פלאי ה AI

שמלת תחרה1

Well-known member
לא טרחתי לראות את הסרטון וגם לא אטרח,
מספיק אני רואה שמי שבונה סוכה או מפרק אותה נפצע קשה, ה-7.10.23, השואה ועוד שאני אפקפק בייצור דמיוני שאם היית הולך לקב"ן ואמר שאתה מאמין בייצור דמיוני, היית מקבל פרופיל 21 על המקום, אולם בגלל שהייצור הזה הוא אמונתם של רבים, אז זה בסדר,
לא בבית סיפרי (ביטוי)
שאבין. מי שבונה סוכה ואינו נזהר, הסוכה מקור להגנה?
 
לא טרחתי לראות את הסרטון וגם לא אטרח,
מספיק אני רואה שמי שבונה סוכה או מפרק אותה נפצע קשה, ה-7.10.23, השואה ועוד שאני אפקפק בייצור דמיוני שאם היית הולך לקב"ן ואמר שאתה מאמין בייצור דמיוני, היית מקבל פרופיל 21 על המקום, אולם בגלל שהייצור הזה הוא אמונתם של רבים, אז זה בסדר,
לא בבית סיפרי (ביטוי) :)
המשיח הוא רעיון. אולי יבוא באחרית הימים. הכוונה בדת ובאמונה להיות מוסרי ורוחני. בזכות המוסריות והרוחניות שלנו שרדנו את הרדיפות והקמנו מדינה.
 
למה לא? דווקא נראה לי שיהיה נחמד מאוד אם יבוא המשיח, אבל אני לא מאמין שיבוא בזמן הקרוב.
גם אני לא טרחתי לראות את הסרטון, שאלתי "למה לא?" כי חשבתי שהתכוונת באמירה "לא תודה" שאינך רוצה שהמשיח יבוא. גם אם לא יבוא, תמיד טוב לרצות בזה כי זה משהו בהחלט חיובי. פעם מישהי במשפחתי אמרה שעוד ארבע שנים יבוא המשיח, אז דוד שלי אמר בצחוק: "ארבע שנים זה לא הרבה זמן, נחכה ונראה!".
 
לא מזמן ניסיתי להוכיח את קיום אלוהים. אלוהים הוא אנרגיה בסיסית שנמצאת במקום הכי עמוק בחומר, ממלאת את היקום ומתבטאת בחשמל, מהחשמל נוצרים חומרים ומודעויות והישות האלוהית מאחדת ביניהם. אלוהים הוא הרוח והמצפון.
 
לא על-פי היהדות.

לא חושב שלכך "הדת נועדה", אבל זה בהחלט חלק ממנה.

או שהם נועדו למשהו אחר לחלוטין שאין לא כל קשר להפיכת האדם למוסרי ורוחני יותר :). שאלה של השקפת עולם.

כך כבר כתבת ועניתי לך על כך. לא יודע מה זה "ידוע". זה פשוט לא נכון על-פי היהדות. שני נדבכי המצוות חשובים במידה דומה ואין (בכל אופן לא הצגת) שום מקור מוסמך שקובע אחרת. אמנם כפי שכבר כתבתי קודם, מסקנתך זו הגיונית בהתחשב באותו עניין שהבאתי שם. אבל זה שמשהו הגיוני לא בהכרח הופך אותו לנכון כמובן :).

אולי. פרשנות מעניינת ללא ספק.

לא הבנתי. אם כולם ישמרו שבת, מדוע יהיה צורך בעונש?

כך טענת גם למעלה. לא התייחסתי לכך מאחר ואין לדברים כל אחיזה במקורות וההתדיינות מתארכת (בכל פוסט ופוסט) עד לבלי היכר וחבל. רק אזכיר שוב בקצרה את מה שכבר נכתב די והותר פעמים:
רוב עונשי המוות עליהם אנחנו מדברים הם בידי שמיים ולא בידי אדם.
לטוב ולמוטב אכן יש גם עונשי מוות שמוטל על האדם לבצעם. מדוע זה כך? מה עומד מאחורי זה? מה הכוונה מאחורי הדברים? במלוא מובן המילה, לה' הפתרונים. אני הקטן לא יודע להשיב על כל זה. אתה סבור שאתה יודע. אשריך ושיבושם לך. אבל השאלה הזאת לא משפיעה על עצם קיומו של עונש המוות באותם מקרים.
התחשבות ברצונות וברגשות של בני אדם אחרים היא הערך הכי חשוב, כי חיי אדם מקודשים. צריך שיהיה טוב לאנשים, לא רע. אם כולם שומרים שבת למטרה רוחנית ומישהו מפר בפרהסיה, זה יפגע קשה בקהילה וגם עלול לפרק ולבולל אותה. אולי זאת הסיבה שנתנו עונשי מוות. אתה צודק שחשוב לקבל סליחה מאלוהים, ולכן הסנהדרין לימד זכויות על העבריינים ולא המית אותם על עבירות בין אדם למקום אם עשו מעשים טובים בחייהם.
 
אולי (איך בדיוק מרגישים מעשה -ברמת החלטה- של אחר, גם אם הוא האלוקים?). אבל ככלל נראה לי שפחות יודעים. משהו שמגלים אחרי 120.

הוא שכתבתי כבר בתחילת הדיון, כששאלתי בכמה אירועים עונש המוות המושת על-ידי בני אדם ולא על-ידי שמייא מומש בפועל.

בוודאי שלא. בדיוק מסיבה זו זה נקרא אמונה. אמנם לטעמי יש שלל ראיות נסיבתיות. אבל ראיה ישירה חד-משמעית, אכן אין בדורנו. אין לנו אלא לקוות ולהתפלל שתקופת הסתר הפנים בה אנו חיים תסתיים במהרה והגאולה השלמה והמלאה תפרוץ אל חיינו.

גם נכון. גם כאן זה עניין של אמונה*.

אין "דת שהורגת". יש אנשים שהורגים. פעמים רבות זה נובע מפרשנות שגויה של הדת. עם זאת כפי שנתדברנו ארוכות למעלה, יש בהחלט ביהדות מצבים בו בית דין מחויב להשית על בן אדם עונש מוות. זאת גם כאשר מדובר בעניינים שעליהם כיום, בעולם האזרחי, לא שייך לחשוב על עונש כזה אפילו (והבאת בעצמך כמה דוגמאות לכך).




* אגב זה העניין גם ביחס להרבה דברים בעולם המדע. לגביהם משתמשים אמנם במושג "הוכחה" אך הלכה למעשה גם שם עסקינן בדברים שאין לגביהם כל הוכחה אמיתית (כמובן המושג הזה בשפה ובלשון ולא כפי שעולם המדע או 'ידעניו' כאן מפרשים אותו)


אם לא תמיד הר
התחשבות ברצונות וברגשות של בני אדם אחרים היא הערך הכי חשוב, כי חיי אדם מקודשים. צריך שיהיה טוב לאנשים, לא רע. אם כולם שומרים שבת למטרה רוחנית ומישהו מפר בפרהסיה, זה יפגע קשה בקהילה וגם עלול לפרק ולבולל אותה. אולי זאת הסיבה שנתנו עונשי מוות. אתה צודק שחשוב לקבל סליחה מאלוהים, ולכן הסנהדרין לימד זכויות על העבריינים ולא המית אותם על עבירות בין אדם למקום אם עשו מעשים טובים בחייהם.
אם לא קיימו את המצוות ולא נהרגו, האם זה טוב או רע לדעתך? האם זה משרת את הדת? לפי הטענות שלך צריך להרוג כל מחלל מצווה כמו שבת. אנשים שהורגים חייבים לקחת על מצפונם את השאלה אם מותר להם להרוג ולגרום לאדם את הנזק של נטילת חייו. המדע מתבסס בעיקר על הסתברות ועל ראיות, אולי גם על הוכחות לוגיות.
 

Harrington

Well-known member
מנהל
התחשבות ברצונות וברגשות של בני אדם אחרים היא הערך הכי חשוב, כי חיי אדם מקודשים. צריך שיהיה טוב לאנשים, לא רע. אם כולם שומרים שבת למטרה רוחנית ומישהו מפר בפרהסיה, זה יפגע קשה בקהילה וגם עלול לפרק ולבולל אותה. אולי זאת הסיבה שנתנו עונשי מוות. אתה צודק שחשוב לקבל סליחה מאלוהים, ולכן הסנהדרין לימד זכויות על העבריינים ולא המית אותם על עבירות בין אדם למקום אם עשו מעשים טובים בחייהם.
לא אמרתי ש"חשוב לקבל סליחה מאלוקים". את רמת החשיבות שכל אחד יקבע לעצמו. אמרתי שמי שמחפש מחלה על עוונותיו, יכול לקבלה רק מאלוקים ולא מאף בשר ודם עלי אדמות. זה אחד ההבדלים בין היהדות לנצרות.
 
אדם לא יכול להוכיח שאדם אחר קיבל מחילה מאלוהים, כי לא רואים את זה פיסיקלית בשטח. זה משהו שהאדם מרגיש בנפש. לכן אי אפשר להחליט לסלוח לאדם ולוותר על העונש בידיעה שקיבל סליחה מאלוהים.
 
אולי הסיבה שאז נתנו עונשים חמורים היא שכולם הקפידו מאוד לשמור מצוות בשביל אחדות רוחנית של העם, ואם מישהו הפר בפרהסיה זה פגע קשה בקהילה ויכול לפרק אותה. בניגוד לפשיזם שבו החוק נחשב לחשוב מהאדם, ביהדות יש גם אפשרות לסליחה.
 
למעלה