סיפורים של האקס-מן הקלאסיים
יצרתי רשימה, אולי לדורות הבאים, מתוך Uncanny X-men #1-#93 וכל הסיפורים בני התקופה בהם השתתפו דמויות מהאקס-מן, והגעתי למסקנה שרק קומץ הסיפורים הבאים מהווה איזושהי חשיבות לקריאה:
Uncanny X-men #1: ההופעה הראשונה של מגנטו, פרופ' X, ציקלופ, חיה, אנג'ל, אייסמן וג'ין גריי. החשיבות ההיסטורית ברורה מאליה.
Uncanny X-men #3: אולי לא חשובה במידה שווה - ההופעה הראשונה של הבלוב. זה סיפור מעניין ביחס לתקופה בגלל שהבלוב לא מוצג כרשע טיפוסי. הוא טיפוס גס ונאלח, כן, אבל גם טראגי. באופן שאותי, אישית, הדהים, כקורא המבוגר והביקורתי, הבלוב כלל לא ניסה לתקוף את האקס-מן, אלא הם אלו שתקפו אותו לאחר שאקסייבייר (המעוות והאכזרי בצורה שעוד אכתוב עליה בהמשך) ציווה עליהם לעשות כן, כדי שלא יוכל לספר לאחרים על הזהות הסודית שלהם.
Uncanny X-men #5-#6: ההופעה הראשונה של אחוות המוטציות של מגנטו (מאסטרמיינד, סקרלט-וויטץ', קוויקסילבר וטוד)
Uncanny X-men #12-#13: ההופעה הראשונה של הג'אגרנאט והקשר בינו לבין פרופ' X (באופן מפתיע לתקופה, אביו של פרופ' X מוצג כאן כאישיות מורכבת: כאדם רע שמפוצץ את התיוג שלו במעשה טוב בלתי צפוי).
Uncanny X-men #14-#16: ההופעה הראשונה של הסנטינלס והסיפור של בוליבר טראסק.
הסיפורים האלו רחוקים מלהיות מופת לכתיבת קומיקס טובה, במיוחד לא בסטנדרטים של היום; הדמויות שבלוניות לחלוטין, הרשעים הם רשעי שנות ה-60 - הם מכנים את עצמם רשעים וצריכים להביא את זה לידי ביטוי בכל אחת מהפעולות או השיחות שלהם. הגיבורים הם אותו דבר רק להפך. הסיפורים הם אפיזודות חולפות של קרבות נגד אויבים שונים ומשונים (בדגש על משונים), כשהקרבות עצמם מוצגים בצורה עלובה - דרך בועות דיבור של המשתתפים שמתארות את מה שמתרחש בקרב - ויש מספר די מכובד של קרבות מיותרים שהיו יכולים להימנע אם הדמויות היו פשוט מדברות. אין שום פיתוח של דמויות לאורך כמעט 100 פרקים (!)
מבין כל האקס-מן, ציקלופ הוא אולי הדמות היחידה שיש לה איזשהו צל של אישיות שניתן להזדהות איתו - דרך החרדה שיש לו מהכוח ההרסני של עצמו וחוסר השליטה עליו, שגורמים לו לחוש חוסר ביטחון ביחס לחיים נורמאליים בעולם (בדגש על התחום הרומנטי עם ג'ין גריי), ובנוסף, בהתמודדות עם תפקיד המנהיג שהופל עליו. אבל גם הוא לא מתפתח. חיה, אנג'ל, אייסמן וג'ין גריי הם קריקטורות לא מוצלחות שמלבד הכוחות המיוחדים שלהם אין להם כמעט דבר שמבדיל אותם זה מזה (אנג'ל מעט יותר שש-אלי-קרב מאחרים, חיה הומוריסטי יותר, אייסמן הוא ה"רובין" של באטמן שנות ה-60 - הנער המרגיז והקולני שתר אחר תשומת לב, וג'ין גריי היא עדינה ורגישה כמו כל בחורה של שנות ה-60, והיא מבשלת לאקס-מן כשהם בבית.
מעניין דווקא לראות את פרופ' X, שמוצג (כנראה לא במתכוון) כאדם קר, נוקשה ומניפולטיבי, עם קבלת החלטות שהחלק המוסרי בהן הוא במקרה הטוב אמביוולנטי ובמקרה הרע סתם מושחת ואכזרי. הוא עושה באקס-מן כמו חיילי השח-מט הפרטיים שלו והיחס האנושי שלו אליהם הוא בהתאם (העמוד הראשון של הסדרה מפורסם בכך שפרופ' X מודיע לאקס-מן טלפטית להגיע מיד לחדר האימונים, ומזהיר שמי שיאחר ייענש. ויש לו גם נקודות רעות להעניק!) פעמיים לאורך 90 הפרקים הוא מזייף את המוות שלו בלי סיבה הגיונית באמת. כבר הזכרתי מקודם את ההתקפה על הבלוב: אקסייבייר זימן את הבלוב לאחוזה בשביל לצרף אותו אל האקס-מן. הבלוב סירב ורצה ללכת, אז אקסייבייר שילח בו את האקס-מן, כי "אסור שיעביר הלאה את המידע על זהותם הסודית של האקס-מן". כמובן, לפי הרציונל הזה אקסייבייר לא ממש נתן לבלוב הזדמנות בכלל להגיד את דעתו (מה חשבת שיקרה אם הוא יסרב, צריך לשאול את אקסייבייר, ומדוע בחרת לפגוש אותו בתוך הבסיס הסודי של האקס-מן עוד לפני שהוא הסכים?). אקסייבייר לא מהסס להשתמש בכוחות שלו נגד אנשים, גם בשביל למחוק להם את הזיכרון או להעלים להם את הכוחות (דבר שישתנה מקצה לקצה אחר כך, אולי באופן קצת מוגזם, לטעמי).
מעניין לראות את זה ולחשוב, מנקודת מבט מודרנית יותר, מה הייתה רוח התקופה של אותם זמנים, כנלמד מתוך הקומיקס, ומה נחשב אז למקובל. כנראה אקסייבייר מייצג דמות אבא כפי שהיא נתפסה אז, שמרנית - אהבה קשה. האקס-מן הם הילדים, והם ממש ששים לרצות ואוהבים את אקסייבייר (אהבה שהוא מקבל כמובן מאליו) וסומכים על כל מה שהוא עושה בעיניים עצומות. ובגלל שהוא האבא רב הכוח, הוא גם צודק ביחס לעולם - יתר העולם: הממשלה, הצבא, המשטרה - כולם מצייתים לאקסייבייר ונותנים לו לעשות כרצונו.