני עדיין חושב שאמה פרוסט הייתה גרועה ועזאזל מיותר) אבל סינגר מדאיג אותי. לא רק שהמוח האמיתי מאחורי "התחלה" כבר לא שם, מת'יו ווהן, נראה שסינגר מעמיס את הסיפור בדמויות מיותרות (סאנספוט, אינק), חלקן רק מפני שהן קשורות ליקומים חלופיים\מסע בזמן (בישופ, בלינק). לא מספיק שהסיפור יערב דמויות מסדרת הסרטים הקודמת ומהעבר, כמה מהן בשתי גרסאות? שלא לדבר על השינוי הכי גדול ומעליב: וולברין במקום קיטי.
 

furret

New member
מסכים לגבי DOFP והריצה של קלרמונט

למרות שכמו שכתבתי קודם, אחרי DOFP קלרמונט מתחיל לקרטע. יש הבלחות של גאונות מדי פעם, אבל הן בתוך בליל מעצבן ולא עקבי.

לגבי הסרטים: ההתחלה - ג'ניוארי ג'ונס זה מקרה טיפוסי של טייפקאסט. לקחו את בטי מ"מד-מן" שמתנהגת כמו אשת קרח (בעונה הראשונה, לפחות) וקישרו בינה לבין אמה פרוסט. למעשה, אני כלל לא בטוח אם ג'ונס היא שחקנית טובה כמו שעושים ממנה, או שפשוט במד-מן היא מקבלת אור חיובי משלל הדמויות הנפלאות האחרות. עזאזל לא היה קשור, אבל גם הבחור ההוא שיוצר הוריקנים מהיד, הוואנאבי פיקסי וכל המוטציות הצעירות שאקסייבייר ומגנטו גייסו: האבוק, באנשי ודרווין. אלו דמויות פילר שהביאו רק בשביל שיהיה קרב מוטציות נגד מוטציות גדול יותר, אבל בסרט כזה, שההתמקדות שלו היא לא אך ורק במוטציות אלא גם במלחמה הקרה, אני חושב שזו הייתה טעות נוראית. מהרגע שאקסייבייר ומגנטו מתחילים לגייס מוטנטים - משם, לדעתי, הסרט מתחיל להתקלקל.
אז אני לא יודע עד כמה ווהאן אשם במה שקרה להתחלה או שסינגר. בכל מקרה, קשה לי להאדיר את הסרט הזה.

לגבי הסרט הבא: אני גם מודאג מכמות הדמויות של סינגר. אמנם יש סיכוי טוב שכמה מהן יהיו רק דמויות רקע - המוטציות של העתיד, בעיקר. לפי דעתי, לבישופ יהיה חלק קצת משמעותי יותר מהאחרים, והוא זה ש"ייצג" את יתר הדמויות של העתיד: בלינק, סאנספוט, ווארפאת', בזמן שהם יעמדו בשתיקה מאחור וישתתפו בקטעי האקשן (חבל, רציתי שבלינק תבלוט ושהיא תשתתף בסרטי המשך וכד', אבל זה כנראה לא יקרה, אם נהיה ריאליסטים). אבל בוא נראה מי עוד אמור להיות בעתיד: סטורם, פרופ' אקס, מאגנטו וכמובן וולברין, את זה אנחנו כבר יודעים מהטריילר, אבל לדעתי גם שאדוקאט, קולוסוס, אייסמן ורוג. זה נותן לנו איזה 12 דמויות בעתיד, וסינגר אמר שהחלק של העתיד ייקח בערך 30% מהסרט. את מי זה משאיר ל-70% הנותרים של הסרט, כלומר לשנות ה-70? מאגנטו, פרופ' אקס, מיסטיק, חיה ו-וולברין?

אני עדיין מעז לקוות, בכל מקרה. DOFP זו עלילה אדירה, וחוץ מזה שאני נהנה לראות את הדמויות האהובות עלי על המסך בכל מקרה.

לגבי וולברין במקום קיטי - ובכן, סדרת האנימציה עשתה את זה לפני כן עם בישופ. לא שזה מצדיק... גם לי יוצאת הסגידה הזו לוולברין מכל החורים, וזה לא שאי היה אפשר לשלב אותו בקלות בסרט גם אם הוא לא היה לוקח את תפקיד החוזר בזמן (אחרי הכל, הוא חי 200 שנה, וכבר ראינו אותו בסרט הקודם באותו זמן של אקסייביר ומגנטו, כך שהיסודות לזה מונחים). מצד שני, מבחינת הזמן שהסרט מנסה להיצמד אליו, קיטי לא נולדה עדיין בשנות ה-70, אז אי אפשר לשים אותה, ובישופ לא מספיק מוכר.
 

spidey 82

New member
הנוכחות של האבוק היא מה שהפריעה

לי בין השאר. אם יש לו קשר דם לסייקלופס, אז אין מצב שהוא אחיו הקטן.

"וונאבי פיקסי" = אנג'ל. היא הופיעה הרבה לפני פיקסי (המעצבנת) בריצה של גרנט מוריסון. כמו כל דמויות הרקע בסרט, היא הייתה ליהוק ועיבוד גרועים.

לא יודע עד כמה התפקיד שלו יהיה גדול, אבל האבוק כנראה ישתתף בסרט ההמשך. בעתיד יהיו כל הדמויות הותיקות למעט סייקלופס, נייטקרולר וביסט.

אמנם קראתי את DoFP שנים אחרי שצפיתי בסדרה המצוירת, אבל זה לא הפך את השינוי שנעשה שם לפחות גרוע, בטח שלא מצדיק כל שינוי אחר. יש דור שלם של אנשים שלא קראו את הקומיקס ומתלוננים על כך שוולברין מחליף את בישופ בסרט...
 

Top10Movies

New member


אנשים שחושבים שוולברין מחליף את בישופ זה משהו מיוחד...
 

furret

New member
אוקיי

בדקתי ב-IMDB - האבוק אכן אמור להופיע. לפחות באנשי לא. זה אכן המון דמויות... ושכחת גם את מיסטיק. רבקה רומיין גם כן לא תופיע בסרט ההמשך. זה העציב הרבה מעריצים.

לי ההימצאות של האבוק לא הפריעה מבחינה היסטורית, רק מבחינת ההקשר שלו לסרט. אני חושב שיש וצריך להיות לבמאי של הסרטים איזשהו חופש יצירתי לעשות שינויים מסויימים - כמו להחליף את קיטי בוולברין או את וויליאם סטרייקר בדמות של יוצא צבא שגם קשור לעבר של וולברין. אני לא נפגע מזה. אני חושב שיותר פוגע זה לקחת דמות ולהרוס אותו לחלוטין מאשר לשנות לה את הרקע - כמו מה שעשו לדדפול בסרט הרביעי. ואני אפילו לא מחבב בכלל את דדפול. אבל אם אתה כבר משתמש בדמות, אתה לא יכול לעוות אותה בצורה כזו שיישאר לה רק השם ואיזה זכר לתלבושת...

ומה שאמרתי על חופש יצירתי נוגע גם לסדרת האנימציה: שוב, יכול להיות שזה לא אותו סיפור, אבל זה דווקא מה שהופך את הכל למעניין יותר. לסדרה המצוירת לא היה את מיסטיק - היה את אפוקליפסה במקום, והוא בכלל עשה מזימה עם רעל במקום לירות בנשיא. הסדרה גם הוסיפה, מאוחר יותר, את קייבל לרובד די מגניב, DOTP בתוך DOTP. אני לא אומר שהם שדרגו את הסיפור המקורי - אני אומר שאלו שני סיפורים שונים, שניהם מעניינים, שניהם נחמדים. הקומיקס טוב יותר, אבל אני נהנתי גם מהסדרה. ושוב, צריך לזכור שבסדרה קיטי פרייד לא הייתה אחת מהאקס-מן אז אי היה אפשר להשתמש בה בצורה בה השתמשו בה בקומיקס, ולהחזיר את בישופ בזמן יותר הגיוני מלהחזיר את רייצ'ל גריי (שאני קורא את הקומיקס, ועדיין אין לי מושג איך היא החזירה את הגוף שלה בזמן!)

והזכרת לי שאכן ראיתי את אנג'ל כבר בקומיקס - ב-Exiles, שם למדתי שהיא נשואה ל-Beak בעולם המרכזי, 616, של מארוול. נו, מילא. בעיניי היא לא הייתה קשורה לאווירת שנות ה-70 שהייתה אמורה להיות לסרט, מצד שני, הסרט עצמו נכשל כישלון רבתי בהעברת התחושה שמדובר בשנות ה-70. התפאורה, הלבוש, התסרוקות... אני חושב שזה היה הכישלון הגרוע ביותר של הסרט, עוד יותר מהדמויות האזוטריות. זה כאילו הם כמעט לא התאמצו, או שכל הכסף נגמר להם על ההתחלה (המושקעת).
 

furret

New member
"לסדרה המצויירת לא היה את מיסטיק"

אני צריך להסביר את המשפט הזה: ברור שהיה להם את מיסטיק. התכוונתי שהסדרה עשתה שינוי ושמה את אפוקליפסה כרשע המרכזי, אז היה להם אותו במקום את מיסטיק.
 

spidey 82

New member
אני חושב שהתבלבלת בין שני סיפורים.

אפוקליפס היה אחראי לוירוס הלגאסי וקייבל השתמש בוולברין וביכולת הריפוי שלו כדי להשמיד את הוירוס (בקומיקס זה קרה כמעט עשור מאוחר יותר ובדרך שונה מאוד). מיסטיק כן הייתה מעורבת בסיפור של DoFP - היא התחזתה לגמביט והתנקשה בנשיאת ארה"ב, לכן בישופ חשב שהוא צריך לעצור בוגד מתוך האקס-מן.

"התחלה" התרחש ב-1962. סרט ההמשך מתרחש בשנות ה-70.

אאז"נ, רייצ'ל סאמרס-גריי שהגיעה ליקום 616 היא לא בדיוק אותה רייצ'ל מנקודת הזמן של DoFP.
 

furret

New member
תודה על סידור הבלגן

וואו, לא ייאמן שאתה זוכר את כל זה.
 

spidey 82

New member
אני חושב שצפיתי כמעט בכל שידור של הסדרה

במהלך שנות ה-90. בדיבוב אנגלי ועברי.
 
למעלה