פעם ראשונה פה - שאלה

אני מכבדת את המנהגים

גם בגלל שהשורש הרוחני שלהם מוכר לי. עם זאת, אני חייבת לומר לך שאני מזדהה עם בת זוגתך מקרב לב.
 
מאוד מעניין אותי

מה האינפורמציה שיש לך על מעמד הטבילה. יכול להיות שהיא לא מדוייקת. בתור אחת שמשתדלת להגיע למקווה, אני יכולה לתת לך אינפורמציה מהשטח. אם יש שאלות אשמח לענות
 
יש שאלות - אבל אני לא יודעת עד כמה זה ישנה

תראי, אין לי הרבה אינפורמציה על המקווה אבל אני לא דתייה, אני חילונית אף פעם לא הייתי במקווה אף פעם לא ממש התפללתי, ואני לא ממש מתחברת לכל העניין הרוחני הזה. עצם העניין שבתור אישה אני מחוייבת ללכת למקווה, לטבול בו בשביל כמה ברכות נראה לי מביך ולא מתאים. אני בת 26 ויש לי חבר 5 וחצי שנים ואנחנו גרים יחד - כך שאם כבר מדקדקים בעניין - אז בכל מקרה זה כבר לא "כדת משה"... אני לא חושבת ש"עוד" אינפורמציה מהשטח, תשנה את הגישה שלי, אבל אשמח לדעת יותר על הטבילה במקווה
 
ודרך אגב -מקווה

זה מקום נקי והגייני ויש בו אף פרטיות ומלבד חשיפה לבלנית (האשה שעובדת כמשגיחה במקווה) אין כל עין שצופה בך (כלומר עין אנושית) זו חוויה מאוד מיוחדת - טבילה במקווה לדעתי (מנסיוני שלי) אין פה משהו פרימיטיבי נהפוך הוא היו ימים בהם היהודים היו נקיים יותר ושמרו על הגיינה יותר מעמים שכנים בשל קיום המצווה וזה אף מנע תמותה ממחלות זיהומיות שנבעו מחוסר הגיינה (שמירה על נידה וטבילה..). (את אף מקבלת תא אישי לרחצה בכלות נוהגים ביחס של מלכות ברוב המקוואות אם לא בכולם.... את יכולה למצוא על זה חומר אפילו באינטרנט נדמה לי..
 

tamarhp

New member
זה נכון מאד

הבלנית רק מוודאת שאין לך שערות שנשרו מהשיער ונדבקו לגב או ששכחת להוריד תכשיטים. היא מסתכלת רק מאחור - לא מעבר לזה ( את נכנסת לחדר כשאת עטופה במגבת או חלו'ק). היא לא מתחילה להציץ בכל הגוף. גם כשנכנסים למים - הבלנית מסתכלת מלמעלה ומוודאת שכשאת טובלת - היית כולך בתוך המים. מנסיון שלי - יותר מביך להיות בבדיקה אצל גניקולוג, או בלידה, שם באמת מסתכלים במקומות המוסתרים, בזמן שהבלנית רואה קצת את הגב ואת הרראש כי בקושי רואים משהו כשאת בתוך המים. אגב, אחד התפקידים של הבלנית הוא להיות "מכוון תנועה" כך שכל אחת תהיה בתא אישי נפרד ותצא לחדר הטבילה בזמן שהוא ריק, כדי שאף אחת לא תראה את השניה. רק הבלנית היא זו שרואה אותך :) באתר "כיפה" יש ארכיון מקוואות ברחבי הארץ עם פירוט על כל אחד - מה יש בו, דירוג, וכו'. זו באמת חוויה מיוחדת לחוות.
 
תודה לכולם

תודה, כבר ביקרתי באתר הזה, קראתי והפנמתי. אני מוותרת על ה"חוויה" במקווה. תודה לכולם על התגובות
 
תודה לכולם

קראתי, הבנתי והפנמתי. אני לא מעונינת ש"ישגיחו" עליי, ולא משנה מאיזה צד יראו אותי אני מוותרת על "החוויה" תודה רבה בכל אופן על כל התגובות
 

אופירA

New member
מנהל
הטבילה במקווה אינה בשביל הברכות

הטבילה במקווה היא בשביל מניעת איסור כרת. גם אם אדם עובר עבירות חמורות כל הזמן, עדיין כל עבירה שאפשר למנוע ממנו היא חשובה מאוד לנשמתו. המעמד אכן מביך משהו. כמוהו, להבדיל מביך מאוד גם מעמד הבדיקה הגניקולוגית אצל רופא הנשים או מעמד בדיקת השד אצל הכירורג. שלא לדבר על המעמד הארוך של הלידה, על כל זוויותיה, לעיני כל צוות ביה"ח המתחלף במשמרות... את יודעת מה - אפילו המעמד של המקלחת היומית ביני לבין עצמי אינו נעים, כאשר הגוף לא נראה כ"כ טוב... כלומר, מה שעוזר להתגבר לחלוטין על המבוכה ולא להחשיב אותה כלל, הוא הידיעה של תכליתו העמוקה של המעמד המביך הזה. כשיודעים מה המטרה, אין מסתכלים ואין מחשיבים כלל את זוטות ההרגשה בעת המעמד הלא טבעי ולא רגיל להרגשתנו. אלא שלחילוני המצוי מתווסף נוסף להרגשה המביכה גם כעס על הכפייה הדתית הלא מובנת, משום שזה מה שהתקשורת והחינוך החילוני הכניסו לו טוב טוב להרגשה ולהשקפה, בלי שיהיה אפילו מודע להשפעתם לנשמתו. בכל אופן, אני שמחה שאת שואלת ופתוחה לשמוע את הדברים, כי אמנם ייתכן שהדברים בסופו של דבר לא ידברו אלייך כלל ולא יחדרו אל ליבך, אבל גם ייתכן שאולי אחד הדברים כן יחדור אל ליבך וידבר אל נשמתך. אשמח אם אנשים יצטרפו ויסבירו את חשיבות הטבילה במקווה לנשמה היהודית - הן של האם הטובלת והן של היילוד הנולד כתוצאה משמירת טהרת המשפחה. אני מכירה חילוניים גמורים שמחללים את השבת למהדרין, אבל הטמיעו את ההבנה של טהרת המשפחה למבנה הנפשי של הצאצאים, ומקפידים על זה כהרגל וכמנהג לצורך המטרה הקדושה הזו. אין נשמתו של יילוד שנולד בטהרת המשפחה כנשמתו של יילוד שנולד בטומאה. חסימות של טומאה מלוות את נשמתו של זה האחרון. ולא שאין הוא יכול להתגבר עליהן, ולא שאין הוא יכול להשלים את תיקונו בעטיין או שנשללת ממנו הבחירה החופשית, אבל אין ספק שגורלו הרוחני (ושל צאצאיו לאחריו) נמצא בעמדת פתיחה נמוכה הרבה יותר מאשר זו של הנולד בטהרת המשפחה. עניינים של טומאה וטהרה בנפש אינם נושאים לשרשור אינטרנטי קצרצר, אלא נושאים רחבים במיוחד. אבל הם בהחלט משפיעים על הנפש של הילד ואף על התנהגותו האנושית. כל הנושא של המימד הרוחני והנשמה הקשורה בגוף ובנפש היהודיים אינו נמצא בתודעה שלך, ואינו מובן לך או מדבר אלייך. אך עלייך לדעת שעניינים אלו קיימים גם אם אינך מודעת אליהם ולא חונכת אליהם, ושלפעמים רק מהלך של הרבה מאוד שנים יכול להביאך להכרה של עומק משמעות הדברים, שלא ייחסת להם כל חשיבות טרם ההכרה הזו. אני מכירה הרבה מעשנים, שכל חייהם שואלים בתמיהה: מה כבר יכול לקרות לי מהעישון, בלאו הכי אני לא יכול לנשום בלי לעשן... וכל הידע הרפואי לא חדר להכרתם, אלא המציאות המלמדת אותם שהכל כשורה בגופם (מלבד איזו צרידות קלה) היא המנהלת את הבנתם. אבל אחרי הרבה מאוד שנים, כאשר סרטן הריאות מכלה את נשמתם האחרונה, הם מבינים שכל מה שכל הזמן אמרו להם היה אמת גמורה, ושחייהם היו נראים אחרת לחלוטין אילו היו מצליחים להחדיר לתודעתם את הדברים לפני שנים רבות, ולהיפטר מעונשה של הסיגריה. למעשה, אני מאוד מבינה את אלו שלא האמינו למה שאמרו להם אלא למציאות שראו עיניהם (עד שעיניהם ראו מציאות אחרת...), אבל האחריות של אדם בוגר היא לבדוק דברים שיש להם השלכה רחבה ומשמעותית על חייו וגורלו, גם אם אינו רואה שזו האמת. או לכל הפחות לעשות מה שעושים רוב האנשים הסבירים, בבחינת - לא יועיל לא יזיק, ולא להיות "אובר חוכם"... (כלומר יותר חכם מכל העולם, בדבר שבעצם אינו מבין ואינו מומחה בו).
 
המים הם סמל לטהרה..

זה השורש הרוחני שהיא ניסתה להסביר לך. אומנם זה רק סמל אבל אם אדם מתחבר לשורש העליון והרוחני של הגשמיות הסימלית הוא עשה הכל.
 

אופירA

New member
מנהל
מה זה מים?

הנוזל הזה שאת מכירה מהיום שנולדת? אם אנחנו מכירים תכונות של נוזל, זה אומר שאנו יודעים עליו כל מה שאפשר? גם את ההרכב הכימי שלו ואת המשמעות של ההרכב הכימי שלו? גם את הסגוליות הרוחנית? השפעתו על הנפש? ייתכן שתגידי - מה שאין עיני רואות, אינני מקבלת ואינני מאמינה לו. אני רואה נוזל פיזי ותו לא. האומנם? האם אינך רואה את ההשפעה של האהבה על רגשותייך? על הדם הזורם בעורקייך והאדרנלין הרץ בתוכו? האם אינך רואה את ההשפעה של חום האם על נפשו של הילד המתפתחת, ולהיפך (ר"ל) - את הרעל הנמסך במחשבותיו ובהתנהגותו לכל ימי חייו כאשר הוריו מקרינים לו בילדותו כעס, ביקורת ודחייה? האם דברים אלו נראים בעיניים, או מורגשים בעיני הנפש, בתובנה הרוחנית? ונשאל שאלה אחרת: מה ההבדל בין אדם לחתול או לקוף? מנת משכל כפולה ותו לא? מה ההבדל בין הרבייה והפרייה של האדם לבין זו של בעה"ח? הצחוקים ומלמולי האהבה הנמזגים בשעת המעשה?... מה ההבדל בין צאצא האדם לבין צאצא היונה? הגודל הפיזי? או שמא מהות האדם היא הנשמה שהגוף הפיזי הוא אך ורק לבושה הגשמי, והנהגותיו הגשמיות (אכילה, שתיה, פריה ורבייה) הן אך ורק כסות בעולם המעשה למהות הרוחנית שהיא כל כולו של האדם, ואי לכך הנהגותיו בשונה לחלוטין מהחתול צריכות לשרת את הנשמה, והגידול של הצאצא הוא גידול של נשמה בעלת ייעוד רוחני ולא של בע"ח קטן שצריך לגדול ולהיות עצמאי ואז הוריו הפיזיים מתנכרים לו... מדוע שומרים ההורים קשר עם צאצאציהם לכל החיים, עד מותם, להבדיל מבעה"ח - בגלל שהם נהנים מהקשר? אם כך, מדוע כאשר הקשר אינו עולה יפה, ויש ניתוק - יש כעס וצער הדדי נורא לכל החיים? הסיבה לכך היא הקשר הרוחני בין הנשמות, שאינו כלה כפי שכלה התפקיד הפיזי של ההורים כלפי ילדיהם שהתפתחו ובגרו. מכאן שתפקיד האדם בעוה"ז הוא רוחני, ותפקידו כלפי צאצאיו אינו מסתפק בהאכלה ובהלבשה ובמימון ההנאות ובחימום ליבו בדברי אהבה - אלא גם בדאגה לתפקידו הרוחני ולנשמתו. נשמת ההורים מלווה את נשמת הצאצאים כל ימי היותם בעוה"ז. ויותר מכך - כל הנשמות של עם ישראל קשורות זו בזו, והן חלק אלוק ממעל, וחלק מיחידה ומהות רוחנית אחת, ומכאן חובת הערבות ההדדית בעם ישראל. לא רק שההורים צריכים לדאוג לנשמתו של הצאצא ולטהרתה ע"י ההנהגות המביאות לטהרתה, אלא שבכל הנהגותיו צריך האדם לשרת את נשמתו ואת תכליתה. לכן הן בבית הכיסא והן במעשה הפרייה והרבייה, והן בענייני הפרישה מהבעל והן בענייני הטבילה שלפני האיחוד החוזר עם הבעל - בכל מלמדת אותנו התורה את הדרך בה צריך הגוף לנהוג ע"מ למלא את התפקיד שבשבילו ירדה נשמתו לעולם והתלבשה בגופו כלבוש חיצוני. ולשם כך גם נבראו המים על כל מרכיביהם הכימיים והרוחניים והסגוליים שאין לנו ידע ומושג בהם (והתפקידים הידועים שלהם לקיום חיינו הפיזיים - אדם לא יוכל לחיות בלי רחצה במים, בלי שתייה, בלי הצומח הניזון ממים ובלי התפקיד שממלאים המים בהעמדת הארץ על מנת שהאדם יוכל לחיות בה ועוד ועוד). וכל המעשים הללו והציות להם מביאים אותנו להבין שעלינו להתייחס אל גופנו בדיוק כפי שמתייחסים אל קופסה הדורה ויפת עטיפה, עם סרט נוצץ מזהב הכרוך סביבה בהדר מרשים: יפה וטוב, אבל מה שבאמת חשוב זה המתנה החבויה בתוך הקופסה. מתפעלים מהעטיפה כמה דקות, אבל קורעים אותה וזורקים אותה לפח, על מנת להגיע אל תוכה החשוב יותר, גם אם מהודר פחות... בהצלחה רבה מאוד!
 
יש לי מים בברז...אני מרגישה מצויין אחרי מקלחת

ואם אפשר אז גם סבון וקצת קצף תודה בכל אופן על ההסבר, הרצון הטוב והתגובה.
 

אופירA

New member
מנהל
גם אני מרגישה מצוין במהלך אכילת טילון

ואפילו עד 10 דקות לאחר מכן, אני חשה את תענוג האכילה, הטעם, הקרירות והסיפוק הנפשי. אין כמו טילון. אם אפשר, רצוי עם פקאנים, הרבה שוקולד, ובמחיר זול. אני רק לא מבינה למה שנים אני סוחבת משקל יתר, שרק עולה ומתקדם עם הגיל, ולא מצליחה לרזות למרות כל המאמצים שאני עושה (בין טילון לטילון). וככל שהשנים חולפות כשמשקל היתר צמוד אלי היטב, אני סובלת מכאבים ברגליים, וכבר מתפתחת דלקת בכף הרגל, והעור מתבלה, וקשה לי לסחוב בעלייה, וקשה לי לנשום, וקשה לי למצוא בגדים שהולמים אותי... והכולסטרול, והסכרת המתפתחת... כמובן שאינני רואה כל קשר בין הדברים. כולה טילון! לבריאות שיהיה לי. אה, יש כללים בחיים, ואת הטילון יש לשלב בכללים (אם בכלל הוא יכול להשתלב בדיאטה שלי), ולספור קלוריות, והא בהא תליא, ולכל דבר יש תוצאה בין גלויה ובין סמויה...
 

אופירA

New member
מנהל
אה, ועוד כמה דברים ששכחתי

כיוון שמדובר בדברים מורכבים כמו טהרתה של נשמה וחיי המשפחה היהודיים, אז גם הכללים מורכבים. אז זה לא רק המים, אלא גם המקווה - כלומר הכלל של מינימום 40 סאה, של מים לא שאובים ביד אדם, ושלא תהיה חציצה בין הגוף הטובל לבין מי המקווה ועוד מלא כללים שלא למדתי, מאחר שאין מקצועי נושא חקירת ההלכה. הכל עקרוני לנושא הטהרה. בלי הכללים הללו - אין טהרה. אין לי הרבה מה לדבר על הגיונו של האדם הבלתי מקצועי, העומד ומשיג על בעל המקצוע המומחה ואומר בביטחון: מה פתאום? מי אמר שכך צריך? לדעתי מקלחת זה מספיק טוב (כי בתקשורת ובמשרד החינוך הרגילו אותו לחשוב שמומחי ההלכה + פרשני התורה הם אידיוטים). זה כבר עניין מאוד מאוד אישי, אם להתבטא בעדינות... מה שכן נוכל לומר, זה שהים התיכון או מי הנחלים בערבה מצויינים בהחלט לתכלית הרוחנית ולכללי ההלכה. אלא שאם הרב המקדש מטעם הרבנות דורש הוכחה ע"ג מסמך מקובל ורשמי, שוב אנו חוזרים לענייני הכללים בחברה מסודרת, שאף שהם לא נוחים לנו - איש אינו מתנגד אליהם ואומר: אני רוצה חברה שהכל בה הפקר ואין כללים, אין סדר ואין דין ואין דיין... כלומר אם שילמתי באוטובוס טבין ותקילין בעד הנסיעה, אך לא שמרתי את הכרטיס ע"מ להוכיח למבקר ששילמתי, אין לי מה להתרעם על כך שהוא לא מאמין לי ודורש שאשלם שוב, עם כל כמה ש"אין צדק בדבר"... צדק אין, אבל סדר יש. תראי, ברור שתעשי מה שאת מרגישה ורוצה ורואה לנכון. ולמעשה, כלל לא משנה לי, כיהודייה שומרת מצוות האחראית מבחינת הערבות ההדדית לכל נשמה בעם ישראל, אם תטוסי לקפריסין או שתמשיכי בחיי האישות ללא נישואין כלל. זה היינו הך. וגם אין הרבה מידי הבדל אם תינשאי כדת משה וישראל, אבל תמשיכי לקיים חיי אישות ללא טהרה. שהרי בכל מקרה תמיד קיימת האפשרות והזכות שתחליטי להתוודע ליהדות ולכלליה, להבינם ולהקים בית כשר כדת משה וישראל עם בן זוגך ולחנך את ילדייך לתורת ישראל. רק רציתי שתשימי לב שיש עניינים שאת לא מכירה ולא מבינה. וגם אם תעשי מה שנראה לך, עדיין מותר לך להשאיר לעצמך קרדיט שאולי יסתבר לך פעם שטעות בידייך, ושיש השלכות שאינך יכולה לצפות אותם להליכה באורח חיים של סירוב עקרוני לקיים מצוות. לכן, שוב, בהצלחה רבה.
 
זה לא עקרוני

אבל אני לא "מתנגדת עקרונית" - אני פשוט מאוד לא רוצה לעשות את זה.. כמו כל דבר בחיים - הכל חולף, מי יודע מה יקרה מחר? אולי בעתיד אתחבר לתורה - אולי אתרחק ממנה אפילו יותר.... אין לדעת. ולא פסלתי אף אחת מהאפשרויות כי אין לי דרך לחזות אותן. נכון לעכשיו כל עניין ה"טהרה" אינו מדבר אליי - אינו רוחני בשבילי - ומוגזם מבחינתי לקיים אותו בניגוד לרצוני. לכן אני לא עושה זאת... כרגע.
 

masorti

New member
באמת שאני לא מבין את הקטע...

ברור לי שאת לא מתחברת לרוחניות של הטבילה. אבל כל הסיפור הוא ללכת פעם אחת לבריכה, ולצלול 3 פעמים במים עם קצת ניג'וס של משגיחה. בשביל זה שווה לרוץ עד קפריסין ולצער את כל הדודות שחלמו על חתונה מפוארת שלך עם חופה ורב והכול? (שלא לדבר על הריצות אח"כ למשרד הפנים לסדר את הניירת)
 
למעלה