פילוסופיה חדשה - עליונות המעשים על המלים

aetzbarr

Member
כאשר אתה אומר..הגדרתי כמות...אתה אומר ..נכנסתי למלכודת מלים

ראה פירוט בהודעתי הקודמת.

נסה לענות על השאלה.. כמות זה שם של מה ?
הרי השפה האנושית היא שפת שמות.

א.עצבר
 

חנוך25

New member
הסברתי - "כמות" זה הערך המספרי

של יחידות מדידה מוסכמות.
אני לא אומר שנכנסתי ל"מלכודת המילים". אתה אומר את זה.
אני לא יודע מה זה. איזה פעולה אני צריך לעשות כדי להבין מה זה? :)
 

aetzbarr

Member
אתה כל הזמן מחליף מלה במלים אחרות...זו מלכודת מלים.

ומדוע זו מלכודת מלים ?
מכיוון שהמלים הם בסך הכל ציורים.
לשם מה אתה מחליף ציורים זה בזה ?

כדי לא להיכנס למלכודת, יש להתייחס למלים רק כאל שמות.

א.עצבר
 

חנוך25

New member
כולם מתיחסים למילים כשמות.

מה החידוש בזה? זה נקרא שפה.
אני לא "מחליף".
אני מגדיר את המשמעות המוסכמת של מילים באמצעות מילים אחרות. זה נקרא שפה.
 

aetzbarr

Member
זה לא שפה....זה בדיוק מלכודת מלים.

מלה חייבת למסור את התוכן הפנימי של מעצמה.
אם אין זה מתקיים, אפילו אם תגייס את כל המלים שבעולם, הם לא יוכלו להציג את התוכן הפנימי של המלה האמורה.

לכן, כאשר אתה אומר
אני מגדיר את המשמעות המוסכמת של מלים, באמצעות מלים אחרות,
אתה אומר.....אני נמצא בתוך מלכודת מלים.

א.עצבר
 

חנוך25

New member
אני לא יודע מה זה "תוכן פנימי/חיצוני"

מילה לא מוסרת כלום. היא סמל שרירותי.
אנשים, באמצעות מיליםף, מתקשרים אחד לשני את המשמעות המוסכמת.
 

aetzbarr

Member
בעקבות מעשה פשוט של החלקת כף יד על פני שטיח ומרצפת

הנה השגת 3 ידיעות טבעיות הבאות בעקבות מעשה פשוט.
לצירופי האותיות מחוספס חלק חם יש רק תוכן חיצוני של צורה,
אבל לגביך, ( מכיוון שעשית מעשה ) יש להם גם תוכן פנימי של ידיעות טבעיות.

א.עצבר
 

חנוך25

New member
אני לא יודע מה זה "תוכן פנימי/חיצוני".

יש לי חוויות.
המילים חם מחספס וחלק בכלל לא מתחילים למצות את החוויה הפרטית שלי.
לחוויות יש שמות מוסכמים לצרכי תקשורת.
 

ינוקא1

New member
המעשים עליונים על המילים

בתחום המעשה ,
&nbsp
והמילים עליונות על המעשים
בתחום המופשט.
&nbsp
אני מניח שלפני כמה מליוני שנות אבולוציה , כשלא היו לנו עדיין מילים , היינו תופסים הכל רק באמצעות "מעשים" - וגם החיות כיום תופסות כך.
&nbsp
אינני חושב שזה "עליון" על פני המילים.
המילים נותנות לנו יכולת ליגוע בדברים מופשטים , להעביר חוויה מאדם לאדם , ועוד.
אלו פשוט מישורי חוויה אחרים , וצריך להכיר בקיומם של זה ושל זה.
&nbsp
אך אני מסכים איתך , כי לאנשים רבים יש נטיה להפוך את המילים ל"כל מה שיש" , ואנשים אלו צריכים פה ושם תזכורת שהם חיים גם בעולם של מעשים , וכי למילים יש מגבלות ......
&nbsp
&nbsp
 

ינוקא1

New member
שם של דג


סתם.
&nbsp
זה מישור קיום מסוים , שיש לנו גישה אליו - באמצעות המילים והשכל.
&nbsp
למשל , כח המשיכה - מעולם לא ראית אותו , אך אתה רואה את השלכותיו בכל יום.
זה בגלל שהוא נמצא במישור המופשט , לכן אינך רואה אותו.
ואתה רואה את השלכותיו גם בעולם המעשים , מכיוון שהמישור המופשט הזה יוצר את עולמינו.
&nbsp
&nbsp
 

aetzbarr

Member
מופשט זה שם של ידיעה פרטית.

כל אדם מעניק תוכן לשם כזה, מעולמו הפרטי שלו.
ומה הבעייה ? התוכן הזה, מובן רק לו.

מצבור המלים שהצגת...
" זה מישור קיום מסוים - שיש לנו גישה אליו - באמצעות המלים והשכל "
מובן רק לך.
המאפיין שם של ידיעה טבעית פרטית, הוא שכאשר שואלים..מה זה ?
התשובה מוצגת בשיטת החלפת המלה הלא מובנת, במלים אחרות לא מובנות.

לעומת זאת , המאפיין של ידיעה טבעית כללית, הוא שכאשר שואלים מה זה ?
התשובה מוצגת בשיטת דרישה למעשה...תעשה כך וכך, ואז הידיעה תבוא אליך.

כוח משיכה הוא שם של ידיעה טבעית פרטית ( של ניוטון )
הנה לדוגמה מאמר שכתבתי, המתאר יקום הפועל ללא כוח משיכה.

א.עצבר
 

ינוקא1

New member
הבאת את המאמר בעבר

קראתי ממנו כמה עמודים , אבל היה ארוך עבורי.
&nbsp
בכל אופן זוהי לא רק ידיעה פרטית - עובדה שאנחנו "מתקשרים" זה עם זה באמצעות מונחים מופשטים.
&nbsp
גם "כסף" לצורך העניין זה מופשט.
גם כרטיסי אשראי וצ'קים זה מופשט.
חתיכת הנייר הזו לא שווה כלום מבחינת ה"ערך הפיזי" שלה.
ובכל זאת , החיים הכלכליים שלנו מתנהלים במישור הזה.
המופשט איננו פרטי כל עוד עוד מסכימים עליו.
&nbsp
עובדה שאני אומר לך "כח המשיכה" , ואתה מבין במדויק מה אני רוצה להגיד.
&nbsp
 

aetzbarr

Member
העולם הכלכלי שהצגת , משתמש בשפת המספרים.

שפת המספרים מבוססת על הידיעה הטבעית הכללית של האדם, ששמה
המוסכם הוא כמות.
בלי ידיעה טבעית כללית זו , לא היו מספרים בעולם.

ולעניין כוח המשיכה

יש תופעה מוחשית וגלויה, שכאשר מרפים מתפוז, הוא נופל ארצה במהירות מתגברת.
יש אומרים, שכוח משיכה הבוקע מכדור הארץ, הוא זה שמפיל את התפוז.
ויש אומרים, שהתפוז נופל מכוח עצמו.

כוח המשיכה לא נראה, הכוח העצמי לא נראה, ולעולם לא נדע איזו אמירה היא נכונה.
ויתרה מזו, יכולה להיות עוד אמירה .....ואז מה נעשה ?

א.עצבר
 

ינוקא1

New member
אתה אולי ראית

כי שני תפוזים ועוד שני תפוזים יהפכו לארבעה תפוזים , אך מעולם לא ראית בטבע

2+2 =4 .

להגיד שמעכשיו כל 2 חפצים ועוד שני חפצים יהפכו לארבעה חפצים , זה גם כלל מופשט.
כנ"ל משוואה ריבועית כנ"ל כל מה שאתה מכיר במתמטיקה.
זה נכון שאנו רואים את ההשלכות בעולם המעשים , אך ניסוח השפה המתמטית , הוא אנושי

ויכולת הניסוח הזאת ויכולת הניסוח בכלל היא מה שנותן לנו יתרון על פני מינים אחרים בכדור הארץ.

לגבי דבריך על כח המשיכה -
בעבר , למשל , היתה תיאוריה כי "כל דבר נמשך לשורשו" , ולכן החפצים רוצים לשוב ל"יסוד האדמה" שהוא שורשם.
זה היה ההסבר לכח המשיכה לפני ניוטון.

ניוטון בעצם מצא שכח המשיכה זה כח שכל שתי מסות מפעילות אחת על השניה.
(אגב , גם המונחים הללו של כח ומסה ומפעילות הם מופשטים !).

ורק בגלל שהניסוח שלו תאם את המציאות יותר , וחזה מראש יותר תופעות בטבע - כמו לווינים מסביב כוכבים , הניסוח שלו התקבל כיותר נכון.

אותו דבר אפשר להגיד גם על הנוסחאות היחסותיות לכבידה , וכו'.
הן התקבלו כנכונות כי הן פשוט הסבירו יותר תופעות , וחזו מראש תופעות נוספות שהיו חסרות הסבר בתיאוריה של ניוטון.

וזו התשובה לשאלתך - "איך נדע איזה הסבר נכון ?"

לעולם לא נוכל לדעת מה "נכון באופן מוחלט" אך כן נוכל לדעת "מה יותר נכון" :

כאשר יש לפנינו שני הסברים , ואחד מסביר יותר תופעות טבעיות מהאחר , וחוזה מראש יותר תופעות טבעיות מהאחר , כנראה שהוא "נכון יותר".
 

aetzbarr

Member
המשוואה המספרית, כבר נמצאת בתוך המשפט המילולי שהצגת

ברור שלא תגלה בטבע משוואות הכתובות במספרים ( הרי המצאת המספרים היא המצאה אנושית) אבל יש בטבע משוואות.
גלילי גילה משוואה הקיימת בתופעה טבעית של תפוז הנופל מראש מגדל.
כדי להציג את המשוואה חייבים להשתמש בהמצאת המספרים, אבל המשוואה
הטבעית הזו קיימת עוד לפני המצאת המספרים.

גלילי "ראה" את המשוואה

מרחק הנפילה במטרים = 5 כפול (זמן הנפילה בשניות) בריבוע

אם זמן הנפילה 1 שנייה מרחק הנפילה יהיה 5 מטר
אם זמן הנפילה יהיה 2 שניות מרחק הנפילה יהיה 20 מטר
אם זמן הנפילה יהיה 3 שניות מרחק הנפילה יהיה 45 מטרים
וכך הלאה

א.עצבר
 

ינוקא1

New member
משל לעניין הזה :

נניח ואני חייזר שהגיע מהמאדים , ואני עומד ליד צומת עם רמזור.

ואני רואה שוטר עוצר מכוניות.
אני רואה שוטר עוצר מכונית שחורה , ואני מסיק מכך כי השוטר עוצר את כל המכוניות שעוברות ברמזור.

אך אחר כך אני רואה שהוא נותן להרבה מכוניות אחרות לעבור.
אז אני מסיק מכך כי השוטר עוצר את כל המכוניות השחורות.

ואני ממשיך להסתכל ואני רואה שהשוטר עוצר גם מכונית אדומה ולבנה וירוקה - ואני מבין שזה לא הכלל שהשוטר עובד על פיו.

ואז אני שם לב כי כל המכוניות שהשוטר עוצר , עברו ברמזור אדום.
ואני מסיק מכך כי השוטר עוצר כל מכונית שעוברת ברמזור אדום.

יתכן עדיין שאני טועה , אבל אני ממשיך לצפות , ואני רואה שהשוטר עצר מכוניות נוספות שעברו ברמזור אדום ונותן לשאר לעבור.
כלומר חזיתי מראש כיצד השוטר יתנהג.

זה מחזק את התיאוריה שלי.
אז אולי אני טועה , אבל קיימת סבירות גבוהה כי זה הכלל שהשוטר עובד על פיו. זה בוודאי יותר נכון משני ההסברים הראשונים.

(רק שפתאום אני רואה אמבולנס שנוסע ברמזור אדום , ואני רואה שהשוטר לא עוצר אותו.
ואני מבין שיש עדיין מה לשפר
)

אך אם אשאל את עצמי :
מי כתב את הכלל ש"צריך לעצור מכוניות שעוברות ברמזור אדום ?"
ככל הנראה , הכלל הזה בכלל לא נכתב במישור של הכביש ובמישור של השוטר.
אומנם השוטר מציית לו , אך כנראה שאין לו לבדו את הכח לעצור אנשים רבים כל כך אם היתה זו רק החלטתו השרירותית.

מן הסתם הכלל הזה נכתב במקום שונה לחלוטין - בכנסת ובבתי המשפט , ולכן כל כך הרבה אנשים מצייתים לו ומצייתים לשוטר.

לזה אני מתכווין כשאני מדבר על "המישור המופשט".
המישור שלנו הוא כמו מישור הכביש והשוטר.

אך באמצעות השפה והניסוח אנחנו מקבלים הצצה למישור אחר שהוא הקובע את הכללים על פיהם יתנהג השוטר.
ולכן אינני יכול להגיד "עליונות המעשים על המילים"
השוטר אומנם עושה מעשים , אך מי שקובע מה יהיו המעשים , אלו המילים.

רק צריך למצוא את המילים הנכונות , שבאמת נאמרו שם במישור ההוא.
 

aetzbarr

Member
המלה ..מופשט.. לא מסוגלת למסור את התוכן הפנימי שלה

המלה מופשט היא צירוף אותיות בעל צורה ייחודית, שהוא שם של ידיעה טבעית פרטית.
שים לב כמה מאמץ אתה משקיע, בניסיון למסור את התוכן הפנימי של המלה המופשט, לפי עולמך הפנימי שלך.
מדוע מלים ( שהן שמות של ידיעות טבעיות פרטיות) לא מסוגלות למסור את התוכן הפנימי שלהם , מכיוון שאינך יכול להציע לי "לעשות מעשה" שבעקבותיו תבוא אלי ידיעה טבעית, שהיא התוכן הפנימי.

הקשר המדויק בין עולמות פנימיים הוא כמעט בלתי אפשרי.
מקור כל הוויכוחים והמחלוקות, הוא בשמות של ידיעות טבעיות פרטיות.
בשמות של ידיעות טבעיות כלליות ( שבאות בעקבות מעשה) כמעט ואין מחלוקות.
מכאן נובעת עליונות המעשים, על המלים.

א.עצבר
 
למעלה